ST2 accu repareren, reviseren of vervangen

Mozin
Rookie
Rookie
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 dec 2021, 11:14
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 17000

Ik heb een Stromer ST2 (2018) met een 983wh accu. Deze accu laadt niet meer op en geeft geen power meer in de fiets. Helaas zit ik niet meer in de garantieperiode. Maar omdat ik "slechts" 17000km met de accu heb gefietst, vind ik het zonde en erg prijzig om een nieuwe accu te kopen.

Mijn dealer bestaat niet meer (zucht...) en andere Stromer verkoop/service-bedrijven zeggen alleen doormetingen te kunnen doen om de accu vervolgens op te sturen naar Stromer. Als deze inderdaad stuk is, wordt deze daar ter plekke vernietigd. En omdat het buiten de garantie valt, krijg ik geen vervanging. Dit is in alle gevallen een dood spoor.

Ik heb naar revisies gekeken, ik weet niet hoe betrouwbaar de accu daarna is. Wel zie ik dat mijn accu-type een verkeerd aantal schroefjes heeft om voor een revisie in aanmerking te komen.

Zijn er opties behalve nieuwkoop? Zijn er onafhankelijke partijen die accu-reparaties kunnen doen? Ik heb met veel plezier gestromerd, maar vind de levensduur van de accu ondermaats.

Dank voor jullie input!
jovdt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 625
Lid geworden op: 28 mei 2018, 14:48
Locatie: geraardsbergen

Een accu is een van die dingen waarvan je, ondanks goed opladen enz...nooit met wiskundige zekerheid van kan zeggen hoelang ze meegaat .Ik heb dezelfde fiets en de laatste uitlezing op 17200 km was nog 93%(volgens Stromer SOH). Toch voelde ik ook aan dat de bat. minder werd, ik kon nog perfect mijn WW . doen maar het restpercentage werd minder. Een nieuwe bat kost bij Stromer een 1900 euro ,fietsaccuwinkel 1662, een revisie die ook in jouw fiets past 724....
Bij revisie weet je nooit of het degelijk gebeurd is....garantie kan helpen. Ik heb een andere weg bewandeld en een ST2 bijgekocht waar een bijna nieuwe bat. inzat ongeveer voor de prijs van een nieuwe accu. Wanneer nu iets stuk gaat heb ik de keuze.....alles past immers . Het blijft natuurlijk een duurdere oplossing, die op termijn misschien de goedkoopste blijkt....
ST 2 van 2018 ww Geraardsbergen -Dilbeek 32 km enkel. Wat spullen van Jeroen...
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Mozin schreef: 17 dec 2021, 12:19 andere Stromer verkoop/service-bedrijven zeggen alleen doormetingen te kunnen doen om de accu vervolgens op te sturen naar Stromer. Als deze inderdaad stuk is, wordt deze daar ter plekke vernietigd.
Dat lijkt me een heel sterk verhaal. Het is jouw eigendom, daar mogen zij helemaal niks aan vernietigen!

In geval van garantie is het iets anders: dan krijg jij een nieuwe en dan is de oude eigendom van Stromer. Maar in dit geval mogen ze dat niet zonder toestemming van de eigenaar.

Zie link van Stromeur: lekker laten reviseren dat ding (tenzij het BMS het probleem is, dan gaat het niet lukken).
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
SpeedPAT
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 291
Lid geworden op: 15 mei 2021, 21:03
Locatie: Noord Limburg
Merk SP: Stromer
Km-stand: 4000

Vernietigen bij compleet defect zou best eens kunnen kloppen.

Indien de partij die de accu geïnspecteerd heeft tot de conclusie komt dat herstel niet mogelijk is , dan zijn er vaak bepalingen in de kleine lettertjes dat de goederen vernietigd worden tenzij de aanbieder heeft bedongen dat de spullen terug moeten.

Is ook goed , maar dan zijn er weer nieuwe kleine lettertjes die bepalen dat de aanbieder alle kisten van inspectie en transport betaald.
Verzenden accu, ook al is deze defect , is ADR gevarengoed.
Zou zo maar een heel dure grap kunnen worden.

ps: beetje shoppen op internet, 983 Wh accu wordt aangeboden voor 1600€ , alle beetjes helpen.
Oplossing van jovdt is best praktisch, maar een beetje tweedehands STROMER kost vast meer dan 2.000€ i
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

