Ketting ST3

Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Ik wilde even een reserve ketting toevoegen aan mijn boodschappenlijstje, blijken er ebike-kettingen te zijn....
Maakt dat voor een achterwielmotor uit?
Of voldoet dan gewoon elke ketting met coldoende schakels?
De combi van 52t voor en max 42 achter is uniek voor ebikes en daarom dus iets meer schakels.

https://www.bike24.com/1.php?content=8; ... ;orderby=2
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Door de kettinglengte op een Stromer met originele cassette kom je idd altijd bij e-bike kettingen uit ... "klassieke" 11-speed kettingen zijn immers altijd korter dan de ketting die op je fiets ligt.

Zelf gebruik ik altijd Wippermann Connex kettingen (meest slijtvaste ketting), voor mijn ST2 heb ik deze ketting ingekort van 124 -> 120 schakels ... de ketting wordt geleverd met handige en herbruikbare link.

Hoeveel bedraagt de afstand achteras / trapas bij jouw ST3 ?
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Nog niet naar gekeken. Ik maak hem sowiso “op het oog” op maat. Maar een standaard 114/116 ketting gaat niet lukken.
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Daniel1975 schreef: 09 jun 2019, 09:36...Of voldoet dan gewoon elke ketting met coldoende schakels? ...
Ik heb er geen verstand van maar... volgens mij voldoet elke 11-speed ketting met voldoende schakels, omdat er op de ketting van een Stromer bij lange na niet zoveel kracht komt te staan als bij een traditionele racefiets/mountainbike (eentje zonder ondersteuning dus). Als ik het bij het verkeerde eind heb, hoor ik het graag.

Bij een Stromer zit de motor in het achterwiel, waardoor de krachten van de motor rechtstreeks op de achteras worden overgebracht. De aandrijflijn (de cassette, de ketting en het voorblad) van een Stromer zou om die reden theoretisch ook langer mee moeten gaan dan die van een traditionele racefiets of mountainbike.. Voorwaarde is wel dat deze complete aandrijflijn wel ongeveer gelijkwaardig onderhouden wordt. Met regelmatig onderhoud kun je namelijk de levensduur van je aandrijflijn flink verlengen.

Wanneer is er volgens mij wel een speciale e-bike ketting nodig? Als je een fiets met een middenmotor hebt. De ketting moet dan immers de krachten die de middenmotor levert volledig via de ketting overbrengen op het achterwiel, gelijk aan een normale racefiets/mountainbike, met dit verschil dat een speed pedelec je wel naar 40+ km/uur kan brengen en niet iedereen die op een racefiets/mountainbike stapt is in staat om zelf zoveel energie via de trappers te leveren. Daar komt nog eens bij dat een elektro motor de volledige hoeveelheid energie bij elk toerental van de motor kan leveren. Met name in moeilijke situaties (van stilstand wegfietsen, forse tegenwind en berg/helling-op fietsen) zal de motor via extra energie op de ketting de fietser fantastisch helpen.

We hebben hier trouwens nog nooit officieel vastgesteld welke ketting het langst mee gaat. Ik heb op het internet het volgende artikel gevonden die over de vraag gaat: Wie maakt de beste 11 speed ketting anno 2019?. Golvas had in deze post en een paar berichten hierboven al de Wippermann Connex aangeraden. Een uitstekend advies dus! Volgens mij moeten de Stromeraars met een 11-speed cassette (zoals de ST3 en ST5) niet de 10SX, maar de 11SX variant hebben.

Let er wel op dat de Stromers bij aflevering een ketting hebben meegekregen van 120 schakels. Met de kettingformule, die Golvas hier al meerdere malen geplaatst heeft, kun je eenvoudig de berekening maken hoeveel schakels de ketting moet hebben. De afstand van de achteras tot aan de trapas is bij een L (20 inch) - model zo'n 45 cm.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Filmpje....

Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Jammer dat ze de SE niet getest hebben. Ik heb hier namelijk twee stuks 10SE klaar liggen voor als mijn huidige ketting en cassette versleten zijn.

Weet iemand hoe de 10SX en de 10SE zich tot elkaar verhouden?
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

FreddyH, je zou er een telefoontje of emailtje aan kunnen wagen. Wellicht hebben ze ook die test gedaan voor de 10-speed kettingen.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Henry schreef: 09 jun 2019, 11:50 Volgens mij moeten de Stromeraars met een 11-speed cassette (zoals de ST3 en ST5) niet de 10SX, maar de 11SX variant hebben.
Zolang je met de originele 11-speed cassette rijdt heb je een ketting met 120 schakels nodig en dan kom je bij Wippermann Connex sowieso bij de 11SE uit, zie ook mijn post eerder in dit topic :
Golvas schreef: 09 jun 2019, 11:08 Zelf gebruik ik altijd Wippermann Connex kettingen (meest slijtvaste ketting), voor mijn ST2 heb ik deze ketting ingekort van 124 -> 120 schakels ... de ketting wordt geleverd met handige en herbruikbare link.
Kettinglengte 11SE = 124, 132 of 136 schakels, inkorten naar 120 schakels dus

Kettinglengte 11SX = 118 schakels, dat zijn er in deze situatie twee te weinig (deze ketting is wel bruikbaar wanneer je switcht naar bvb. een SunRace CSMS8 11-speed 11-36T of naar een Shimano wegcassette)
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Golvas, je hebt gelijk over die 120 schakels en dat die alleen via de SE te maken is.
Aangezien ik de grootste drie kransjes (32, 37 en 42) niet gebruik, denk ik dat ik wel uit de voeten kan met een 118 schakels lange ketting.
Witte ST3 van maart 2019
Nömer
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 27
Lid geworden op: 21 dec 2021, 22:19
Locatie: Kalken
Merk SP: Strömer st3
Km-stand: 20000

Henry schreef: 10 jun 2019, 16:26 Golvas, je hebt gelijk over die 120 schakels en dat die alleen via de SE te maken is.
Aangezien ik de grootste drie kransjes (32, 37 en 42) niet gebruik, denk ik dat ik wel uit de voeten kan met een 118 schakels lange ketting.
Hoe is je dat bevallen? Lukt het met een 118 schakelsketting?
Als'k een ketting koop wil'k die er kunnen opleggen...
Plaats reactie