Stromer ST2 lager motor wordt slecht. Wat nu? Nieuwe motor of een alternatief?

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

ERICC schreef: 09 nov 2021, 20:02 Reden hierachter is dat de motor en de lager nog goed functioneren en deze ook voorlopig zal blijven functioneren.
Dit had ik eerder nog niet zo begrepen. Dat er alleen sprake is van 'geluid'.

Over hoeveel km moet de motor volgens de FM dan vervangen worden?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
ERICC
Pro
Pro
Berichten: 30
Lid geworden op: 18 dec 2017, 17:35

Dat is het juist.
Ik wordt gebeld door de monteur omdat hij vraagt of ik de motor wil vervangen ivm de lager slijtage. Dan zou hij het meteen vervangen.
Staat zelfs zo op mijn voicemail. (Die ik heb opgeslagen)

Ik kon er ook nog wel even mee doorrijden in in het voorjaar dit doen na overleg. Maar moet wel gebeuren is me letterlijk gezegd.

En nu hebben ze het over slijtage geluid en kan ik er ineens nog lang mee rijden.

En hoelang het dan wel normaal is voordat de motor met lagers vervangen moet worden is me niet aangegeven.

Heel raar.
St2 2017 wit, bodyfloat, verende stuurpen
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ja dat is vreemd. Eerst zeggen: direct vervangen en als je protesteert over de prijs: je kunt er nog wel even mee door.

En allebei is waar: normaal gezien vervang je versleten lagers. Dan loopt alles weer lekker soepel; kan je balhoofd zijn, je trapas, bij het voorwiel de wiellagers. Vaak tientjeswerk incl. montage. (Trapas zal wat duurder zijn.)

Maar omdat je achter een complete motor moet vervangen waardoor je dik 1,5k lichter bent, wordt dat een ander verhaal.


In principe kun je hier ook gewoon mee doorrijden totdat je er teveel last van krijgt. Het zal langzaamaan slechter worden, je zult wat speling op je achterwiel krijgen, maar je maakt het probleem niet duurder door nu niks te doen, want je betaalt nu ook al de hoofdprijs voor de oplossing. Of je het nu doet of over twee jaar boeit niet.


Interessant is hier de 'right to repair'-discussie. Want je fiets kán dus wel gerepareerd worden, maar dik 1,5k betalen omdat een lager van enkele tientjes 'op' is, dat is krankzinnig. Ik ben wel benieuwd wat een jurist hiervan zou zeggen: je kan je bike laten herstellen, maar het herstelbedrag is buitenproportioneel t.o.v. het defect/de slijtage.


Als je rechtsbijstandsverzekering hebt, zou ik dit zeker aan ze voorleggen. In de tussentijd lekker doorknallen met je Stromer, het maakt toch niet uit. (Had je zelf eigenlijk al klachten? Of kwam dit tijdens de onderhoudsbeurt naar voren?)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
JanR
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 175
Lid geworden op: 13 sep 2019, 19:30
Locatie: Noord-Brabant
Merk SP: Stromer St2 pinion
Km-stand: 24048

Optie 5: is zolang doorrijden tot de lagers op zijn. Elke kilometer is winst.

Mijn voorwiellager maakt na 6K ook geluid maar loopt nog soepel. Kon met een nieuwe donornaaf (Stromer verkoopt geen losse onderdelen aldus FM) gerepareerd worden. Daar wordt de naaf in de basis niet beter van en ik betaal teveel.
Mijn keuze: doorrijden dus tot ie het begeeft en een betere naaf in laten spaken als het zover is. Wellicht maak ik dat niet meer mee.
Remmen is angst, gang is alles.
Een dag niet gefietst is een dag niet geleefd.
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Voorlopig zou ik doorrijden, zeker met de winter en zout in het verschiet.
Ondertussen zou ik overwegen het lager te vervangen of laten vervangen. Kan je dit niet zelf ga dan al op zoek gaan naar iemand die het ziet zitten dit te doen. Het ergste dat kan gebeuren is dat het 1.5k gaat kosten maar dat is het zonder poging iets te herstellen ook.
Regelmatig de speling controleren, in panne vallen is nooit leuk, zeker in de winter niet.
Om de speling te controleren: tussen frame en band (of velg) drukken en de remschijf of cassette goed in het oog houden. Zie je wat (ook al voel je het niet) weet je hoe laat het is.
Gebruikersavatar
Stromerfred
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 1748
Lid geworden op: 17 jul 2018, 13:14
Locatie: Haarlem
Merk SP: ST7
Km-stand: 4600

Inderdaad vreemd verhaal. Maar ergens is het logisch vanuit de dealer gezien.

Als men zegt dat het geen defect is maar dat je er mee door kunt rijden dan wordt de discussie van ondeugdelijk product lastig.
Rechtsbijstand verzekering wil alleen maar zo min mogelijk kosten aan procedures dus zou daar niet teveel van verwachten (bovendien je kunt veel zelf een procedure bij het kantongerecht bijvoorbeeld kun je zelf voeren)

Zou vooral niet zelf sleutelen maar nu wiel oprijden…ook over 6 maanden is er nog sprake van een ondeugdelijk product als hij het dan echt niet meer doet. Dan schrijf je nette brief aan QicQ dat je graag op grond van conformiteitsbeginsel een oplossing wil.
Stromer ST1x oranje 2017 (QicQ)
Stromer ST2 zwart 2018 (Juizz)
Stromer ST7, solid gold 2023, verende voorvork, bodyfloat en winglights (Vietz)

Haarlem-Amstelveen 22,5km enkele reis
ERICC
Pro
Pro
Berichten: 30
Lid geworden op: 18 dec 2017, 17:35

De fiets gaat terug naar het service center in Amsterdam en dan de motor naar Stromer zelf voor onderzoek.

Zij zullen bekijken hoe en wat ze er mee doen qua vervanging en dergelijke.

Dus afwachten maar voor nu.

Mijn rechtsbijstand geeft aan dat dit onder non conformiteit valt, zonder twijfel.
St2 2017 wit, bodyfloat, verende stuurpen
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

ERICC schreef: 16 nov 2021, 22:12 Mijn rechtsbijstand geeft aan dat dit onder non conformiteit valt, zonder twijfel.
Kijk aan, heel goed. (Dat zei ons boerenverstand ook al maar een jurist aan je kant daar heb je meer aan ;) )
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Super! Houd ons aub op de hoogte!
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromerfred
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 1748
Lid geworden op: 17 jul 2018, 13:14
Locatie: Haarlem
Merk SP: ST7
Km-stand: 4600

Mag ik inzetten: nieuwe motor voor helft van het geld. Of iets refurbished: maar laat je niet in de luren leggen meer korting is dan haalbaar:)

Je kunt je drukke rechtsbijstand (hebben nl maar bepaald aantal normuren per zaak) helpen door zelf jurisprudentie te zoeken op rechtspraak.nl / https://www.degeschillencommissie.nl/ov ... eewielers/
Maakt kans op een voor jou voordelige uitkomst hoger:)
Stromer ST1x oranje 2017 (QicQ)
Stromer ST2 zwart 2018 (Juizz)
Stromer ST7, solid gold 2023, verende voorvork, bodyfloat en winglights (Vietz)

Haarlem-Amstelveen 22,5km enkele reis
Plaats reactie