NUI BQi

Plaats reactie
Jan-Willem Wisselink
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 697
Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST1x (2019)
Km-stand: 6313

Interessant! Zeker voor een prijs van 1500 euro. Helaas allleen als E-bike in de EU, maar wel als speedpedelec in the US:
https://electrek.co/2022/01/02/chinese- ... u-markets/
The NIU BQi adopts a step-through design, hopping on the bandwagon of a recent trend that makes e-bikes more accessible to a wider range of riders. But it does so without falling back on a Dutch bike design or something that looks like a classic “women’s bike”.

The U-shaped frame will not only make the bike easier to mount, but should also make it easier to handle the bike when the rear rack is loaded down with heavy cargo or kids. Stepping through the frame will be much easier than swinging a leg over tall cargo.

Another advantage of that unique frame is a unique way to store batteries. Yes, “batteries” as in plural. While the vast majority of all e-bikes use a single removable battery, NIU’s unique frame design makes it easy to fit two batteries. And it does so without looking bulky or disproportioned.

The company hasn’t announced the capacity, but says the dual batteries should offer up to 62 miles (100 km) of range. I’m guessing that means nothing less than 500 Wh each, which would mean a pair of 48V 10.4Ah batteries. NIU says they’ll use 21700-format cells, and thus perhaps the capacity will be even higher.

On the performance side, the EU version will unfortunately be limited to boring 25 km/h (15.5 mph) speeds and a 250W rear motor. But in the US, NIU will swap in a 500W motor and offer speeds of up to 28 mph (45 km/h). The bike will be programmable for either Class 2 or Class 3 regulations, which are the two most popular (and objectively most fun) e-bike classes in the US.

A belt drive and hydraulic disc brakes will make the bike easy to maintain, which again takes another page out of NIU’s electric motorbike playbook.

But perhaps the most revolutionary aspect of all will be the pricing. NIU said late last year that it is aiming for a sub €1,500 (US $1,705) price, and the company’s massive size means that could be a real possibility. Compared to other entries in the marketplace that offer somewhat reduced performance at higher prices, NIU could stand to gain some serious market share.
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22827
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Dan hebben ze 'm niet door de Europese typegoedkeuring heen gekregen. Ben benieuwd waar dat op gestuit is.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22827
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ben benieuwd naar de specs, qua merk riem, versnellingen, remmerij etc.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
SpeedPAT
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 291
Lid geworden op: 15 mei 2021, 21:03
Locatie: Noord Limburg
Merk SP: Stromer
Km-stand: 4000

Op de NIU site staan een 25 km (sport) en een 45 km (pro) versie afgebeeld.
https://www.niu.com/nl/product/eub
Deze pagina noemt enkele specificaties.
Leverbaar in NL dus ik neem aan goedgekeurd.

ps onderaan de genoemde pagina staan de kleine lettertjes die reppen over een 25 km EU en een 45 km USA model. Merkwaardig dat ze deze nog niet goedgekeurd hebben. Het merk levert ook E-scooters of moet ik zeggen motoren die 70 km per uur halen. De website laat verschillende dealers in NL zien. Gewoon even informeren zou ik zeggen.
Laatst gewijzigd door SpeedPAT op 02 jan 2022, 23:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22827
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Dat is de EUB, niet de BQi.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
LNY
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 406
Lid geworden op: 19 dec 2017, 09:29
Locatie: Amsterdam e.o.
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 18000

SpeedPAT schreef: 02 jan 2022, 23:47 Leverbaar in NL dus ik neem aan goedgekeurd.
Dat hoeft natuurlijk helemaal niet. Er worden zoveel voertuigen verkocht die niet toegestaan zijn op de weg, maar best gebruikt mogen worden op eigen terreinen. Denk aan e-mtb’s, elektrische steps, elektrische skateboards, racevoertuigen voor circuits , etc.
Het is aan de eigenaar om ze rechtmatig te gebruiken
ST3 cool white - sport - 983Wh
Edgecrusher
Veteraan
Veteraan
Berichten: 630
Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51

Fiets is nog niet uit, dus de specificaties zijn ook nog niet definitief.
De E-bike markt is in Europa veel groter, dus kan zijn dat ze zich daar eerst op richten.
Heb wel specificaties gelezen met o.a. single speed, Bafang motor 250w voor Europa, 500w voor US.
En dat de homologatie nog niet gereed is:
US versie:
Afbeelding
SpeedPAT
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 291
Lid geworden op: 15 mei 2021, 21:03
Locatie: Noord Limburg
Merk SP: Stromer
Km-stand: 4000

Stromeur schreef: 02 jan 2022, 23:53 Dat is de EUB, niet de BQi.
Dat is helemaal juist, maar hier staan onderdelen genoemd die NUI in vergelijkbare fietsen monteert.
Ze schrijven verder:
De BQi-C1 e-bike is gemaakt voor de stadse fietser en beschikt over:
45 km/u topsnelheid
Tot 100 km bereik per lading
48V verwijderbare batterij
750W max vermogen
Vrijloopnaaf
Klasse 1 (Nederland)
Wit, glans grijs en mat zwart als kleuropties.
Binnenkort wordt de CES gehouden , dan zal er meer bekend worden.

Alles bij elkaar lijkt NUI eerst strijd aan te gaan met de 25km e-bikes en niet zozeer met de echte SP.
Dat model zal zeker duurder zijn dan de aangekondigde 1500 € want zwaardere motor (500 W ipv 250W) , hogere capaciteit accu (20 Ah ipv 10Ah), controller met App, Klasse 3 goedkeuring
(klasse 1 = tot 25 km, is USA keuring, in EU wordt een andere code gebruikt.)

Echter het merk NUI kan de SP markt wel eens flink op zijn kop gaan zetten.
Kijk bij voorbeeld eens naar de specificaties van hun nieuwste e-scooter: MQI GT EVO
Voor een consumentenprijs van 4.999 € krijg je het volgende:
100 km/h (62 mph) top speed
Up to 75 km (46 mi.) range per charge
Dual 72V removable batteries, each with 26Ah capacity
6500W max output
Fast charging capability
Customizable dashboard display faces

Stel dat ze die technologie in een SP stoppen en in de markt zetten voor 5.000€ ?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22827
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik ben eerder benieuwd naar de kwaliteit van het fietstechnische deel: versnellingshub, remmerij, velgen, spaken, lagers e.d. A-merken? Goeie No Name spullen? Chinese rommel? Dat hier niks over wordt gezegd wekt bij mij altijd wat argwaan.

Ik vind 'm trouwens spuuglelijk. Lijkt wel e.o.a. Amsterdamse fietsverhuurfiets.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie