Ellio, met all wheel drive

Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Ik bedacht me zonet, als ze er nu eens een SP cargo-bike van maken...
Altijd iets willen dat er net niet is :bn:
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
kilometervreter
Rookie
Rookie
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 apr 2020, 12:12

Korte update over mijn Ellio:

intussen ruim 8000 km gedaan in ALLE weersomstandigheden (incl 20cm poedersneeuw, dit was mss wel wat teveel hooi op mijn vork MAAR het is uiteindelijk wel gelukt :p ). Mijn pendel is ongeveer 400 km per week op een traject dat vrijwel continu rechtdoor is met slechts een vijftal kruispuntjes om even te vertragen. Gemiddeldes van 38-42 zijn de norm met wat uitschieters als er veel wind zit.
Algemeen suuuper tevreden van maar het is zoals hier eerder werd gepost geen "fiets" in de traditionele zin van het woord en dan moet je er ook geen "fiets" ervaring van verwachten. Het is een geweldige pendelaar die quasi geen onderhoud behoeft en uiterst betrouwbaar is. Als ik echt wil fietsen neem ik de koersfiets wel. Hiermee wil ik niet zeggen dat de Ellio niet comfortable of wendbaar is, integendeel. Maar het is anders, zoals een tijdritfiets, MTB, crossfiets, stadsfiets, koersfiets, etc ook niet dezelfde ervaring geven. Het enige waar de Ellio niet zo heel sterk in is, is optrekken. het is niet bepaald een Ferrari die wegscheurt van de startstreep, spurtjes ga je er dus niet mee winnen. Maar dat is denk ik ook niet de bedoeling, er is immers wel echt genoeg vermogen om lang, zelfs met tegenwind aan een degelijke snelheid te blijven cruisen. Het duurt mss enkele seconden langer dan bv een ST5 om aan die snelheid te geraken.

Toegegeven, in de eerste maanden had het beestje last van een paar technische mankementjes maar dit is waar Ellio als bedrijf wat mij betreft alle discussies wint: customer service. De tech support reageert snel, zijn uiterst vriendelijk en ze komen gewoon zonder problemen bij je langs om problemen op te lossen (hoe ver dat ook moge zijn blijkbaar). De laatste update staat er sinds kort op maar heb ik nog niet mee rondgereden (verlof en zo).

Kortom, voor wie een betrouwbare pendelaar zoekt met veel bereik en voldoende vermogen voor een traject dat vooral rechte stukken telt en bovendien niet graag kuist en een uitstekende service kan appreciëren denk ik dat Ellio op dit ogenblik hard to beat is.

P.s. neen ik heb geen aandelen en ben geen werknemer of zo XD
mrstrom

Leuk dat ie je zo goed bevalt. 8000km is wel al wat ja. Fijn dat de support zo adequaat ook is.

Heb je fotos? hoe neem je je spullen bv. mee? Hoe ziet ie er uit na 8000km? vaak wassen ?
kilometervreter
Rookie
Rookie
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 apr 2020, 12:12

Foto’s heb ik voorlopig niet echt, maar er is niks nieuws of anders tov de andere die circuleren, Enige dat er aan is is wat lak aan de bagagedrager die eraf is.

Ik gebruik gewoon ortlieb backrollers om mn lunch en regenkledij en oplader mee te zeulen.

Wassen: 0 keer tot nu toe en er is niks aan. Dit is een van de dingen die ik zo geweldig vindt aan de Ellio.
asm12z
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 95
Lid geworden op: 25 nov 2018, 08:02

Hoi

Deze morgen had ik een afspraak om de Ellio Elite te testen.
Na een grondige uitleg over het concept en de werking van de fiets mocht ik ermee op weg.
Door het feit dat er niet echt een trap-as is, voelt de eerste kwart trap een beetje aan alsof je in boter trapt. Je voelt de motor trekken en je bent weg. Ik was benieuwd hoe het optrekken zou aanvoelen ivm de ST3 waar ik nu (reeds bijna 3j) mee rijdt. Eerlijk gezegd was ik positief verrast van de vlotheid waarmee ik +45 km/h kon halen. De omgeving van de fietswinkel was mij wat onbekend waardoor mijn concentratie eerst wat uitging naar het vinden van de fietsostrade in de buurt. Eenmaal gevonden kon ik eindelijk de snelheid ten volle testen. Het voelde heel soepel en comfortabel aan. Op de display stond 50 km/h (een snelheidsmeter verderop mijn traject bedankte mij 😊om in realiteit 45 km/h te rijden) Ik kon deze snelheid gemakkelijk aanhouden. Na een paar kilometer moest ik een hoge brug over. Hier kon ik de cruise controle testen. Voor de brug 50 km/h aanhouden, cc activeren en fietste gewoon aan dezelfde snelheid de brug over, waar ik anders met mijn ST3 zou zakken naar 38 km/h. Verderop aan het kruispunt moest ik stoppen voor het roodlicht. Waar ik normaal mijn voet op de trapper houdt om bij groen licht direct te kunnen aanzetten, was dit hier niet mogelijk. Wanneer je je voet op de trapper plaatst, zakt deze zachtjes naar beneden. Wanneer je je voet eraf haalt komt de pedaal wel automatisch weer naar omhoog, naar de stand om te vertrekken. Deze handeling is wel even wennen. Ook moet je opletten dat je de remmen ingetrokken houdt, want anders gaat de motor automatisch in stand P. Wanneer je dan wil vertrekken trap je gewoon in het luchtledige. Je moet dan eerst de motor in D zetten voor je kan vertrekken. Onderweg ook een paar kasseibaantjes uitgekozen. Hier doet zowel de vering aan het stuur als dat van het zadel voortreffelijk hun werk. Ik kon héél comfortabel over de kasseien rijden. De claxon is echter heel luid. Hier zou ik opteren voor een extra fietsbel. Iets wat ik nu ook op mijn ST3 gebruik om fietsers te laten weten dat ik eraan kom. Voor automobilisten is de luide claxon wel goed denk ik. Dit volume zal goed hoorbaar zijn tot in de auto. Mijn totale afstand was 27 km. Constant op de hoogste ondersteuning (4 standen) gereden en had nog 51% batterijcapaciteit over. Het formaat van de batterij, voor mocht je deze willen meenemen naar binnen om op te laden, is wel aan de grote kant. Wel is ze de helft dunner dan deze vd Strömer en is het handvat handiger. Gewicht is volgens mij hetzelfde. Mijn leasecontract loopt begin 2022 ten einde. Ik moet wel zeggen dat deze Ellio mij heeft weten te verleiden. Niet zozeer met zijn looks, al vind ik hem in het echt reuze meevallen. En van bovenaf is dit zeker geen probleem. Wel heeft hij mij weten verleiden door zijn comfort. Niet dat mijn ST3 mij al in de steek gelaten heeft, maar als ik hoor van collega’s welke problemen ze reeds gehad hebben, waardoor ze maanden niet konden fietsen, en de hoge kosten wanneer er iets moet worden vervangen, denk ik toch voor de Ellio te gaan als opvolger voor de komende 3 jaar. Wanneer de Ellio toch binnen moet voor nazicht, krijg je steeds een vervang Ellio. Ook is de fiets nog in volle ontwikkeling. De Ellio is zo ontworpen dat elke fiets telkens aangepast wordt aan alle latere nwe updates. Het bedrijf Ellio is ook begaan met zijn rijders. Ze willen dat elke klant tevreden is en zullen er alles aan doen om dit te bekomen/behouden. Ze stralen ook deze filosofie uit. Je voelt de gedrevenheid. Dit is toch een gevoel dat ik bij Strömer niet zo aanvoel. Ondanks dat mijn huidige FM niks te verwijten valt.
Bijlagen
9C4192E0-FD88-42D7-8078-DD1B1BD87A23.jpeg
9C4192E0-FD88-42D7-8078-DD1B1BD87A23.jpeg (2.95 MiB) 2456 keer bekeken
2B230872-BC93-448D-ACBE-241130F4B115.jpeg
2B230872-BC93-448D-ACBE-241130F4B115.jpeg (3.43 MiB) 2456 keer bekeken
D2983F17-3D2D-4559-973B-A280F8BB8CAE.jpeg
D2983F17-3D2D-4559-973B-A280F8BB8CAE.jpeg (6.9 MiB) 2456 keer bekeken
8F306443-FB88-49C4-91E1-B4F4E944A10C.jpeg
8F306443-FB88-49C4-91E1-B4F4E944A10C.jpeg (2.58 MiB) 2456 keer bekeken
7625ACC1-0631-40D2-85C5-AAE1DA32F828.jpeg
7625ACC1-0631-40D2-85C5-AAE1DA32F828.jpeg (3.27 MiB) 2456 keer bekeken
CBFE7B04-F771-464B-A32B-6DB090513E0B.jpeg
CBFE7B04-F771-464B-A32B-6DB090513E0B.jpeg (5.3 MiB) 2456 keer bekeken
0A0C11D3-395E-41F0-B51D-B857A52E91EF.jpeg
0A0C11D3-395E-41F0-B51D-B857A52E91EF.jpeg (2.8 MiB) 2456 keer bekeken
2018-2022 ST3 (🚲 Deep Black, Sport L, 🔋BQ814,⛑ Giro Bexley, 🎥 Cycliq Fly12CE, 🛎 Spurcycle) 🇧🇪
2022-... ELLIO (🚲 Yankee Blue, Sport, 🔋1150W, ⛑ Giro Bexley - winter, Lazer Anverz - zomer, 🎥 Cycliq Fly12CE, 🛎 Spurcycle) 🇧🇪
mrstrom

