Ondersteuning blijft 'hangen'

Martijn_pedelec
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 64
Lid geworden op: 05 aug 2021, 19:31
Locatie: Omgeving Eindhoven

Afgelopen week had ik de x-speed voor enkele dagen te leen om echte ww-ritten te doen. Ik betrapte mezelf er de eerste ochtend aan het eind van de rit op dat ik toch krachtloos mijn pedalen blijf ronddraaien als ik even wil uitrollen (bv achter een auto, of richting een bocht). Op die momenten blijft de motor kracht leveren en daar stopt hij pas na enkele seconden mee. Als ik inderdaad stopte met 'omwentelen' dan stopte de ondersteuning vrij snel.

Dus ik ben toch bang dat het 'door blijven accelereren' vooral komt doordat ik onbewust blijf doordraaien met de trappers.

Helaas heb ik dat niet uitgebreid kunnen testen, want al vrij snel op de terugweg ben ik hard onderuit gegaan in een gladde bocht :ck: . Nog wel verder terug gefietst, maar proefrijden zit er de komende maand niet meer in. Ik heb dus niet kunnen controleren of het effect ook minder was door de achteras opnieuw op juiste koppel aan te draaien...

Verder viel mij op dat de 'software update' geen verschil had gemaakt in het vertraagd oppakken van de ondersteuning. Deze was nog als vanouds. Iets waar ik al bang voor was aangezien ik jullie daar anders wel over had horen praten ;)
Karine
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 335
Lid geworden op: 25 apr 2018, 00:10
Locatie: Geel/Antwerp
Merk SP: Klever X-Speed 1200Wh
Km-stand: 10500

Dat die ondersteuning wegvalt stoort mij enkel als ik voluit wil gaan. Ook is het lastig wanneer ik bv een andere speed pedelec wil voorbij steken. Ik moet dan bv even minderen van 47 naar 42 om hem voorbij te gaan en wanneer ik dan terug voluit wil gaan heeft hij even tijd nodig maar eenmaal terug aan die 44 is het door.

Wat me wel blijft verbazen is dat de fiets het beste rijdt op 11T achteraan. 45kmu zonder problemen en ook met wind tegen. Ga ik dan op 13T rijden moet ik veel meer inspanning leveren.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Karine schreef: 06 okt 2021, 20:29 Dat die ondersteuning wegvalt stoort mij enkel als ik voluit wil gaan. Ook is het lastig wanneer ik bv een andere speed pedelec wil voorbij steken. Ik moet dan bv even minderen van 47 naar 42 om hem voorbij te gaan en wanneer ik dan terug voluit wil gaan heeft hij even tijd nodig maar eenmaal terug aan die 44 is het door.
Ja, dat is inderdaad het enige moment waarop ik het ook irritant vind. Ik schakel op zulke momenten wat terug voordat ik weer aanzet.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Martijn_pedelec schreef: 06 okt 2021, 19:40 Helaas heb ik dat niet uitgebreid kunnen testen, want al vrij snel op de terugweg ben ik hard onderuit gegaan in een gladde bocht :ck:
Ai, hopelijk valt de schade aan je lijf mee!
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
BramVerb
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 112
Lid geworden op: 29 mei 2021, 11:26
Locatie: N-H
Merk SP: Klever X Speed
Km-stand: 10000

Martijn_pedelec schreef: 06 okt 2021, 19:40 Afgelopen week had ik de x-speed voor enkele dagen te leen om echte ww-ritten te doen. Ik betrapte mezelf er de eerste ochtend aan het eind van de rit op dat ik toch krachtloos mijn pedalen blijf ronddraaien als ik even wil uitrollen (bv achter een auto, of richting een bocht). Op die momenten blijft de motor kracht leveren en daar stopt hij pas na enkele seconden mee. Als ik inderdaad stopte met 'omwentelen' dan stopte de ondersteuning vrij snel.

Dus ik ben toch bang dat het 'door blijven accelereren' vooral komt doordat ik onbewust blijf doordraaien met de trappers.

Helaas heb ik dat niet uitgebreid kunnen testen, want al vrij snel op de terugweg ben ik hard onderuit gegaan in een gladde bocht :ck: . Nog wel verder terug gefietst, maar proefrijden zit er de komende maand niet meer in. Ik heb dus niet kunnen controleren of het effect ook minder was door de achteras opnieuw op juiste koppel aan te draaien...

Verder viel mij op dat de 'software update' geen verschil had gemaakt in het vertraagd oppakken van de ondersteuning. Deze was nog als vanouds. Iets waar ik al bang voor was aangezien ik jullie daar anders wel over had horen praten ;)
Als de regeneratie aanstaat werk die op het moment dat je de pedalen stil houdt. Als je de pedalen rustig rond blijft draaien dan blijft de fiets mooi doorrollen (vind ik) is even wennen in het begin. Als ik dan bij de bocht kom helpt het regenereren met afremmen. Het zal me niet veel energie opleveren hoor, daar ben ik me van bewust. Maar het kan dus ook zijn dat bij jou fiets de regeneratie aan staat en je dus een duidelijke weerstand voelt als je de pedalen stil houdt. Maar dat kan je voorlopig niet uittesten begrijp ik succes met je herstel. Toevallig op de standaard Schwalbe banden onderuit gegaan? Die vind ik namelijk heel slecht en snap niet dat de Klever daar standaard mee geleverd wordt.
Klever X Speed rijder sinds augustus 2021.
Martijn_pedelec
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 64
Lid geworden op: 05 aug 2021, 19:31
Locatie: Omgeving Eindhoven

BramVerb schreef: 07 okt 2021, 11:55 Toevallig op de standaard Schwalbe banden onderuit gegaan? Die vind ik namelijk heel slecht en snap niet dat de Klever daar standaard mee geleverd wordt.
Ja, de Schwalbe super moto-x . Zijn die dus niet echt aan te raden? Een eerdere proefrit in de regen met de ST3 (band onbekend) leverde geen slippartijen op...
BramVerb
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 112
Lid geworden op: 29 mei 2021, 11:26
Locatie: N-H
Merk SP: Klever X Speed
Km-stand: 10000

Martijn_pedelec schreef: 07 okt 2021, 19:00
BramVerb schreef: 07 okt 2021, 11:55 Toevallig op de standaard Schwalbe banden onderuit gegaan? Die vind ik namelijk heel slecht en snap niet dat de Klever daar standaard mee geleverd wordt.
Ja, de Schwalbe super moto-x . Zijn die dus niet echt aan te raden? Een eerdere proefrit in de regen met de ST3 (band onbekend) leverde geen slippartijen op...
Ik heb er een paar weken mee gereden maar zodra het wat vochtig werd glibberde ik door de bochten. De Continentals die ik nu heb geven een stuk meer vertrouwen in de vochtige bochten.
Klever X Speed rijder sinds augustus 2021.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Martijn_pedelec schreef: 07 okt 2021, 19:00 Ja, de Schwalbe super moto-x . Zijn die dus niet echt aan te raden? Een eerdere proefrit in de regen met de ST3 (band onbekend) leverde geen slippartijen op...
Wat BramVerb zegt: die Schwalbe Super Moto X zijn prima banden in de zomer, maar bij vochtig wegdek moet je je rijgedrag flink aanpassen.

Op de Stromer ST3 ligt de Pirelli Cycl-e ST band (draadband). Zelf heb ik op mijn Klever X Alpha 45 de Pirelli Cycl-e gelegd (vouwband, ligt ook op de Stromer ST5).

Nieuwe optie is de Scalato Spasso:

https://www.speedpedelecreview.com/view ... 19#p102519
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
EricPts
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 okt 2021, 12:27
Locatie: O-VL
Merk SP: Klever X Pinion
Km-stand: 0

Vandaag heb ik het ook duidelijk meegemaakt. Ik kreeg door oneffenheden in het fietspad at schokken en de ondersteuning viel volledig weg. Ik denk dat dit +/- 15 à 20 seconden heeft geduurd waar bij ik terugschakelde van ondersteuning 3 tot 1 maar en terug op tot hij uiteindelijke ineens terug ondersteunde. Dat heb ik vandaag 2 keer gehad. En 15 à 20 seconden is toch wel vrij lang vind ik.
Binnenkort moet hij binnen voor mijn eerste onderhoud en dan breng ik dat zeker ter sprake.
Plaats reactie