Gazelle Ultimate 380 speed vs ST1

JeroenC
Rookie
Rookie
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 sep 2021, 19:34

Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum en zoek advies. Voor mijn werk ga ik een speed pedelec aanschaffen. Afstand is 15km enkel en wil er gemiddeld 30km/u over doen zonder al te veel moeite. Nu heb ik een proefrit gedaan op zowel de Gazelle als een Stromer. Qua comfort en wendbaarheid vond ik de Gazelle fijner. Echter was de afstelling van de Gazelle niet helemaal goed waardoor ik het gevoel had dat ik best een hoge rpm moest draaien om 30 te halen. Heeft iemand hiermee ervaring? De Stromer was fijn fietsen maar iets te overdreven voor mij.

Groeten Jeroen
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Bij 30 km/h zou je nog een flinke keuze in rpm moeten hebben op die Enviolo bak. Bij 40 km/h zit je echter wel aan het einde van het bereik en is het flink toeren draaien.

Ben je Nederlander of Belg? In het eerste geval: ben je van plan je aan de wet te houden?
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
SpeedPAT
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 291
Lid geworden op: 15 mei 2021, 21:03
Locatie: Noord Limburg
Merk SP: Stromer
Km-stand: 4000

Hallo,
Het is ook wel handig te weten of die 15 km door de bebouwde kom gaat met x stoplichten en y gevaarlijke kruisingen waar je gewoon beter kunt wachten dan de wet overtreden of rij je in een stuk over rustige wegen door het binnenland.
Wachttijd dien je weer in te lopen door tussendoor sneller te rijden dan 30 km/uur.
Bedenk ook dat in de spits de wachttijd behoorlijk kan oplopen of anders wel zwermen scholieren of andere weggebruikers die jou voortdurend in de weg rijden.
Vlot op hoge snelheid komen en gemiddeld 30 km/uur gaat het beste op een fiets met een krachtige motor.
Dus wordt het een ……….eh hoe heet dat merk ook al weer?

Een Stromer ST 1 sport kost ~4600€ en in de aanbieding met gratis accu upgrade nu bijna voor dezelfde prijs als die Gazelle Ultimate.
JeroenC
Rookie
Rookie
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 sep 2021, 19:34

FreddyH schreef: 29 sep 2021, 21:09 Bij 30 km/h zou je nog een flinke keuze in rpm moeten hebben op die Enviolo bak. Bij 40 km/h zit je echter wel aan het einde van het bereik en is het flink toeren draaien.

Ben je Nederlander of Belg? In het eerste geval: ben je van plan je aan de wet te houden?
Bedankt. Ik ben Nederlander en niet van plan netjes op de weg te rijden maar meer op de fietspaden. 40 km/h is dan zeker hard genoeg.
mrstrom

JeroenC schreef: 30 sep 2021, 08:22
FreddyH schreef: 29 sep 2021, 21:09 Bij 30 km/h zou je nog een flinke keuze in rpm moeten hebben op die Enviolo bak. Bij 40 km/h zit je echter wel aan het einde van het bereik en is het flink toeren draaien.

Ben je Nederlander of Belg? In het eerste geval: ben je van plan je aan de wet te houden?
Bedankt. Ik ben Nederlander en niet van plan netjes op de weg te rijden maar meer op de fietspaden. 40 km/h is dan zeker hard genoeg.
Neem dan een E bike of een racefiets. Je hoort je gewoon aan de verkeersregels te houden. Door mensen die zo rijden, worden de andere SPers die op de weg rijden, agresief benaderd. Als je niet op de weg durft dan moet je geen SP kopen. Net als mensen die geen motor durven te rijden, dat ook niet doen en een auto kopen. Dit is dan niet het vervoersmiddel voor jou.
JeroenC
Rookie
Rookie
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 sep 2021, 19:34

mrstrom schreef: 30 sep 2021, 08:24
JeroenC schreef: 30 sep 2021, 08:22
FreddyH schreef: 29 sep 2021, 21:09 Bij 30 km/h zou je nog een flinke keuze in rpm moeten hebben op die Enviolo bak. Bij 40 km/h zit je echter wel aan het einde van het bereik en is het flink toeren draaien.

Ben je Nederlander of Belg? In het eerste geval: ben je van plan je aan de wet te houden?
Bedankt. Ik ben Nederlander en niet van plan netjes op de weg te rijden maar meer op de fietspaden. 40 km/h is dan zeker hard genoeg.
Neem dan een E bike of een racefiets. Je hoort je gewoon aan de verkeersregels te houden. Door mensen die zo rijden, worden de andere SPers die op de weg rijden, agresief benaderd. Als je niet op de weg durft dan moet je geen SP kopen. Net als mensen die geen motor durven te rijden, dat ook niet doen en een auto kopen. Dit is dan niet het vervoersmiddel voor jou.
Beetje raar om met een racefiets wel >30 km/h over het fietspad te rijden en niet met een SP. Net zo gevaarlijk! Ik spreek uit eigen ervaring. De 50km/h haal je gewoon niet en zorgt alleen voor gevaarlijke situaties op de weg. Het is een kwestie van aanpassen aan het verkeer op een fietspad. Rijd je alleen, kun je hard. Is het druk dan minder je vaart. Niet heel moeilijk. Zelfde geldt voor kruispunten.
mrstrom

JeroenC schreef: 30 sep 2021, 08:37
mrstrom schreef: 30 sep 2021, 08:24
JeroenC schreef: 30 sep 2021, 08:22

Bedankt. Ik ben Nederlander en niet van plan netjes op de weg te rijden maar meer op de fietspaden. 40 km/h is dan zeker hard genoeg.
Neem dan een E bike of een racefiets. Je hoort je gewoon aan de verkeersregels te houden. Door mensen die zo rijden, worden de andere SPers die op de weg rijden, agresief benaderd. Als je niet op de weg durft dan moet je geen SP kopen. Net als mensen die geen motor durven te rijden, dat ook niet doen en een auto kopen. Dit is dan niet het vervoersmiddel voor jou.
Beetje raar om met een racefiets wel >30 km/h over het fietspad te rijden en niet met een SP. Net zo gevaarlijk! Ik spreek uit eigen ervaring. De 50km/h haal je gewoon niet en zorgt alleen voor gevaarlijke situaties op de weg. Het is een kwestie van aanpassen aan het verkeer op een fietspad. Rijd je alleen, kun je hard. Is het druk dan minder je vaart. Niet heel moeilijk. Zelfde geldt voor kruispunten.
Brommers gaan ook max. 45km/u, uitzonderingen daar gelaten. Maar dat zijn de regels en theoretisch mag je op fietspad max. 30km/u wat de racefietser doet maakt niet uit.
JeroenC
Rookie
Rookie
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 sep 2021, 19:34

Heeft iemand praktische ervaring met de Gazelle?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

JeroenC schreef: 30 sep 2021, 08:22 Ik ben Nederlander en niet van plan netjes op de weg te rijden maar meer op de fietspaden. 40 km/h is dan zeker hard genoeg.
Dat is dan zeker veel te hard..
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Stromeur schreef: 30 sep 2021, 11:13
JeroenC schreef: 30 sep 2021, 08:22 Ik ben Nederlander en niet van plan netjes op de weg te rijden maar meer op de fietspaden. 40 km/h is dan zeker hard genoeg.
Dat is dan zeker veel te hard..
Buiten de bebouwde kom niet :mrgreen:
(daar mogen we op brom/fietspaden immers ook 40 km/h)

Ik ben het deels eens met de (wellicht wat aanvallend aanvoelende) opmerkingen van mrstrom en Stromeur: als je een vervoermiddel koopt dan dien je je aan de verkeersregels die daarbij horen te houden. Maar tegelijkertijd vind ik ook dat deze wetgeving gewoon niet deugt. Mensen die gewoon 30-35 willen rijden (wat meer dan prima kan op een Bosch systeem met Enviolo bak) worden met deze wetgeving gewoon buitenspel gezet.

Het grote probleem is gewoon dat er een optie is dat er strak gecontroleerd gaat worden, hoe leuk vind je het nog om met je SP naar het werk te gaan als je wekelijks een boete van dik 100 Euro op de mat hebt liggen? :av
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie