Ongoing review: de Klever X Speed Alpha

Blackbird
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 53
Lid geworden op: 16 aug 2021, 10:56
Locatie: Antwerpen
Merk SP: Klever X-Speed Alpha
Km-stand: 3500km

Dea178 schreef: 08 jan 2022, 09:34

Hoi Stromeur. Daar ben ik weer na ruim 6000 km. Heb jij de originele banden helemaal opgereden en ben je daarna overgestapt op de Pirelli? Zou graag willen weten wat de verschillen zijn en ook nu in deze jaargetijde. Ik heb vorige week voor het eerst mijn bandendruk gecontroleerd :ck: Ik weet, niet handig als er zoveel gefietst wordt. Maar goed. Druk was toen rond de 1,7 bar, erg laag dus. Heb toen opgepompt naar 3bar en even getest en vervolgens naar 3,5bar ook heb ik de voorvork opgepompt naar ik meen 170 psi. Dit bevalt nu veel beter! Maar in de regen in de bochten voelt het twijfelachtig. Kan natuurlijk ook aan mij liggen, maar doordat ik nu toch doorrijd in dit jaargetijde, krijg ik toch vanzelf wat meer vertrouwen.
Ik heb ook de Schwalbe op mijn SP liggen en rijd in de zomer op 3.5bar , maar in de winter zet ik ze lager dan 3bar omdat ze dan wel ééns gevaarlijk kunnen wegschuiven bij nat wegdek .
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22833
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Dea178 schreef: 08 jan 2022, 09:34 Heb jij de originele banden helemaal opgereden en ben je daarna overgestapt op de Pirelli? Zou graag willen weten wat de verschillen zijn en ook nu in deze jaargetijde.
Dat wás inderdaad het plan, maar uiteindelijk heb ik er vrij snel na aanschaf Pirelli Cycl-e banden opgelegd.

Wel heb ik uitgebreid ervaring met de Schwalbe Big Bens op mijn ex-ST1 X en die vond ik erg spannend op glad wegdek, met name op herfstig blerfig glad wegdek. Die zou ik in in oktober al vervangen hebben.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Dea178
Pro
Pro
Curaçao
Berichten: 26
Lid geworden op: 11 jun 2021, 14:16
Merk SP: Klever X Speed Alpha

Blackbird schreef: 08 jan 2022, 11:05
Dea178 schreef: 08 jan 2022, 09:34

Hoi Stromeur. Daar ben ik weer na ruim 6000 km. Heb jij de originele banden helemaal opgereden en ben je daarna overgestapt op de Pirelli? Zou graag willen weten wat de verschillen zijn en ook nu in deze jaargetijde. Ik heb vorige week voor het eerst mijn bandendruk gecontroleerd :ck: Ik weet, niet handig als er zoveel gefietst wordt. Maar goed. Druk was toen rond de 1,7 bar, erg laag dus. Heb toen opgepompt naar 3bar en even getest en vervolgens naar 3,5bar ook heb ik de voorvork opgepompt naar ik meen 170 psi. Dit bevalt nu veel beter! Maar in de regen in de bochten voelt het twijfelachtig. Kan natuurlijk ook aan mij liggen, maar doordat ik nu toch doorrijd in dit jaargetijde, krijg ik toch vanzelf wat meer vertrouwen.
Ik heb ook de Schwalbe op mijn SP liggen en rijd in de zomer op 3.5bar , maar in de winter zet ik ze lager dan 3bar omdat ze dan wel ééns gevaarlijk kunnen wegschuiven bij nat wegdek .
Hoeveel km's heb je inmiddels afgelegd met deze banden? ben benieuwd hoe lang ze gemiddeld mee gaan. Zou je deze ook bij je volgende wissel aanschaffen?
Dea178
Pro
Pro
Curaçao
Berichten: 26
Lid geworden op: 11 jun 2021, 14:16
Merk SP: Klever X Speed Alpha

Stromeur schreef: 08 jan 2022, 12:38
Dea178 schreef: 08 jan 2022, 09:34 Heb jij de originele banden helemaal opgereden en ben je daarna overgestapt op de Pirelli? Zou graag willen weten wat de verschillen zijn en ook nu in deze jaargetijde.
Dat wás inderdaad het plan, maar uiteindelijk heb ik er vrij snel na aanschaf Pirelli Cycl-e banden opgelegd.

Wel heb ik uitgebreid ervaring met de Schwalbe Big Bens op mijn ex-ST1 X en die vond ik erg spannend op glad wegdek, met name op herfstig blerfig glad wegdek. Die zou ik in in oktober al vervangen hebben.
Wat zijn jouw ervaringen met de Pirelli's in bochten tijdens regen en de lekdichtheid?
Blackbird
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 53
Lid geworden op: 16 aug 2021, 10:56
Locatie: Antwerpen
Merk SP: Klever X-Speed Alpha
Km-stand: 3500km

Dea178 schreef: 09 jan 2022, 10:51

Ik heb ook de Schwalbe op mijn SP liggen en rijd in de zomer op 3.5bar , maar in de winter zet ik ze lager dan 3bar omdat ze dan wel ééns gevaarlijk kunnen wegschuiven bij nat wegdek .
Hoeveel km's heb je inmiddels afgelegd met deze banden? ben benieuwd hoe lang ze gemiddeld mee gaan. Zou je deze ook bij je volgende wissel aanschaffen?
[/quote]

De Schwalbe achterband heeft het uitgehouden tot 12300km na onherstelbaar lekrijden op een dikke Ikea-schroef :-) en is vervangen door de nieuwe 3 component Vredestijn Icon (veel beter in de regen) , de voorband ligt er na 13200km nog altijd op met voldoende profiel maar gaat er bij de volgende panne ook af en zal ook door de Vredestein vervangen worden.
Dea178
Pro
Pro
Curaçao
Berichten: 26
Lid geworden op: 11 jun 2021, 14:16
Merk SP: Klever X Speed Alpha

Dea178 schreef: 09 jan 2022, 10:52
Stromeur schreef: 08 jan 2022, 12:38
Dea178 schreef: 08 jan 2022, 09:34 Heb jij de originele banden helemaal opgereden en ben je daarna overgestapt op de Pirelli? Zou graag willen weten wat de verschillen zijn en ook nu in deze jaargetijde.
Dat wás inderdaad het plan, maar uiteindelijk heb ik er vrij snel na aanschaf Pirelli Cycl-e banden opgelegd.

Wel heb ik uitgebreid ervaring met de Schwalbe Big Bens op mijn ex-ST1 X en die vond ik erg spannend op glad wegdek, met name op herfstig blerfig glad wegdek. Die zou ik in in oktober al vervangen hebben.
Wat zijn jouw ervaringen met de Pirelli's in bochten tijdens regen en de lekdichtheid?
Bijlagen
Bedoel je deze?
Bedoel je deze?
15C71B4B-5DD4-47F7-BF5E-F036D7C95A24.png (1.56 MiB) 1578 keer bekeken
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Dit is een andere band dan de Pirelli die Stromeur op haar Alpha monteerde ... zij rijdt met deze : https://velodome.cc/product/pirelli-cycl-e-for-stromer/
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Dea178
Pro
Pro
Curaçao
Berichten: 26
Lid geworden op: 11 jun 2021, 14:16
Merk SP: Klever X Speed Alpha

Golvas schreef: 09 jan 2022, 19:09 Dit is een andere band dan de Pirelli die Stromeur op haar Alpha monteerde ... zij rijdt met deze : https://velodome.cc/product/pirelli-cycl-e-for-stromer/
Dank je wel 🤓
alfamuze
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 48
Lid geworden op: 29 dec 2021, 12:45
Locatie: Brasschaat
Merk SP: Klever Alpha 45 2022
Km-stand: 14200

