Uitgebreide test met Klever X-Speed 2020

Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Introductie
Het voelt als héél lang geleden, mijn allereerste post op dit forum. Dat bericht is een licht aangepaste versie van een review die ik eerder op Mark's Smoelenboek plaatste, waar ene Sylvia (wellicht bekender onder naam Stromeur) me vroeg om die review ook hier te plaatsen.

Fast forward, bijna 4 jaar later
Bijna 4 jaar geleden reed ik op de X-Speed om te kijken of die fiets een opvolger zou kunnen zijn voor mijn Bulls Green Mover E45 uit 2014, een zoektocht waar ik nu al minstens 4 jaar mee bezig ben. Een zoektocht die lastig gemaakt wordt door een combinatie van mijn lengte (1,98m) en mijn voorkeur voor een wat rechtere zithouding. Momenteel heb ik als leenfiets een X-Speed model 2020, dit keer omdat het achterwiel van mijn Green Mover een helende spa-vakantie naar Duitsland had: de motor-afdek-plaat is vervangen omdat de tandenring waar de freehub in vastgrijpt uitgelubberd was.

Aangezien er in SP land best veel veranderd is, is dit een goed moment om een nieuw vergelijk te maken.
Klever X-Speed 2020
Klever X-Speed 2020
X-Speed.jpg (2.51 MiB) 1638 keer bekeken
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Wat is er veranderd aan de X-Speed?
Best veel! In 2018 vond ik de X-Speed een veelbelovende fiets, waar nog wel wat op aan te merken was. Klever heeft duidelijk niet stilgezeten. Hier wat zaken die mij opvallen:

- De koplamp is VEEL beter. In 2018 had de koplamp een redelijk smalle lichtbundel, waarbij je buiten die lichtbundel niet heel veel zag. Op deze X-Speed staat de Supernova M99 Mini Pro. Deze koplamp is simpelweg uitstekend, met een zeer bruikbaar groot licht. Uiteraard: de M99 Pro is beter, maar de Mini doet er niet heel veel voor onder. Zo snel mogelijk doe ik een nieuwe koplamptest, om eindelijk de originele koplamptest aan te vullen met foto's van de M99 Mini Pro.
Supernova M99 Mini Pro
Supernova M99 Mini Pro
M99-mini-pro.jpg (1.4 MiB) 1636 keer bekeken
- De 570 Wh accu is gelukkig overboord gegooid. In 2018 was dat niet alleen de standaard accu, het was ook Klever's grootste accu. 570 Wh is prima op een e-bike, maar op een speedpedelec met achterwielmotor is dat gewoon te weinig. Ondertussen is 850 Wh standaard en 1200 Wh een optie. In 2018 schreef ik over de aangekondigde 850 Wh accu: "Wat mij betreft is het jammer dat Klever voor een 850Wh accu gekozen heeft en niet 1000Wh oid. Liefst zelfs gewoon een 1140Wh accu (verdubbeling van 570) zodat je woon-werk afstanden tot 40km gewoon zonder accuwissel kunt afleggen." Dat is gelukkig geen fantasie meer.
Klever 1200 Wh accu
Klever 1200 Wh accu
accu.jpg (2.04 MiB) 1636 keer bekeken
- De ondersteuning is een stuk beter. De kracht is ongewijzigd, maar de fiets had begin 2018 de irritante eigenschap om na eventjes stoppen met trappen erg traag op te pakken. Het duurde toen soms meer dan 10 seconden voordat de ondersteuning terugkwam. Gelukkig is dat probleem grotendeels opgelost, ik heb nog wel een paar situaties gemerkt waarbij wat vertraging ontstond maar dat ging steeds om een paar seconden. De ondersteuning was ook beter dan op de B-Speed die ik een paar maanden geleden getest heb, dus die had waarschijnlijk nog oudere software dan deze X.
- De ondersteuning is nu te tweaken. Er zijn nog steeds 3 hoofdstanden, elke stand is in 5 stappen in te stellen.
Ondersteuningsinstellingen in UI
Ondersteuningsinstellingen in UI
display_ondersteuning.jpg (1.56 MiB) 1636 keer bekeken
- In 2018 gaf de X-Speed vervelende resonanties in het frame rond de 30 km/h, hiervan heb ik nu niets meer gemerkt.
- In 2018 hadden (sommige?) X-Speeds last van een slechte uitlijning van de tandwielen voor en achter, waardoor de ketting er regelmatig afliep (2x in een rit van 24 km :ck: ). Zo ook de testfiets die ik toen had. De fiets die ik nu mee heb heeft hier geen last van.
Laatst gewijzigd door FreddyH op 09 jan 2022, 16:26, 1 keer totaal gewijzigd.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

- Het voorspatbord is langer dan voorheen, hetgeen erg effectief is in het blerfvrij houden van de fiets en mezelf. Veel beter dan die veel te korte dingen bij Stromer. Wel jammer dat het spatbord wat rammelt, dat heeft Stromer dan weer beter voor elkaar.
Voorspatbord
Voorspatbord
spatbord.jpg (2.53 MiB) 1635 keer bekeken
- Een 10 speed achter derailleur! Dit is een verrassing: tenzij ik me in 2018 heel erg vergiste had de X-Speed toen een 11 speed derailleur. 10 Speed klinkt als een achteruitgang, maar dat is het zeker niet. Omdat je bij 10 speed MTB en race cassettes vrijuit kunt wisselen heb je véél meer keuze in relevante cassettes dan bij 11 speed. Daarnaast zijn zowel de kettingen als cassettes goedkoper en slijtvaster. Uit dit soort keuzes blijkt dat Klever luistert naar eindgebruikers. Dat ze zich niet laten verleiden tot marketing bullshit (waarbij het nummertje op "ons product" groter moet zijn dan dat bij de concurrent). Ze hadden het wat mij betreft nóg een stapje beter kunnen doen: door dezelfde 11-34 cassette als op de Y Muse 45 standaard te leveren (met 11-12-13-15-... tandwielen itt 11-13-15-17-... op deze 11-36 cassette). Hoewel ikzelf op deze fiets met name de 14t mis.
Cassette
Cassette
cassette.jpg (2 MiB) 1635 keer bekeken
- De nieuwe rode kleur is echt mooi. In het grijs komt deze fiets gewoon niet uit de verf. In 2018 was er ook een oranje kleur, maar die heb ik alleen in de brochure gezien.
Kleur
Kleur
kleur.jpg (1.69 MiB) 1635 keer bekeken
- De huidige fietsen van Klever hebben voortaan een redelijke lijst van uitwisselbare onderdelen. Verschillende sturen, zadelpennen, banden en zelfs koplampen. De duurdere modellen hebben standaard de Supernova M99 Mini Pro, waardoor je waarschijnlijk geen koplamp wilt wisselen, maar diezelfde optielijst heb je ook bij de goedkopere modellen. Je wilt een budget N Rogue maar wilt ook optioneel groot licht en/of de fantastische Supernova lichtbundel? Prima, dat is mogelijk. Met behoud van garantie en typegoedkeuring! Helemaal geweldig :d3:
Zie voor de lijst met uitwisselbare onderdelen deze post van Stromeur.
- Niet perse veranderd aan de fiets zelf, maar er is ondertussen een stille lader. Bij deze fiets zit hij nog niet, maar hij is wel verkrijgbaar. Met de oude lader laden op een kantoor is ronduit vervelend.

Ik word hier enthousiast van. Dit zijn vaak kleine details die je in eerste instantie niet ziet, maar die het fietsen serieus fijner maken. Voor mij is het duidelijk dat Klever naar hun klanten luistert.
X-Speed bij zonsopkomst
X-Speed bij zonsopkomst
Zonsopkomst.jpg (2.97 MiB) 1635 keer bekeken
Laatst gewijzigd door FreddyH op 09 jan 2022, 16:27, 1 keer totaal gewijzigd.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Naast die enorme lijst met veranderingen zijn er ook wat zaken gelijk gebleven:

- De fijne, directe besturing die we ook van de eerdere Stromer modellen kennen. Het heeft een tijdje geduurd voordat ik de woorden die op het forum geschreven werden begreep. Bij de overgang van 26" Stromer naar 27,5" Stromer werd in het begin veel geschreven dat door die grotere wielen de stabiliteit toenam en de wendbaarheid wat minder werd. Dat verschil is er echt tussen die 2 generaties Stromer fietsen, alleen ligt het niet aan de wielgrootte. Mijn Green Mover heeft nog grotere 28" wielen en stuurt even lichtvoetig als een 26" Stromer (maar door de grotere wielbasis is het gedrag alsnog anders). Ook de X-Speed is qua stuurgedrag veel meer vergelijkbaar met de oudere Stromers, ondanks dat deze op dezelfde 27,5" wielen staat als moderne Stromers. Kortom: de X-Speed is een fiets die je lekker scherp door de bocht heen stuurt, waar de moderne Stromers liever relaxed rechtdoor gaan. Hier kom ik zometeen op terug.
- Het beeldscherm op dit 2020 model is nog steeds van het niveau Casio horloge uit 1980. Met daarmee een user interface die... ehhm: "interessant" is. In 2018 schreef ik hierover: "ik vind de user interface nogal onlogisch, hier mag een UI ontwerper eens een keer naar kijken: dit voelt als iets dat door een techneut bedacht is (ik weet waar ik het over heb: ik ben er zelf ook een...)" Mijn Green Mover heeft ook een erg retro display (eufemisme van de eeuw), maar de gebruikersvriendelijkheid daarvan is vele malen groter. Niet overtuigd? Als voorbeeld een simpele aktie als het resetten van de dagteller. Bij mijn Bulls: display op dagteller zetten en dan 1 knop een paar tellen ingedrukt houden. Bij de X-Speed: i lang indrukken, 1 keer i kort indrukken, 1 keer +, 1 keer -, 1 keer +, 1 keer i, 1 keer +, 1 keer power. Wtf? Dat zijn 8 knoppen die je moet indrukken. Ok, het is beter dan in 2018, toen waren het er 11.
Display met instellingen
Display met instellingen
display_instellingen.jpg (1.45 MiB) 1634 keer bekeken
- Waarde voor je geld. De X-Speed kost 6500 Euro met 1200 Wh accu en een fijne Rockshox geveerde voorvork. Voor dat geld heb je bij Stromer een ST1 met Suntour verende voorvork en 983 Wh accu (die kost dan 6300 Euro). De ST1 is wat mij betreft dan echt de minder fijne fiets. Hoewel de ST1 een veel netter en rustiger design heeft, wordt dat door de X-Speed aan de kant geveegd door brute kracht, meer lef in het ontwerp en vooral veel minder "over the top" ontworpen dingetjes. Hiermee bedoel ik: een voorspatbord dat wellicht mooi is, maar niet functioneel. Een accuklep die de accu mooi verstopt, maar te vaak ellende oplevert. Een mooie design achterkant, maar als je een tas aan de bagagedrager hangt dan beschadig je de lak van de fiets. Bij de X-Speed is het allemaal wat simpeler en veel doeltreffender. Wat mij betreft een schot in de roos, het is niet voor niets dat ik al zo lang met een Green Mover E45 rondrijd: dat is ook aan alle kanten eerst functioneel en dan pas de rest.
Rockshox voorvork
Rockshox voorvork
voorvork.jpg (1.97 MiB) 1634 keer bekeken
Laatst gewijzigd door FreddyH op 09 jan 2022, 16:29, 1 keer totaal gewijzigd.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Rijden
Het rijden met deze X-Speed is vooral heel erg leuk. Het weggedrag is lekker speels: je gooit hem lekker door een bocht en gaat daarna weer lekker op de trappers om naar de volgende bocht te stampen. Op tochten over bochtige wegen of met veel afslagen door een stad voelt de fiets zich in zijn element. Hobbelige wegen zijn daarbij geen probleem dankzij de standaard aanwezige voorvering, al is een verende zadelpen daarbij geen overbodige luxe. Ik merk dat nu des te meer na ruim 4 jaar met verende zadelpen rondgereden te hebben, na 3 weken X-Speed voelt mijn eigen fiets ineens als een BMW 7 serie met luchtvering ;)
Lange rechte stukken gaan ook prima met deze fiets, maar dat geeft niet de kick die je bij het bochtenwerk wel krijgt. Op mijn woon-werk route heb ik een flink stuk 60 km/h zone tussen de weilanden in. Daarin ligt om de kilometer of zo een kleine "chicane" om automobilisten af te remmen. Rijd ik daar met een moderne Stromer, dan wordt de bijna meditatieve rust van de rechte stukken voor je gevoel bruut onderbroken door die zig-zag die je telkens moet maken.
Chicane tussen de weilanden
Chicane tussen de weilanden
Chicane.png (1.59 MiB) 1633 keer bekeken
Met de X-Speed is dat anders, meer zoals bij mijn Green Mover. Die rechte stukken zijn ok: niets om enthousiast van te worden en ook niet heel vervelend. Meer zoals een puber een iets te lange maaltijd ervaart. Je hoort die fiets bijna denken: "wanneer mag ik van tafel!" En dan... komt daar die chicane. De puber is van tafel, de banden grijpen zich vast in het asfalt en de grijns komt weer op je gezicht. Je gooit die fiets door de zigzag en kijkt verlangend vooruit naar het punt waar je weer eventjes los mag. Dát is de essentie van deze fiets. Hiermee wil ik niet zeggen dat moderne Stromers geen fijne fietsen zijn, die zijn vooral anders. Een andere balans, meer rust in het ontwerp maar ook in het rijden. Het is aan jou om te bepalen wat het beste bij jou past.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Tijdens het rijden ervaar je vanalles. In de pikdonkere nacht ervaar je die fantastische koplamp met optionele grootlicht functie, bij alle ritten ervaar je erg fijne en goed doseerbare remmen. Je ervaart de gretigheid van de motor en de fijne, trefzekere schakelbewegingen van de Deore XT derailleur. Ook ervaar je het fijne stuur met standaard wat backsweep. Naar mijn mening veel fijner dan die rechte MTB sturen die Stromer soms levert. Het stuur had voor mij nog ietsje smaller mogen zijn, maar ook daarvoor staan verschillende opties op de lijst.
Met droge tochten ervaar je dat de Schwalbe Super Moto-X banden overtuigend grip bieden, maar met nat weer zijn deze banden minder in hun element. Ze geven dan meer geluid en minder vertrouwen, de Continental TopContact II banden op mijn Green Mover zijn echt een stuk beter. Hint aan Continental: maak deze banden aub ook in 27,5"! Hint aan Klever: ga bij Continental zeuren dat ze die banden in 27,5" moeten maken! Aan de andere kant: mocht je ooit op een 26" Stromer gefiets hebben: de Schwalbe Big Ben's die daarop geleverd werden* zijn veel slechter dan de Super Moto-X. Als je daarmee het rubber beneden wilt houden moet je in een natte bocht terug naar standje e-bike. De Super Moto-X banden zijn zeker niet slecht, maar wil je de fiets ook bij minder weer lekker scherp door overzichtelijke bochten sturen dan is ander rubber een aanrader.