Mooie review, dank je.
Dat ander gebruik met de trappers, lijkt mij ook erg wennen. Maar ook wel weer te overzien natuurlijk.
Gebruikersavatar
MarcelH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1788
Lid geworden op: 28 apr 2018, 10:37
Merk SP: Stromer ST7 LE

Vorig jaar zou ik de Ellio gaan rijden, alleen voordat ik dat ging doen had ik de ST5 aangeschaft.
Nu begon het bij mij door de ST3 pinion weer te kriebelen.

Behalve het feit dat ik stromers echt achtelijk duur vindt, is de hoeveelheid problemen ook erg storend.
Ik hoop dus altijd op goede concurrentie en houd wel van vernieuwende dingen.
Dus in mijn twijfel of ik de ST5 zou verkopen en een ST3 pinion aan zou schaffen dacht ik ik moet toch ook eerst een op de Ellio gereden hebben, al vindt ik het echt een vouwfiets om te zien...maar uiteindelijk als de fiets echt supergoed rijd, een flink stuk goedkoper is dan zou ik het uiterlijk wel eens voor lief kunnen nemen.

Kortom gisteren zijn mijn vrouw en ik naar Leuven (Belgie) gereden om daar de Ellio te mogen ervaren.
Na een plezierige rit, lekker weer en toch een beetje buitenland gevoel zijn we twee uur later in leuven.

We liepen de showroom in en wat opviel is dat er veel Ellio's stonden...we waren beiden positief verrast dat de fiets er in het echt echt veel beter uitzag dan op de foto's en filmpjes. Ja het blijft een fiets met kleine wieltjes en diverse losse kabels, maar dit was zeker geen tegenvaller.

We hadden een afspraak dus werden ontvangen en gelijk werd er een fiets gepakt en werd de fiets uitgelegd.
Daarna mocht ik een stuk gaan rijden op de witte Ellio.
IMG_0470.jpg
IMG_0470.jpg (4.15 MiB) 2285 keer bekeken
Het rijden, zo dit was even vreemd. Je bent gewend in een lichte versnelling weg te rijden en dan steeds zwaarder. Dat hoeft dus niet....hij schakelt automatisch, merk je niks van.
Ik weet niet in welke dynamiek instelling de fiets stond, wel op stand 4 ondersteuning (maximaal).
Daarna ben ik gaan spelen met de reeds vaker genoemde trap frequentie. Nou dat is gewoon net of je schakelt. In stappen van 5 zet je hem in een stand die lekker is en voor je het weet fiets je 48 km/h op de teller. Voor mij was dat op een recht stuk met een cadans van 75. Ging ik naar 70 dan is het net of je naar een zwaardere versnelling gaat, dus eigenlijk heb je veel versnellingen tot je beschikking, tot max 90 rpm.

De snelheid was makkelijk te halen en vol te houden, makkelijker als op mijn ST5 als je de juiste cadans voor jezelf ingesteld hebt.
Helemaal bewonderenswaardig werd het bergop, als je onderop stil ging staan en ging fietsen fietste je uiteindelijk ook met 47/48 km/h de berg op...ik heb niks gedaan met een zogenaamde cruise control, niet gebruikt en niet getest, dus gewoon alleen met de cadans gespeeld.

We heb ik ondersteuning 3 geprobeerd, daar reed ik ook prima 45 km/h mee. Naar zeggen gaat je accu dan stukken langer mee.
Helaas is zo een ritje te kort om erachter te komen wat het echte verbruik is.

Bergaf heb ik 52 km/h aangetikt....dit allemaal op het Ellio scherm wat ongeveer 5 km/h afwijkt naar ik begreep,

Het rijcomfort, ik had een verende zadelpen en stuurpen, sport uitvoering met stuur verhoging mee gekregen. Ik zat prima ! Je kan echt elke combi kiezen die je wilt, comfort zadel of sport, sport stuur of comfort stuur, zadelverhoging en nog een hele waslijst. Dus een goede zithouding vinden moet altijd lukken.

Door het dorp leuven heb je een echte belgische weg....mijn god wat een slechte weg, dat was af en toe teveel van het goede, ik heb er nooit met mijn stromer gereden maar ik vermoed dat die iets meer comfort zou leveren.....maar mijn woonwerk wat ik voornamelijk doe met de speed pedelec is >95% geasfalteerd en dat deed hij echt verrassend prima, Zelfs het bochtenwerk voelde heel goed, wel opletten als je doortrapt dat je met je trapper de weg niet raakt, dit is mij niet gebeurd.

De P stand, is me 1 keer overkomen dat ik weg wilde rijden en een rondje van de zaak deed met de pedalen....vergeten de rem vast te houden of om in D te zetten. Het remmen en regenereren met terugtrappen werkt perfect ! Als je hier echt aan gewend bent hoef je veel minder te remmen en anticipeer je goed !

Ik denk serieus dat ik met deze fiets in staat zal zijn sneller en met minder energie van mijn kant op mijn werk te komen. Ondanks dat moest ik me nog steeds inspannen, en je kan hem altijd iets sportiever zetten dat je zelf meer energie moet leveren. Het fietsen op zich voelde meer als een normale fiets aan dan ik verwacht had....niet zo vervelend als ik de Bultaco ervaren heb destijds.

De accu is groot maar plat en voorzien van een makkelijk handvat, volgens mij was hij wel zwaarder dan mijn blauwtje....erin zetten is wel een handigheid als ik het zo zag. Het slot van de accu is dezelfde sleutel als dat van je ringslot, handig.

Wat echt heel leuk is is de kennis en het enthousiasme wat je proeft....er wordt ook continu na gedacht over verbeteren ook met input van klanten.
Recente updates, percentage accu onder het plaatje van de batterij, echter te kleine getallen dus nu werken ze eraan geen batterij plaatje te laten zien maar alleen het percentage in veel grotere cijfers.

Bagagedrager is net een nieuw model erop gekomen, echt een veel mooier model en mag 25 kg dragen.
Ook ringslot hebben ze verplaatst, oude locatie kwam je met je voet tegenaan..nieuwe locatie niet meer.

Te verwachten / ontwikkelingen waar ze mee bezig zijn:
- Tweede accu op de fiets, 2300 Wh....wauw !
- Automatisch slot met bluetooth
- Automatische updates van de fiets

Mochten er nieuwe ontwikkelingen zijn, worden die indien mogelijk op de reeds rijdende fietsen geinstalleerd.

Onderhoud:
- Riemen advies 5000 km, maar praktijk rijden er al met > 10,000 km rond.
- 5000 km beurt / jaarbeurt prima zelf te doen, alleen remblokjes vervangen.
- Wielen eruit halen indien nodig, achterwiel met riemen moet op juiste spanning gezet worden...kan je zelf niet.

Kortom de fiets heeft mij op diverse aspecten positief verrast....looks in het echt, het rijden, de betrokkenheid van de organisatie en de klantgerichte instelling....in belgie komen ze aan huis en krijg je een leen Ellio indien nodig....in Nederland hebben ze nog geen dealer netwerk gevonden.

Ze produceren momenteel 40 Ellio's per week, als ik nu zou bestellen zou de levertijd twee weken zijn.

Uiteindelijk hebben we onder het genot van een kop koffie (eindelijk :mrgreen: ) een offerte laten maken.
De fiets, Ellio Elite sport Yankeez Blue, kwam met zadelpenvering, stuurpenvering, verhoogde stuurpen, een fietsbel Knoq Oi, 2 x tannus armour antilek geplaatst, spatlap (ja zo een lelijk suf maar effectief ding), ABUS ART2 ringslot en een tweede lader op 7193,- euro met een beetje korting eraf.

Ik vindt het lastig, ja het is geen mooie stromer...maar het heeft ook wel weer iets !
IMG_0474.jpg
IMG_0474.jpg (2.5 MiB) 2285 keer bekeken
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 , 2023: ST7 , 2023 OPIUM :cool2:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Dankjewel voor je uitgebreide verslag en de foto's. Interessant om te lezen allemaal.

Het zou wel een goeie bak zijn, van een Stromer ST5 naar een Ellio. Ik ben benieuwd wat je gaat besluiten!
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Marcel je blijft ons verrassen! :o
En je vrouw moet erg veel van je houden :ck:
Groetjes, Peter
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Bedankt voor je uitgebreide verslag!

Ik ben heel erg benieuwd wat je gaat doen. Als je hem gaat kopen, hoe gaat het dan met invoeren en als je problemen hebt?
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie