Voorvork kapt ermee: tweedehands nieuwe?

Gebruikersavatar
Robert Steady Speed
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 jun 2021, 12:13
Locatie: Rotterdam
Merk SP: Stromer ST1
Km-stand: 3200

Hallo,
Mijn stuur gleed vandaag weg. Geen idee of het (enkel) door de gladheid kwam of dat er al barstjes in de vork zaten. Het viel mij wel op dat in een vorige bocht het stuur wat minder goed reageerde, maar dat kan ook de gladheid geweest zijn. Anyway: weet iemand nog een goedkope nieuwe vork? Zonder goedkope vork vrees ik dat ik mijn speedpedelec af kan schrijven., 500 euro voor een verende vork op mijn ST1 uit 2016 vind ik teveel. Ik heb waarschijnlijk door klap nog meer schade dan alleen de vork (nieuwe remslang, trapper en elektrisch vraag ik mij af)

groeten,
Robert
Bijlagen
IMG_20211209_101740934_HDR.jpg
IMG_20211209_101740934_HDR.jpg (5.31 MiB) 1176 keer bekeken
IMG_20211209_101729647.jpg
IMG_20211209_101729647.jpg (3.58 MiB) 1176 keer bekeken
Robert Steady Speed
Strömer ST1 - 2016
Gazelle Ultimate - 2022
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

Jezus zeg! Hopelijk geen lichamelijke schade?
Dat is dus waarom ze geen carbon voorvorken meer steken op de nieuwe stromer fietsen... Super sterk materiaal maar niet slijtvast, gaat over tijd wel kapot... Maar op een speed pedelec is dat levensgevaarlijk.
ST3 black 983wh
Gebruikersavatar
Johan.vd
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 67
Lid geworden op: 12 mei 2018, 22:13
Locatie: België, Vlaams-Brabant
Merk SP: Klever X speed 2018
Km-stand: 32000

:shock: Hoeveel km heeft hij op de teller?
Klever x-speed grijs xl , ww 32 km enkel.
jovdt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 625
Lid geworden op: 28 mei 2018, 14:48
Locatie: geraardsbergen

Ik denk dat carbon nu juist wel slijtvast is... Alu en ander metaal worden zwak met de tijd.... Carbon kan niet tegen vallen of tegen een serieuze impact....Maar door gewoon gebruik ga je carbon niet verslijten . Een vork moet zeker te vinden zijn bij dealers ....Succes met het herstellen.
ST 2 van 2018 ww Geraardsbergen -Dilbeek 32 km enkel. Wat spullen van Jeroen...
Gebruikersavatar
Robert Steady Speed
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 jun 2021, 12:13
Locatie: Rotterdam
Merk SP: Stromer ST1
Km-stand: 3200

Zelf alleen wat schaafwonden en wat spiertjes op de heup: dat gaat binnen een paar dagen wel over.

7000 km op de teller. Het is natuurlijk wel zo dat elke hobbel een klap geeft op die plek van de vork.

Online kan ik geen Stromer voorvorken vinden. Wellicht moet ik gewoon op normale vorken zoeken. Ik ga de maten eens opmeten.

dank voor de reacties!

Robert
Robert Steady Speed
Strömer ST1 - 2016
Gazelle Ultimate - 2022
mrstrom

Robert Steady Speed schreef: 09 dec 2021, 13:47 Zelf alleen wat schaafwonden en wat spiertjes op de heup: dat gaat binnen een paar dagen wel over.

7000 km op de teller. Het is natuurlijk wel zo dat elke hobbel een klap geeft op die plek van de vork.

Online kan ik geen Stromer voorvorken vinden. Wellicht moet ik gewoon op normale vorken zoeken. Ik ga de maten eens opmeten.

dank voor de reacties!

Robert

Je zal toch wel bij een dealer uitkomen denk ik. maar 7k is nog niet veel voor een voorvork.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Je zou je FM aansprakelijk kunnen stellen voor de schade. Een voorvork mag niet afbreken bij normaal gebruik, zeker niet na zo weinig tijd en kilometers.

De FM kan dan op zijn beurt Stromer aansprakelijk stellen, en die gaat het weer doorspelen naar de uiteindelijke fabrikant van de vork.

Zo heb ik het in 2016 ook aangepakt toen mijn voorvork afbrak. Eerste reactie van FM was toen: buiten garantie. Maar dit heeft niets met garantie te maken. En bij aansprakelijkheid wordt andere schade (rest van fiets, laptop in je fietstas, jouw schade, kleding, gederfde inkomsten,...) ook meegenomen.

Succes!
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
jovdt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 625
Lid geworden op: 28 mei 2018, 14:48
Locatie: geraardsbergen

FreddyH schreef: 09 dec 2021, 18:20 Je zou je FM aansprakelijk kunnen stellen voor de schade. Een voorvork mag niet afbreken bij normaal gebruik, zeker niet na zo weinig tijd en kilometers.

De FM kan dan op zijn beurt Stromer aansprakelijk stellen, en die gaat het weer doorspelen naar de uiteindelijke fabrikant van de vork.

Zo heb ik het in 2016 ook aangepakt toen mijn voorvork afbrak. Eerste reactie van FM was toen: buiten garantie. Maar dit heeft niets met garantie te maken. En bij aansprakelijkheid wordt andere schade (rest van fiets, laptop in je fietstas, jouw schade, kleding, gederfde inkomsten,...) ook meegenomen.

Succes!
+1
Zeker proberen ....baat het niet ...
ST 2 van 2018 ww Geraardsbergen -Dilbeek 32 km enkel. Wat spullen van Jeroen...
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Tweedehands is er momenteel geen aanbod ... er bestaat wel een originele Stromer alu voorvork voor de oer ST1, maar of die compatibel is met jouw fiets ? :bn:

Informeer er eens naar bij een Stromer verkoper, het onderdeelnummer van die alu voorvork (witte lak) = 215872, ze kost (nieuw) € 170.
Johan.vd schreef: 09 dec 2021, 13:07 :shock: Hoeveel km heeft hij op de teller?
Tellerstand al dan niet correct (oer ST1 !) en ... wat is het verleden van de fiets ? :ai
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ter info: het gaat hierover productaansprakelijkheid.

Hieronder de mail die ik destijds naar mijn FM gestuurd heb:
==================
Onderwerp: afgebroken voorvork

Hoi,

Zoals telefonisch gemeld is vanochtend bij het maken van een noodstop mijn voorvork afgebroken. Dit was op vlak asfalt, ik ben nergens tegenaan gereden.

Voor het geval iemand anders dit leest dan ik aan de telefoon had: ja ik ben over de kop gegaan, maar wonderbaarlijk heb ik persoonlijk niet echt schade. Tot nu toe heb ik een blauwe plek op mijn enkel ontdekt, maar verder lijkt het mee te vallen. Ik heb dus serieus mazzel gehad.

Materialistisch is het wat minder soepel gelopen. Los van de gebroken vork (en eventueel andere schade die jullie mogen inschatten - we hebben afgesproken dat jullie de fiets dinsdag komen ophalen) heb ik in elk geval een afgebroken rotatiesensor (Polar Wind sensor) en heb ik een kleine deuk in mijn laptop. Ik heb nog niet onderzocht wat op mijn laptop precies kapot is (met andere woorden: alleen schade aan de behuizing of dat er nog meer kapot is).

Jullie wisten mij telefonisch te melden dat dit door de verzekering niet gedekt wordt, hetgeen logisch lijkt te zijn: de fabrikant is hiervoor aansprakelijk. Dit is namelijk schade die ontstaan is door een gebrekkig product, zie bijvoorbeeld op deze website: http://www.aansprakelijkheid.nl/nl/over ... elijkheid/ -- site is kleiner, de link werkt niet meer --
Mijn vraag aan jullie is: hoe gaat dit nu verder? Moet ik zelf contact opnemen met de fabrikant of doen jullie dat namens mij?

Attached zitten een aantal foto’s van mijn fiets en de schade.
==================

Daarna is dit keurig opgepakt, al is er wel behoorlijk wat tijd overheen gegaan.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie