Syno drive TDCM geopend; foto's open motor
Geplaatst: 14 jan 2022, 22:19
Volgens de melding op mijn Stromer ST2 S zou er een motor drive storing zijn (error 0X210207). Fiets net 2e hands gekocht en buiten onder een afdak geplaatst, ook bij slecht weer. Daar bleek de fiets niet goed tegen te kunnen, want al snel kwam de genoemde foutmelding. Fiets naar binnen, wekenlang, in de hoop dat het vocht weg gaat, maar de foutmelding blijft opkomen. Geen ondersteuning meer, dus op zoek naar de oorzaak. Alles open gesleuteld en de kabeltjes had doorgemeten, maar alles zag er prima uit. Bleef over de motor en de controller. Het testen van de controller is niet aan mij besteed, maar het openen van de motor leek me een haalbaar klusje. Dus op zoek naar filmpjes of foto's, maar helaas, opvallend weinig hits. Dan maar voorzichtig zelf aan de slag met de weinige info die ik kon vinden op het internet. Setje poelietrekkers besteld, band er af, spaken er uit (let op, spaken zijn niet even lang aan elke zijde EN motor zit niet in de middellijn van het wiel) en daarmee voorzichtig spanning gezet aan de kant waar de remschijf zit. Voorzichtig aandraaien en even later een plopgeluid. De as was een stukje opgeschoven, zonder dat de twee helften een spleet lieten zien. Niet het gewenste resultaat, dus iets anders bedacht: Poelietrekker naar de andere kant van de motor en as weer terug gedrukt. Vervolgens twee poelietrekkers geplaatst, aan elke zijde één, om te voorkomen dat ik de as weg druk. De punt van de poelietrekker op de aluminium dop geplaatst van de hub, om te voorkomen dat ik het dunwandige asje in de hub optromp. Om te voorkomen dat de flens krom trekt door de poelietrekker, wat met een houten hamer op de flensrand geslagen en zowaar liet het eerste spleetje zich zien.
Verder tikken en poelietrekker af en toe aandraaien en uiteindelijk valt er een helft af. Eerste check: alles ziet er schoon uit, piepklein beetje vocht in de kap die er af is gekomen. Lager aan deze kant loopt als een zonnetje, hier is niks mis. Door naar de andere helft. Poelietrekker geplaatst en weer aan gedraaid. Ook die helft komt er af.
Ook aan die kant alles in orde, hub flink in het vet, geen water, geen roest, lager loopt als hetzelfde zonnetje. Dan de magneet ring er af, ook weer met de poelietrekker.
Ook deze inspectie levert niets op. Alles ziet er goed uit, het lijkt er op dat het probleem niet in de motor zit. Ring weer om de rotor (pas op voor je vingers, ben je één keer binnen het magneetveld dan hou je de ring niet meer tegen), maar dit bleek niet de handigste werkvolgorde, vanwege de krappe passingmaat van de twee kappen. Sterker, ik kreeg de eerste kap er niet meer op. Ring weer van de rotor afgetrokken met de poelietrekker, eerste kap in de oven, 120 gC en met ovenhandschoenen de kap terug op de ring proberen te plaatsen. Bij de tweede poging lukte het. Vervolgens ring met kap op de rotor en op naar de tweede. Aan die kant zit de hub en de hub heeft seals om de troep buiten te houden. Alles schoongemaakt, nieuw vet er in.
Ook de tweede kap in de oven, zelfde procedé:
En deze gaat er direct de eerste keer goed op. Nog wel aanslaan met de houten hamer, maar dat lukt goed. As getest, draait weer, en komende dagen wat tijd vinden om het wiel weer te spaken. Dan kijken of het probleem weg is, wat ik niet verwacht. Als dat waarheid blijkt te worden, wordt het een nieuwe controller.
Verder tikken en poelietrekker af en toe aandraaien en uiteindelijk valt er een helft af. Eerste check: alles ziet er schoon uit, piepklein beetje vocht in de kap die er af is gekomen. Lager aan deze kant loopt als een zonnetje, hier is niks mis. Door naar de andere helft. Poelietrekker geplaatst en weer aan gedraaid. Ook die helft komt er af.
Ook aan die kant alles in orde, hub flink in het vet, geen water, geen roest, lager loopt als hetzelfde zonnetje. Dan de magneet ring er af, ook weer met de poelietrekker.
Ook deze inspectie levert niets op. Alles ziet er goed uit, het lijkt er op dat het probleem niet in de motor zit. Ring weer om de rotor (pas op voor je vingers, ben je één keer binnen het magneetveld dan hou je de ring niet meer tegen), maar dit bleek niet de handigste werkvolgorde, vanwege de krappe passingmaat van de twee kappen. Sterker, ik kreeg de eerste kap er niet meer op. Ring weer van de rotor afgetrokken met de poelietrekker, eerste kap in de oven, 120 gC en met ovenhandschoenen de kap terug op de ring proberen te plaatsen. Bij de tweede poging lukte het. Vervolgens ring met kap op de rotor en op naar de tweede. Aan die kant zit de hub en de hub heeft seals om de troep buiten te houden. Alles schoongemaakt, nieuw vet er in.
Ook de tweede kap in de oven, zelfde procedé:
En deze gaat er direct de eerste keer goed op. Nog wel aanslaan met de houten hamer, maar dat lukt goed. As getest, draait weer, en komende dagen wat tijd vinden om het wiel weer te spaken. Dan kijken of het probleem weg is, wat ik niet verwacht. Als dat waarheid blijkt te worden, wordt het een nieuwe controller.