Tijdsduur aanvraag nummerplaat België

Gebruikersavatar
JeroenDG
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 256
Lid geworden op: 22 aug 2018, 09:42
Locatie: Aalst, BE

In sommige DIV kantoren kan je nog zonder afspraak.
Ik ben met mijn papieren van de FM onmiddelijk naar DIV in Gent gereden.
Een uurtje in de wachtzaal op donderdagnamiddag en maandag was de plaat bij me thuis.
ST3 Deep Black XL 983 Wh | Stuur 20mm rise & 20° backsweep | Thudbuster ST

Woon-werk & Stroomverbruikoverzicht
Gebruikersavatar
SamG
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 122
Lid geworden op: 26 apr 2019, 11:13
Locatie: Antwerpen
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 15.000

Even een persoonlijke status update:
Ik heb net gebeld naar de DIV (20min wachten aan de telefoon).

Ze vinden mijn referentienummer niet terug, dus mijn inschrijvingsdocument moet nog ingescand worden. Dus dat ligt sinds maandag daar ergens op een hoopje te wachten.
Als het eenmaal ingescand is zou het nog 3-4 werkdagen duren.
Via de post zou nu eenmaal langer duren dan als je het via een kantoor gaat.

De haastige, maar toch vriendelijke mevrouw wist me ook te vertellen dat als e r"enkel trap ondersteuning" is aangevinkt, je langs moet gaan op een kantoor of via de post.
Moest er "trapondersteuning en autonoom rijden" zijn aangevinkt, zou het wel kunnen via WEBDIV. :?

Omdat ik toch wel een beetje heel ongeduldig aan het worden ben, had ik gevraagd of het nog mogelijk was om een spoedprocedure op te starten en/of al dan niet met een kopie van het inschrijvingsbewijs en al de andere documenten, langs te komen. Maar dat blijkt uiteraard niet mogelijk te zijn. :bu:
ST3 wit, 983 Wh :d3: Woon-werk 55km enkel, Antwerpen-kempen
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

Bedankt voor de tip. Ik ga vvd eens langsgaan bij FM en vragen dat hij autonoom rijden aanvinkt bij de preregistratie als hij de papieren en de fiets binnen krijgt.
ST3 black 983wh
Gebruikersavatar
SamG
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 122
Lid geworden op: 26 apr 2019, 11:13
Locatie: Antwerpen
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 15.000

Bram Roose schreef: 03 mei 2019, 10:17 Bedankt voor de tip. Ik ga vvd eens langsgaan bij FM en vragen dat hij autonoom rijden aanvinkt bij de preregistratie als hij de papieren en de fiets binnen krijgt.
Er zijn al verschillende onderwerpen geweest over welk vakje nu juist moet aangevinkt worden, welke invloed dat het heeft op je verzekering. De verwarring komt voornamelijk door de "garage functie" en de, al dan niet, verborgen boost functie.

Het lijkt me verstandiger dat je het correct laat invullen, dan dat het verkeerd is en een paar dagen eerder op je Stromer zit. De info van autonoom rijden en WebDIV heb ik louter informatief meegekregen en niet dat dit van toepassing zou zijn op een stromer.

Ik heb heb mijn ST3 besteld bij Velodome in Berchem. En aangezien ze retailer of the year en een grote speler zijn, veronderstel ik dat ze toch wel weten waarover ze spreken en dat ze de papieren correct kunnen invullen. :P
ST3 wit, 983 Wh :d3: Woon-werk 55km enkel, Antwerpen-kempen
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

SamG schreef: 03 mei 2019, 12:23
Bram Roose schreef: 03 mei 2019, 10:17 Bedankt voor de tip. Ik ga vvd eens langsgaan bij FM en vragen dat hij autonoom rijden aanvinkt bij de preregistratie als hij de papieren en de fiets binnen krijgt.
Er zijn al verschillende onderwerpen geweest over welk vakje nu juist moet aangevinkt worden, welke invloed dat het heeft op je verzekering. De verwarring komt voornamelijk door de "garage functie" en de, al dan niet, verborgen boost functie.

Het lijkt me verstandiger dat je het correct laat invullen, dan dat het verkeerd is en een paar dagen eerder op je Stromer zit. De info van autonoom rijden en WebDIV heb ik louter informatief meegekregen en niet dat dit van toepassing zou zijn op een stromer.

Ik heb heb mijn ST3 besteld bij Velodome in Berchem. En aangezien ze retailer of the year en een grote speler zijn, veronderstel ik dat ze toch wel weten waarover ze spreken en dat ze de papieren correct kunnen invullen. :P
Ik heb die threads gelezen inderdaad. Maar de consensus was wel dat door de autonome functie, verborgen of niet, de fiets werkelijk een autonoom rijdende fiets is, en dus ook zo moet/mag ingeschreven worden. Lijkt me ook heel logisch: de fiets heeft deze mogelijkheid, dus is het een autonoom rijdende fiets (ook als je deze optie nooit gebruikt). Sowieso moet er daardoor ook een BA verzekering genomen worden. Zou in de toekomst veranderen, maar is tot op heden nog niet veranderd in de wet. Ik ben ook sowieso van plan BA verzekering te nemen, dus het is geen probleem voor mij om als motorvoertuig/autonoom rijdend voertuig ingeschreven te staan. Plus de prachtige bonus dat het dan sneller kan via WebDIV.

Ook ben ik er niet zo zeker van dat omdat ze er veel verkopen, ze goed weten wat de moeilijke wetgeving inhoudt. Uiteindelijk is het altijd de klant die dergelijke zaken moet regelen, ik weet niet of ze daar veel feedback over horen om hun pré registratie aan te passen...

Ik laat hier zeker weten wat mijn FM zegt en indien hij het wil/kan aanvinken, of dit de procedure vergemakkelijkt en versnelt.
ST3 black 983wh
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22829
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

De wetgeving is niet moeilijk, de Belgen doen moeilijk.

De huidige BE wetgeving wordt onlogisch en oneerlijk gevonden, maar daarmee is de wet niet ineens ongeldig. Zou wat zijn zeg, als ik eigenhandig mag besluiten dat ik alleen de wetten navolg waar ik persoonlijk achter sta. Kunnen we de hele democratie wel op onze buik schrijven.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
SamG
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 122
Lid geworden op: 26 apr 2019, 11:13
Locatie: Antwerpen
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 15.000

Stromeur schreef: 03 mei 2019, 13:23 De wetgeving is niet moeilijk, de Belgen doen moeilijk.
Als het makkelijk was, was er niet zoveel misinformatie. En mijn persoonlijke ervaring met de websites waar deze info zich bevind zijn ook niet de meest overzichtelijke of gebruiksvriendelijke.
Stromeur schreef: 03 mei 2019, 13:23 De huidige BE wetgeving wordt onlogisch en oneerlijk gevonden, maar daarmee is de wet niet ineens ongeldig. Zou wat zijn zeg, als ik eigenhandig mag besluiten dat ik alleen de wetten navolg waar ik persoonlijk achter sta. Kunnen we de hele democratie wel op onze buik schrijven.
Ben ik het mee eens, maar soms denk ik dat ze het soms moeilijker maken dan dat het nodig is.
een klein voorbeeldje is dit:
https://mobilit.belgium.be/nl/wegverkee ... g_en_prijs

Hierin beschrijven ze eer een paar kostprijzen in de tekst en erna andere in een tabelletje.
Bij de onderstaande zin is het wel duidelijk: nieuwe nummerplaat met/zonder kenteken bewijs= 30euro
De aflevering van een nieuwe kentekenplaat naar Europees model (met of zonder kentekenbewijs) kost 30 euro.
Maar dan een paar zinnen later schrijven ze het volgende ze het volgende:
De aflevering van een kentekenbewijs kost 26 euro.
Dan is de verwarring al snel gemaakt of je nu 30 of 56 euro moet betalen. :bn:

Ik ben misschien nu wat aan het muggenziften maar ik hoop dat je snapt wat ik bedoel. :D Alsook de Engelse/Duitse versie van deze informatie onderaan de pagina is een goeie grap :lol:
ST3 wit, 983 Wh :d3: Woon-werk 55km enkel, Antwerpen-kempen
Gebruikersavatar
SamG
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 122
Lid geworden op: 26 apr 2019, 11:13
Locatie: Antwerpen
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 15.000

SamG schreef: 02 mei 2019, 17:01 In afwachting van mijn nummerplaat heb ik ook eens de levertijd gevraagd op de fb pagina van stromer België.
Daar laten ze het volgende weten:

Via Verzekeraar:
Zou niet meer gaan met webdiv sinds maart maar toen dit nog ging: volgende werkdag nummerplaat in huis.

Via DIV-kantoor:
1-6 werkdagen na langsgaan bij een DIV-kantoor, de eerstvolgende afspraak kost je +-5-6 werkdagen.

Via Post:
3-10 werkdagen, als alle info volledig is.

Er vielen ook andere, lees langere, tijden maar deze personen hadden een fiets besteld via leasing en niet privé.

Mijn persoonlijke ervaring:
Eerst gevraagd aan verzekeraar en hij zei dat dit niet meer ging en dat ik het beter zelf opstuurde.
Zo gezegd ,zo gedaan op 26/04 op de post gedaan en nu zijn we 3 werkdagen verder en voorlopig nog niets ontvangen.
Even eenpersoonlijke kleine update:
Na 3 werkdagen is mijn inschrijving aangekomen bij DIV.
26/4 in de brievenbuis gestoken
01/05 feestdagje :az
03/05 melding gekregen op "mijn voertuig, mijn plaat"
ST3 wit, 983 Wh :d3: Woon-werk 55km enkel, Antwerpen-kempen
allesstroomt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 662
Lid geworden op: 15 jul 2017, 23:26
Locatie: Belgisch Limburg
Merk SP: Stromer ST3

Stromeur schreef: 03 mei 2019, 13:23 De wetgeving is niet moeilijk, de Belgen doen moeilijk.

De huidige BE wetgeving wordt onlogisch en oneerlijk gevonden, maar daarmee is de wet niet ineens ongeldig. Zou wat zijn zeg, als ik eigenhandig mag besluiten dat ik alleen de wetten navolg waar ik persoonlijk achter sta. Kunnen we de hele democratie wel op onze buik schrijven.
Ik ga nog een keer reageren omdat er toch wel kort door de bocht gegaan wordt. Ik denk dat het vooral een cultureel verschil is tussen Belgen en Nederlanders. Nederlanders volgen de letter van de wet. Die wet is ook glashelder, wordt niet elke maand aangepast en is ook duidelijk geformuleerd. Wij Belgen doen aan fuzzy Logic, en dat begint al bij de talen: meestal brontaal Frans en dan vertaald met interpretatie erbij. Zowel de gebruikers als de wetgever doen dus aan interpretatie van bij de start. Een soort zelflerende systeem gemixt met gezond verstand. Daar valt mee te leven. In een discussie met de overheid heb je een aantal sociale vaardigheden nodig die je ofwel vrijpleiten van een fout of juist niet. Alles is voor interpretatie vatbaar en ook deze wet dus.

Enige wat echt telt is de portemonnee. Je moet jezelf verzekeren tegen zeer hoog oplopende kosten als je pakweg een derde zou doodrijden met je stromer. Om het even extreem te stellen. Dan is het echt niet meer belangrijk hoe die stromer is ingeschreven. Wel hoe hij verzekerd is. Als je dan een verzekeringspolis kan voorleggen waarin je stromer met chassisnummer is vermeld dan is er niks aan de hand.

Tweede regel in belgie: niet opvallen. Als je een autonome fiets inschrijft dan val je in een soort categorie van elektrische brommers met pedalen voor de sier. Dat is totaal iets anders. In de toekomst zie ik dit soort voertuigen, inclusief dus alle stromers die nu denken dat ze de letter van de wet moeten volgen, nog belast worden omdat ze overlast bezorgen door de snelheid en je geen lichaamsbeweging geven. De standaard is niet autonoom, ook voor stromers. Ja het is een standaard want Velodome schrijft ze zo in en die verkopen de meeste fietsen in belgie.

En sneller inschrijven kan door afspraak te maken bij div en daar wel strikt het papiertje goed in te vullen. Daar geldt de regel van fuzzy Logic helaas niet.

En nu zwijg ik er echt over. Dit was mijn laatste bijdrage over verzekeringen.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22829
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

SamG schreef: 03 mei 2019, 13:56 En mijn persoonlijke ervaring met de websites waar deze info zich bevind zijn ook niet de meest overzichtelijke of gebruiksvriendelijke.
Dat zeg ik: de Belgen doen moeilijk ;) Als je de wet erbij pakt, dan is het volstrekt helder, en dat is volgens mij de enige te bewandelen weg als iets onduidelijk is, in plaats van er nóg meer onduidelijke bronnen bij te slepen.

Er is nu al talloze malen met de letterlijke wet en de letterlijke formulieren en de letterlijke invulvakjes van systemen getoond hoe het moet conform de wet, maar elke week opnieuw moet hier in diverse topics weer aan gemorreld worden. Wat ook weer bijdraagt aan alle onduidelijkheid, want naast de makelaars, lease maatschappijen, fietsverkopers, FB en weet ik wie nog meer, zeggen "ze" dus ook op het Stromer Forum dat het onduidelijk is.

Wellicht inderdaad een cultuurverschil, dat ik dit allemaal onbegrijpelijk vind. Mij persoonlijk maakt het verder niet uit waar iemand zijn handtekening onder zet, mits de consequenties m.b.t. correct verzekeren en aansprakelijk maar duidelijk zijn.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie