Een nieuwe ST5

Barry
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 601
Lid geworden op: 22 jun 2018, 19:26
Locatie: Amersfoort
Merk SP: Stromer ST5 (2)
Km-stand: 20.000

Sinds afgelopen vrijdag staat er een nieuwe ST5 in huis. Ik heb de afgelopen tijd wel even in een stromerachtbaan gezeten. Na bijna 16.000km op mijn ‘oude’ Stromer ST5 bleek er iets goed mis mee en werd het garantieverhaal. :shock:

Even terugzoomen. Eind 2018 kocht ik - na véél testkilometers en wikken & wegen tussen de verschillende modellen – uiteindelijk de ST5 voor mijn dagelijkse woon-werkverkeer tussen Amersfoort en Wageningen. (zie hier mijn oude post hierover viewtopic.php?f=20&t=2057). Tot de coronapandemie toesloeg in maart 2020 stond er zo’n 14.000 km op de teller. Wat een feest om met die stromer te fietsen. Wel een paar keer ondersteuningsproblemen gehad, telkens bleek de TMM-sensor de boosdoener (dacht ik). Een nieuwe TMM-sensor leek telkens de oplossing. In de coronatijden heeft het thuiswerken de boventoon gevoerd en stromerde ik helaas steeds minder, slechts zo’n 2000km gemaakt in ruim anderhalf jaar.

Fast forward. Toen ik afgelopen jaar na de zomer weer wat ritten maakte naar Wageningen viel het stromeren me tegen; ik moest me best inspannen om op tempo te blijven. Ik gaf de winterbanden en de teruggelopen fietsconditie de schuld. Totdat de ondersteuning wel érg matig aanvoelde en het leek alsof er een anker achter mijn ST5 hing. Ik maakte zelfs weer wat ‘scooter’-momenten mee (ondersteuning tot 45km/u zonder te trappen). :bc Het was tijd voor een servicebeurt en een nieuwe TMM, dacht ik.

Na de servicebeurt tijdens wat testrondjes geconstateerd dat de ondersteuningsproblemen echter aanbleven. Na herinspectie constateerde Vietz dat de achteras scheef / niet uitgelijnd op het frame zat, en daardoor de TMM-waarden afwijkten. Na wat onderzoek en afstemming met Stromer kwam naar voren dat het hoogstwaarschijnlijk een lasnaad is die het probleem heeft veroorzaakt. :ai

Om een lang verhaal kort te maken, gaf Stromer in eerste instantie niet meteen mee. Ik moest echt wel even slikken – to put it mildly :aq – dat Stromer voor hun (nu nog) vlaggenschip-model niet zonder meer garantie ging verlenen. De ST5 was weliswaar al buiten de twee jaar garantie (wel extra garantie bij derde partij Cargarantie), maar op het frame staat 10 jaar garantie door Stromer zelf. De redenering in eerste instantie van Stromer: Als het een fabricage/structuurprobleem was, zou het al eerder zijn opgetreden. Daar kan ik dus tegen inbrengen dat er al meermaals ondersteuningsproblemen waren, maar een nieuwe sensor telkens (slechts tijdelijk) de oplossing leek. Op zo’n moment ben ik zó blij dat ik een dealer zoals Vietz heb. Die stonden pal achter mij en hebben gelukkig een goede relatie (en onderhandelingspositie) met Stromer. Dankzij Vietz kwam het alsnog tot een bevredigende oplossing: ik had een nieuw frame verwacht (maar dat blijkt moeilijk omdat het een SP op kenteken is) maar ik heb een nieuwe Vijf gekregen! :ay

Ik ben natuurlijk superblij met de uiteindelijke oplossing, maar ik heb er toch een dubbel gevoel aan overgehouden. Met een frame kan natuurlijk altijd iets mis blijken te zijn, maar je verwacht dat voor zo’n astronomisch bedrag de service gewoon altijd tóp is, zelfs na twee jaar. :o Ook het idee dat de oude ST5 afgeschreven is, voelt als verspilling. Van frame wisselen blijkt dus lastig (ivm framenummer/kenteken) en kost veel (ombouwen). Ik hoop maar dat de oude onderdelen hergebruikt gaan worden.

Anyways, ik heb een gloednieuwe ST5 waarmee ik in mijn handjes mag knijpen. En nu maar hopen dat de woon-werkritjes weer snel op gang komen! Dit weekend heb ik de nieuwe ST5 aan de tand gevoeld met een mooi ritje van 90km. Dat bezorgde mij wel weer die stromerglimlach op mijn gezicht. :cool2:
IMG_4773.jpeg
IMG_4773.jpeg (1000.74 KiB) 1191 keer bekeken
Nog wat korte observaties t.a.v. de nieuwe ST5
Deze nieuwe ST5 verschilt van mijn oude ST5 door het zwarte stuur (ipv graphite zoals het frame) en hoe de Di2 geïntegreerd is:
  • Hoewel ik het graphite-stuur altijd mooier vond, kom ik daar nu toch op terug. Ik moest even wennen, maar vind zwart toch mooier staan. Kabels, lamp en knoppen e.d. zijn ook zwart en vallen daardoor mooier weg.
  • Hoewel ik op de oude ST5 inmiddels gewend was aan het onhandige oplaadpunt, is de nieuwe positionering in het rechter handvat een hele fijne verbetering. De kleinere schakelknoppen baarden we mij wel zorgen, omdat de oude Di2-schakelknoppen mij handiger leken met winterhandschoenen in de kou. Maar na een rit van 90 km gisteren met winterhandschoenen en (uiteindelijk) behoorlijk verkleumde handen, bleek het schakelen prima te lukken. De knoppen geven ook een fijne ‘tactiele feedback’ bij het indrukken, die je zelfs voelt met handschoenen aan.
Ik ben zeer blij met de nieuwe ST5 en hoop hier weer snel véél woon-werkkilometers te mogen maken. Hopelijk ben ik die ene pechvogel op het forum met dit frameprobleem, maar wees dus alert bij terugkerende ondersteuningsproblemen. (en koop geen SP bij een dozenschuiver)
ST5 XL (v2) met bagagedrager (jan '22), voorheen: ST5 XL (v1) ('18-'21) | Kinekt | Spurcycle | Jroen's spatbord 175mm | Giro Bexley MIPS | Ortlieb High Vis. zwart | Feedback Sports Pro-Elite | woon-werk-woon = 74km | 20.000km and counting
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Mooi Barry, eind goed al goed! Veel plezier met de 5 :cool2:
Groetjes, Peter
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Sjonge Barry wat een verhaal.

Ik ben helemaal mee met de lijn van jouw argumentatie: probleem met frame, aangetoond door de eerdere geschiedenis waarbij alleen het symptoom werd bestreden en niet de oorzaak.

Om er maar eens een klassieker in te gooien, die absoluut van toepassing is op een ST5 van bijna 10k die weliswaar op onderdelen nét buiten garantie is, maar het frame niet (10 jaar): moest nie mogen voor zo'n dure fiets.

Dat zal je wat kopzorgen hebben gegeven, en de mensen van Vietz ook vermoed ik. Gefeliciteerd met deze goede oplossing. Zoals bekend ruilt Stromer maar zélden om voor nieuw, dus daar zal stevig over gedimdamd zijn. Super dat je dan een dealer hebt die pal achter je staat.

Nu weer lekker genieten met dat kanon!
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Barry
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 601
Lid geworden op: 22 jun 2018, 19:26
Locatie: Amersfoort
Merk SP: Stromer ST5 (2)
Km-stand: 20.000

thanks Peerke en Sylvia :ay Ik ga zeker veel genieten met dat kanon! :bb
ST5 XL (v2) met bagagedrager (jan '22), voorheen: ST5 XL (v1) ('18-'21) | Kinekt | Spurcycle | Jroen's spatbord 175mm | Giro Bexley MIPS | Ortlieb High Vis. zwart | Feedback Sports Pro-Elite | woon-werk-woon = 74km | 20.000km and counting
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Fijn dat dit nu eindelijk opgelost is! Zal heel wat onrust gegeven hebben, ben blij voor je dat dat nu achter de rug is.

