Stuur ST3 staat scheef

Ronald
Pro
Pro
Switzerland
Berichten: 40
Lid geworden op: 18 mei 2020, 08:58
Locatie: Zürich, Zwitserland

[Discussie afgesplitst van het "Spiegel op ST3"-topic. Stromeur.]

Vandaag de fiets opgehaald, moet zeggen spiegel is even wennen merk dat ik zelf soms tegen spiegel aanstoot.

Wel raar punt, ik kwam erachter dat mijn stuur wat scheef stond. Dus direct terug en dealer geeft aan dat er niks aan te doen is en een Stromer probleem is sinds de ST5.

Bij de ST5 schijnt hier een reparatie voor zijngeweest, omdat er een hele run krom was.

Dealer heeft zaken even losgehaald en geprobeerd het op te lossen in de kleine spelling die er is (bijna niet).

Daarna ging het zo onweren en was ik blij om thuis te komen. Morgen even kijken met droogweer of het nu beter is.

Dealer gaf aan dat er garantie geclaimd kon worden, maar kans was aanwezig dat het dan alsnog wat scheef kon staan (het is maar een paar graden, maar toch).

Sorry voor de off-topic.
ST3 AE
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Nog nooit eerder iets over gehoord of gelezen. Waar wordt die scheefheid door veroorzaakt? Het stuur, of de stuurpen, of wat anders?

Ik zie niet in wat dit ST3-probleem met de ST5 te maken heeft, aangezien die een compleet andere stuurconstructie heeft. Dan zou het alleen nog de vork kunnen zijn.

Al met al een bijzonder verhaal van de dealer en nee: ik zou er geen genoegen mee nemen en garantie claimen. Het is aan je dealer om zich hiervoor hard te maken bij Stromer.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Ronald
Pro
Pro
Switzerland
Berichten: 40
Lid geworden op: 18 mei 2020, 08:58
Locatie: Zürich, Zwitserland

Ik merkte dat stuur iets naar rechts stond wanneer ik rechtdoor rijd.

Ik weet niet wat uit het lood is, maar dealer maakte stem los waar ovale stuk zit van voorvork (weet onderdeel even niet). Stuur zit hier weer aan vast.
ST3 AE
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ah, juist. Dan zit de ovale stuurbuis die op de vork zit dus niet recht op de vork. Dan kan het inderdaad ook bij de ST5 spelen, zelfde vork.

Dan moet er onder garantie een andere vork komen. Ik zou daar echt op aandringen. Gezien de prijsklasse van de ST3 moet dit gewoon in orde zijn.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Ronald
Pro
Pro
Switzerland
Berichten: 40
Lid geworden op: 18 mei 2020, 08:58
Locatie: Zürich, Zwitserland

Stromeur schreef: 23 mei 2020, 21:30 Ah, juist. Dan zit de ovale stuurbuis die op de vork zit dus niet recht op de vork. Dan kan het inderdaad ook bij de ST5 spelen, zelfde vork.

Dan moet er onder garantie een andere vork komen. Ik zou daar echt op aandringen. Gezien de prijsklasse van de ST3 moet dit gewoon in orde zijn.
Ja dat lijkt mij ook, ok als het nu recht zit is het denk ik ook goed..

Dealer vertelde dat bij de st5 de Zwitserse dealers veel om hadden geklaagd bij Stromer kon niet bij een 10.000chf fiets...

Toen dacht ik al van bij een bijna 8k mag het dan wel...

Om eerlijk te zijn is de levering wat tegen gevallen.

*Zou een fiets krijgen uit de doos, maar bleek uiteindelijk de fiets uit het raam geworden te zijn (die was ook nieuw..).
*Verkleurde kleur hand grepen erop. (Hiervoor bestellen ze nu nieuwe)
*Mijn naam verkeerd gespeld op kenteken bewijs papieren.
*Het scheve stuur.
*En merk dat ik trappers niet achteruit kan draaien bij laagste twee versnellingen, springt dan twee versnellingen omhoog..
*nu maak ik mij ook zorgen dat e-mail adres zelfde spelfout heeft aangezien ik maar geen activatie code ontvang.

Sorry voor het klagen, maar had er iets meer van verwacht. Voor mij is het een hele aanschaf. (Ok ze hadden een actie week en hadden meer dan 5x zoveel fietsen dan normaal verkocht/klaar te maken)
ST3 AE
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Een nieuwe Stromer uit de doos had waarschijnlijk een ronde stuurbuis aan de vork gehad, want als ik me niet vergis is Stromer inmiddels van die ovale constructie afgestapt. De geveerde voorvorken voor de ST3/ST5 zijn er namelijk ook in twee smaken: met een ovale stuurbuis en met een ronde stuurbuis. Met een ronde stuurbuis had je geen probleem gehad met een scheef stuur dat niet recht te zetten is. (Edit: deze informatie klopt niet. De ST3 heeft nog steeds een ovale stuurbuis, zie deze post voor meer info.)

Een Stromer uit de etalage is een "showroom-model". Dat is anders dan "nieuw uit doos" en daar hoort een andere prijs bij, actie of geen actie. Ik hoop dat ze dit voorafgaand aan levering met je overlegd hebben?

Ik wil je niet bevestigen in je teleurstelling, heb je vrij weinig aan, en het is al weken in het nieuws dat fietsenmakers het momenteel krankzinnig druk hebben. Maar daar verdienen ze ook heeeeeel goed geld aan. Als een fietsenmaker de afleverkwaliteit laat zitten ten koste van volumes pushen, dan zou ik ook niet blij zijn. Ik krijg mijn bike liever twee dagen later en meteen goed, dan zo.

Dat met die tenaamstelling wordt wel in orde gemaakt. Achterderrie moet even fatsoenlijk worden afgesteld, komt ook wel weer goed. Maar ik vind toch dat de dealer wat goed te maken heeft met je. Dus als je stuur alsnog niet recht zit dan zou ik erop aandringen dat ze dit oplossen, zodat jij weer een goed gevoel overhoudt aan je aankoop. Want dat verdien je als je zoiets groots aanschaft.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Caje
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 28
Lid geworden op: 26 dec 2019, 22:16

Stromeur schreef: 23 mei 2020, 22:10 Een nieuwe Stromer uit de doos had waarschijnlijk een ronde stuurbuis aan de vork gehad, want als ik me niet vergis is Stromer inmiddels van die ovale constructie afgestapt. De geveerde voorvorken voor de ST3/ST5 zijn er namelijk ook in twee smaken: met een ovale stuurbuis en met een ronde stuurbuis. En dan zou je ook geen probleem hebben met een scheef stuur dat niet recht te zetten is.
Stromeur, ben je zeker van de ST3/5 met ronde stuurbuis? ‘t is omdat ik sinds januari een ST3 model 2020 heb en deze heeft ook de ovalen buis. Deze stond trouwens ook wat scheef maar heb dat zelf kunnen oplossen door de stuurpen te open en daar de buis dmv met de 2 inbusvijsjes los te maken en opnieuw vast te maken tijdens het rechtdrukken van het stuur. Veel speling Heb je met die ovalen buis wel niet 😵
Stromer ST3 sport black xl - 983W / Cratoni Smartride black / Abus Bordo Granit 110cm / spatbordverlengers voor / Vaude aqua back / New Looxs Varo Racktime
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Caje schreef: 23 mei 2020, 22:32 Stromeur, ben je zeker van de ST3/5 met ronde stuurbuis?
Ik zal deze week eens navragen en laat het wel even weten.

Trouwens, ik weet dat fietsenmakers het wel graag zo noemen, maar "model 2020" bestaat niet echt. De ST3 is er eind 2018 gekomen en is sindsdien niet ingrijpend gewijzigd. Jaar van inschrijving kan natuurlijk wel 2020 zijn.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Ronald
Pro
Pro
Switzerland
Berichten: 40
Lid geworden op: 18 mei 2020, 08:58
Locatie: Zürich, Zwitserland

Stromeur schreef: 23 mei 2020, 22:10 Een nieuwe Stromer uit de doos had waarschijnlijk een ronde stuurbuis aan de vork gehad, want als ik me niet vergis is Stromer inmiddels van die ovale constructie afgestapt. De geveerde voorvorken voor de ST3/ST5 zijn er namelijk ook in twee smaken: met een ovale stuurbuis en met een ronde stuurbuis. Met een ronde stuurbuis had je geen probleem gehad met een scheef stuur dat niet recht te zetten is.

Een Stromer uit de etalage is een "showroom-model". Dat is anders dan "nieuw uit doos" en daar hoort een andere prijs bij, actie of geen actie. Ik hoop dat ze dit voorafgaand aan levering met je overlegd hebben?

Ik wil je niet bevestigen in je teleurstelling, heb je vrij weinig aan, en het is al weken in het nieuws dat fietsenmakers het momenteel krankzinnig druk hebben. Maar daar verdienen ze ook heeeeeel goed geld aan. Als een fietsenmaker de afleverkwaliteit laat zitten ten koste van volumes pushen, dan zou ik ook niet blij zijn. Ik krijg mijn bike liever twee dagen later en meteen goed, dan zo.

Dat met die tenaamstelling wordt wel in orde gemaakt. Achterderrie moet even fatsoenlijk worden afgesteld, komt ook wel weer goed. Maar ik vind toch dat de dealer wat goed te maken heeft met je. Dus als je stuur alsnog niet recht zit dan zou ik erop aandringen dat ze dit oplossen, zodat jij weer een goed gevoel overhoudt aan je aankoop. Want dat verdien je als je zoiets groots aanschaft.
Natuurlijk kwam ik er pas achter bij het afhalen en toen was het ja het is gewoon een nieuwe fiets kijk maar 0km. Ik spreek nog geen Duits/zeker niet Zwitsers Duits, dus doe alles via mijn verloofde dus lastig gesprek.

Voelde mij in de maling genomen, ik had al betaald en stond al op kenteken. Dan gaat het lastig (met taal barrière). Korting was op alle soorten fietsen nieuw besteld en op voorraad, maar zoals ik al zei vonden ze dit ook gewoon nieuw.

De fiets ziet er erg mooi uit en ben er blij mee, als zaken zijn opgelost.
* tenaamstelling heb ik op zelfde dag nog kunnen regelen, papieren waren nog niet opgestuurd.
*onmi app hoop ik volgende week werkend te krijgen anders ga ik langs dealer
*derailleur zal ik laten afstellen bij 300km controle beurt

Ik wist niet dat er nu ronde stuurpennen worden gebruikt, had ik mijn keuze misschien anders gemaakt.

Het is wat geleur, maar ik heb er vertrouwen in dat goed komt.

Nogmaals bedankt Stromeur, voor altijd snel reageren!
ST3 AE
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Als je ketting op de grootste tandwielen ligt van je cassette, want zo lees ik het, ligt de ketting er heel schuin op. De ketting wordt bij achteruit draaien niet door de derailleur op het tandwiel geleid. Dan loopt de ketting er vanzelf af. Dat is een eigenschap dat helaas bij dit soort aandrijving hoort

Die vervelende dure, protectionistische hipster constructie van de ovale stuurpen geeft inderdaad soms de neiging dat het stuur scheef staat of gaat scheef staan bij vastzetten van de bouten. Had ik ook al was het heel weinig. Ik had zelf al voorspeld dat die aluminium pen inklinkt na verloop van tijd en daardoor het stuur gaat kraken en loskomt. Ik heb 1 bout verwijderd en een kleine wig in de spleet getikt. Daardoor wordt de ovale passing groter. Door het stuur een beetje contra-scheef met de overgebleven Onderste bout vast te zetten trekt het hele zootje vanzelf recht bij het vastzetten. Wig eruit en tweede bout ook vastzetten. Nog 3 weken 1x natrekken en het stuur blijft recht staan zonder gekraak. Een handige FM moet dit ook kunnen. Dat heet ervaring
Laatst gewijzigd door mboelis op 23 mei 2020, 22:49, 2 keer totaal gewijzigd.
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Plaats reactie