Crank laat los tijdens het fietsen
Ik heb gisteren een vergelijkbare ervaring gehad met mijn ST3. Tijdens het fietsen merkte ik dat er wat speling kwam op mijn crank/trapper. Ik ben gestopt en constateerde dat mijn crank volledig was los getrild. Ik had geen imbussetje bij me, maar gelukkig was er een fietsenmaker in de buurt die nog niet gesloten was. Die heeft de boel weer vastgedraaid.
Vandaag even op het forum gekeken en het blijkt dus vaker voor te komen. Ik heb nog een tijdje in een Citroen gereden en die had ook wel eens kuren. Als ik dan bij de garage kwam stelde de monteur me meestal gerust met de woorden: Ooo, dat is een bekend probleem. Ik voel me op een vergelijkbare manier gerustgesteld nu blijkt dat ik niet de enige ben. . En ik zal af en toe maar een extra controle uitvoeren.
Vandaag even op het forum gekeken en het blijkt dus vaker voor te komen. Ik heb nog een tijdje in een Citroen gereden en die had ook wel eens kuren. Als ik dan bij de garage kwam stelde de monteur me meestal gerust met de woorden: Ooo, dat is een bekend probleem. Ik voel me op een vergelijkbare manier gerustgesteld nu blijkt dat ik niet de enige ben. . En ik zal af en toe maar een extra controle uitvoeren.
ST3 - 983 Wh - woon-werk 47 km
Goeie tip. Ik zal een lakstift o.i.d. aanschaffen. Ik ben nog wel benieuwd of het een productiefout kan zijn als het probleem terugkeert, of dat het kan los trillen door een combinatie van de slechte kwaliteit van (een deel van) mijn fietsroute en de hoge snelheid. Mocht het een productiefout zijn dan kan het onderdeel worden vervangen en is het probleem opgelost.
ST3 - 983 Wh - woon-werk 47 km
Nadat de crank bij mij los zat (geconstateerd door de FM bij de nacontrole na 1500 km), heb ik deze later zelf nog een keer vastgezet met wat loctite. Elke twee weken controleer ik de schroeven, bouten en moeren nadat ik de Stromer van ketting heb gewisseld. Het is niet meer voorgekomen dat de crank los is gaa zitten.
Witte ST3 van maart 2019
-
- Pro
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 29 mar 2018, 12:57
- Locatie: Malderen
- Merk SP: Stromer st2
- Km-stand: 86000
Ik ben aan m'n derde crank begonnen op m'n st2 . Steeds loskomen, slijtage tandjes binnenin, meer en meer speling en daardoor aan gort gereden. Heb er nu geen originele stromer fsa crank meer opgezet, we zullen zien hoever we raken. Momenteel 35k en met de nieuwe crank voelt hij als nieuw.
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22832
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Niet werkende link verwijderd. Zal wel iets met de privacy instellingen te maken hebben.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Mmmm... Voordat wij een kraan afleveren (voorheen ook bij vrachtauto's) moet een monteur de 0-beurt uitvoeren, niet elk boutje/moertje wordt gecheckt maar wielmoeren, alle aftappluggen, belangrijke boutverbindingen wel degelijk en afgetekend op de 0-lijst in de krantenwereld hebben we zelfs een 0-beurt voor het spuiten en na het spuiten (kraan gaat voor 5% uit elkaar bij de spuiter) Ik ben een paar seizoenen mechanieker geweest bij wielerploeg en alles maar dan ook alles werd elke week gecheckt en serieus geïnspecteerd. Ik vindt het de taak van een fietstechnicus om deze zaken voor aflevering te controleren of op de correcte aanhaalspanning te zetten.LNY schreef: ↑21 sep 2019, 22:34 Waarom moet de dealer ieder schroefje controleren dat Stromer heeft gemonteerd?
De dealer mag er vanuit gaan dat dat goed zit.
Een autoverkoper loopt toch ook niet ieder schroefje van een nieuwe auto na?
Of een koelkast verkoper toch ook niet de hele koelkast?
Als een krank losgaat vind ik het daarom niet terecht om naar de dealer te wijzen en te zeggen dat ie het had moeten controleren. Dat gaat echt te ver en valt écht buiten zijn taken.
Als ie weet dat er standaard wat issues zijn met bepaalde schroefjes heeft hij die plicht natuurlijk wel
Drie maanden geleden mijn nieuwe racefiets opgehaald en ELK boutje werd gecheckt met de momentsleutel zonder dat ik er om gevraagd heb.
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22832
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
+1
De dealer doet de aflevercontrole, stelt bij waar nodig en meldt fouten aan Stromer zodat ze in de toekomst voorkomen kunnen worden.
Eén van de dealers die ik weleens spreek geeft aan dat ze per Stromer ongeveer een uur bezig zijn met de laatste afmontage en volledige check voorafgaand aan levering aan de klant. Ik vind dat niet onredelijk of onoverkomelijk. Je voorkomt hier ook mee dat een klant binnen een week of wat weer op de stoep staat (en boos/teleurgesteld is, zoals we hier op het forum ook regelmatig lezen).
Doet een dealer geen goeie eindcontrole, dan is het een ordinaire dozenschuiver. Soms met dito prijs, en soms niet eens. Ik hou persoonlijk niet zo van dozenschuivers. Of er moet een fors bedrag van de prijs af, dan doe ik het allemaal zelf wel. Maakt mij niet uit.
De dealer doet de aflevercontrole, stelt bij waar nodig en meldt fouten aan Stromer zodat ze in de toekomst voorkomen kunnen worden.
Eén van de dealers die ik weleens spreek geeft aan dat ze per Stromer ongeveer een uur bezig zijn met de laatste afmontage en volledige check voorafgaand aan levering aan de klant. Ik vind dat niet onredelijk of onoverkomelijk. Je voorkomt hier ook mee dat een klant binnen een week of wat weer op de stoep staat (en boos/teleurgesteld is, zoals we hier op het forum ook regelmatig lezen).
Doet een dealer geen goeie eindcontrole, dan is het een ordinaire dozenschuiver. Soms met dito prijs, en soms niet eens. Ik hou persoonlijk niet zo van dozenschuivers. Of er moet een fors bedrag van de prijs af, dan doe ik het allemaal zelf wel. Maakt mij niet uit.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023