Een vriend van mij heeft bij een dealer in het zuiden des lands een gebruikte ST1 gekocht. Na een eerste troste presentatie kwam hij een paar dagen later weer langs met een vraag. De ondersteuning was zo raar, vooral als hij rustig fietste. Op tempo ging het prima. Kennelijk was zijn proefrit bij de dealer op tempo geweest, want hij had het toen niet opgemerkt.
Ik heb er een proefrondje op gereden en inderdaad, de ondersteuning bij licht trappen was voortdurend aan-uit-aan-uit. Hij is vervolgens terug geweest naar de dealer en die heeft de software opnieuw ingelezen. Dat loste het probleem echter niet op en toen stond hij weer met een sip gezicht bij mij op de stoep.
Na wat routinecontroles (remsensor, ruimte rondom het rechthoekige deel waar de TMM-chip op zit etc) kwam ik tot de conclusie dat de torquesensor niet goed werkte. Als ik namelijk het wiel naar het frame trok bij het aanzetten van de fiets -en dus tijdens het kalibreren van de TMM- reed de fiets daarna prima met ondersteuning vanaf de lichtste pedaaldruk.
Nu heb ik zitten kauwen op de vraag hoe dit komt. Bij het kalibreren leg je de referentiespanning -de offset- vast in de controller en als er vervolgens kracht op de ketting wordt uitgeoefend en de sensorplaat vervormt, is de output van de TMM altijd hoger, nooit lager. Toch krijgt de controller tijdens rustig fietsen geen hogere spanning van de TMM dan de offset-spanning.
De enige reden die ik kan bedenken is dat er een “dode slag” in de sensor zit. Dat kan als de sensor geen contact maakt met beide delen van de sensorplaat, mn met het deel waar de as in zit, het “schiereiland”. Zie afbeelding, bij het rode pijltje (is niet exact de TMM van de ST1, maar qua vorm vergelijkbaar) Dan moet er eerst een zekere vervorming optreden voordat er weer wat wordt gemeten en de spanning hoger wordt dan de offset. Helaas kun je bij een ST1 itt de andere modellen niet de actuele spanning zien op het display.
De volgende vraag is wat dan de oorzaak van dat defect raken is. Naast een lompe reinigingactie van de luchtspleet met een schroevendraaier of mesje (niet waarschijnlijk, want dan is het echt kapot), zie ik als enige oorzaak een te grote vervorming agv het aanhalen of losbreken van de wielmoer. De ST1 heeft geen steekas en het aanhaalkoppel is daarom behoorlijk hoog: 70Nm. Dat lijkt me erg veel als ik kijk naar de toch kleine doorsnede van de verbinding tussen schiereiland en rest van de sensorplaat. Vooral als je de moer na enige tijd losdraait over de borgringen, dan is het losbreekkoppel nog hoger en dan wordt het schiereiland wegbewogen van de sensor.
Snijdt dit hout?
Torquesensor op ST1 pendelt
-
- Expert
- Berichten: 235
- Lid geworden op: 09 aug 2020, 08:02
- Locatie: Zoetermeer
- Merk SP: ST1X E-bike
- Km-stand: 18000
- Bijlagen
-
- Torquesensor.png (3.16 MiB) 1353 keer bekeken
ST1X E-Bike sinds 2018, 983Wh, Kinekt bodyfloat, Kinekt verende stuurpen, recreatief fietser
ST1X Beachbike, 983Wh (in opbouw).
ST1X Beachbike, 983Wh (in opbouw).
Hoe gedraagt ie zich als je dat achterwiel met een lager aanhaalmoment vastzet, bijvoorbeeld 40 of 50 Nm ?
Golvas V2.0
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
-
- Expert
- Berichten: 235
- Lid geworden op: 09 aug 2020, 08:02
- Locatie: Zoetermeer
- Merk SP: ST1X E-bike
- Km-stand: 18000
Omdat de dealer bezig is met een oplossing, kan ik er nu niets aan veranderen.