Veel plezier met je nieuwe kanon. Heb je nu ook een nieuwe kleur van het frame, of is dat nog hetzelfde?
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

De nieuwe frame kleur is van de ST5 ABS.

Van de ST5 is een tijd terug alleen het stuur gewijzigd: van zilver naar zwart, met het Di2 oplaadpunt in het stuur-eind en de nieuwste Di2 schakelaars. (Dit frame heeft b.v. ook geen smooth welding.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
MarcelH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1788
Lid geworden op: 28 apr 2018, 10:37
Merk SP: Stromer ST7 LE

ZO dan......lang verhaal, slapeloze nachten...maar wel netjes opgelost...en idd dan is een dealer als Vietz goud waard !

Veel plezier op je nieuwe ST5
Laatst gewijzigd door MarcelH op 24 jan 2022, 14:42, 1 keer totaal gewijzigd.
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 , 2023: ST7 , 2023 OPIUM :cool2:
jovdt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 625
Lid geworden op: 28 mei 2018, 14:48
Locatie: geraardsbergen

Dit bewijst nogmaals waar we in het ST1/ST2 forum over bezig waren ...Geen goede dealer sta je meestal met je rug tegen de muur in deze situaties. En laat het nu juist Stromer zijn die zijn dealers kiest. Misschien moet hier ook even naar gekeken worden vanuit Stromer .....is deze dealer wel in staat om een elektrisch probleem op te lossen ,voor de gewone fietstechniek zal het wel lukken . Op deze basis een degelijk netwerk uitbouwen zou heel wat frustraties uit de weg ruimen .... Super van Vietz dat ze honderd procent achter hun klanten staan. Ben er maar eenmal geweest maar de indruk was meer dan positief, kunnen we hier in België nog wat van leren . Gelukkig zijn er hier ook wel een paar die hun nek willen en durven uitsteken . @Barry succes ermee!!
ST 2 van 2018 ww Geraardsbergen -Dilbeek 32 km enkel. Wat spullen van Jeroen...
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

jovdt schreef: 24 jan 2022, 13:15 Misschien moet hier ook even naar gekeken worden vanuit Stromer .....is deze dealer wel in staat om een elektrisch probleem op te lossen
Werkplaatsmedewerkers van officiële Stromer dealers zijn verplicht om een opleiding bij Stromer zelf te volgen. Hebben ze die opleiding niet, dan mogen ze geen Stromers servicen.

De mate van servicegerichtheid van een dealer komt helaas vaak pas boven drijven nadat herhaaldelijk is gebleken dat problemen niet of niet goed worden opgelost.

Het is óók aan de consument om hierin het juiste traject te volgen: bij klachten eerst de dealer aanspreken, dan schriftelijk manen tot een oplossing, dan eventueel een jurist erop PLUS de zaak escaleren naar Stromer. Als álle consumenten dit strak zouden aanpakken (in plaats van enkel online klagen omdat ze hun FM niet durven aan te pakken), dan drijven de rotte appels vanzelf boven bij Stromer. Daarnaast is er vanuit Stromer zelf natuurlijk ook zicht op de kwaliteit van dealers bij service- en garantieaanvragen. (En ja, Stromer trapt er weleens dealers uit. Sterker nog: momenteel zijn ze hun dealernetwerk aan het uitdunnen om de kwaliteit te verhogen.)


Dit alles laat natuurlijk onverlet dat de root-cause van veel problemen bij Stromer zelf ligt. Maar wanneer klanten hun oog op bal houden (lees: probleem moet worden opgelost) dan zullen ze echt moeten beginnen bij de dealer.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Barry schreef: 23 jan 2022, 21:25 Ik ben natuurlijk superblij met de uiteindelijke oplossing
Ik ken er nog die van zo'n oplossing blij zouden worden ... netjes !

Geniet van je nieuwe SP :ay
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Plaats reactie