Ongoing review: de Klever X Speed Alpha

Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Sorry , Jeroen, dat is waar. Ook in holland kom je soms aardige gaten in de weg tegen.
Grtz Peter
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Gebruikersavatar
JeroenH
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 352
Lid geworden op: 01 mei 2018, 08:29
Locatie: Antwerpse Kempen
Merk SP: ex-RD10 . ST2BLE
Km-stand: 24k.17k

Peerke1960 schreef: 03 okt 2021, 21:53 Sorry , Jeroen, dat is waar. Ook in holland kom je soms aardige gaten in de weg tegen.
Grtz Peter
:ay
ST2 "Blauwe Geschelpte" - Thule Shield Pannier L v2- Lazer Urbanize NTA MIPS
rondomsoestdijk
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 sep 2021, 14:20
Locatie: Soest
Merk SP: Klever X Alpha 45
Km-stand: 0

Zojuist mijn X Speed Alpha bij de FM opgehaald en eerste ritje gemaakt.
Even wat achtergrond.
Zes jaar geleden heb ik een Focus Aventura SP aangeschaft voor mijn woon-werk verkeer. Veel keuze was er toen niet, ofwel een fiets met Bosch middenmotor of een Stromer of deze Focus. Een proefrit op de Stromer kon mij niet overtuigen en de fietsen met Bosch motor hadden toen een max accucapaciteit van 400W, te weinig voor mijn kms. De Focus Aventura heeft een accu van 600W, daarom heb ik deze toen gekozen. Uitgerust met eigen Focus/Kalkhoff motor, Magura schijfremmen en XT derailleur zeker geen slechte fiets.
Nu, na 6 jaar en 30.000km ww loopt de accucapaciteit hard terug en het frame wordt voelbaar slapper. Tijd voor iets nieuws. Sinds mei oriënteer ik me op een fiets met als eis een belt aandrijving.
Door de reviews van Stromeur is mijn interesse in de X Speed Alpha opgewekt. De reviews en vooral het enthousiasme over de X Speed hebben me over de streep getrokken.
Eind augustus heb ik een proefrit op een X Speed Pinion gemaakt. Proefrit was volgens verwachting, maar motorprestaties hielden niet over. Heimelijk had ik al besloten dat het een X Alpha moest worden. Na de proefrit knoop doorgehakt en een X Alpha in kleur red copper besteld.

Eerste indruk na rit huiswaarts van 25km. De Focus Aventura is een sportfiets met als extra een motor eraan geschroefd. Het voelt, zit en rijdt als een zwaar uitgevallen sportfiets.
De X Speed Alpha is helemaal ontworpen als SP, voelt veel stijver. Het rijden is next level. Focus: sportfiets gevoel (maar wel vrij slap) en je moet flink meetrappen om wind mee 37-38km/u te halen en wind tegen zakt dit naar 33-35km/u terug.
Volgens de FM dien je de Pinion aandrijving de eerste 50-100km in te rijden (?) door de Max stand niet te gebruiken maar de Tour stand te pakken.
Uiteraard heb ik Max wel even uitgeprobeerd, ik heb het bij 46km/u gelaten vanwege het inrijden. Maar wat gaat dat makkelijk!
In de Tour stand rij je moeiteloos 38-39km/u, bij de Focus moest je dan flink aan de bak. Conclusie waar de Focus eindigt, begint de pret bij de X Speed Alpha. Kruisen met 48km/u moet makkelijk kunnen.
Andere bevindingen: door het hoge balhoofd zit je vrij rechtop op de X Alpha, heb wel de stuurpen horizontaal laten zetten, maar dan nog vrij rechtop. Ik vind wat meer voorovergebogen fijner (want ook wielrenner) en dat geeft volgens mij ook wat meer controle over de fiets. Moet wel zeggen dat de fietshouding op de X Alpha comfortabel is.
Fiets is stijf en stuurt daardoor strak. Qua remmen weinig verschil. Moet ook wennen om de richtingaanwijzers daadwerkelijk te gaan gebruiken.

Met de Focus durfde ik het niet aan om naast het fietspad op de weg te rijden tussen de auto's, mede door slechte ervaringen (snijden, 'bumper' kleven en toeteren). Met de X Alpha durf ik het wel aan, toeter desnoods gewoon terug. Ga dit de komende weken uitproberen. Morgen (vrijdag) lekker mijn eerste woon-werk rit. Kijk er naar uit.
Focus Aventura SP sinds 2015, > 30.000km, Specialized Roubaix weg en Cannondale CaadX gravel
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Gefeliciteerd met je aankoop. Weer een Alpha erbij, gaaf!

Klopt dat de PINION bak moet worden ingereden. Trek daar maar een kilometer of 500 voor uit.

Overigens is mij niet bekend dat je een PINION alleen met beperkte snelheid mag inrijden. Is mij niks over gezegd toen de Klever X-Speed PINION en later de X Alpha 45 hier door Klever werden afgeleverd, terwijl beide bikes nieuw uit de doos kwamen en ik in beide gevallen zéér uitgebreid voorgelicht ben. Bij de PINION ook door het hoofd van de technische dienst van de Benelux (juist vanwege de beta-test).

Either way: die kilometers zijn zo voorbij, en als je voluit gaat weet je helemaal niet wat je meemaakt op een Alpha.

Heel veel veilige kilometers gewenst!
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
rondomsoestdijk
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 sep 2021, 14:20
Locatie: Soest
Merk SP: Klever X Alpha 45
Km-stand: 0

Even een tip voor iedere gebruiker/bezitter van een Klever met Pinion versnellingsbak. De garantie van standaard 2 jaar is voor 89 euro uit te breiden tot 5 jaar garantie op www.pinion.eu. Dit kan tot 1 jaar na aankoop geregeld worden. Voor zo'n duur ding als een Pinion lijkt mij deze uitbreiding zeer zinvol, ik heb het gedaan, gaat heel simpel.
Focus Aventura SP sinds 2015, > 30.000km, Specialized Roubaix weg en Cannondale CaadX gravel
moonshiner
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 okt 2021, 20:48
Locatie: Ekeren
Merk SP: Bulls Green Mover E45
Km-stand: 47000

Hallo iedereen,
Gisteren de Alpha besteld na maandenlang twijfelen (ondertussen dus 400 euro duurder :o ), beslissing gevallen vooral door dit forum en zeker door stromeur.
Is er ondertussen al ervaring met de 'gehomologeerde' Pirellis angel wt urban? (nog niet te krijgen volgens mijn FM) en Stromeur wat bedoel je precies met de Pinion 'inrijden'?
Grtz
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Gefeliciteerd met de aanschaf! Heb je de Grey of de Copper gekozen?
moonshiner schreef: 10 okt 2021, 21:26 Stromeur wat bedoel je precies met de Pinion 'inrijden'?
Een PINION versnellingsbak bestaat uit een aantal tandwielen in een bak olie. Gedurende de eerste 500-1000km kan het schakelen wat 'ruw' aanvoelen. Tijdens die eerste kilometers wordt de olie goed verspreid door het hele systeem en gaan de 'ruwe randjes' eraf.

Voor het inrijden hoef je niks specifieks zelf te doen. Vanaf een kilometer of 500 ga je voelen dat de boel steeds soepeler schakelt.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
mrstrom

Stromeur schreef: 10 okt 2021, 21:57 Gefeliciteerd met de aanschaf! Heb je de Grey of de Copper gekozen?
moonshiner schreef: 10 okt 2021, 21:26 Stromeur wat bedoel je precies met de Pinion 'inrijden'?
Een PINION versnellingsbak bestaat uit een aantal tandwielen in een bak olie. Gedurende de eerste 500-1000km kan het schakelen wat 'ruw' aanvoelen. Tijdens die eerste kilometers wordt de olie goed verspreid door het hele systeem en gaan de 'ruwe randjes' eraf.

Voor het inrijden hoef je niks specifieks zelf te doen. Vanaf een kilometer of 500 ga je voelen dat de boel steeds soepeler schakelt.
Moet je dan nog de olie vervangen na die tijd?
moonshiner
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 okt 2021, 20:48
Locatie: Ekeren
Merk SP: Bulls Green Mover E45
Km-stand: 47000

Gefeliciteerd met de aanschaf! Heb je de Grey of de Copper gekozen?
Grey, op foto zou ik voor de Copper gegaan zijn maar in het echt vond ik hem een beetje flets.
Bedankt voor de Pinion uitleg!
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

mrstrom schreef: 11 okt 2021, 10:10 Moet je dan nog de olie vervangen na die tijd?
Nee, niet specifiek na de inrijdperiode. PINION adviseert om elke 10.000km de olie te verversen.

Zie o.a.:

http://service.pinion.eu/en/support/sol ... -products-

https://pinion.eu/en/service-videos/
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie