Batterij gevallen en kapot

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Gduck schreef: 11 jul 2021, 15:22 De fm heeft inderdaad gezegd dat zoiets gevaarlijk kan zijn maar als iemand een plaats kent waar ze dit toch repareren (geheel op eigen risico) dan wil ik dit toch eens proberen.
Je zou eens kunnen horen bij één van deze bedrijven. Er zijn nog weinig (geen?) praktijkervaringen op het forum met deze bedrijven en ze zitten in Nederland, maar ze algehele indruk die ze wekken is goed. Wie weet kunnen ze je helpen:

https://www.fietsaccu-revisie.nl/
https://kwsseuren.nl/

Vermeld er wel duidelijk bij dat het om een Stromer BQ983 accu gaat (983Wh/48V), want het reviseren/herstellen van deze generatie accu's is complex.

Houd er ook rekening mee dat een Li Ion accu een officieel gevarengoed is en niet zomaar in het reguliere postnetwerk mag worden verstuurd.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
TomSP
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 247
Lid geworden op: 15 sep 2019, 19:49
Merk SP: Stromer ST3 Pinion
Km-stand: 23276

Bij elk lijstje dat genoemd wordt staat Stromer er niet tussen. De lijstjesvan fabrikanten kunnen herhaald worden, langer worden gemaakt enzovoort, maar Stromer blijft/komt er dan niet tussen (te) staan, dus OP heeft er weinig aan.

Je zou Heskon/Fiets Accu reviesie in Tilburg eens kunnen proberen:
https://www.heskon.nl/revisie/stromer/stromer-bq983
https://www.fietsaccu-revisie.nl/ebike- ... omer-bq983
Zelfde bedrijf, verschillende sites
Wellicht dat zij de staat van de cellen/elektronica kunnen beoordelen. Wanneer dat in orde is nieuw kapje van van Zijp erop en trappen maar!
10-2019 - 10-2022 Stromer ST1x Ocean - 14417 km
10-2022 - ... Stromer ST3 Pinion Deep Black - 8864km and counting
SpeedPAT
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 291
Lid geworden op: 15 mei 2021, 21:03
Locatie: Noord Limburg
Merk SP: Stromer
Km-stand: 4000

Gduck,

Heb je contact gehad met FM en of Stromer importeur (verdeler) en kunnen zij jouw defecte accu repareren?
Als ze dat niet kunnen (of willen) wat hebben ze voor reden opgegeven?
En als ze geen accu’s repareren, wat was hun voorstel ?
Jij bent toch geen willekeurige voorbijganger, maar een heuse Stromer klant.

Maar goed als er geen andere mogelijkheid wordt geboden dan een nieuwe accu aan te schaffen, waarom dan niet eerst proberen om de defecte accu te laten repareren bij een gespecialiseerd bedrijf.
En inderdaad mogelijk hebben die geen of beperkte ervaring met het succesvol repareren van dit type accu.
In dat geval zou je “no cure-no pay” kunnen uitonderhandelen of alleen de onderzoekskosten o.i.d.
Bedenk dat in jouw geval het herstelbedrijf jouw accu als onderzoeksobject kan beschouwen.

Tot slot kun je jouw probleem bij de ‘Consumentenbond’ melden. Die verzamelen klachten van consumenten over bedrijven , bouwen een dossier op en komen in actie wanneer dat gewenst is.
Voor zo’n melding hoef je geen lid te zijn.

In België is er vast ook zo’n organisatie.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

SpeedPAT schreef: 13 jul 2021, 21:07 Tot slot kun je jouw probleem bij de ‘Consumentenbond’ melden. Die verzamelen klachten van consumenten over bedrijven , bouwen een dossier op en komen in actie wanneer dat gewenst is.
Met welke klacht? Dat Stromer een accu die iemand zelf heeft laten vallen niet repareert?

Dan zegt Stromer: deze accu is total loss, de kosten voor herstel zijn hoger dan de restwaarde van een accu van x jaar oud met minimaal 10.000km op de klok. (Dit is geen jonge accu. Er staat een ST2 logo op de behuizing. Dat logo werd al niet meer toegepast toen ik mijn Stromer ST2 S 2017 kocht).


De beste optie is de hierboven vermelde herstelbedrijven benaderen voor een offerte, liefst inderdaad no cure no pay.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Gduck schreef: 13 jul 2021, 08:03 Het probleem is hieboven een beetje uit de context getrokken. Ik wil helemaal geen gratis nieuwe batterij
Geen zorgen, jij bent niet degene die die indruk wekt.

[Topic geveegd.]
Gduck schreef: 13 jul 2021, 08:03maar dit toont perfect hoe de situatie nu is, wit of zwart, kapot of werkend. Er is dus geen grijze zone waar herstelling inzit.
Klopt, en dat is voor Stromer eigenaren een zeer onwenselijke situatie.

Binnen garantie zit je geramd, buiten garantie ben je aan de beurt. Of het nou de accu, motor, controller of display is: het is allemaal steenduur en Stromer herstelt niet buiten garantie. Binnen garantie wordt een defect onderdeel trouwens ook in 99% van de gevallen omgeruild. Het is de elektrotechnische wereld van nu; iemand betalen om een print door te solderen is al te duur. De meeste techies van nu kunnen het niet eens.


Ik hoop dat revisiebedrijven er snel in slagen 48V Stromer accu's te herstellen en/of te reviseren. Gevallen zoals de jouwe zijn de ideale testcase, want jij hebt niks te verliezen. Die accu is toch al stuk. (Ik blijf echter wel argwanend bij de kwaliteit van revisiebedrijven, die als paddenstoelen uit de grond schieten.)

In augustus in Genk zal ik (voor de zoveelste keer) bij Stromer gaan jengelen om revisie/herstel van hun accu's en liefst ook motorlagers. (Al hebben ze van dat laatste al gezegd dat dit echt niet uit kan, ook niet voor fietsenmakers.) Laat Stromer desnoods B-stock of Refurb gaan verkopen. Niet aan Jan en Alleman, maar specifiek voor dit soort gevallen. Wij willen het wel en het is duurzamer.

Als iedereen met een defect buiten garantie hierom blijft vragen bij Stromer en de dealers, dan komt Stromer misschien ooit nog eens z'n hok uit.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Edgecrusher
Veteraan
Veteraan
Berichten: 630
Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51

Gelukkig is er hoop en zal ook hopelijk Stromer wettelijk meer verplicht worden om reparaties mogelijk te maken of aan te bieden. En niet alleen maar dure vervangingen aan te bieden.

https://topgear.nl/autonieuws/right-to ... G82v1q8WKI
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Uit bovenstaand opiniestuk voor consumenten spreekt inderdaad veel hoop en verwachting. Maar een reality check is op zijn plaats, want op het vlak van concrete wetgeving is er nog een lange weg te gaan. Als SP-rijders hebben wij hier vooralsnog helemaal niks aan.

Het "recht op reparatie" geldt per 2021 in de EU voor specifieke producten in de witgoed/consumentenelektronica. Herstel kan bovendien alleen door professionals worden uitgevoerd.

Speed pedelecs vallen, net als de Tesla in het artikel, buiten deze categorie. (Het artikel illustreert wel wat er mis is met het herstel/vervangbeleid van bep. fabrikanten, maar dat wisten we al lang en dat geldt niet alleen voor deze sector.)



Interessante kanttekening in het opiniestuk:
Uiteraard zou je ook geen nieuwe auto kopen als je bijvoorbeeld zelf niet de banden mag laten vervangen waar jij dat wilt, dus het Recht op Reparatie is heel logisch. Wel snappen we dat Tesla er niet zo happig op is dat Jan en Alleman in de accu met 400 volt gaat lopen wroeten – dat is vragen om problemen. In de toekomst moet er een mooie middenweg gevonden worden tussen vrije keuze van reparatie en veiligheid.
Dit is m.i. ook van toepassing op Li Ion accu's voor speed pedelecs.

Bron: https://topgear.nl/autonieuws/right-to- ... G82v1q8WKI



Concrete informatie over het "recht op reparatie":
Apparaten als koelkasten, tv’s, (af)wasmachines en verlichting moeten simpel te repareren zijn en zuinig zijn in het gebruik. Na aankoop moeten reserve-onderdelen minstens 7 tot 10 jaar beschikbaar zijn.
Bepaalde reserveonderdelen en onderhoudstips blijven tot teleurstelling van de Europese consumentenkoepel BEUC alleen beschikbaar voor professionele reparatiebedrijven.
Bron: https://www.europa-nu.nl/id/vl2dgo00fex ... paratie_en
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
mrstrom

Bedankt voor je uitzoekwerk! het verhaal van John Deere is ook een bekende daarin.

Uiteindelijk zit je nog wel met een stukje economie, wat is de restwaarde van de accu en wat zijn de reparatiekosten. En wie kan dat inschatten, die professional?

Als van deze accu alleen een plastickapje stuk is, dan hoop je een goedkope reparatie. Is er een printplaatstuk, dan zal het tegen vallen.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Er is meer aan de hand dan alleen een gescheurd plastic kapje:
Gduck schreef: 11 jul 2021, 15:22
Stromeur schreef: 11 jul 2021, 11:36 Heb je hier wat aan?

https://www.vanzijptechniek.nl/product/ ... s-stromer/

NB: Een accu die gevallen is kan interne schade hebben waarbij gevaar op ontbranding kan ontstaan, met alle gevolgen van dien. Dit is dus geheel op eigen risico.
Heb ik inmiddels al vervangen maar geen verandering.

Ik vrees dat de restwaarde van deze accu niet mega is. De accu is minimaal 4 jaar oud (ST2 logo op de behuizing) en heeft 10.000km op de teller (zie profiel OP). (Meer als de accu 2e hands is gekocht door de OP, minder als de OP meerdere accu's heeft (gehad).)

De OP kan wellicht iets zeggen over de status van degeneratie. Maar gezien de leeftijd van de accu zou ik niet opteren voor alleen herstel (mits mogelijk, als de BMS naar z'n grootje is houdt het op), maar voor een combinatie van herstel en revisie.

Fietsaccu-revisie.nl rekent 724 euro voor alleen revisie. Incl. herstel zit je met een beetje pech al snel tegen de 900 euro.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
ivop
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 jan 2022, 14:09
Merk SP: Stromer
Km-stand: 1000

Ben wel benieuwd of dit nog opgelost is.

Ik kan in elk geval melden, dat vlak achter de stekkeraansluiting een hele bundel aan dunne draadjes ligt die vanaf de print plaat naar de batterijcellen gaan.

Met een mooie klap op de onderkant van de batterij breekt niet alleen de kap, maar snijdt het vierkantje rond de stekker keurig de aders door. Eventueel met kortsluiting tot gevolg.
In elk geval zal de printplaat niet meer met de cellen kunnen "praten" en krijgt de fiets rare waarden door.

Mogelijk kunnen de adertjes in dat geval nog weer hersteld worden. Maar al met al is het een erg zwak punt van de batterij.
Plaats reactie