Test Klever X Speed

Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Dan loopt dit vocht richting trapas ?
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
BramVerb
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 112
Lid geworden op: 29 mei 2021, 11:26
Locatie: N-H
Merk SP: Klever X Speed
Km-stand: 10000

Ja klopt, maar daar kan het er niet uit blijkbaar. Als ik de fiets achterover kantel loopt het er uit.
Klever X Speed rijder sinds augustus 2021.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Heb je gekeken of er ergens onderaan het frame t.h.v. de trapas een opening voor afwatering zit? Het wat kan immers ook ergens anders vandaan komen zodra je een bike gaat kantelen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Onderaan de trapas zijn 2 kleine gaatjes. Die zijn zo klein dat een beetje zand/vuil ze verstopt. Gevolg is dat er na verloop van tijd voldoende vocht/smurrie rond de trapas zit om voor problemen te zorgen. Ik heb de gaatjes vergroot tot 5mm na mijn 2de trapas (garantie). Dus nieuwe trapas geplaatst door FM, thuis gekomen en alles gedemonteerd, gaatjes doorgeboord, anti corrosie erop en alles opnieuw gemonteerd want de volgende trapas zal niet meer onder garantie zijn… Een beetje preventief werken dus.
Kevort
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 jun 2023, 10:20
Locatie: Son en Breugel
Merk SP: Klever X Speed 45
Km-stand: 17000

Ik overweeg een tweedehands klever 45 uit 2018 (16000 km) te kopen.
Hoe kan ik zien wat de kwaliteit van de accu is?
En welke andere dure reparaties komen er aan als de fiets zo oud is en zoveel km heeft? Een hoe kan ik controleren wat de staat van die onderdelen is?
Heb er zelf geen verstand van.
Dank voor jullie tips.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Kevort schreef: 17 jun 2023, 10:29 Hoe kan ik zien wat de kwaliteit van de accu is?
Dat kan alleen door de accu te laten doormeten met professionele test-apparatuur.
Kevort schreef: 17 jun 2023, 10:29 En welke andere dure reparaties komen er aan als de fiets zo oud is en zoveel km heeft?
Ketting, cassette, lagers trap-as en balhoofd, banden, rempads en andere slijtage-onderdelen. Alles hangt af van hoeveel periodiek onderhoud de huidige eigenaar heeft laten uitvoeren. Vraag daar eens bonnetjes van.
Kevort schreef: 17 jun 2023, 10:29 Heb er zelf geen verstand van.
Is het dan niet verstandiger om een tweedehands Klever te kopen bij de erkende Klever dealer?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
JorginhoKlever
Runner-up
Runner-up
Portugal
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 jun 2023, 09:12
Locatie: Nederland
Merk SP: Klever
Km-stand: 13000

Kevort schreef: 17 jun 2023, 10:29 Ik overweeg een tweedehands klever 45 uit 2018 (16000 km) te kopen.
Hoe kan ik zien wat de kwaliteit van de accu is?
En welke andere dure reparaties komen er aan als de fiets zo oud is en zoveel km heeft? Een hoe kan ik controleren wat de staat van die onderdelen is?
Heb er zelf geen verstand van.
Dank voor jullie tips.
Hoi,

Ik heb gisteren zo'n fiets gekocht. Model 2019 dan wel. Superaardige mensen, heel betrouwbaar overkomend. We hadden 2100 afgesproken. Nou...mevrouw maakte er 2000 van...."Wacht even, koopbescherming is 5%...Zullen we de kosten delen?" Ik gaf duidelijk aan dat ik niet nodig vond en prima zo...."We delen de kosten, dan is het 1950 euro. Voor een Klever X Speed in een mooie oranjerode kleur die nu in mijn tuin staat. Mijn punt: hangt er toch wel vanaf wat je allemaal zou moeten vervangen eer een nieuwe beter is denk ik.

Overigens kan ik via mijn werk voor 5K leasen. Dat wilde ik doen. De winkel waar ik wilde kopen (leasen) heeft het zo druk dat de antwoorden op mijn vragen maar niet kwamen. Jammer.

Ik kan via mijn werk ook nog voor 1500 euro aan extra's kopen. Ik wil een zadelpen met vering (een lange, anders breekt straks het frame en dat risico is er toch) etc. Ik heb gisteren een stuk gereden en het bevalt me prima. IK reed op de klever snelheidsmeter met gemakt 50 km/h. Remmen waren prima, de lak had zeker gebruikssporen etc. Maar we zullen het allemaal wel beleven. Ik ben persoonlijk een groot voorstander (uit principe) van het kopen van tweedehandsspullen overigens, maar dat moet iedereen zelf weten.

Succes met de koop!
JorginhoKlever
Runner-up
Runner-up
Portugal
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 jun 2023, 09:12
Locatie: Nederland
Merk SP: Klever
Km-stand: 13000

Vandaag de vuurproef. Hoe hard, hoe snel, hoeveel accu over, hoe prettig rijdt ie.

Conclusies:
- Ik reed in stand 2 van 3 (deze Klever heeft niet binnen de 3 mogelijkheden nog 5 instellingen). Dat reed ik 90% van de tijd. In de dorpjes naar stand 1 en om te testen misschien
5% van de tijd in stand 3.
- Stand 3 rijdt echt niks sneller dan stand 2. Ik merk als enige verschil dat deze wel eerder begrensd lijkt, maar het is nihil en kan tussen de oren zitten
- Accu van 850 Wh uit 2020 was bij aankomst op werk nog voor 50% vol. Door al dat geploeter op die elektrische fiets ben ik geneigd veel mee te trappen misschien.
- Verende zadelpen is wel bijna een must. Ik vond het veel minder gerieflijk rijden dan een opgevoerde Koga uit 2016. Die Koga met een vrij eenvoudige vering in voorvork en zadelpen.
- Manouevreren is ook net wat minder dan de Koga, maar de grip in bochten is veel beter
- Rem maakt een de voorkant een klonkklokklonk geluid en lijkt me dringend aan vervanging toe, hij doet het wel prima. De achterkant die ik sowieso vaker gebruik doet het prima


Snelheid:
- Over 24,8 km deed ik 38,14 minuten. Dat is 38,9 km/h. Dat is met voornamelijk behoorlijke meewind, maar helaas met behoorlijk wat oponthoud her en der. Met de oude elektrische fiets
(Koga) die op 36 km/h bij volle accu begrensd was, was de snelheid 34,0 km/h (berekend op basis van tijd en afstand) gemiddeld. Dat was met nog net wat meer wind pal in de rug.
Ik denk dat in vergelijkbare omstandigheden met de Klever 36 minuten mogelijk is. Dan zitten we op 41 km/h. Dit komt ook overeen met wat mijn collega met zijn Stromer reed.

Al met al een redelijk tot goede ervaring. Met een verende zadelpen wordt het mogelijk nog wat gerieflijker. Als ik voor 1950 euro alleen de voorrem zal moeten laten vervangen, omdat de
rest prima is dan vind ik het een zeer verantwoorde aanschaf.

@ Kevort: al een keuze gemaakt?
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

JorginhoKlever schreef: 19 jun 2023, 13:39 Vandaag de vuurproef. Hoe hard, hoe snel, hoeveel accu over, hoe prettig rijdt ie.

Conclusies:
- Ik reed in stand 2 van 3 (deze Klever heeft niet binnen de 3 mogelijkheden nog 5 instellingen). Dat reed ik 90% van de tijd. In de dorpjes naar stand 1 en om te testen misschien
5% van de tijd in stand 3.
- Stand 3 rijdt echt niks sneller dan stand 2. Ik merk als enige verschil dat deze wel eerder begrensd lijkt, maar het is nihil en kan tussen de oren zitten
- Accu van 850 Wh uit 2020 was bij aankomst op werk nog voor 50% vol. Door al dat geploeter op die elektrische fiets ben ik geneigd veel mee te trappen misschien.
- Verende zadelpen is wel bijna een must. Ik vond het veel minder gerieflijk rijden dan een opgevoerde Koga uit 2016. Die Koga met een vrij eenvoudige vering in voorvork en zadelpen.
- Manouevreren is ook net wat minder dan de Koga, maar de grip in bochten is veel beter
- Rem maakt een de voorkant een klonkklokklonk geluid en lijkt me dringend aan vervanging toe, hij doet het wel prima. De achterkant die ik sowieso vaker gebruik doet het prima


Snelheid:
- Over 24,8 km deed ik 38,14 minuten. Dat is 38,9 km/h. Dat is met voornamelijk behoorlijke meewind, maar helaas met behoorlijk wat oponthoud her en der. Met de oude elektrische fiets
(Koga) die op 36 km/h bij volle accu begrensd was, was de snelheid 34,0 km/h (berekend op basis van tijd en afstand) gemiddeld. Dat was met nog net wat meer wind pal in de rug.
Ik denk dat in vergelijkbare omstandigheden met de Klever 36 minuten mogelijk is. Dan zitten we op 41 km/h. Dit komt ook overeen met wat mijn collega met zijn Stromer reed.

Al met al een redelijk tot goede ervaring. Met een verende zadelpen wordt het mogelijk nog wat gerieflijker. Als ik voor 1950 euro alleen de voorrem zal moeten laten vervangen, omdat de
rest prima is dan vind ik het een zeer verantwoorde aanschaf.

@ Kevort: al een keuze gemaakt?
Model 2019 had al standaard zadelvering, de beroemde pogo-stick. Als de jouwe het niet heeft heb je misschien het model 2018 maar met al een vervangen display zoals model 2019. Het display van model 2018 was afneembaar en had de nodige storingen wegens slecht contact. Die werden dan vervangen door het vast display zoals model 2019. Kijk eens naar je koplamp, die is ook tussen beide modellen anders.
BramVerb
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 112
Lid geworden op: 29 mei 2021, 11:26
Locatie: N-H
Merk SP: Klever X Speed
Km-stand: 10000

De Klever Xspeed had op model 2019 nog niet standaard een verende pen, volgens mij.
Klever X Speed rijder sinds augustus 2021.
Plaats reactie