Helmplicht voor e-bike rijders: ja of nee?

Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Ik zou een verplichting voor e bikes niet gek vinden. Alleen een beroep doen op eigen verantwoordelijkheid vind ik mager. Iemand met hersenletsel is een dure voor de maatschappij. Denk aan behandeling, revalidatie, doorbetaling loonkosten bij arbeidsongeschiktheid, uitkering. Een collega van mij die ook op een SEH werkt ziet de toename van e bikes terug in het aantal bezoeken aan de spoedeisende hulp. En........ soms is een been of arm missen "gemakkelijker" dan het hebben van hersenletsel. Bij hersenletsel zie je er buiten niks van maar je zult het maar hebben; hoofdpijnen, concentratiestoornissen, gebrekkige coordinatie, verval van intelligentie, etc, etc.....
Met groet, Peter
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Edgecrusher
Veteraan
Veteraan
Berichten: 630
Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51

Maar die toename bij e-bikes is makkelijk verklaarbaar, dat is de afname bij gewone fietsen. Het marktaandeel e-bikes is gewoon enorm gestegen. En er wordt door de e-bike gewoon weer meer gefietst. Maar dan zul je de gewone fietser ook een helmplicht moeten geven. Ik heb ook een e-bike en daarmee fiets ik ook vrij vaak boven de ondersteuning en ook op de gewone fiets fiets ik regelmatig harder dan 25km/u.
Jenkins
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 41
Lid geworden op: 19 feb 2021, 09:50
Locatie: Limburg
Merk SP: Flyer
Km-stand: 3750

Peerke1960 schreef: 21 mar 2021, 14:39 Ik zou een verplichting voor e bikes niet gek vinden. Alleen een beroep doen op eigen verantwoordelijkheid vind ik mager. Iemand met hersenletsel is een dure voor de maatschappij. Denk aan behandeling, revalidatie, doorbetaling loonkosten bij arbeidsongeschiktheid, uitkering. Een collega van mij die ook op een SEH werkt ziet de toename van e bikes terug in het aantal bezoeken aan de spoedeisende hulp. En........ soms is een been of arm missen "gemakkelijker" dan het hebben van hersenletsel. Bij hersenletsel zie je er buiten niks van maar je zult het maar hebben; hoofdpijnen, concentratiestoornissen, gebrekkige coordinatie, verval van intelligentie, etc, etc.....
Met groet, Peter
Hé-le-maal mee eens!
:ay
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Loss van maatschappelijke (lees: economische) redenen zijn er natuurlijk de gevolgen voor de persoon zelf, zijn naasten en de hulpverleners die deze persoon EHBO geven en later begeleiden.

Ik werk zelf niet in de zorg, maar kan me zomaar voorstellen dat iemand behandelen met zeer zwaar trauma wat meer stress en ellende oplevert dan iemand behandelen die tijdens een potje volleyballen door zijn/haar enkel is gegaan.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
jovdt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 625
Lid geworden op: 28 mei 2018, 14:48
Locatie: geraardsbergen

Voor mij is het simpel....fietsen is helm!!maakt geen donder uit of het nu elektrisch is of niet.
ST 2 van 2018 ww Geraardsbergen -Dilbeek 32 km enkel. Wat spullen van Jeroen...
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

+1
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Zo is dat, ik rij geen meter meer zonder helm.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
mrstrom

Ik vind het toch lastig. Persoonlijk zou ik hem niet dragen op een E-bike (heb zelf geen). Maar mijn vrouw en dochter wel en die willen geen helm op. Natuurlijk is beter van wel. Dat is al met wandelen beter.

Als je dit gaat doorvoeren/verplichten. Dan zullen er op marktplaats weer heel wat E-bikes komen te staan. Mensen gaan dan weer meer de auto pakken en niet op de E-bike. Dat geeft weer meer doden door fijnstof...

Dus wat is slim? ik vind het erg lastig. Dan zou je het op de gewone fiets ook moeten verplichten. Of boven bepaalde leeftijd? 60+ ofzo?

Daarentegen zie je wel steeds meer mensen op E-bike vrijwillig met helm. Dat is wel goede ontwikkeling. Misschien moet je het motiveren, dat zij dan geen eigen risico hoeven te betalen bij een ongeluk?
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Ik denk dat het wennen is. Een gemiddelde Belg of Duitser vindt deze discussie ridicuul omdat ze gewend zijn een helm te dragen op de fiets. Mijn vrouw is wat onzeker op haar ebike en draagt daarom een helm. Laatst is ze gevallen, op haar hoofd, gelukkig met helm. Nooit meer zonder helm is haar adagio.
Mvg Peter
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
mrstrom

Ja is ook wennen. Tuurlijk is met helm altijd beter.
Plaats reactie