Review: de nieuwe Stromer ST1

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Dit jaar bestaat Stromer 10 jaar. Om dat te vieren wordt de legendarische ST1, Stromers doorbraak in de speed pedelec markt, heruitgebracht in een gemoderniseerde versie.

Stromer trapt af met de ST1 Launch Edition. Dit kanariegele exemplaar wordt in de loop van deze zomer in gelimiteerde oplage verwacht. De ST1 Launch Edition is alleen leverbaar in de Sport uitvoering in maat M en L, heeft standaard een 618Wh accu aan boord (optioneel te upgraden naar 814Wh of 983Wh) en kost E 4590,-.

De reguliere nieuwe Stromer ST1 wordt in oktober verwacht in de kleuren deep red, light grey en dark grey. Deze variant heeft standaard een 492Wh accu (het groentje, optioneel ook te upgraden tot 983Wh max.), komt in Sport uitvoering in de maten M en L en in Comfort in maat M. Prijs vanaf E 4290,-.

Na de Stromer dealer Events in NL en BE hebben de key-account dealers (dat zijn er 4 in Nederland) een demo ST1 meegekregen voor in de winkel. Egberts Premium Store in Groningen was zo vriendelijk om 'm even aan mij mee te geven voor een uitgebreide test en review. Waarvoor dank!

De nieuwe ST1 oogt weer als een heuse Stromer met het herkenbare strakke design, en toch is-ie net een tikkie anders. Aan de grote 27,5” wielen zijn we sinds de ST3 en de ST5 inmiddels gewend (custom Alex Rims voor de ST1), net als aan het robuuste frame met geïntegreerde accu en basic kleurstelling. De ST1 demo die ik heb getest is het Sport Model, maat L in de kleur light grey. Het is een “rideable prototype”, dus het eindproduct kan op details nog gewijzigd worden. Het light grey heeft een fraai zilvergrijs glansje. Het maakt dat ik nog benieuwder ben naar de wijnrode "deep red".

Stromer ST1 2019 light grey.jpg
Stromer ST1 2019 light grey.jpg (8.68 MiB) 15209 keer bekeken

Mede door de nadrukkelijke keus voor een strak design heeft Stromer het imago behoorlijk spartaanse bikes te ontwerpen. En hoewel de ST3 en de ST5 al een heel stuk comfortabeler zijn dan hun voorgangers, is Stromer met de ST1 nog een forse stap verder gegaan. Zo heeft de ST1 in de Sport uitvoering (herenframe) al een behoorlijk lage instap. Ik vind dit persoonlijk meer een unisex-frame. De geometrie van dit nieuw ontworpen frame geeft een wat rechtere zit. Af fabriek wordt de ST1 geleverd met een stuur met redelijk wat backsweep (geen MTB-stuur) en de ST1 is voorzien van een vrij breed, zacht Ergon ST10 gelzadel.

Maar niet getreurd: voor iedereen die graag een sportievere zit wil zijn er optioneel 3 sturen en 4 stuurpennen leverbaar waarmee je alle kanten uit kunt. Ook heeft de ST1 drie 10mm spacers die je kunt verplaatsen naar boven de stuurpen. Stromer adverteert met 36 mogelijke zitposities, maar feitelijk zijn het er nog meer, want de stuurpen kun je natuurlijk ook nog omkeren.

De Stromer is leverbaar in maat M en L (Sport versie) en maat M (Comfort versie). Pas na mijn testrit zag ik tot mijn verbazing dat de demo die ik mee had gekregen een maat L was. Die zat mij als gegoten. En dat is raar, want ik ben met 1,64m echt een kleintje. Ik begreep van de dealer dat de "reach", dus de zadelpunt-stuurpenafstand, voor beide maten hetzelfde is en dat alleen de zitbuis van de M lager is. Waarom lager, als ik met mijn lengte prima op een L pas, is mij een raadsel. Ik denk dat de M geen hardloper wordt.

Goed nieuws: Stromer is er eindelijk in geslaagd om weer een accu-deur te maken die ook dicht kan als de accu eruit is. (Dat hebben we sinds de “oude” ST1 niet meer gezien.) Helaas werkte het mechanisme van de demo die ik getest heb nog niet goed, maar er is mij verzekerd dat een sluitbare accu-deur hoe dan ook op de ST1 zal zitten. Het heeft in ieder geval iets te maken met het extra lipje aan de binnenkant van het accu-vak. (Edit: dat lipje is van het afdekplaatje van het oplaadpunt, dat is het dus niet. Dank aan Golvas.) Verder opent de deur net als bij de ST3/ST5 met een knop, niet met een sleuteltje.

ST1 accu-deur.jpg
ST1 accu-deur.jpg (88.56 KiB) 15209 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Goed, naar buiten met dat ding. Ik ben benieuwd!

Ondersteuning

Wat bij de eerste druk op de pedalen meteen enorm meevalt, is de mate van ondersteuning. De nieuwe ST1 is voorzien van een 670W/35Nm CYRO Drive II motor. Cijfers zeggen mij niks en gezien de prijs van de ST1 had ik prestaties nét wat onder de ST1 X met de eerste CYRO Drive motor verwacht. Maar dat is niet het geval. De ST1 motor reageert lekker snel en gretig; alleen al het gewicht van je benen is genoeg om de bike naar dik 35km/u te krijgen. Met gemak trap ik 'm vervolgens naar de 46,6km/u op de OMNI.

Op zich is het ook niet raar dat de motor van de nieuwe ST1 net zo goed ondersteunt als die van de ST1 X. De ST1 X werd al in 2017 gelanceerd en zal volgend jaar ongetwijfeld EOL worden. Bovendien zijn de ST1 en ST1 X in zitpositie (geometrie/aanpassingsmogelijkheden) en wegligging (wielen/banden) twee totaal verschillende bikes. De nieuwe ST1 en de "oude" ST1 X zijn daarmee feitelijk geen concurrent van elkaar en dus hoeft de ondersteuning van de ST1 niet softwarematig geknepen te worden om het prijsverschil met de ST1 X te rechtvaardigen.

Wat trouwens ook meteen opvalt is dat deze CYRO Drive II motor een andere lak-afwerking heeft. Hoewel ik het niet mega-vaak voorbij heb zien komen, zijn er toch wel wat meldingen geweest van motoren met afbladderende lak (ST1, ST1 X en ST2). Teveel om af te doen als incident of mogelijke gebruikersfout, en dat mag gewoon niet. Ik ben benieuwd of dit met deze nieuwe afwerking tot het verleden behoort. Dat zou mooi zijn.

20190803_193517.jpg
20190803_193517.jpg (1.42 MiB) 15208 keer bekeken

Comfort

Het was voor mij, als ex ST1 X bezitter en ST2 S rijder, een hele grappige gewaarwording om een stuk rechter op zittend eenvoudig naar de 45km/u te trappen. Begrijp me niet verkeerd: de ST1 heeft alles behalve een opoe-fietshouding en komt nog niet eens in de búúrt van zoiets als de Klever B45, maar je zit wel rechter dan op alle andere Stromers tot nu toe. Ik zou de fietshouding omschrijven als recreatief-sportief: niet al te diep, niet al te recht, gewoon lekker. En dan dat backsweep stuur, fijne Ergon GP10 handgrepen, een zacht Ergon ST10 gelzadel. Eerlijk is eerlijk: ik zou eraan kunnen wennen. Misschien niet om woon-werk a 30-65km enkel volle bak weg te knallen, maar voor kortere ritten tot 25km enkel, de beduidend minder monomane en gevarieerde stadsritten, de ik-hoef-niet-altijd-volgas-ritten (maar ik kan dat dus lekker wel) etc. is dit echt een verrassend lekkere bike!


20190803_193839.jpg
20190803_193839.jpg (7.39 MiB) 15208 keer bekeken
20190803_184426.jpg
20190803_184426.jpg (8.01 MiB) 15208 keer bekeken

Afmontage

De nieuwe ST1 is voorzien van een 9-speed drivetrain van Microshift, Stromer branded (zowel shifter als derailleur). Het schakelen gaat iets groffer dan op mijn ST2 S, maar ik ben dan ook tot op het bot verwend met mijn elektrisch Di2-systeem. 9 versnellingen is in ieder geval meer dan genoeg, op- en neerschakelen met duim en wijsvinger vind ik ook fijn, en het schakelen zelf geef ik een prima, maar voelt wel wat ruw.
20190803_193742.jpg
20190803_193742.jpg (4.61 MiB) 15208 keer bekeken
20190803_184532.jpg
20190803_184532.jpg (6.7 MiB) 15208 keer bekeken
20190803_184719.jpg
20190803_184719.jpg (6.2 MiB) 15208 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ook de remmerij is dik in orde. Joekels van remschijven (203mm), Stromer by Tektro HD922 remmen die lekker bijten. Ik voelde me volstrekt op mijn gemak bij een noodstop. Ik vind dat de Tektro remmen waar Stromer al een tijdje voor kiest echt niet onder doen voor Magura's, en ik begreep van de dealer dat de Tektro's bovendien makkelijker in onderhoud zijn dan een aantal Magura remmen. (De Tektro's heb je b.v. in een mum van tijd ontlucht, dat kan als het moet zelfs even snel in de berm, terwijl je Stromers met Magura's een uur op zijn kop moet hangen om de lucht naar de juiste plek te krijgen om het systeem te verlaten.)

20190803_184237.jpg
20190803_184237.jpg (6.86 MiB) 15208 keer bekeken

Banden

De banden zijn geen Pirelli's zoals op de ST3 en de ST5, maar Stromer Custom TA754 by Vee Tire. Dit merk kennen we al wel van de winterband voor de ST3/ST5. Waarom geen Pirellis's, terwijl het in kostprijs voor Stromer misschien allemaal wel meevalt? Simpel: Stromer moet het onderscheid met de ST3 a 7k nou eenmaal ergens uit verklaren, zeker als je bedenkt dat de ST1 intern (controller, bekabeling etc.) vrijwel identiek is aan de ST3.

Het comfort (vering) lijkt op het eerste gevoel iets minder dan dat van de Pirelli's en je legt de Vee Tire net wat minder lekker de bocht in. De Pirelli's vind ik op die twee vlakken helemaal geweldig. Maar dat kan ook allebei nog aan de bandendruk van deze demo hebben gelegen. Hoe deze Vee Tires zich gaan houden onder minder goede omstandigheden (b.v. nat wegdek) dat zal de tijd moeten uitwijzen, want een zonnig ritje over droog asfalt zoals vandaag is niet echt representatief.

20190803_184449.jpg
20190803_184449.jpg (10.9 MiB) 15208 keer bekeken

De koplamp is opnieuw van het merk Roxim, ditmaal het Z4 Elite model a 600 lumen zonder high beam functie. Het achterlicht/remlicht is hetzelfde als op de ST3: de Roxim R3E. Ook hier geldt: niet in het donker kunnen testen, dus ik ben benieuwd naar de ervaringen.

20190803_184813.jpg
20190803_184813.jpg (4.86 MiB) 15208 keer bekeken

Connectiviteit

De nieuwe ST1 is voorzien van het bekende OMNI display, maar heeft alleen Bluetooth. GPS/GPRS zijn niet aanwezig. Voor de ST1 is dan ook een andere app gemaakt: Stromer OMNI BT. Deze app is de uitgeklede versie van de OMNI app zoals we hem al kennen, en hiermee kun je de Stromer ondersteuning wel tweaken en b.v firmware updates binnen halen. (Je telefoon fungeert feitelijk als hotspot.) Overigens kan de OMNI C module met alle connectiviteit wel in de ST1 geplaatst worden als upgrade.


20190803_140202.jpg
20190803_140202.jpg (147.2 KiB) 15208 keer bekeken

Geveerde voorvork

Ook voor de nieuwe ST1 komt een geveerde voorvork. Weliswaar geen hippe USD vork zoals voor de ST3/ST5, maar daar staat wél een hele leuke prijs tegenover: de zwarte geveerde voorvork van het merk Raidon wordt eind dit jaar verwacht en kost 529 euro. En dat is toch een prijs die heel netjes in lijn ligt van de scherpe prijs van de ST1 zelf.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Conclusie

De nieuwe ST1 is een verrassend leuke, comfortabele Stromer tegen een aantrekkelijke instapprijs van 4290 euro. Voor dit bedrag heb je het model met 492Wh accu. Tegen meerprijs kun je de actieradius met flinke sprongen vergroten, want ook het bekende “blauwtje”, met 983Wh de dikste Stromer accu van dit moment, past gewoon in de nieuwe ST1.

Qua looks is de nieuwe ST1 misschien niet de meest geile Stromer ooit, maar de zit op de ST1 is dankzij de geometrie van het frame, het gelzadel en het gebogen stuur, zeer comfortabel zonder meteen oubollig te worden. Af fabriek zit de ST1 lekker recreatief/sportief en met de verschillende stuur- en stuurpenopties kun je hem naar wens nog rechter of juist sportiever maken.

De ondersteuning van de CYRO Drive II motor is erg lekker en 45km/u rijden is geen probleem. Dankzij de grote wielen ligt de ST1 superstabiel op de weg. De afmontage (drivetrain, verlichting) is allemaal prima voor de prijs, de remmerij vind ik uitstekend. Hoe de banden zich onder mindere omstandigheden houden zal de tijd moeten uitwijzen. Hetzelfde geldt voor het rendement van de koplamp tijdens een maanloze nacht op een onverlicht fietspad.

Al met al vind ik de nieuwe ST1 een superleuke Stromer. Af fabriek is-ie uitermate geschikt voor recreatieve ritten, stadsritten en ww-ritten op de korte tot middellange afstand (10-25km enkel). Je kunt de ST1 eenvoudig aanpassen naar een sportievere zit en de actieradius maximaliseren met een 983Wh accu. Dan ben je good to go voor het zwaardere werk.

De nieuwe ST1: een hele hoop Stromer voor je geld.

Egberts Groningen: bedankt voor jullie tijd en het beschikbaar stellen van de demo-ST1 :ay

20190803_193938.jpg
20190803_193938.jpg (8.1 MiB) 15205 keer bekeken
20190803_184755.jpg
20190803_184755.jpg (10.92 MiB) 15205 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Ena1968
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 277
Lid geworden op: 28 jul 2019, 14:28

Knappe review. Ik vind het frame van de sport ST1X persoonlijk toch mooier. Denk dat er veel het verschil met de comfort niet meer gaan zien. Heb even getwijfeld of ik zou wachten op dit model, maar toch maar de ST1X gekocht. En wat mij persoonlijk zou storen is het kleurverschil tussen het frame en het accudeurtje. Ik weet wel dat het een prototype is, maar dat kan beter.
Opzij, opzij, opzij, we hebben ongelooflijk veel haast. :cool2:
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Goed verhaal Stromeur. Zou zomaar een verkooptopper kunnen worden.

Matig schakelen gaat mij snel irriteren. Als dat voor anderen ook geldt: een Deore 9sp derailleur + shifter heb je al voor €80. En dat schakelt al prima, je hebt echt geen XT nodig.
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Als iemand van 164 cm al goed zit op de L-versie, dan gaat dit wel geen fiets worden voor echt grote mensen.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Dank voor de mooie review. :ay
Stromer zal FreddyH met dit model dus niet over de streep kunnen trekken.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Henry schreef: 04 aug 2019, 08:34 Stromer zal FreddyH met dit model dus niet over de streep kunnen trekken.
Nope. En dat vind ik best wel jammer. Qua budget vind ik dit veel interessanter dan een ST3... en zeker met de rechtere zithouding gaat dit voor mij de goede kant op. Ze lijken bij Stromer te denken dat de ST3 en ST5 de SP's zijn voor grote jongens (in letterlijke zin).

Maar inderdaad een nette review! Ik krijg zelf zin om hem te gaan testen, ook al ga ik dan steeds met mijn knieën tegen mijn oren komen :lol:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Mooi duidelijk verslag waar de meest belangrijke punten wel aan bod zijn gekomen, (dat kan zo in de boekjes)

Zou best wel eens de vervanger van mijn ST 1 kunnen worden als ik dat zo lees (ooit).
Die relaxte zithouding spreekt me wel aan.
En voor die prijs kan er nog een geveerde voorvork en een speciaal kleurtje op.

Zijn er al fotos van het comfort model?
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Plaats reactie