Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Bram Roose schreef: ↑16 dec 2019, 13:10
Wel totaal niet regen bestendig.
En ondertussen nog niet de prijs van een nieuwe ketting uitgegeven aan smeermiddel?
Nee hoor. Iets van 10 euro per flesje en je doet er heel lang mee. Moet niet veel meer op dan bij olieën. Onderhoud is even frequent als olie behalve bij regen inderdaad. Maar het grootste verbruik was ontvetter en dat is nu niet meer nodig.
Ook zoals Daniel zegt, er hangt bijna geen vuil aan de ketting ivm olie.
Nog te vroeg om uitspraken te doen ivm de levensduur van een ketting, maar als die in de buurt komt van ander onderhoud blijf ik daar op doorgaan. Voorlopig 3000km op originele ketting en nog weinig slijtage op meter te zien. Deze winter op wipperman connex sx, die zal wat meer afzien door gure weersomstandigheden, maar is ook een sterkere ketting, dus ik verwacht een gelijke levensduur als kmc uit te komen. Gebruiksgemak is ongezien. Heb mijn racefiets er ook mee onder handen genomen (die berijd ik enkel bij droog weer) en onderhoud is daar echt minimaal.
Bij het gebruik van olie is ontvetter ook niet nodig hoor. Ik heb dit week-end de ketting afgespoeld met water en een tandenborstel, daarna gedroogd en terug in gesmeerd. Ik heb enkele druppels biologische ontvetter op een droge doek gedaan om na het wassen de ketting aan de buitenzijde nog wat verder te poetsen, ik heb waarschijnlijk 5 cl ontvetter gebruikt.
Zelfs in uiterst natte omstandigheden heen en terug is de ketting hier nog altijd ok wanneer ik thuis aankom (na 100-105 km)
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
ik gebruik al een hele tijd squirt wax bij mijn mtb. Maar om soms 2keer een uur in de regen of bij heel natte wegen te gebruiken op de stromer vind ik het niet zo goed. Maar of de motorex nu zoveel beter is dat de ketting hierbij langer meegaat weet ik niet.
Om zde ketting proper te maken heb ik een ontvetterbak. Heb deze al een paar jaar en heb er nog maar 1 keer ontvetter ingedaan. Het blijft altijd rond pompen. Dus heb er niet veel verlies van. Wil deze wel al een hele tijd proper maken en nieuwe ontvetter in doen. Maar ik krijg de ketting en tandwielen nog mooi proper, dus het is niet dringend
rubenv schreef: ↑17 dec 2019, 00:11
ik gebruik al een hele tijd squirt wax bij mijn mtb. Maar om soms 2keer een uur in de regen of bij heel natte wegen te gebruiken op de stromer vind ik het niet zo goed. Maar of de motorex nu zoveel beter is dat de ketting hierbij langer meegaat weet ik niet.
Inderdaad, ik denk het niet. We'll see. Leuk experimentje. Onze gegevens afzetten tegenover zij die motorex of andere olie gebruiken.
rubenv schreef: ↑17 dec 2019, 00:11
Om zde ketting proper te maken heb ik een ontvetterbak. Heb deze al een paar jaar en heb er nog maar 1 keer ontvetter ingedaan. Het blijft altijd rond pompen. Dus heb er niet veel verlies van. Wil deze wel al een hele tijd proper maken en nieuwe ontvetter in doen. Maar ik krijg de ketting en tandwielen nog mooi proper, dus het is niet dringend
Dit moet je volgens de handleiding van de squirt wax niet doen. Eerste keer ontvetten en alle olie wegkrijgen en nadien nooit meer ontvetten staat er in drukletters op.
rubenv schreef: ↑17 dec 2019, 00:11
Om zde ketting proper te maken heb ik een ontvetterbak. Heb deze al een paar jaar en heb er nog maar 1 keer ontvetter ingedaan. Het blijft altijd rond pompen. Dus heb er niet veel verlies van. Wil deze wel al een hele tijd proper maken en nieuwe ontvetter in doen. Maar ik krijg de ketting en tandwielen nog mooi proper, dus het is niet dringend
Dit moet je volgens de handleiding van de squirt wax niet doen. Eerste keer ontvetten en alle olie wegkrijgen en nadien nooit meer ontvetten staat er in drukletters op.
Dan gaat de ketting ook niet soepel blijven. Van de squirt krijg je ook smeerophoping op de tandwielen. Natuurlijk wel minder. Bij mijn mtb waar ik de squirt gebruik, haal ik bij elke poetsbeurt de ketting eraf en veeg deze proper met een doek. Maar na een tijd gaat de ketting ook niet soepel meer bewegen. Dan ontvet ik ze, en is ze weer als nieuw.
Niet echt een topic kunnen vinden waar mijn vraag het beste in past. Weet iemand wat de lengte is van een originele ketting op een ST2 met 2x10 drive train? Met een online ketting tool kwam ik op 114 schakels (52 voor, 32 achter en afstand trapas-wielas 445mm). Bij laatste onderhoudsbeurt geplaatste ketting telt 116 schakels.
Wanneer de fiets perfect schakelde met 116 schakels zal hij dat ook doen met 114 schakels ,enkel kan het zijn dat je het grootste kransje op je cassette met je grootste voorblad niet haalt. Deze combinatie gebruik je denk ik nooit. Kijk ook even hoe je versnellingsapp. gespannen staat bij 116 schakels op kransje 15,17,... met 2 schakels minder kan het zijn dat de veren iets verder uitgetrokken worden wat ook geen prob; mag zijn.
ST 2 van 2018 ww Geraardsbergen -Dilbeek 32 km enkel. Wat spullen van Jeroen...