Stuur ST3 staat scheef

Ronald
Pro
Pro
Switzerland
Berichten: 40
Lid geworden op: 18 mei 2020, 08:58
Locatie: Zürich, Zwitserland

Stromeur schreef: 23 mei 2020, 22:37
Caje schreef: 23 mei 2020, 22:32 Stromeur, ben je zeker van de ST3/5 met ronde stuurbuis?
Ik zal deze week eens navragen en laat het wel even weten.
Al nieuws☺️

Kan mij voorstellen dat dan veel mensen normale ronde stuurpen willen met normale stem. Dus niet ovaal😉
ST3 AE
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Ropperdepop schreef: 28 mei 2020, 20:27 Ook kraakt het stuur nu veel meer dan eerst
dat gebeurt wanneer de bouten keurig volgens voorschrift op het juiste aanhaalmoment worden vastgezet. Dan is de stem ook weer op weg naar z’n voorkeurspositie positie = scheef. Als het stuur recht staat: Nog 3x om de dag bouten 1/8 slag los en weer op moment vastzetten.
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ronald schreef: 29 mei 2020, 00:15
Stromeur schreef: 23 mei 2020, 22:37
Caje schreef: 23 mei 2020, 22:32 Stromeur, ben je zeker van de ST3/5 met ronde stuurbuis?
Ik zal deze week eens navragen en laat het wel even weten.
Al nieuws☺️
Ik heb hierover met een grote Stromer dealer gesproken. De ST3 heeft - in tegenstelling tot wat ik eerder zei - nog steeds een ovale stuurbuis en dat blijft ook zo. Bij de ST5 is de ovale stuurbuis vervangen door een ronde, omdat er in het eerdere ontwerp een probleem was met de stuurpen (de voorbouw). Die sloot nét niet helemaal lekker aan op het balhoofd. Dat ontwerp is aangepast naar een ronde stuurbuis. (De aanleiding voor de aanpassing was dus weliswaar een andere dan een scheef stuur, maar ik denk dat ze bij het redesign wel met een reden over zijn gegaan op een ronde stuurbuis.)

De monteur van deze dealer - die gemiddeld vier ST3's per dag in elkaar zet - gaf aan dat het vooral een kwestie is van ervaring en gevoel en dan krijg je het ST3 stuur wel recht. Het aandraaimoment van de bovenste en onderste bout van de stuurpen van de ST3 is bijvoorbeeld verschillend (9Nm en 8Nm), en dan heb je nog de topcap. Het is een kwestie van de juiste balans zoeken tussen het correct aandraaien van die drie boutjes en dan krijg je het stuur wel recht.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
+/-
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 106
Lid geworden op: 04 dec 2019, 20:13

Dacht al, heb m pas in 2020 gekocht, en met ovale buis. Mijn stuur staat ook een fractie uit het lood, en kraakt een nogal.
ST3 black, Citroëns: 2cv6 red, cx25 black, ds21 grey, c3 white
Pat
Rookie
Rookie
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 aug 2018, 16:32
Locatie: België

mboelis schreef: 28 mei 2020, 19:38 Een scheef stuur is niet juist, dus niet accepteren. Mijn eerder beschreven methode met de wig kan je als workaround gebruiken. De aluminium ellips van de vork gaat zich zetten. Met een scheef stuur zet ie ook scheef. Dwing je het stuur recht dat zet het Aluminium ook recht. Niet te lang wachten.
Dank voor de info. Wanneer ik het aandurf ga ik dat eens proberen.
Ronald
Pro
Pro
Switzerland
Berichten: 40
Lid geworden op: 18 mei 2020, 08:58
Locatie: Zürich, Zwitserland

Vandaag bij andere dealer langs geweest (van zelfde dealer groep), voor het scheve stuur.

DIe heeft via het officiele stromer system een melding gemaakt en de vraag gesteld of er op de st3 niet net als op de st5 een ronde stuurpen vork met stem worden gemonteerd.

Naar zijn idee was dit veranderd voor de st5 en was er grote kans dat dit er ook kwam voor de st3.

@Stromeur: Ik weet dat jij dit ook hebt nagevraagd, maar hoe meer vragen erover komen hoe beter denk ik zo:)

We wachten het af, deze dealer vond dat het stuur gewoon recht hoort te staan.

Mbt. de versnellingen, gaf die aan dat bij stromer het voorblad is uitgelijnd met de kleine tandwielen (omdat iedereen die gebruikt), de grote bladen achteraan staan hierdoor te ver naar binnen en zet de ketting helemaal strak. Het idee van een langere ketting zou misschien helpen had hij nog nooit geprobeerd.
ST3 AE
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ronald schreef: 05 jun 2020, 17:56 @Stromeur: Ik weet dat jij dit ook hebt nagevraagd, maar hoe meer vragen erover komen hoe beter denk ik zo:)
Dat denk ik ook. Hoe meer druk vanuit de dealers (zeker vanuit verschillende landen), des te hoger de druk bij Stromer om bepaalde zaken op te lossen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Ropperdepop
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 23
Lid geworden op: 07 sep 2018, 19:05
Locatie: Gorinchem
Merk SP: Stromer ST3

Update scheef stuur:

De Dealer heeft de foto's van het scheve stuur op mijn ST3 naar Zwitserland gestuurd en Stromer stuurt nu eerst een nieuwe stem op en als dat het scheve stuur niet verhelpt krijg ik een nieuwe geveerde vork.

Blij met mijn dealert :cool2:

Ik houd jullie op de hoogte van het vervolgtraject.
Exit ST3 L . Nu 'terug' naar een Kalkhoff Image 5.B Advantage+ 25 Km/h
Gebruikersavatar
RonCall
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 59
Lid geworden op: 16 mei 2018, 20:44

Twee ST5's gezien (eentje nieuw en eentje paar maanden oud) waarbij het stuur ook wat scheef staat, rijders hebben zich aangepast hieraan want kon blijkbaar niet verholpen worden.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ropperdepop schreef: 10 jun 2020, 20:20 Stromer stuurt nu eerst een nieuwe stem op en als dat het scheve stuur niet verhelpt krijg ik een nieuwe geveerde vork.

Blij met mijn dealert :cool2:
Zo dan! Dat is service.

Mijn volgende Stromer ga ik expres kopen met een scheef stuur en bij jouw dealert, krijg ik er een gratis geveerde voorvork bij :az
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie