Syno drive TDCM geopend; foto's open motor

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Thanks, duidelijk.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

mboelis schreef: 16 jan 2022, 11:05 TS heeft passende poelietrekkers gekocht. Waar komen die vandaan en wat is de prijs? Een link erheen stel ik op prijs.
Ik zie eentje van 150 mm / 6" en eentje van 200 mm / 8" ... de kans is groot dat ze deel uitmaken van een setje zoals deze.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Valt mee in prijs, ik dacht dat die dingen veel duurder zouden zijn. (Al zullen die ongetwijfeld ook bestaan.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Waarom niet van 1 helft de spaken verwijderen? De stator blijft in het half gespaakte wiel. Nadien kan je de stator uit de gespaakte halve motor drukken. Helft minder werk.
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Stromeur schreef: 17 jan 2022, 12:07 Valt mee in prijs, ik dacht dat die dingen veel duurder zouden zijn. (Al zullen die ongetwijfeld ook bestaan.)
Klopt ... als je naar het professionele gereedschap gaat kijken (bijvoorbeeld Kukko) dan kost één 150 mm trekker al gauw zo'n € 80, terwijl eentje van 220 mm meteen € 160 kost ...
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
SpeedPAT
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 291
Lid geworden op: 15 mei 2021, 21:03
Locatie: Noord Limburg
Merk SP: Stromer
Km-stand: 4000

En als de lagers van de motor en voorwiel dan toch aan vervanging zijn, neem dan keramische lagers (SiliciumNitride)
Dit type lagers is zeer robuust en ze zijn zeer slijtvast. Daarnaast loopt het wiel soepeler door een lagere interne wrijving.
Onderstaand een voorbeeld:
https://www.cemabearing.be/wiellagers?g ... NAQAvD_BwE
bartje369
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 432
Lid geworden op: 30 jun 2020, 23:51
Locatie: Nijmegen
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 29.000

HoeGaatHet schreef: 14 jan 2022, 22:19 Volgens de melding op mijn Stromer ST2 S zou er een motor drive storing zijn (error 0X210207). Fiets net 2e hands gekocht en buiten onder een afdak geplaatst, ook bij slecht weer. Daar bleek de fiets niet goed tegen te kunnen, want al snel kwam de genoemde foutmelding. Fiets naar binnen, wekenlang, in de hoop dat het vocht weg gaat, maar de foutmelding blijft opkomen. Geen ondersteuning meer, dus op zoek naar de oorzaak. Alles open gesleuteld en de kabeltjes had doorgemeten, maar alles zag er prima uit. Bleef over de motor en de controller. Het testen van de controller is niet aan mij besteed, maar het openen van de motor leek me een haalbaar klusje. Dus op zoek naar filmpjes of foto's, maar helaas, opvallend weinig hits. Dan maar voorzichtig zelf aan de slag met de weinige info die ik kon vinden op het internet. Setje poelietrekkers besteld, band er af, spaken er uit (let op, spaken zijn niet even lang aan elke zijde EN motor zit niet in de middellijn van het wiel) en daarmee voorzichtig spanning gezet aan de kant waar de remschijf zit.
Top dat je dit gedaan hebt! Ik rijd nu dusdanig veel met mijn ST2 dat ik er ook niet onderuit kan ooit een keer dit truukje uit te moeten halen. Ik wilde er altijd al eentje open halen, ik heb al eerder naast de pot gepist met 2 (kapotte) ST2 Comfort's die heel goedkoop werden aangeboden (het moment dat ik ze op zou komen halen dat de verkoper toch al zoiets had van, ik heb 'm al verkocht :roll: )

Graag inderdaad een idee van welk setje trekkers het waren...

