Het grote ongevallen topic

Bicarbonaat

Druiloortje schreef: 21 jan 2022, 12:54 Ik ben vooral bang dat mijn verzekeraar ineens moeilijk zal gaan doen met de premie.
in BE : verandert dit niet , behalve voor autos
Metdestroommee
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 23
Lid geworden op: 04 aug 2020, 13:52

Druiloortje schreef: 21 jan 2022, 10:03 Ik ben bang dat er vandaag veel nieuwe berichten bij zullen komen.
Dat klopt. Gisteren ook eerste schuiver na zo'n 8000 km Stromeren. Weg was overal nat ipv glad, maar in flauwe bocht lag er onverwacht wel ijs. Met zo'n 35 a 40 km/h richting asfalt. Gelukkig rustige weg, dus Stromer uit de berm gevist, blauwe plekken genegeerd en door gefietst met een trapper die tegen de standaard aantikt. Kan niet goed zien welke verbogen is, morgen eens eraf halen en zien of ik dit kan oplossen of dat de FM er aan te pas moet komen.
🚴‍♂️ ST3 XL 2020 | 🏠🏢 30 km | 🔋 983 Wh | 🇳🇱
Gebruikersavatar
bennyb
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 112
Lid geworden op: 18 aug 2021, 13:34
Locatie: limburg
Merk SP: stromer st1 (21)
Km-stand: 26.000

Metdestroommee
Ik heb net hetzelfde meegemaakt, over de spoorweg gereden en op de rails onderuit gegaan.
Met een kromme pedaal al tikkend tegen de fietsstandaard naar huis gereden.
Kosten, bijna € 700, gelukkig wel verzekerd
ST1-2021 - ultegra 11 speed - st 5 remmen - richtingaanwijzers - geveerde voorvork & zadelpen
sqlab zadel, stuur, handgrepen & innerbarends - supernova verlichting
saint pedalen & bottom bracket
bijsnel
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 21
Lid geworden op: 18 jan 2022, 13:08
Locatie: Kampen
Merk SP: Cube Kathmandu 625
Km-stand: 20000

Gisterochtend ook een schuiver gemaakt. Kwam vanuit een bocht op een viaduct. Hier was niet gestrooid maar omdat ik met 35 de bocht om kwam was er geen houden aan. Paar meter door gegleden. 2 beschadigen aan de lak, zelf vandaag wat spierpijn maar zo door kunnen fietsen. Kleding allemaal nog heel ook. Wel bizarre gewaarwording omdat het nergens glad over kwam en het hele viaduct een complete ijsbaan was.
Cube Kathmandu Hybrid Pro 45 625
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

bijsnel schreef: 22 jan 2022, 22:02 Gisterochtend ook een schuiver gemaakt. Kwam vanuit een bocht op een viaduct. Hier was niet gestrooid maar omdat ik met 35 de bocht om kwam was er geen houden aan. Paar meter door gegleden. 2 beschadigen aan de lak, zelf vandaag wat spierpijn maar zo door kunnen fietsen. Kleding allemaal nog heel ook. Wel bizarre gewaarwording omdat het nergens glad over kwam en het hele viaduct een complete ijsbaan was.
Goed dat je er relatief goed vanaf gekomen bent! Hopelijk knap je weer snel helemaal op!

Viaducten zijn altijd oppassen als het wat vriest. De grond is een behoorlijk goede isolator, maar die zit er niet onder een viaduct. Vandaar dat het daar bovenop sneller bevriest dan de rest van het wegdek.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
bijsnel
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 21
Lid geworden op: 18 jan 2022, 13:08
Locatie: Kampen
Merk SP: Cube Kathmandu 625
Km-stand: 20000

FreddyH schreef: 22 jan 2022, 23:05 Goed dat je er relatief goed vanaf gekomen bent! Hopelijk knap je weer snel helemaal op!

Viaducten zijn altijd oppassen als het wat vriest. De grond is een behoorlijk goede isolator, maar die zit er niet onder een viaduct. Vandaar dat het daar bovenop sneller bevriest dan de rest van het wegdek.
Ja dat gaat vast goedkomen. Vind het vooral bijzonder dat er geen aanleiding was om te denken dat het glad zou kunnen zijn. Met koudere dagen gefietst en toen veel minder gladheid gehad. Maar ben nu zeker alert als het gaat om dat viaduct. Verder lekker blijven fietsen, blijft lekker om te doen.
Cube Kathmandu Hybrid Pro 45 625
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Als het flink kouder is dan komt er geen water uit de lucht, dat is dan bevroren. Het gevaarlijkst is als het aan de grond vriest maar wat hoger niet. Dan kan er water omlaag komen, wat op de grond bevriest. Op een viaduct heb je daar sneller kans op dan op normale grond.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
StromerMoose
Pro | Forum Supporter
Pro | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 77
Lid geworden op: 24 okt 2018, 12:40
Locatie: Boven Rotterdam
Merk SP: Stromer ST3

bennyb schreef: 22 jan 2022, 15:12 Met een kromme pedaal al tikkend tegen de fietsstandaard naar huis gereden.
Kosten, bijna € 700, gelukkig wel verzekerd
Crank vervangen kost hopelijk toch geen €700. Na een val is mijn rechter crank beschadigd. Had de hoop dat een andere trapper het probleem zou oplossen, maar bleek toch de crank te zijn. Hoop op toch een beetje minder dan 700 euro.
Stromer ST3 LE
SpeedPAT
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 291
Lid geworden op: 15 mei 2021, 21:03
Locatie: Noord Limburg
Merk SP: Stromer
Km-stand: 4000

bijsnel schreef: 22 jan 2022, 23:26 Ja dat gaat vast goedkomen. Vind het vooral bijzonder dat er geen aanleiding was om te denken dat het glad zou kunnen zijn. Met koudere dagen gefietst en toen veel minder gladheid gehad. Maar ben nu zeker alert als het gaat om dat viaduct. Verder lekker blijven fietsen, blijft lekker om te doen.
Opgelet: ‘geen aanleiding’ een valse raadgever !

Het is nu wintertijd dus gevaar voor opvriezend wegdek. Over een paar weken wordt het weer langzaam warmer en neemt ook de luchtvochtigheid weer toe.

Dan is het extra opletten bij scherpe bochten op asfaltwegen. De combinatie van een dun laagje water (mini regenbui) met slijtagerestanten van autobanden (daar zit olie in) maken het wegdek lokaal zo glad als een ijsbaan. Voor je het in de gaten hebt ga je onderuit.
Gebruikersavatar
bennyb
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 112
Lid geworden op: 18 aug 2021, 13:34
Locatie: limburg
Merk SP: stromer st1 (21)
Km-stand: 26.000

StromerMoose schreef: 28 jan 2022, 18:34
bennyb schreef: 22 jan 2022, 15:12 Met een kromme pedaal al tikkend tegen de fietsstandaard naar huis gereden.
Kosten, bijna € 700, gelukkig wel verzekerd
Crank vervangen kost hopelijk toch geen €700. Na een val is mijn rechter crank beschadigd. Had de hoop dat een andere trapper het probleem zou oplossen, maar bleek toch de crank te zijn. Hoop op toch een beetje minder dan 700 euro.
inderdaad, niet alleen de crank maar ook de rechter remhendel & trappers vervangen
ST1-2021 - ultegra 11 speed - st 5 remmen - richtingaanwijzers - geveerde voorvork & zadelpen
sqlab zadel, stuur, handgrepen & innerbarends - supernova verlichting
saint pedalen & bottom bracket
Plaats reactie