Vanmorgen even met de st5 tussen de buien door voor een boodschap naar een bouwmarkt.
In de dorpsstraat moest ik even serieus gas geven om een eBike die voor mij reed in te lopen en eenmaal boven de 35km/uur naderde ik zienderogen, een kleine 50 meter achter haar gereden en snelheid eens bekeken.......ruim 32-33km/uur.
Een getrainde blik op het merk en de dealerstikker verraad mij dat het een bekend en veel reclame makend merk was met meisjesnaam (al of niet genderneutraal maar aan die onzin doe ik toch NIET mee )
Nu wil het toeval dat de leverancier op het industrie terrein gevestigd is dus op de terugweg even langs gewipt en ik heb mij voorgedaan als een nitwit op gebied van elektrisch ondersteunde fietsen.
De jongeman aldaar stond mij vriendelijk te woord, ik vroeg of zij ook SP's in het assortiment hadden....nou nee hoor maar waarschijnlijk dat ze er volgend jaar mee komen.
"Met achterwielmotor?" nou nee mijnheer dat is er eigenlijk helemaal uit aan het gaan, "middenmotor is veel lichter en gemakkelijker" in het gebruik toen ik iets opperde over optimale gewichtsverdeling en gewicht op de plaats waar je het nodig hebt knipperde zijn ogen even snel.....voor mij de eerste tekenen van een leugentje of herkenning.....Ik vroeg hem vervolgens wat de max. snelheid van de door hun uitgeleverde fietsen was.....nou mijnheer die is momenteel 27km/uur met tolerantie naar 30km/uur ik vroeg hem meteen waar die toegestane tolerantie te vinden was in de RPE nou dat wist hij niet maar het is gewoon zo.
Toen ik vervolgens zei dat ik interesse had in zo'n model maar dat ik wel graag 35km/uur wilde kunnen rijden vertelde hij doodleuk dat ze niet officieel niet mochten doen maar dat het wel gebeurde Alleen al het feit dat zij het over een tolerantie hebben (die er gewoon niet is) en het kwats verhaal.....Grrrrrrrr
Zo kan het ook!
- RHJ
- Expert
- Berichten: 172
- Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:59
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Merk SP: Stromer ST5
Ook 25-26 km/h op een e-is voor heel berijders/-sters al heel snel en je ziet te vaak dat zij niet rijden met de fiets maar de e-bike met hen rijdt.
Als er door fietsenwinkels en andere ‘deskundigen’ ook nog eens meegewerkt wordt aan het opplussen van de max. snelheid van deze e-bikes, geeft dat eens te meer aan dat er voor alle e-bike gebruikers als de sodemieter een volledige helmplicht moet worden ingevoerd.
Als er door fietsenwinkels en andere ‘deskundigen’ ook nog eens meegewerkt wordt aan het opplussen van de max. snelheid van deze e-bikes, geeft dat eens te meer aan dat er voor alle e-bike gebruikers als de sodemieter een volledige helmplicht moet worden ingevoerd.
+STROMER- ST5
Ach 30-35 km/u kun je ook wel (een tijdje) rijden met een fatsoenlijke gewone fiets. Ik maak me dan toch drukker om de scooters met blauw plaatje die je gewoon makkelijk voorbij komen rijden als er 45km/u op de OMNI staat, vandaag kwam er nog een voorbij. Minimaal 50 km/u zonder helm en zonder de juiste verzekering...
Stromer ST1 2019, rood
Zoran schreef: ↑06 nov 2019, 18:42 Ach 30-35 km/u kun je ook wel (een tijdje) rijden met een fatsoenlijke gewone fiets. Ik maak me dan toch drukker om de scooters met blauw plaatje die je gewoon makkelijk voorbij komen rijden als er 45km/u op de OMNI staat, vandaag kwam er nog een voorbij. Minimaal 50 km/u zonder helm en zonder de juiste verzekering...
Inderdaad - als motorrijder (en binnenkort speed pedelec rijder) maak ik me meer druk om scootterrijders dan speed pedelec rijders. Een helmplicht - ik weet het niet hoor. Ik snap voor een deel de logica wel, maar waar gaat het ophouden? Alle voetgangers in een rubberen pak omdat ze wel eens kunnen omvallen. Ik geloof sterk in eigen verantwoordelijkheid - maar aan de andere kant kent stupiditeit bij sommige delen van de bevolking geen ondergrens... moeilijk moeilijk.