En wat betreft controller; als vocht eenmaal de bedoeling gecorrodeerd heeft, helpt opdrogen niet meer nee. Ik heb tijdens een roadtrip wel eens gehad dat een kameraad van me een goedkoop flesje water (gevuld had) en in mijn tas met camera-gear had gestopt. Hij dacht van 'ah joh, past er mooi bij' totdat ik er water uit zag stromen, bleek dat klikdopje van 20 cent toch niet af te dichten :cry:

Een van de telefoons die erin zat deed het vrijwel meteen al niet meer. Dezelfde avond aangekomen in een Airbnb in Bratislava. Toevallig had de beste man een setje kleine torx schroevendraaiers liggen. meteen het ding open gemaakt en met wattenstaafjes en keukenpapier al het vocht weggehaald. Inclusief corrosie die rondom wat verbindingen met het moederbord zaten. Verrassend genoeg ging het scherm weer aan (terwijl het eerst groen was/groene gloed had gekregen) :bj

Dit geëmmer met de controller is een van de redenen dat ik m'n oudje altijd een jasje om doe (als de temperatuur <15°C is) bij (hevige) regenval en als er pekel op de weg ligt. :geek: :oops:
Vooralsnog gaat dat goed, ik check altijd wel even na de rit of de batterij temperatuur niet te hoog wordt (ik zit nu steeds aan max 25°C dus dat is mooi) en probeer niet continu bijvoorbeeld met 5 BFT tegenwind in de hoogste stand in de hoogste versnelling te beuken :lol:
ST2 2015 814Wh, - 29000km [aanschaf 03-2020, 950km]
Sparta Ion E-Speed 2015 - 12000km
Polo TSI 2010 - 324.000km [LPG - Vialle LPdi]
Zero SR 2014 - 29000km (0-100 <3.5s :D)
Gaat m'n Stromer 100.000km halen? Working on it :lol:
HoeGaatHet
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 jan 2022, 20:53
Locatie: Nuenen
Merk SP: Stromer
Km-stand: 15880

Stromeur schreef: 15 jan 2022, 17:29 Als je de drie fasen stekkers die van de controller naar de motor gaan los koppelt (dat zijn de drie rode stekkers aan je controller, met zo uit mijn hoofd een groene, blauwe en gele kabel eraan), op Boost drukt en de motor in beweging zet, verschijnt de foutmelding dan ook?
Sorry, ben even 2 weken weg geweest voor werk. Op mijn fiets zit geen Boost, maar als ik het wiel handmatig een paar slagen draai dan komt dezelfde foutmelding weer in beeld (dus nog zonder spaken en velg). Ik moet er nu van uit gaan dat het de controller is.
Stromer ST2 S.
HoeGaatHet
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 jan 2022, 20:53
Locatie: Nuenen
Merk SP: Stromer
Km-stand: 15880

mboelis schreef: 16 jan 2022, 11:05 Persen moet je niet teveel van voorstellen. Het heet in de techniek een vaste passing. De asdiameter is bij deze diameter hooguit 0,02 mm groter dan de gatdiameter van het lager. Zonder warmte moet je het in elkaar persen en uit elkaar trekken. Met gericht warme toevoeren en koelen (professioneel met vloeibare stikstof of in de vriezer) schuiven de onderdelen bij montage over elkaar op de juiste plaats of kan je met minder kracht persen.

Als het lager er niet afgetrokken kan worden of bij gebrek aan de juiste trekker kan een vakkundig persoon met een slijptol, hamer en beitel een lager verwijderen van de as. Zonder de as te beschadigen. Het klink lomp, is het ook, maar je slijpt de ringen nét niet door en de tik van de beitel is de laatste zet om de ring te splijten.

De aluminium helften van motor eerst verwarmen en daarna demonteren met de poelietrekker zorgt ervoor dat de aluminium motorhelften zover uitzetten dat de buitenring van het lager niet meer wordt geklemd. Dan heb je minder kracht nodig met de poelietrekker. Met een verfföhn kan je prima de motorhelften opwarmen.

TS heeft passende poelietrekkers gekocht. Waar komen die vandaan en wat is de prijs? Een link erheen stel ik op prijs.
Het was een 4-delige set, van 3", 4", 6" en 8". Voor deze klus heb je eigenlijk het meest aan 2x 8", maar de 6" kreeg ik er ook redelijk omheen. Link (als dat mag); https://hofstra-tijnje.nl/product/poeli ... nr-20-033/
Stromer ST2 S.
Plaats reactie