*) behalve de ST2s, deze stond lange tijd standaard op de Continental Top Contact II
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Verbeterpunten
Er zijn ook wat mindere zaken. Ik noemde al het rammelende voorspatbord. Dat ding is echt jammer, aangezien de fiets verder volledig stil is. Nergens een rammel of kraakje, nooit geeft de fiets op wat voor manier dan ook aan dat 45 km/h over een hobbelige klinkerweg teveel is. Behalve dan dat voorspatbord. Ik hoop heel erg dat dit exemplarisch is, anders heeft Klever hier nog huiswerk te doen.

Een ander punt van aandacht is de elektrische ondersteuning. Dat zit in 2 zaken. Een daarvan is denk ik een bewuste ontwerpkeuze en zal gewoon wennen zijn: als je zonder kracht te zetten blijft trappen, dan blijft de motor flink ondersteunen. Dat is naar mijn mening niet intuïtief: in een 30 km/h zône fiets ik rustig achter auto's aan, waarbij ik rustig blijf trappen (zonder echt kracht te leveren). Bij een willekeurige Stromer of bij mijn Green Mover levert dat exact het gedrag dat je als fietser verwacht: je gaat rustig met de auto's mee. Als je dat met deze X-Speed doet dan gaat hij telkens versnellen, dus je moet stoppen met trappen. Dit komt doordat Klever zowel een TMM sensor bij de achteras als een rotatiesensor in de trapas gebruikt. Het is mij nog niet helemaal duidelijk geworden waarom die rotatiesensor nodig is, voor mij mag deze een minder belangrijke rol krijgen.
Het andere puntje blijft het soms trage oppakken van de ondersteuning nadat je even stopt met trappen. Dit gebeurt al véél minder vaak dan in 2018 en de hoeveelheid tijd die de fiets nodig heeft om weer wakker te worden is korter. Het probleem is dus al een stuk verholpen, maar het is er nog wel. En zo af en toe kom je hem weer tegen. Van die momenten waarbij je een zijstraat aan de rechterkant nadert, je kijkt en reageert op die naderende auto: je stopt met trappen. Dan besef je je: daar kan ik nog wel voor door, dus je zet weer aan... en de fiets geeft niet thuis. Niet persé gevaarlijk, maar wel vervelend.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Zoals ik in het artikel over accu's schrijf is het met koud weer verstandig om de accu binnen op te laden. Uiteraad doe ik dat zelf ook. Met mijn eigen accu is het sjouwen met die accu van bijna 7 kg, een paar graden vorst en koude handen niet persé fijn, maar het dikke kunststof handvat zorgt er in elk geval voor dat je de accu comfortabel kunt vastpakken. Het handvat op de Klever accu vind ik een stuk minder prettig. Het is van metaal waardoor het met vorst ijskoud aanvoelt. 50 Meter lopen met dat harde, ijskoude handvat met daaraan bijna 7,5 kg accu is niet fijn. Mijn tip aan Klever: maak een rubberen hoesje dat om het handvat klemt: dan is het minder koud en minder hard aan je koude vingers.

Een ander punt op die accu is het rubberen beschermdopje bij de laadconnector. Daarop zou een wat dikker uiteinde mogen zitten zodat je het net wat gemakkelijker los kunt halen. 's Avonds voor de rit vind ik het al een priegelwerkje, maar 's ochtends op mijn werk, met koude vingers, is het ronduit vervelend.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Zoektocht beëindigd?
In het begin schreef ik dat ik al ruim 4 jaar op zoek ben naar een opvolger voor mijn Green Mover E45. Heb ik dan nu eindelijk een opvolger gevonden? Nee. Voor mijn lange lijf heeft de X-Speed hetzelfde probleem als de Stromer ST3 en ST5: een te sportieve zithouding. Hoewel ik enorm genoten heb van de verschillende tochten met deze fiets, krijg ik na meerdere dagen woon-werk verkeer last van mijn nek. Op lange termijn ga ik dan ruzie krijgen met mijn manueel therapeut, dat is het niet waard.

Voor degenen waarvoor deze fiets wel past: ga hem testen! Het is een serieus leuke fiets voor een keurige prijs.

Voor de rest is Klever voor mij wel een merk om in de gaten te houden. De B-Speed is voor mij al een serieuze kandidaat, zeker als deze met nieuwere software vergelijkbaar ondersteund als de hier getestte X-Speed. Over een paar maanden ga ik een paar weken testen met de Y Muse, maar ik ben vooral benieuwd naar de N Rogue. Op papier is dat dé ideale vervanger voor mijn Green Mover. Zeker als Klever op termijn ook met een N Rogue Pinion of zelfs een N Rogue Alpha zou komen.

Iemand op het Duitse speedpedelec forum schreef al dat de Bulls Green Mover E45 tot nu toe conceptueel de beste speedpedelec is, een uitspraak waar ik het helemaal mee eens ben (zeker met mijn 1260 Wh accu en bouwlamp). De N Rogue, zeker in Pinion of Alpha variant, zou zomaar eens de troonopvolger kunnen worden.

2022 Wordt een interessant jaar!
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Dankjewel voor het posten van je bevindingen FreddyH, top ! :ay

Ik meen me inderdaad te herinneren dat jullie destijds de Supernova M99 Mini (toen nog zonder highbeam) niet meenamen in de vergelijkende test ... zou het monteren van een comfortstuur geen serieuze verbetering van je zithouding kunnen bieden ?

Hier wordt al een tijdje gedroomd van een rode Pinion met comfortstuur, Conti's en verende zadelpen ... ;)
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Plaats reactie