FreddyH schreef: 17 dec 2021, 19:45
Mozin schreef: 17 dec 2021, 12:19 andere Stromer verkoop/service-bedrijven zeggen alleen doormetingen te kunnen doen om de accu vervolgens op te sturen naar Stromer. Als deze inderdaad stuk is, wordt deze daar ter plekke vernietigd.
Dat lijkt me een heel sterk verhaal. Het is jouw eigendom, daar mogen zij helemaal niks aan vernietigen!
Klopt, ze kunnen 'm onder bepaalde voorwaarden terugsturen. Maar zodra een Li-ion accu als defect is gemarkeerd worden er strenge aanvullende eisen gesteld aan opslag en transport. Gaat 'm echt niet worden, check dit:


Bron: ADR 2021. Europese overeenkomst voor het internationale vervoer van gevaarlijke goederen over de weg (ADR) versie 2021.

https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... /05/21/adr

Download:
https://www.rijksoverheid.nl/binaries/r ... R+2021.pdf

Artikel 310:
Beschadigde of defecte cellen en batterijen, of cellen en batterijen aanwezig in apparaten moeten worden vervoerd overeenkomstig bijzondere bepaling 376
Artikel 376:
Cellen of batterijen met lithiumionen en metallisch lithium bevattende cellen of batterijen die zijn aangemerkt als dermate beschadigd of defect dat zij niet meer overeenstemmen met het type dat is beproefd conform de van toepassing zijnde bepalingen van het Handboek beproevingen en criteria moeten voldoen aan de voorschriften van deze bijzondere bepaling.
*knip*
Cellen en batterijen moeten worden vervoerd in overeenstemming met de bepalingen die van toepassing zijn op de UN-nummers 3090, 3091, 3480 en 3481, met uitzondering van bjizondere bepaling 230 en tenzij anderszins vermeld in deze bijzondere bepaling.

Cellen en batterijen moeten worden verpakt volgens verpakkingsinstructie P908 van 4.1.4.1 of LP904 van 4.1.4.3, naar gelang van toepassing.

Cellen en batterijen waarvan wordt vastgesteld dat ze beschadigd of defect zijn en snel uiteen kunnen vallen, gevaarlijk kunnen reageren, een vlam dan wel een gevaarlijke hitte-ontwikkeling of een gevaarlijke uitstoot van giftige, bijtende of brandbare gassen of dampen kunnen veroorzaken onder normale vervoersomstandigheden, worden verpakt en vervoerd volgens verpakkingsinstructie P 911 van 4.1.4.1 of LP 906 van 4.1.4.3, al naar gelang van toepassing. Alternatieve verpakkings- en/of vervoersomstandigheden kunnen worden goedgekeurd door de bevoegde autoriteit van elke Overeenkomstsluitende Partij bij het ADR, die ook een goedkeuring kan erkennen die verleend is door de bevoegde autoriteit van een land dat geen Overeenkomstsluitende Partij bij het ADR is, op voorwaarde dat deze goedkeuring is verleend in overeenstemming met de toepasselijke procedures in het kader van het RID, ADR, ADN, de IMDG Code of de Technische Instructies van de ICAO. In beide gevallen worden de cellen en batterijen ingedeeld in vervoerscategorie 0.

Op de colli moet de vermelding “BESCHADIGDE/DEFECTE LITHIUM-ION-BATTERIJEN” of “BESCHADIGDE/DEFECTE BATTERIJEN MET METALLISCH LITHIUM” worden aangebracht, naar gelang van toepassing.

De volgende verklaring moet in het vervoersdocument worden vermeld: “Vervoer overeenkomstig bijzondere bepaling 376”.

Indien van toepassing moet bij het vervoer een kopie van de goedkeuring van de bevoegde autoriteit aanwezig zijn.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ok, dan lekker naar de reviseur ermee!
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ja, ook mijn idee. Nou maar hopen dat de OP een accu met 3 boutjes i.p.v. 4 heeft.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Enkel Heskon maakt dat onderscheid ... lijkt me de moeite om je licht ook eens elders op te steken, bijvoorbeeld bij Liofit : https://www.liofit.com/stromer-reparatu ... st2-bq983/
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Mijn indruk tot nu toe is dat Heskon dit onderscheid maakt op basis van praktijkervaringen.

Ik ben benieuwd of Liofit dit allemaal daadwerkelijk al eens heeft uitgevoerd, incl. BMS herstel, accu met vier boutjes, of het alleen aanbiedt. Zijn er meer van. Maargoed eentje moet de eerste zijn, er komen steeds meer defecte/gedegenereerde accu's bij dus ook meer expertise. Ik zou er zeker eens gaan horen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie