Ellio, met all wheel drive

VFooR
Pro
Pro
Berichten: 26
Lid geworden op: 26 aug 2018, 17:40
Locatie: Gent (B)

Dit lijkt wel een nieuwe stromerkiller; de ellio

- All wheel drive!!!
- onderhoudsvriendelijk
- mooie filosofie achter het merk
- vanuit de Autotechnologie

https://kanaalz.knack.be/nieuws/nieuwe- ... 37543.html

Heeft natuurlijk nog niets bewezen!
VFooR
Pro
Pro
Berichten: 26
Lid geworden op: 26 aug 2018, 17:40
Locatie: Gent (B)

Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Dit ziet er echt wel heel goed uit.

Ik zie onder meer :
- 1150 Wh batterij (ze claimen een range 80 km aan > 40 km/h)
- fiets gebruikt een Vandoorne Transmissie (CVT). Dat had de Honda Camino ook al in de jaren '80, ik vroeg me al een tijdje af waarom niemand dat introduceerde op een speedbike
- "Vanaf het moment dat jij met Ellio rijdt, word je co-developer in ons ontwikkelproces. Stuur je feedback rechtstreeks naar ons door via je online profiel en wij zorgen dat het in de volgende update komt. Als je ons laat luisteren naar je fiets, kan onze technologie leren uit jou fietservaring. Door softwareupdates door te voeren met eindeloze mogelijkheden, waaronder uw suggesties, maken we Ellio elke dag beter.".
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Wanneer ik dat kanaal-Z filmpje nog eens bekijk vind ik wel dat die kerel flink te groot trapt...
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Is er al info omtrent het vermogen van de respectievelijke motoren ?
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
JeroenB
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 118
Lid geworden op: 11 sep 2019, 18:23

Ik gun het bedrijf zeker veel succes, maar waarom die kleine wielen.... :? .
3500km. De honeymoon is nu voorbij: nu wordt onze relatie serieus. We zullen goede en slechte dagen tegemoet gaan, maar samen komen we er wel door. :ba :bp:
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

JeroenB schreef: 30 nov 2019, 23:15 Ik gun het bedrijf zeker veel succes, maar waarom die kleine wielen.... :? .
Lager zwaartepunt, zou dus stabieler zijn (en is wendbaarder)
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
JeroenB
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 118
Lid geworden op: 11 sep 2019, 18:23

Tomasj schreef: 30 nov 2019, 23:20 Lager zwaartepunt, zou dus stabieler zijn (en is wendbaarder)
De trend is toch om grotere wielen onder speed pedelecs te zetten? Persoonlijk lijkt dit juist de stabiliteit te verhogen en veiliger bij oneffenheden op het wegdek.
De wendbaarheid is idd lager maar bij hoge snelheden mis ik dat toch niet.

Of mss heb ik teveel vooroordelen voor kleinere wielen. ...
3500km. De honeymoon is nu voorbij: nu wordt onze relatie serieus. We zullen goede en slechte dagen tegemoet gaan, maar samen komen we er wel door. :ba :bp:
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Kleine wielen zijn tevens sterker en je komt er vlotter mee op snelheid.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

JeroenB schreef: 01 dec 2019, 00:10 De trend is toch om grotere wielen onder speed pedelecs te zetten? Persoonlijk lijkt dit juist de stabiliteit te verhogen en veiliger bij oneffenheden op het wegdek.
De wendbaarheid is idd lager maar bij hoge snelheden mis ik dat toch niet.

Of mss heb ik teveel vooroordelen voor kleinere wielen. ...
De trend? Stromer heeft beslist om de wielen groter te maken. Een slechte keuze volgens mij.
Bij Mountainbikes zie je wel die trend naar 28" en nu zelfs 29". Met grotere wielen kan je de rolweerstand terugdringen, en de tractie verbeteren (groter contactoppervlak), en het levert ook wat extra stabiliteit op.

Maar heb je al eens gekeken naar de wielgrootte van motorfietsen, scooters en moto's? Moto's hebben typisch 17" of 19" wielen, zelf motocross moto's doen het met 21" wielen. Hoe groter de wielen, hoe zwaarder de velgen, en dat heeft ook nadelen. En kleinere velgen zorgen voor een lager zwaartepunt.

Dus deze heeft inderdaad kleine wielen, maar dat vormt geen probleem imho. Het zijn super moto x, dat wil zeggen dat de wielen 20" zijn, en 2.4" breed.

Betreft die stabiliteit, wanneer je deze foto van de Ellio bekijkt https://www.rideellio.com/wp-content/th ... driven.jpg zie je onmiddellijk hoeveel lager de batterij zit dan op een ST3.
Dit gaat minder fiets en meer bromfiets zijn, maar ik denk dat veel mensen daar geen probleem over zullen maken. De tweewielaandrijving lijkt me niet direct een grote toegevoegde waarde te hebben, maar zorgt waarschijnlijk wel voor een hoger piekvermogen. Die kleinere wielen geven ook een groter snelheidsgevoel, ik kan me voorstellen dat er een apart Ellio-gevoel gaat zijn wanneer je deze testrijdt.

Wat me vooral fascineert : hoe die mensen met zo'n beperkt kapitaal die Ellio op de markt gaan zetten, 670 kEUR om de fiets te ontwikkelen (met een 'nieuw' aandrijfsysteem en smarphone navigatie geïntegreerd op het display van de fiets), en nu nog eens 1.5 mio EUR om het productieproces op te starten. Die Ellio heeft ook een scherpe prijs .
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Plaats reactie