Deze thread heeft voor mij een groot deel mee bepaald om voor de Alpha te kiezen en natuurlijk de vele testritten die ik op verschillende pedelecs heb gemaakt. Dank aan de accurate bijdragen van vooral Stromeur. Ik ga niet alles in detail bespreken en waarschijnlijk herhaal ik wel een aantal dingen maar ik wou toch mijn belangrijkste ervaringen delen.
Een maand geleden heb ik dus mijn Alpha in ontvangst genomen en heb er inmiddels iets meer dan 1000 km mee gereden. Tijd dus om een eerste indruk mee te geven.

Ondersteuning :
  • Allereerst de Alpha is een beest. Ik spring er met alle plezier op en in bijna alle omstandigheden geeft hij de nodige bijstand. Slecht één keer heeft hij (en ik) het moeilijk gehad en was er met moeite 30km/u te halen. Dat was tijdens het stormweer op 31 januari met windkracht 8 op kop...
  • Na het stoppen met trappen komt de ondersteuning nogal traag terug op gang. Dat heb ik deels kunnen opvangen door de regeneratie bij uitbollen uit te schakelen. De fiets remt dan niet teveel af en ik heb de indruk dat de ondersteuning ook sneller terug opkomt.
Batterij
  • Ik had eerlijk gezegd toch wat meer verwacht. Als ik 60 km range wil halen zal hij niet altijd op maximale ondersteuning kunnen rekenen. Over en weer naar mijn werk (50 km) is krap, maar ik denk dat ik nog wat moet afvallen :roll: .
Wegligging
  • Dit is voor mij nog wat wennen. De Alpha is nogal 'springerig' waardoor ik in het bochtenwerk toch wel (te?) voorzichtig ben. Zeker als er ondersteuning aan te pas komt in de bochten durft hij uitbreken. Trappen doe ik dus meestal niet in snelle bochten.
  • Van de standaard banden ben ik ook niet zo tevreden van en die gaan vervangen worden bij het eerste onderhoud.
  • Er is een klein zandpad dat ik kan nemen op weg naar mijn werk. Maar bij nat en modderig weer laat ik dat links liggen omdat de fiets de neiging heeft om af te schuiven op randen van waterplassen en putten. Maar ik denk niet dat alleen de Alpha daar last van heeft.
Connectiviteit
  • Klever is natuurlijk geen Stromer en ik heb ook geen behoefte aan uitgebreide toeters en bellen. Het kleuren display is in principe genoeg en de instellingsmogelijkheden ruim voldoende.
  • Maar ik ben een gadget man. Ik heb dus een oude GSM (Samsung J5) met een android 9 en de Klever dashboard app via een Topeak bevestiging op de fiets bevestigd. De dashboard app levert extra informatie en ik kan ook komoot op die gsm gebruiken als navigatie.
  • Ik heb ook nog mijn Polar V650 en met een bijkomende trapsensor kan ik mijn ritten uitstekend bijhouden, maar dat staat los van de connectiviteit van de Alpha.
Het ziet er zo ongeveer uit :
IMG_20220202_195514.jpg
IMG_20220202_195514.jpg (235.72 KiB) 1268 keer bekeken
Diensten Klever
Om eerlijk te zijn, dat is miserabel. Bij aflevering van de fiets zit er nauwelijks een handleiding bij. De handleiding voor het kleuren display en de settings heb ik zelf op het internet moeten gaan zoeken, dus daar ligt nog wel wat werk tot verbetering. Ook onderhoud van de aandrijftrein, waar op te letten, bandenspanning, en nog van die dingen, zelf op te zoeken.

Voila, dat is na 1000 km mijn eerste indruk.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22833
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Dankjewel voor het delen van je ervaringen, altijd weer boeiend om te lezen!

Mooie cockpit.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie