ST2 knopjes werken niet meer, ondersteunt niet meer

Plaats reactie
bartje369
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 432
Lid geworden op: 30 jun 2020, 23:51
Locatie: Nijmegen
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 29.000

Hallo allen,

Ik heb mijn ST2 reeds bij de fietsenmaker staan, maar ik vraag me af of iemand dit probleem kent. (of ooit gehad heeft) Namelijk; mijn ST2 bedienings knopjes (+, - en verlichting) lichtten niet meer op en ondersteunde ook niet meer.

Wellicht dat dit ook anderen kan overkomen en eventueel ook voor mezelf - mocht dit ooit nog eens voorkomen.

Zou dit de controller of de motor kunnen zijn? Ik heb namelijk begrepen dat de fiets op zich nog zou moeten ondersteunen, als de knopjes stukgaan... Klopt dat? Alvast bedankt! :ay
Ik zou het ook wel fijn vinden om een idee te krijgen wat zo'n grapje kan kosten... Helaas zijn Stromer onderdelen (veel te) duur. :P
ST2 2015 814Wh, - 29000km [aanschaf 03-2020, 950km]
Sparta Ion E-Speed 2015 - 12000km
Polo TSI 2010 - 324.000km [LPG - Vialle LPdi]
Zero SR 2014 - 29000km (0-100 <3.5s :D)
Gaat m'n Stromer 100.000km halen? Working on it :lol:
SpeedPAT
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 291
Lid geworden op: 15 mei 2021, 21:03
Locatie: Noord Limburg
Merk SP: Stromer
Km-stand: 4000

Ik gok even op een losgetrilde connector waarmee de knopjes met controller board verbonden zijn.
Mijn ST2 viel plots uit na rijden over hobbelige straat.
Op dat moment leek het probleem heel serieus omdat de fiets niet vooruit te branden was.
Zonder contact van de knopjes doet de fiets het niet.
Gelukkig bleek bij de FM dat het euvel werd veroorzaakt door een losse connector.
Het hoeft niet altijd iets ernstigs te zijn zoals een defecte motor of zo.
bartje369
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 432
Lid geworden op: 30 jun 2020, 23:51
Locatie: Nijmegen
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 29.000

SpeedPAT schreef: 03 jan 2022, 19:58 Ik gok even op een losgetrilde connector waarmee de knopjes met controller board verbonden zijn.
Mijn ST2 viel plots uit na rijden over hobbelige straat.
Op dat moment leek het probleem heel serieus omdat de fiets niet vooruit te branden was.
Gelukkig bleek bij de FM dat het euvel werd veroorzaakt door een losse connector.
Het hoeft niet altijd iets ernstigs te zijn zoals een defecte motor of zo.

Oh dat zou zeker kunnen, ik mag hopen dat het simpel is! Zo'n 2000km geleden is mijn OMNI eruit geweest om de remkabel(s) te vervangen, deze waren stuk geraakt omdat ik ~1.5 jaar geleden flink gevallen ben (blijkbaar heeft er toch een breuk gezeten, stuur was volledig omgeslagen destijds). Qua reparaties heeft mn ST2 me al genoeg gekost de laatste tijd...

Het is in elk geval fijn dat de (DIY) community groter wordt. Bij mijn VW had ik laatst namelijk dat de turbo niet meeging, doordat een stangetje bij de wastegate vervuild was (omdat ik elke dag 60km op de Stromert zit staat mijn auto veel stil) icm zout, vocht en een leegrakende accu gaf dit een storing. DE fix was WD40 (gevonden op een forum), met een doekje de wastegate actuator stang afvegen en weg was de storing :lol: (ik stond 70km van huis en hij ging in de noodloop, hulde aan een 8 euro OBD uitleesapparaatje van Bol.com) :geek:
ST2 2015 814Wh, - 29000km [aanschaf 03-2020, 950km]
Sparta Ion E-Speed 2015 - 12000km
Polo TSI 2010 - 324.000km [LPG - Vialle LPdi]
Zero SR 2014 - 29000km (0-100 <3.5s :D)
Gaat m'n Stromer 100.000km halen? Working on it :lol:
bartje369
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 432
Lid geworden op: 30 jun 2020, 23:51
Locatie: Nijmegen
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 29.000

Vietz heeft het probleem trouwens keurig opgelost. Voor those who ever lopen hier tegenaan; het was de TMM sensor. Deze maakte kortsluiting waardoor de schakelaar denk ik uitgeschakeld werd?

Niet heel gek, ik rijd door aaaallle weersomstandigheden. De eerste eigenaar van mn fiets heeft hem altijd binnengezet en slechts 200km per jaar gereden. Ik rijd nu minstens 1300km/maand, no matter what.

Nu zie ik zoals vaker wordt aangegeven, dat mijn nieuwe TMM-sensor ook is afgeschermd voor vuil. Mijn vorige was dat niet, misschien verklaart dat waarom ik eerder verkondigde dat bij mij het schoonmaken hielp. Als het een gesloten systeem is, zoals dat nu is. Helpt dat inderdaad niets. Dat zou hetzelfde effect opleveren als je lak poetsen om minder luchtweerstand te krijgen :P :lol:

Nu fietst hij echter weer FANTAAAAAAAAAAAAAAAASTISCH, vanavond nog 38km enkele reis door de regen gereden, uurtje stoempen, uurtje genieten. Man wat blijven het toch heerlijke apparaten. Als het droger/mooier weer wordt zal ik met m'n drone eens een "promo-filmpje" schieten, dat verdient de Stromer wel! :D :geek:

Dus ook virtueel, op het forum, grote dank voor de heren bij Vietz! Kundig, vriendelijk personeel, die vooral niet schromen om een gelijkwaardig leenrijtuig mee te geven! :bf: Blij dat ik nu de ST1 2020 heb kunnen testen. Deze rijdt op sommige vlakken toch echt beter dan mijn 'oude ST2' - stabieler op hoge snelheid, subtieler/verfijnder in manier van ondersteunen en vooral minder slingerig weggedrag.

Maar ik hou van mn zwabberfietsje! Zeker hoe lekker vinnig hij rijdt met de Conti Winter II bandjes. Ook kan ik makkelijker 40kmh houden met (sterke) tegenwind of wind tegen en heuvelop (pontje) :d3:

Gegroet, een blij, fanatieke Stromeraar! Ik rijd de mijne totdat hij niet meer gaan wil! :mrgreen:
ST2 2015 814Wh, - 29000km [aanschaf 03-2020, 950km]
Sparta Ion E-Speed 2015 - 12000km
Polo TSI 2010 - 324.000km [LPG - Vialle LPdi]
Zero SR 2014 - 29000km (0-100 <3.5s :D)
Gaat m'n Stromer 100.000km halen? Working on it :lol:
Plaats reactie