Verzekering BA Vlaamse Wielrijdersbond

Plaats reactie
suzuki1200
Runner-up
Runner-up
Berichten: 15
Lid geworden op: 22 aug 2017, 14:29
Locatie: sint-job-in-'t-goor

Ik ben lid van de Vlaamse Wielrijdersbond. Dit omvat oa een BA-verzekering. Volgens de site van de VWB is dit ook geldig voor Speedbikes.

heeft iemand ervaring met de inschrijving van hun Stromer met deze verzekering? Volstaat een afdruk van de lidkaart dan als bewijs of hoe werkt dit in praktijk?

Alvast bedankt.
suzuki1200
Runner-up
Runner-up
Berichten: 15
Lid geworden op: 22 aug 2017, 14:29
Locatie: sint-job-in-'t-goor

Me zelf nog wat verdiept in voorwaarden en uitzonderingen.

VWB lidmaatschap omvat een BA - verzekering, echter niet voor e-bikes die zich kunnen voortbewegen zonder trapondersteuning. Dus ... als je wil inschrijven met BA-verzekering en niet enkel op basis van familiale verzekering (door de Boost functie van de Stromer), val je buiten de dekking van VWB. Jammer, maar helaas. Een aparte verzekeing blijft dus nodig.
Gebruikersavatar
Jarl
Pro
Pro
Berichten: 41
Lid geworden op: 19 aug 2017, 17:15
Locatie: Schilde (BE)

Beste Suzuki1200,

Ik vermoed dat die verzekering enkel uw lichamelijk letsel of dergelijke zal dekken. Het zou me heel sterk verbazen dat dit een verzekering betreft die uw "voertuig" geldig verzekerd. Volgens de wet op de verplichte "aansprakelijkheidsverzerking motorvoertuigen" (WAM) mag je uw gemotoriseerd voertuig pas in het verkeer brengen als het geldig ingeschreven en verzekerd is.
Hierop zijn uiteraard een aantal uitzonderingen zoals de bromfietsen klasse A.

Sinds de laatste wetswijziging vallen daar dus ook de speed-pedelecs onder dewelke zich ook autonoom (= zonder trapondersteuning) kunnen voortbewegen.

Uw verzekering bij de Vlaamse wielrijdersbond gaat volgens mij nooit specifiek uw voertuig (op serienummer) verzekeren. Het gaat er immers om dat je bij controle net zoals voor uw auto een geldige groene kaart zal moeten voorleggen en dat zal met de door u genoemde verzekering niet kunnen vrees ik. Laat het weten als het wel zo is!

Heb je een speed-pedelec die sowieso trapondersteuning nodig heeft, dan is een verzekering ook niet verplicht. Een familiale polis wordt wel sterk aangeraden maar daar heb je dan weer de beperking dat die enkel de schade aan derden zal dekken.

Ik overweeg zelf om toch een speciale omnium te nemen. Voor 200 en wat eurokes ben ik 3 jaar gerust en ook gedekt tegen diefstal zonder waardeverlies.

Veel succes alvast!
ST1 * BodyFloat * Abus Bordo 6000/90 & Abus Shield 5650 LH-3 * Ortlieb back roller classic * Abus Pedelec+ :ay
Plaats reactie