Geschillencommissie is voor bovag bedrijven. Mijn Amsterdamse dealer zit daar, denk ik, niet bij.
Maar ik ga zeker informatie opvragen, dank ervoor
Stromer ST2 lager motor wordt slecht. Wat nu? Nieuwe motor of een alternatief?
- Stromerfred
- Veteraan | Forum Supporter
- Berichten: 1778
- Lid geworden op: 17 jul 2018, 13:14
- Locatie: Haarlem
- Merk SP: ST7
- Km-stand: 4600
Nee QicQ zit niet bij Bovag had dat al opgezocht week terug. Maar dat soort zaken zijn wel illustratief en kunnen als voorbeeld worden gebruikt.
Stromer ST1x oranje 2017 (QicQ)
Stromer ST2 zwart 2018 (Juizz)
Stromer ST7, solid gold 2023, verende voorvork, bodyfloat en winglights (Vietz)
Haarlem-Amstelveen 22,5km enkele reis
Stromer ST2 zwart 2018 (Juizz)
Stromer ST7, solid gold 2023, verende voorvork, bodyfloat en winglights (Vietz)
Haarlem-Amstelveen 22,5km enkele reis
Gisteren de Stromer afgeleverd en leenfiets st3 meegekregen voor de tussentijd.
Ik heb een brief van mijn rechtsbijstandverzekering meegegeven.
Ik ben benieuwd wat ze gaan doen.
Ik vind het nog steeds vreemd, dat er geadverteerd wordt, dat een Stromer een dagelijkse vervanging voor de auto kan zijn, maar dat de reparatie kosten van dit slijtagedeel ongeveer een vierde is van de totale aanschafprijs van de totale fiets.
Reken dat eens uit met een auto na 2 tot 4 jaar...
Ik heb een brief van mijn rechtsbijstandverzekering meegegeven.
Ik ben benieuwd wat ze gaan doen.
Ik vind het nog steeds vreemd, dat er geadverteerd wordt, dat een Stromer een dagelijkse vervanging voor de auto kan zijn, maar dat de reparatie kosten van dit slijtagedeel ongeveer een vierde is van de totale aanschafprijs van de totale fiets.
Reken dat eens uit met een auto na 2 tot 4 jaar...
St2 2017 wit, bodyfloat, verende stuurpen
-
- Veteraan
- Berichten: 432
- Lid geworden op: 30 jun 2020, 23:51
- Locatie: Nijmegen
- Merk SP: Stromer ST2
- Km-stand: 29.000
Ik weet wel dat er bij de eerste generatie ST2 (relatief) vaak lagerproblemen waren. Nu zegt men hier van niet, maar als je zoveel op het forum al leest - dan gebeurt het ook bij anderen vaak. Onder garantie vervangt stromer de motor, ik zie in de praktijk dat velen speling hadden op het achterwiel.ERICC schreef: ↑21 nov 2021, 13:11 Gisteren de Stromer afgeleverd en leenfiets st3 meegekregen voor de tussentijd.
Ik heb een brief van mijn rechtsbijstandverzekering meegegeven.
Ik ben benieuwd wat ze gaan doen.
Ik vind het nog steeds vreemd, dat er geadverteerd wordt, dat een Stromer een dagelijkse vervanging voor de auto kan zijn, maar dat de reparatie kosten van dit slijtagedeel ongeveer een vierde is van de totale aanschafprijs van de totale fiets.
Reken dat eens uit met een auto na 2 tot 4 jaar...
Ik heb een leen ST2 met riem meegekregen, wat ik wel zag was dat er m.i. aanzienlijk grotere lagers in zaten (links kon ik een stofhoes van het lager zien - ik heb het nog op de foto gezet, die zou ik terug moeten zoeken). Dus ik denk dat men het wel leert. MAar ik ben het met je eens. Iets als een wiellager moet je gewoon kunnen (laten) vervangen.
Mijn auto heeft nu bijna 3 ton gelopen, de wiellagers zijn nog nooit vervangen. Deze auto heeft veel kilometers in oostbloklanden gereden (ik heb hem van de 2e eigenaar gekocht die daar vaak op vakantie ging - gezien de roots van z'n vrouw). Dus qua belasting zou dat wel een indicatie kunnen geven
Maar gaan deze kapot? dan vervang je ze eenvoudig. dit zou ik graag bij Stromers terug zien, de borstelloze motor heeft verder namelijk helemaal geen slijtage delen, dus feitelijk zou je behalve de accu, trapaslagers en ketting en tandwielen gewoon eindeloos moeten kunnen zoeven
Als je de motor laat vervangen, vraag dan in elk geval je oude op, Lexveen zal 'm graag open peuteren (evenals zou ik dat willen doen, de mijne heeft ook al sinds ik 'm heb wat speling op het achterwiel) en als de lagers op zijn ga ik zeker geen 1200 betalen om 2 lagertjes van een tientje per stuk te vervangen
ST2 2015 814Wh, - 29000km [aanschaf 03-2020, 950km]
Sparta Ion E-Speed 2015 - 12000km
Polo TSI 2010 - 324.000km [LPG - Vialle LPdi]
Zero SR 2014 - 29000km (0-100 <3.5s )
Gaat m'n Stromer 100.000km halen? Working on it
Sparta Ion E-Speed 2015 - 12000km
Polo TSI 2010 - 324.000km [LPG - Vialle LPdi]
Zero SR 2014 - 29000km (0-100 <3.5s )
Gaat m'n Stromer 100.000km halen? Working on it
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22960
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Hoeveel Stromers ST2 zijn er verkocht? En hoeveel Stromers daarvan hebben problemen met de lagers gekregen?
Qua praktijk?
