In 2021, het streven is in mei maar kan later worden, komt Klever met de X-Speed PINION Alpha.
Feitelijk wordt dit een X-Speed PINION 'on steroids'. De geruchten tot nu toe:
- 800W max motor (versus 600W in de huidige PINION)
- 1,2Kwh accu (versus 850Wh in de huidige PINION)
- Richtingaanwijzers voor en achter. Deze komen op het stuur aan weerszijden van de koplamp, en achter links en rechts van de kentekenplaat. Bediening met de linker duim via knoppen onder de display.
- Kleurendisplay (er zit een prototype op de test-PINION die hier vandaag is afgeleverd, later meer)
- Kleuren: waarschijnlijk Jaguar-achtig grijs en nog een kekke kleur (misschien koper)
- Prijs: ca. 1.000 hoger dan de huidige PINION: E 8199,-
Alles onder voorbehoud.
Klever X-Speed PINION Alpha
-
- Veteraan
- Berichten: 695
- Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03
Mooi, ik kijk er al naar uit.
Ga je die ook uitgebreid testen, Stromeur?
Ga je die ook uitgebreid testen, Stromeur?
ST3 black 983wh
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22960
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Wat mij betreft wel altijd leuk. Klever weet dat ik er sowieso wel voor in ben.
Ik begreep van de Klever-vertegenwoordiger dat ze met die 800W motor niet zozeer mikken op krachtiger, maar op zuiniger.
Met de topsnelheid en het gemak waarmee je die topsnelheid haalt is helemaal niks mis met de huidige 600W motor in de PINION. Ik hoop eigenlijk vooral dat die 800W motor wat beter overeind blijft bij wind tegen.
Klever werkt verder nog aan een Y-Speed, dus er zit meer in het vat
Ik begreep van de Klever-vertegenwoordiger dat ze met die 800W motor niet zozeer mikken op krachtiger, maar op zuiniger.
Met de topsnelheid en het gemak waarmee je die topsnelheid haalt is helemaal niks mis met de huidige 600W motor in de PINION. Ik hoop eigenlijk vooral dat die 800W motor wat beter overeind blijft bij wind tegen.
Klever werkt verder nog aan een Y-Speed, dus er zit meer in het vat
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Zuiniger dan de huidige 600 W motor ?
Golvas V2.0
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22960
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Relatief. Dus niet al het extra vermogen inzetten op nog krachtigere ondersteuning.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Jij komt toch uit de automotive industrie? Ga eens met een 2CV en een BMW M3 met 110 over de snelweg rijden. Welke auto is het zuinigst?
Als je het maximale uit een te kleine motor moet trekken dan ben je met een grotere motor die hetzelfde presteert aan 1000 rpm veel zuiniger uit...
(ik weet alleen niet of dat direct te vertalen is naar een SP...)
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
-
- Veteraan
- Berichten: 630
- Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51
Uiteraard de 2cv, want die staat dan waarschijnlijk op een aanhanger om 110km/u te kunnen halen.FreddyH schreef: ↑09 dec 2020, 19:00Jij komt toch uit de automotive industrie? Ga eens met een 2CV en een BMW M3 met 110 over de snelweg rijden. Welke auto is het zuinigst?
Als je het maximale uit een te kleine motor moet trekken dan ben je met een grotere motor die hetzelfde presteert aan 1000 rpm veel zuiniger uit...
(ik weet alleen niet of dat direct te vertalen is naar een SP...)
Maar verder te veel variabelen of die hypothese daadwerkelijk klopt, de motor is waarschijnlijk wel het meest efficient bij het toerental van het maximale koppel. En een M3 zal ook bij een rustige rijstijl nooit erg zuinig worden.
Verder denk ik dat dit bij een elektromotor heel anders werkt, wel dat sterkere motoren efficienter kunnen werken, maar of het verschil van 600-800w genoeg is?
Bij een motor van 100 W (rendement 50-70%)
Bij een motor van 1000 W (rendement 75-87%)
Bij een motor van 10.000 W (rendement 93-97%)
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Edgecrusher schreef: ↑09 dec 2020, 21:17 Uiteraard de 2cv, want die staat dan waarschijnlijk op een aanhanger om 110km/u te kunnen halen.
TopGear heeft een keer een M3 of M5 (weet niet meer precies) getest op zuinigheid tegen een Toyota Prius. Waarbij de Prius op maximale snelheid op een circuit rond ging rijden en de BMW op hetzelfde tempo mee ging rijden. De BMW was grof zuiniger.Edgecrusher schreef: ↑09 dec 2020, 21:17 Maar verder te veel variabelen of die hypothese daadwerkelijk klopt, de motor is waarschijnlijk wel het meest efficient bij het toerental van het maximale koppel. En een M3 zal ook bij een rustige rijstijl nooit erg zuinig worden.
Ik denk ook dat het heel anders werkt, maar soms werken dingen contra-intuitief. Ik heb geen idee of de getallen die je hier noemt kloppen en hoe dat verklaard kan worden, maar ik vind het wel interessant. Ik weet wel dat de spanning ook flink invloed heeft. Hoe hoger de spanning, hoe lager de stroom en dus hoe minder warmte.Edgecrusher schreef: ↑09 dec 2020, 21:17 Verder denk ik dat dit bij een elektromotor heel anders werkt, wel dat sterkere motoren efficienter kunnen werken, maar of het verschil van 600-800w genoeg is?
Bij een motor van 100 W (rendement 50-70%)
Bij een motor van 1000 W (rendement 75-87%)
Bij een motor van 10.000 W (rendement 93-97%)
Daarnaast bepaalt de spanning de topsnelheid, hoe hoger de spanning hoe langer de max snelheid door de controller beperkt moet blijven en dus hoe beter je ondersteuning bij legere accu. Op dat vlak merk ik echt een significant verschil tussen Stromers (48 V) en mijn fiets (36 V). klever zit daar met 44 V een beetje tussenin.
Laatst gewijzigd door FreddyH op 09 dec 2020, 21:48, 1 keer totaal gewijzigd.
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22960
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Ik kan weleens vragen of de vertegenwoordiger van Klever met wie ik contact heb de techneuten wil doorzagen over hun aanpak.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Dan zal stromer volgend jaar toch met een grotere accu en riem op de ST3 moeten komen....
Ik vind de prijs oke voor wat je krijgt....ik ben erg benieuwd
Ik begin aan het design van de X speed te wennen...al blijft de stromer mooier.
Ik vind de prijs oke voor wat je krijgt....ik ben erg benieuwd
Ik begin aan het design van de X speed te wennen...al blijft de stromer mooier.
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 , 2023: ST7