Ik vrees trouwens dat de TMM al niet meer is te redden.
Ik lees op het forum dat het bij de ST1 ooit 40Nm was, maar dat om veiligheidsredenen -loswerken motor en dan kabels stuktrekken- het aanhaalmoment naar 70Nm is verhoogd. Dat zal misschien wel kunnen, maar lijkt mij kritisch.
Als je een vaste as hebt en de moeren tegen elkaar in moet draaien, komt er nmm sowieso een permanente spanning op de TMM. Wellicht is dat ook de reden geweest voor Stromer om over te stappen op een steekas waarvan de draad in de TMM zit.
Ik vrees trouwens dat de TMM al niet meer is te redden.
Ik lees op het forum dat het bij de ST1 ooit 40Nm was, maar dat om veiligheidsredenen -loswerken motor en dan kabels stuktrekken- het aanhaalmoment naar 70Nm is verhoogd. Dat zal misschien wel kunnen, maar lijkt mij kritisch.
Als je een vaste as hebt en de moeren tegen elkaar in moet draaien, komt er nmm sowieso een permanente spanning op de TMM. Wellicht is dat ook de reden geweest voor Stromer om over te stappen op een steekas waarvan de draad in de TMM zit.
ST1X E-Bike sinds 2018, 983Wh, Kinekt bodyfloat, Kinekt verende stuurpen, recreatief fietser
ST1X Beachbike, 983Wh (in opbouw).
ST1X Beachbike, 983Wh (in opbouw).
-
- Expert
- Berichten: 235
- Lid geworden op: 09 aug 2020, 08:02
- Locatie: Zoetermeer
- Merk SP: ST1X E-bike
- Km-stand: 18000
Heeft iemand een TMM liggen die eruit is gehaald ivm onregelmatige ondersteuning? Ik zou dat ding graag aan wat meetapparatuur willen hangen om te kijken of mijn analyse correct is. Verzendkosten betaal ik natuurlijk.
ST1X E-Bike sinds 2018, 983Wh, Kinekt bodyfloat, Kinekt verende stuurpen, recreatief fietser
ST1X Beachbike, 983Wh (in opbouw).
ST1X Beachbike, 983Wh (in opbouw).
-
- Expert
- Berichten: 235
- Lid geworden op: 09 aug 2020, 08:02
- Locatie: Zoetermeer
- Merk SP: ST1X E-bike
- Km-stand: 18000
Ik heb nog een detailfoto gevonden van de TMM. Deel A is daarbij verbonden met het schiereiland op de plaat en verschuift dus t.o.v. Deel B. Het punt waar wordt gemeten is het zwarte blokje onder de groen sensor. Als daar een dislocatie optreedt a.g.v. Een te hoog aanhaal- of losbreekkoppel, dan vindt er geen goeie meting meer plaats.
- Bijlagen
-
- 93BB7C85-ECB1-4709-9BB2-DAF6CC59747F.jpeg (238.32 KiB) 1251 keer bekeken
-
- 2C457004-7337-4904-B82C-B1046D6CB27D.jpeg (2.88 MiB) 1251 keer bekeken
ST1X E-Bike sinds 2018, 983Wh, Kinekt bodyfloat, Kinekt verende stuurpen, recreatief fietser
ST1X Beachbike, 983Wh (in opbouw).
ST1X Beachbike, 983Wh (in opbouw).
-
- Expert
- Berichten: 235
- Lid geworden op: 09 aug 2020, 08:02
- Locatie: Zoetermeer
- Merk SP: ST1X E-bike
- Km-stand: 18000
Dit was geen foto van de actuele TMM maar van het web geplukt. Misschien was dit ook een defecte TMM, maar mijn interesse ging vooral uit naar de constructie. De eerste foto met een goed detail van de chip met behuizing. Deel A wordt via dat uitsteeksel met een veer tegen het schiereiland aangedrukt gehouden.
ST1X E-Bike sinds 2018, 983Wh, Kinekt bodyfloat, Kinekt verende stuurpen, recreatief fietser
ST1X Beachbike, 983Wh (in opbouw).
ST1X Beachbike, 983Wh (in opbouw).
- Robert Steady Speed
- Runner-up
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 23 jun 2021, 12:13
- Locatie: Rotterdam
- Merk SP: Stromer ST1
- Km-stand: 3200
Beste Lexveen,
Hierbij foto's van de TMM sensor van mijn ST1 uit 2016. Ik heb de sensor schoongemaakt: zat vol met vuil / smeer / zand. Ik heb doekje / tissues met wasbenzine en zachtjes perslucht gebruikt. Hij doet het nu beter. Het probleem was dat ik bijna nooit de ondersteuning in 3 kreeg (d.w.z. ">>>" in het display). Tijdens een kort testritje zag ik nu wel maximale ondersteuning (3 en >>> op het display), vooral bij wegrijden in lage versnelling. Na wat googlen kom ik tot de conclusie dat er verschillen TMM sensoren zijn. Die van mij heeft geen veertje en dat hoeft volgens mij ook niet. Verder zou ik alleen het plastic deel van de sensor kunnen vervangen en niet het aluminium deel. Er is alleen lastig aan te komen en de prijs voor zo'n los stukje mini elektronica is al gauw 70 euro. Kent iemandnog een onderdelenadres of moet dat bij de FM?
Weet iemand of je bij b.v. 38 km/uur en hard trappen ook ondersteuning 3 (dus >>> op het display) kunt krijgen? Ik krijg het alleen als ik wegrijd en vooral in lage versnellingen ("veel touren trappen"). Als ik in de één na hoogste versnelling van 38 naar 44 probeer te komen heb ik max ondersteuning >> en vaak zelfs maar >. Verder is de ondersteuning prima: ik vind zelfs dat hij redelijk afschaalt als ik richting / boven de 45 kom.
groeten,
Robert
Hierbij foto's van de TMM sensor van mijn ST1 uit 2016. Ik heb de sensor schoongemaakt: zat vol met vuil / smeer / zand. Ik heb doekje / tissues met wasbenzine en zachtjes perslucht gebruikt. Hij doet het nu beter. Het probleem was dat ik bijna nooit de ondersteuning in 3 kreeg (d.w.z. ">>>" in het display). Tijdens een kort testritje zag ik nu wel maximale ondersteuning (3 en >>> op het display), vooral bij wegrijden in lage versnelling. Na wat googlen kom ik tot de conclusie dat er verschillen TMM sensoren zijn. Die van mij heeft geen veertje en dat hoeft volgens mij ook niet. Verder zou ik alleen het plastic deel van de sensor kunnen vervangen en niet het aluminium deel. Er is alleen lastig aan te komen en de prijs voor zo'n los stukje mini elektronica is al gauw 70 euro. Kent iemandnog een onderdelenadres of moet dat bij de FM?
Weet iemand of je bij b.v. 38 km/uur en hard trappen ook ondersteuning 3 (dus >>> op het display) kunt krijgen? Ik krijg het alleen als ik wegrijd en vooral in lage versnellingen ("veel touren trappen"). Als ik in de één na hoogste versnelling van 38 naar 44 probeer te komen heb ik max ondersteuning >> en vaak zelfs maar >. Verder is de ondersteuning prima: ik vind zelfs dat hij redelijk afschaalt als ik richting / boven de 45 kom.
groeten,
Robert
- Bijlagen
-
- IMG_20210823_193146477.jpg (2.94 MiB) 1177 keer bekeken
-
- IMG_20210823_193134318.jpg (2.97 MiB) 1177 keer bekeken
-
- IMG_20210823_191414625.jpg (3.41 MiB) 1177 keer bekeken
Robert Steady Speed
Strömer ST1 - 2016
Gazelle Ultimate - 2022
Strömer ST1 - 2016
Gazelle Ultimate - 2022