De wiellagers van de nieuwe generatie Stromers met 27,5" wielen zijn inderdaad verbeterd volgens Stromer. De praktijk moet uitwijzen hoe die zich houden. Er zijn nog te weinig mensen met 20 a 25k op de tikker (de km-stand waarbij we lagerproblemen bij de 'oude' ST2 met 26" wielen het meest zagen).
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
-
- Veteraan
- Berichten: 432
- Lid geworden op: 30 jun 2020, 23:51
- Locatie: Nijmegen
- Merk SP: Stromer ST2
- Km-stand: 29.000
Nouja; ik heb helaas geen inzicht in de statistieken, maar ik heb wel meerdere op het forum gezien die met meerdere wielen naar de 30.000km zijn gekomen. Idem dito met mensen met een ratelend geluid in het achterwiel. Er zijn volgens mij genoeg topics te vinden. Zo heb ik ook een auto met distributieketting, ook een ketting waar veel mensen problemen mee ervaren hebben, zo her en der ook te zien op fora. Het feit dat je al meer dan een handvol topics kan vinden hier; zegt m.i. genoeg. Maar ik begrijp je punt; zonder cijfers voelt het als een loze bewering. Maar dan nog; voor slijtagedelen zou het handiger zijn als dit makkelijk(er) te vervangen zou zijn! Ik kan helaas geen ST2 motor vinden die kapot is op MP (of ebay) anders zou ik hem zelf open trekken. Ik wil wel eens weten of het me lukt de mijne zo lang mogelijk draaiende te houden. Al zou eht maar zijn dat ik de lagers op voorhand kan klaarleggen, zodat ik geen weken zonder SP hoef te staan!Stromeur schreef: ↑24 nov 2021, 22:35Hoeveel Stromers ST2 zijn er verkocht? En hoeveel Stromers daarvan hebben problemen met de lagers gekregen?
Qua praktijk?
De wiellagers van de nieuwe generatie Stromers met 27,5" wielen zijn inderdaad verbeterd volgens Stromer. De praktijk moet uitwijzen hoe die zich houden. Er zijn nog te weinig mensen met 20 a 25k op de tikker (de km-stand waarbij we lagerproblemen bij de 'oude' ST2 met 26" wielen het meest zagen).
Heb je enig idee of Reinout-ST3 het met 1 motor heeft afgelegd? hij heeft al een hele, hele mooie prestatie neergezet natuurlijk!
ST2 2015 814Wh, - 29000km [aanschaf 03-2020, 950km]
Sparta Ion E-Speed 2015 - 12000km
Polo TSI 2010 - 324.000km [LPG - Vialle LPdi]
Zero SR 2014 - 29000km (0-100 <3.5s )
Gaat m'n Stromer 100.000km halen? Working on it
Sparta Ion E-Speed 2015 - 12000km
Polo TSI 2010 - 324.000km [LPG - Vialle LPdi]
Zero SR 2014 - 29000km (0-100 <3.5s )
Gaat m'n Stromer 100.000km halen? Working on it
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22960
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Ja, 'meerdere' hebben we er allemaal wel gezien. En ik heb ook gezien dat meerdere mensen hun klacht op meerdere (social) media melden, en dat meerdere malen dezelfde klacht van dezelfde persoon wordt herhaald. Gebeurt hier op het forum ook. Meerdere gebruikers doen dat. (M.n. gebruikers die helemaal klaar zijn met Stromer. Ik kan ze hier en op Facebook allemaal bij nick/naam noemen.)
Als ik een gooi zou moeten doen, dan zijn er hier op dit forum nog geen 50 afzonderlijke meldingen gedaan van versleten ST2 lagers (ik denk eerder de helft), terwijl er duizenden klassieke ST2's rondrijden. (Al rijden die lang niet allemaal zoveel km's, dat drukt de aantallen natuurlijk weer.) Maar voel je vrij om de unieke aantallen te inventariseren.
Begrijp me niet verkeerd, ik vind ook dat het niet mag gebeuren en ik vind het al helemaal van de pot gepleurd dat Stromer ons bij een versleten lager dwingt om een compleet nieuwe motor aan te schaffen. Maar dit is er eentje van de categorie: klein risico, grote impact.
Niet te verwarren met 'groot risico'. Die verwarring creëer je met aannames op basis van internetklachten zonder kennis van totaalcijfers.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Als ik het juist herinner heeft hij 20.000 km met zijn ST1x gereden, eerlijk verdeeld over 2 motoren. De eerste is vervangen ivm defecte temperatuur sensor.
Zijn ST3 heeft voor zover ik weet nog de originele motor.
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
Het is niet omdat de omni 30k weergeeft dat die 30k met dezelfde lagers/motor zijn gereden.
Op zich zou 100k geen probleem mogen zijn (mijn mening). Als mijn lagers aan de beurt zijn (buiten garantie) vervang ik die, no way dat ik een nieuw wiel koop owv 2 lagertjes… nu niet, morgen niet en nooit niet.
Op zich zou 100k geen probleem mogen zijn (mijn mening). Als mijn lagers aan de beurt zijn (buiten garantie) vervang ik die, no way dat ik een nieuw wiel koop owv 2 lagertjes… nu niet, morgen niet en nooit niet.
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22960
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Dat is ook de mening van Stromer. Ik heb het alleen nooit op schrift van ze gekregen, enkel mondeling.
Als ik b.v. binnen 30k en max 5 jaar lagerproblemen krijg en ik word verplicht een nieuwe motor tegen de hoofdprijs te kopen, dan gaat er stante pede een jurist op. Die lagers moeten inderdaad rustig 100k/10 jaar mee kunnen. (Al zit het probleem in de 10 jaar ws. ook in dat je de lagers niet kunt onderhouden, want je kan er niet zomaar bij, daar moet de complete motor voor open.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023