Achterwiellager

Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Sinds vorige week hoorde ik iets schuren achteraan. Ik dacht eerst dat het de schijfremmen waren, maar het schuren was ook hoorbaar tijdens het remmen.
Sinds begin vorige week liep het verbruik ook gevoelig op. Er was duidelijk iets anders mis.
Contact genomen met de fm die onmiddellijk aangaf dat hij een versleten achterwiellader vermoedde. Ik heb vandaag bevestiging gekregen van die hypothese. Ik had de laatste tijd ook af en toe de idee dat mijn achterwiel wat meegaf in de bocht (alsof het paraplu stond, maar dat was dus niet het geval).

Achterwiellager defect = nieuwe motor en dus achterwiel (want lager geïntegreerd in de motor). En aangezien Stromer geen ASI-motors meer levert, moet ook de motorkabel vervangen worden.
Goed dat dit nu, in januari 2020 gebeurt. Want ik heb nog 4 maanden garantie over, na 28000 km stromeren.

Ik moet wel drie weken wachten op levering van de onderdelen, ik ga dus enkele weken terug moeten karren naar het werk (alhoewel ik op echt mooie dagen wel de racefiets van stal zal halen). In theorie kan ik de Stromer nog gebruiken, maar ik denk toch dat ik dat heel fel ga beperken.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
ocra

Ik had paar maandjes terug exact hetzelfde. Ik dacht in eerste instantie dat mijn spatbord aanliep. Ik heb alleen nog ritje naar FM gemaakt is toch best angstig geluid.

Bij mij was het rond 25000 km binnen de garantie. Hopelijk doet stromer iets aan de policy met de motors zodat je alleen lagers gaat betalen.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Dit is geen policy, maar ontwerp. Die achterwiellagers worden erin geperst, waardoor ze niet even 1, 2, 3 te vervangen zijn. Dit moet haast wel een reden hebben, want bij het voorwiel is dat niet zo.

Alleen wat die reden is: geen idee.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
ocra

Denk dat mijn opmerking niet goed is over gekomen. Ik weet hoe de wielen gemaakt worden even er vanuit gaande dat het ontwerp zo goed als definitief is (aangezien ze het nog steeds toepassen) en daar waarschijnlijk een reden voor hebben. Doet overigens niet af dat ik het nog steeds behoorlijk apart vind om een slijtage onderdeel te persen met een onderdeel wat een theoretisch oneindig leven heeft.

Dat gezegd hebbende is waar ze wel invloed om hebben is de manier hoe ze hier mee omgaan. Ik begreep van mijn FM dat ze wel degelijk de onderdelen er uit persen en hergebruiken. Wat ze dan ook kunnen doen is dat je wel een nieuw wiel/motor krijgt maar dat je alleen de lagers betaald. Dus zoals je normaal ook zou doen alleen word het simpelweg niet ter plekke gedaan.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ja, helemaal mee eens.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

Stromeur schreef: 22 jan 2020, 21:31 Dit is geen policy, maar ontwerp. Die achterwiellagers worden erin geperst, waardoor ze niet even 1, 2, 3 te vervangen zijn. Dit moet haast wel een reden hebben, want bij het voorwiel is dat niet zo.

Alleen wat die reden is: geen idee.
Het hoeft alleszinds niet principieel zo te zijn, want bij het merk cowboy is alles apart te vervangen, inclusief motor (behuizing blijft gewoon in wiel zitten en motor kan gewisseld worden). Omgekeerd kan je dus ook je wiel en behuizing vervangen en je oude motor houden.
ST3 black 983wh
jovdt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 625
Lid geworden op: 28 mei 2018, 14:48
Locatie: geraardsbergen

voor mij het zoveelste bewijs dat Stromer nood heeft aan mensen met technisch inzicht in het bedrijf...Ofwel is het een bewuste keuze(in mijn ogen de verkeerde) om goedkoper te produceren en de eindgebruiker te laten opdraaien voor de kosten wanneer dit gebeurt buiten de garantie periode. Als ik alles een beetje in de juiste contect plaats en mijn eigen ervaring meetel(ST2 2018)
ben je bij Stromer goed af als je veel kilometers per jaar rijdt. Alles wat stuk kan krijg je in garantie vermits je op die 2 jaar een massa kilometers maalt. Rijd je minder dan wordt Stromer een dure fiets vermits de garantie lang verlopen is voor de problemen beginnen .Maar ja als hij rijdt is het een plezier en dat blijft meestal primeren.
ST 2 van 2018 ww Geraardsbergen -Dilbeek 32 km enkel. Wat spullen van Jeroen...
+/-
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 106
Lid geworden op: 04 dec 2019, 20:13

Het kan wettelijk gezien toch niet zo zijn dat bij het vervangen van een regulier slijtagedeel de klant opdraait voor de kosten van een compleet achterwiel? Zeker niet voor een product wat geschikt mag worden geacht voor de hogere kilometrages. Wellicht dat er tzt een handige jongen opstaat die deze revisies aanbiedt.
ST3 black, Citroëns: 2cv6 red, cx25 black, ds21 grey, c3 white
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

+/- schreef: 25 jan 2020, 14:21 Het kan wettelijk gezien toch niet zo zijn dat bij het vervangen van een regulier slijtagedeel de klant opdraait voor de kosten van een compleet achterwiel?
Dat lijkt mij dus ook. En als het er bij mijn Stromer ooit van komt, dan wil ik die strijd wel aangaan.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
jovdt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 625
Lid geworden op: 28 mei 2018, 14:48
Locatie: geraardsbergen

Stromeur schreef: 25 jan 2020, 14:25
+/- schreef: 25 jan 2020, 14:21 Het kan wettelijk gezien toch niet zo zijn dat bij het vervangen van een regulier slijtagedeel de klant opdraait voor de kosten van een compleet achterwiel?
Dat lijkt mij dus ook. En als het er bij mijn Stromer ooit van komt, dan wil ik die strijd wel aangaan.
+1 :ay
ST 2 van 2018 ww Geraardsbergen -Dilbeek 32 km enkel. Wat spullen van Jeroen...
Plaats reactie