Mondkapjes Belgie

Ernie
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 85
Lid geworden op: 28 mei 2018, 09:29
Locatie: Leuven

In verschillende Belgische gemeenten (de hele provincie Antwerpen), vanaf vandaag ook in Brussel, zijn mondkapjes verplicht op het hele grondgebied. Heeft iemand een idee of een SP een fiets is of wordt gezien als sportieve verplaatsing? Ik ben bang dat het uiteindelijk neer gaat komen op de interpretatie van de lokale handhaver...

Heeft iemand ervaringen of is staande gehouden met een SP zonder mondkapje?

https://www.bruzz.be/mobiliteit/mondmas ... 2020-08-07
ST3 LE XL, Bodyfloat, Spurcycle Black
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Hier lees ik het volgende:

https://www.cathyberx.be/taken-en-bevoe ... skers.html
Wanneer je intensief sport en dus een grote fysieke inspanning levert, (bv. bij joggen, lopen, fietsen, …) moet je geen mondneusmasker dragen. Voorwaarde is wel dat je dan sport in daartoe bestemde sportinfrastructuur zoals bijvoorbeeld een sporthal, een voetbalveld, een tennisbaan of een fit-o-meter, óf op plaatsen en tijdstippen waarop het risico voor overdracht van het virus klein is. Bijvoorbeeld in een omgeving waar er weinig of geen andere mensen zijn, of op plaatsen waarbij je elkaar slechts toevallig of zeer kortstondig kruist.
Mij lijkt dat een ww-verplaatsing op een speed pedelec niet onder intensief sporten valt. Elders las ik dat onder sportieve activiteiten het fietsen op een racefiets wordt bedoeld.

Verder lees ik:
Wanneer je met een motor/brommer/scooter rijdt is het dragen van een mondneusmasker verplicht in het geval de motor/scooterrijder een open helm draagt. Dat geldt ook voor een passagier op de motor/brommer/scooter Draagt men een integraal (gesloten) helm dan is een mondneusmasker niet nodig tijdens de rit. Een gesloten helm biedt immers voldoende bescherming en zorgt er voor dat het virus zich niet kan verspreiden. (update: 5-08-2020)
Ook in die context denk ik: SP + open helm = mondmasker.

Bij twijfel kun je er natuurlijk sowieso voor kiezen om wel een mondmasker te dragen, al was het maar vanuit goed fatsoen/solidariteit/etc.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
MarcelH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1788
Lid geworden op: 28 apr 2018, 10:37
Merk SP: Stromer ST7 LE

Stromeur schreef: 12 aug 2020, 11:45 Bij twijfel kun je er natuurlijk sowieso voor kiezen om wel een mondmasker te dragen, al was het maar vanuit fatsoen/solidariteit/etc.
Ik denk niet dat dat mij zou lukken, krijg zuurstof gebrek denk ik.... :bc
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 , 2023: ST7 , 2023 OPIUM :cool2:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Snap ik. Het zijn ondingen, zeker in deze hitte. Misschien een tikkie rustiger aan fietsen?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
MarcelH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1788
Lid geworden op: 28 apr 2018, 10:37
Merk SP: Stromer ST7 LE

Stromeur schreef: 12 aug 2020, 13:31 Snap ik. Het zijn ondingen, zeker in deze hitte. Misschien een tikkie rustiger aan fietsen?
Vraag me af of dat werkt (in mijn geval) op mijn werk dienen we die ondingen te dragen, moet zeggen een flinke trap op is al een benauwde oefening, laat staan een 45 minuten lekker fietsen :-)....maar in NL nog geen sprake van (naar mijn weten)
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 , 2023: ST7 , 2023 OPIUM :cool2:
Ernie
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 85
Lid geworden op: 28 mei 2018, 09:29
Locatie: Leuven

De vraag is zijn wij fietsers? Als ik op op een fietspad wil rijden ben ik Brommer P, ik mag op sommige (jaag)paden officieel niet fietsen want ik ben een andere categorie.

Een heel andere discussie is het medische nut van het dragen tijdens het fietsen maar daar bestaan andere fora voor.
ST3 LE XL, Bodyfloat, Spurcycle Black
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ernie schreef: 12 aug 2020, 15:00 De vraag is zijn wij fietsers?
Nee.

En in deze context is die vraag ook niet relevant. Want: fietsers moeten in bepaalde regio's in BE een mondkapje dragen, maar brommerrijders met een open helm moeten dat ook. In die zin ben je dus sowieso aan de beurt.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Ernie
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 85
Lid geworden op: 28 mei 2018, 09:29
Locatie: Leuven

Stromeur schreef: 12 aug 2020, 15:03
Ernie schreef: 12 aug 2020, 15:00 De vraag is zijn wij fietsers?
Nee.

En in deze context is die vraag ook niet relevant. Want: fietsers moeten in bepaalde regio's in BE een mondkapje dragen, maar brommerrijders met een open helm moeten dat ook. In die zin ben je dus sowieso aan de beurt.
Ik zag je comment net, iets te snel gereageerd. Laten we vooral gezond blijven allemaal!
ST3 LE XL, Bodyfloat, Spurcycle Black
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

De Belg is en blijft een kunstenaar voor wat betreft het zoeken naar achterpoortjes en er wordt door de wetgever ook altijd weer opnieuw de ruimte gegeven voor het vinden van die achterpoortjes ... en daar, daar loopt het telkens weer fout.

Of het nu over het dragen van mondmaskers gaat, over het inschrijven van een SP, (in het verleden) over het verzekeren van een SP : men heeft altijd wel een uitleg om het op zijn eigen manier "op te lossen".

Wie (zonder ondersteuning) fietst tegen 18 km/u, wie met een pedelec rijdt tegen 25 km/u en wie met een SP tegen 35 km/u fietst is duidelijk niet intensief aan het sporten ... je moet eens komen tellen hoeveel er met een mondmasker rondrijden.

Een mondmasker draag je niet alleen voor jezelf ... je draagt dat in eerste instantie uit respect voor anderen.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
SamG
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 122
Lid geworden op: 26 apr 2019, 11:13
Locatie: Antwerpen
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 15.000

Het is weer een zooitje ongeregeld aan het worden want je hebt de regels op:
nationaal niveau, (wrs ook vlaams, provinciaal en dan nog eens per gemeente.
Hoe rechtser,hoe strenger.

Dus het kan zijn dat je bv. in de ene gemeente overal een mondmasker moet dragen en met niemand mag afspreken maar dat de gemeente ernaast alleen in de nationale regels handhaaft en dus niet overal een mondmasker moet dragen en je wel nog met mensen mag afspreken (voorbeeld louter ter info)
is dus een verstrenging van de nationale maatregelen(https://www.info-coronavirus.be/nl/faq/) voor de provincie Antwerpen.

Het probleem hier is inderdaad dat ze geen rekening hebben genomen dat een SP voor de wet een brommer is, maar je wel een inspanning moet leveren (sport) net zoals bij fietsen. En dan durven de regels nog wel eens verschillen.
Daarboven veranderen ze de regels meer dan dat ze van onderbroek verwisselen :ck:

Het beste is in het algemeen het mondmasker opzetten en voor jezelf uitmaken dat een een niet te grote inspanning levert met het mondmasker.
Want de politie gaat je denk ik niet tegenhouden als je een mondmasker draagt het niet perse moet. :ay
ST3 wit, 983 Wh :d3: Woon-werk 55km enkel, Antwerpen-kempen
Plaats reactie