Waarop baseer je die aanname?
Downgraden Stromer speed-pedelec naar E-bike
-
- Pro
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 30 okt 2022, 23:07
- Locatie: Leuven, België
- Ik woon in een studentenstad. Wrakken van 100 jaar oud zie je hier rondrijden zonder noemenswaardige controle. Zolang er maar licht voor en achter opzit. Zelfs een beetje kunnen remmen is grotendeels optioneel.
- Zelfs een oudere speed pedelec, ook met een vernieuwd onderdeel, is over het algemeen kwalitatiever uitgevoerd dan de meeste fietsen.
- Aan een normale fiets mag ik zonder toestemming onderdelen vervangen en ermee blijven rijden.
De fout die ik maak is natuurlijk van de overheid verwachten dat ze met die info in het vormen van haar beleid logisch, duurzaam en milieubewust mee zou omgaan. Soms is dat wel zo, maar bepaald niet altijd...
Laatst gewijzigd door dikkenherman op 14 nov 2022, 20:43, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Pro
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 30 okt 2022, 23:07
- Locatie: Leuven, België
Waarom zou ik die nodighebben? Aan een normale fiets mag ik wél onderdelen vervangen zonder toestemming van de fabrikant.
Begrijp me niet verkeerd. Ik plan zo'n downgrade niet zomaar nu onmiddellijk ten uitvoer te brengen. Ik vind het wel fijn dit eens te exploreren. Ik denk dat duidelijkheid over een eventueel te volgen procedure nuttig kan zijn:
- Het zou kunnen helpen zorgen voor een extra bodem onder de tweedehandsmarkt voor speed pedelecs.
- Het zou een klein beetje meer aanbod aan 25km elektrische fietsen kunnen brengen.
- Milieuwinst. Het zou het hergebruik van technisch zeer goede onderdelen kunnen stimuleren.
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 23015
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Nee, de fout die je maakt is dat je VINDT dat jij een speed pedelec legaal moet kunnen downgraden (en allerlei argumenten erbij haalt om je mening te onderbouwen), maar dat is wat anders dan wéten (of aannemen) dat dit ook daadwerkelijk legaal kan.dikkenherman schreef: ↑14 nov 2022, 20:34 - Ik woon in een studentenstad. Wrakken van 100 jaar oud zie je hier rondrijden zonder noemenswaardige controle. Zolang er maar licht voor en achter opzit. Zelfs een beetje kunnen remmen is grotendeels optioneel.
- Zelfs een oudere speed pedelec, ook met een vernieuwd onderdeel, is over het algemeen kwalitatiever uitgevoerd dan de meeste fietsen.
- Aan een normale fiets mag ik zonder toestemming onderdelen vervangen en ermee blijven rijden.
De fout die ik maak is natuurlijk van de overheid verwachten dat ze met die info in het vormen van haar beleid logisch, duurzaam en milieubewust mee zou omgaan. Soms is dat wel zo, maar bepaald niet altijd...
Daarnaast maak je de fout door te denken dat een fiets en een speed pedelec juridisch gelijkwaardig zijn. Dat is niet het geval.
In NL kan het niet. Bel/mail de aangewezen instanties en je weet hoe het in BE zit. Ingewikkelder hoeft dat niet te zijn. We lezen het graag, is iedereen weer wat wijzer.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
-
- Veteraan
- Berichten: 630
- Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 23015
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Afspraak maken kan altijd, dat wil alleen nog niet zeggen dat je 'm ook daadwerkelijk gedowngrade krijgt naar een e-bike.
Een jaar geleden heb ik zowel de RDW als een FM hierover gesproken. Toen was het via de RDW alleen mogelijk om een speed pedelec van geel kenteken naar blauw kenteken om te zetten, niet naar een e-bike zonder kenteken, MITS het motorvermogen gemaximeerd werd op 250W, zowel in de hardware (andere motor erin dus) als de software (dat moet iemand ook maar net kunnen; bij de meeste merken is dat een probleem want de boel is dicht gezet om illegaal opvoeren te voorkomen).
Maar als dat allemaal lukt en de RDW is ook tevreden met de rest van de technische staat, dan nog krijg je 'm niet terug als niet-kentekenplichtige 25km/u e-bike, maar als 'snorfiets' (o.i.d.) met een blauw kenteken. Je bent dan nog steeds verzekeringsplichtig. (In de meeste regio's) ben je wel van de helmplicht af, maar de vraag is hoe lang dat nog duurt.
Wie weet heeft de RDW die policy in het afgelopen jaar gewijzigd. De link in kwestie verstrekt daar geen informatie over. Zelf een keer bellen/mailen en je weet het.
Een jaar geleden heb ik zowel de RDW als een FM hierover gesproken. Toen was het via de RDW alleen mogelijk om een speed pedelec van geel kenteken naar blauw kenteken om te zetten, niet naar een e-bike zonder kenteken, MITS het motorvermogen gemaximeerd werd op 250W, zowel in de hardware (andere motor erin dus) als de software (dat moet iemand ook maar net kunnen; bij de meeste merken is dat een probleem want de boel is dicht gezet om illegaal opvoeren te voorkomen).
Maar als dat allemaal lukt en de RDW is ook tevreden met de rest van de technische staat, dan nog krijg je 'm niet terug als niet-kentekenplichtige 25km/u e-bike, maar als 'snorfiets' (o.i.d.) met een blauw kenteken. Je bent dan nog steeds verzekeringsplichtig. (In de meeste regio's) ben je wel van de helmplicht af, maar de vraag is hoe lang dat nog duurt.
Wie weet heeft de RDW die policy in het afgelopen jaar gewijzigd. De link in kwestie verstrekt daar geen informatie over. Zelf een keer bellen/mailen en je weet het.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
- Stromerfred
- Veteraan | Forum Supporter
- Berichten: 1783
- Lid geworden op: 17 jul 2018, 13:14
- Locatie: Haarlem
- Merk SP: ST7
- Km-stand: 4600
Bedoel je hiermee dat dit in NL wel kan zo’n downgrade? Dat is niet helemaal duidelijk uit de link voor mij vind ik.
Stromer ST1x oranje 2017 (QicQ)
Stromer ST2 zwart 2018 (Juizz)
Stromer ST7, solid gold 2023, verende voorvork, bodyfloat en winglights (Vietz)
Haarlem-Amstelveen 22,5km enkele reis
Stromer ST2 zwart 2018 (Juizz)
Stromer ST7, solid gold 2023, verende voorvork, bodyfloat en winglights (Vietz)
Haarlem-Amstelveen 22,5km enkele reis
- Stromerfred
- Veteraan | Forum Supporter
- Berichten: 1783
- Lid geworden op: 17 jul 2018, 13:14
- Locatie: Haarlem
- Merk SP: ST7
- Km-stand: 4600
Hahah 2 zielen….Stromeur schreef: ↑14 nov 2022, 21:27 Afspraak maken kan altijd, dat wil alleen nog niet zeggen dat je 'm ook daadwerkelijk gedowngrade krijgt naar een e-bike.
Een jaar geleden heb ik zowel de RDW als een FM hierover gesproken. Toen was het via de RDW alleen mogelijk om een speed pedelec van geel kenteken naar blauw kenteken om te zetten, niet naar een e-bike zonder kenteken, MITS het motorvermogen gemaximeerd werd op 250W, zowel in de hardware (andere motor erin dus) als de software (dat moet iemand ook maar net kunnen; bij de meeste merken is dat een probleem want de boel is dicht gezet om illegaal opvoeren te voorkomen).
Maar als dat allemaal lukt en de RDW is ook tevreden met de rest van de technische staat, dan nog krijg je 'm niet terug als niet-kentekenplichtige 25km/u e-bike, maar als 'snorfiets' (o.i.d.) met een blauw kenteken. Je bent dan nog steeds verzekeringsplichtig. (In de meeste regio's) ben je wel van de helmplicht af, maar de vraag is hoe lang dat nog duurt.
Wie weet heeft de RDW die policy in het afgelopen jaar gewijzigd. De link in kwestie verstrekt daar geen informatie over. Zelf een keer bellen/mailen en je weet het.
Stromer ST1x oranje 2017 (QicQ)
Stromer ST2 zwart 2018 (Juizz)
Stromer ST7, solid gold 2023, verende voorvork, bodyfloat en winglights (Vietz)
Haarlem-Amstelveen 22,5km enkele reis
Stromer ST2 zwart 2018 (Juizz)
Stromer ST7, solid gold 2023, verende voorvork, bodyfloat en winglights (Vietz)
Haarlem-Amstelveen 22,5km enkele reis
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Omdat een gewone fiets geen typegoedkeuring heeft, daar mag je dus op schroeven wat je wilt. Een speed pedelec is een voertuig in categorie L1e-B, die heeft wel typegoedkeuring en is in een bepaalde configuratie gehomologeerd. Als jij die configuratie verandert dan vervalt de homologatie en moet je hem zelf opnieuw laten keuren. Doe je dat niet dan rijd je illegaal rond.dikkenherman schreef: ↑14 nov 2022, 20:35 Waarom zou ik die nodighebben? Aan een normale fiets mag ik wél onderdelen vervangen zonder toestemming van de fabrikant.
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
-
- Pro
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 30 okt 2022, 23:07
- Locatie: Leuven, België
Het mag duidelijk zijn dat dat in geen enkel geval mijn bedoeling is. Dankzij de opmerkingen hier kan ik in elk geval mijn vraag aan de Vlaamse en Belgische administraties wat gerichter stellen. Uiteindelijk gaat het om het hergebruik van het frame van een speed pedelec. Wat de andere onderdelen betreft lijkt het me logisch dat je ze kan en mag hergebruiken voor het bouwen van een 25 km/u fiets, uiteraard met respect voor de regelgeving terzake, Het frame is immers in zo goed als alle gevallen het enige deel van de speed pedelec met een voertuigidentificatienummer.FreddyH schreef: ↑14 nov 2022, 21:34Omdat een gewone fiets geen typegoedkeuring heeft, daar mag je dus op schroeven wat je wilt. Een speed pedelec is een voertuig in categorie L1e-B, die heeft wel typegoedkeuring en is in een bepaalde configuratie gehomologeerd. Als jij die configuratie verandert dan vervalt de homologatie en moet je hem zelf opnieuw laten keuren. Doe je dat niet dan rijd je illegaal rond.dikkenherman schreef: ↑14 nov 2022, 20:35 Waarom zou ik die nodighebben? Aan een normale fiets mag ik wél onderdelen vervangen zonder toestemming van de fabrikant.