Ongoing review: de nieuwe Stromer ST2 met riemaandrijving

SpeedPAT
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 291
Lid geworden op: 15 mei 2021, 21:03
Locatie: Noord Limburg
Merk SP: Stromer
Km-stand: 4000

BPc schreef: 30 dec 2021, 19:12 Volgende week een afspraak met FM voor een gesprek/proefrit voor de aanschaf van een ST2 (983Wh). Heb in het verleden een jaar lang 32 km enkele rit ww op een Sparta SP gedaan en een half jaar 22 km enkele rit ww. Nadat mn Sparta de geest gaf mis ik het fietsen waanzinnig (en merk dat mn kgs rap oplopen 😬).
Heb een week lang op een oude ST1 gereden naar mijn werk (wat een positief verschil met mn Sparta!). Hele forum gelezen!

Ondanks alle info die ik reeds tot mij heb genomen, merk ik dat ik misschien iets teveel negatieve verhalen heb gelezen en ik de 7000 euro toch een heeeeeul groot bedrag vind. Merk dat ik behoefte heb aan positieve ervaringen! Iemand?
Klopt, zo’n dure fiets schaf je aan voor een langere gebruiksperiode.
Neem even aan dat je ook een km vergoeding ontvangt ?
Verder kun je extra besparen op de kosten van de sportschool ;)

Positieve berichten zijn er volop, ze staan bijvoorbeeld hier:
https://www.speedpedelecreview.com/view ... =49&t=4954
en kijk ook het draadje: ervaringen met de ST2 met riem.

Als je die ST-2 gaat bespreken en proefrijden stip dan bij je fm het thema afstellen en instellen aan. Wel zo handig als dat allemaal klopt voordat je opstapt.
Succes !
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Wellicht voor de proefrit ook even deze blog doorlezen ;)

En voordat je gaat kopen is deze bijdrage over de accu wellicht interessant.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Dominic
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 24
Lid geworden op: 27 okt 2021, 12:18
Locatie: Prov. Groningen
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 4100

Vraagje aan de ST2 gebruikers hier:

Ik had vanmorgen een ''op hol'' geslagen ST2 met riem.
De fiets hield uit zichzelf de snelheid aan en versnelde bij tijden naar een kilometer of 40/45 per uur.
Ik hoefde maar een paar keer te trappen zeg maar en de fiets hield wel een 100/200m uit zichzelf de snelheid aan zonder enige omwentelingen van de pedalen.

Nu is dit wel relaxed fietsen natuurlijk want je hoeft er weinig voor te doen, alleen door het dorp was het soms wat tricky omdat de fiets te snel wou.
Normaal fiets ik op ondersteuning stand 2 en versnelling 4 maar die was niet veel te licht. Ik had soms in versnelling 5 bijna geen weerstand en trapte ik als het ware in het lucht ledige en ging ik met al mijn vingers in de neus 48km/h..... :D

Iemand bekend met dit issue??

Ik heb de FM al even gebeld en die gaf een kalibratie aan en dit zal ik straks eens even uitvoeren.
O ja, gisteren had ik dit idee ook al maar toen was het volgens mij niet zo duidelijk.
Gisteren wel de accu eruit gehad en vanmorgen er weer ingeplaatst.
Woon-werk 37km enkele reis
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ja, dat verschijnsel kennen we. Hier noemen wat dat 'scooteren',

Kan zijn dat kalibreren helpt. Kan zijn dat het aandraaimoment van je achterwiel-as niet goed is. Kan zijn dat er een probleem is met de trapsensor.
Dat is meteen ook de beste volgorde voor het foutzoeken.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Jan-Willem Wisselink
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 697
Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST1x (2019)
Km-stand: 6313

Dominic schreef: 17 jan 2022, 14:37 Vraagje aan de ST2 gebruikers hier:

Ik had vanmorgen een ''op hol'' geslagen ST2 met riem.
De fiets hield uit zichzelf de snelheid aan en versnelde bij tijden naar een kilometer of 40/45 per uur.
Ik hoefde maar een paar keer te trappen zeg maar en de fiets hield wel een 100/200m uit zichzelf de snelheid aan zonder enige omwentelingen van de pedalen.

Nu is dit wel relaxed fietsen natuurlijk want je hoeft er weinig voor te doen, alleen door het dorp was het soms wat tricky omdat de fiets te snel wou.
Normaal fiets ik op ondersteuning stand 2 en versnelling 4 maar die was niet veel te licht. Ik had soms in versnelling 5 bijna geen weerstand en trapte ik als het ware in het lucht ledige en ging ik met al mijn vingers in de neus 48km/h..... :D

Iemand bekend met dit issue??

Ik heb de FM al even gebeld en die gaf een kalibratie aan en dit zal ik straks eens even uitvoeren.
O ja, gisteren had ik dit idee ook al maar toen was het volgens mij niet zo duidelijk.
Gisteren wel de accu eruit gehad en vanmorgen er weer ingeplaatst.
Ik herken iets dergelijks bij de ST1x van mijn vriendin.

Want ik pakte hem uit de schuur; scooteren tot wel 40km/u na 1e aanzet. Gestopt; gekalibreerd. Daarna; roze olifant op de bagagedrager. Nogmaal kalibreren (buiten bij 2graden); zelfde roze olifant. Ben maar gaan rijden. Fiets kwam maar tot 40km/u op standje 3. Maar na 30km rijden kwam de 45km/u capability weer langzaam terug.

Paar dagen later; op de terugweg (na hele dag binnen gestaan op mijn werk in gecontroleerd temperatuursomgeving van 20graden) lichtjes scooteren. Ondersteuning blijft aan zonder trappen totdat je de remsensor activeert; ook daarna spring de ondersteuning weer terug op dit lichte niveau zonder te trappen.
Na 60km fietsen en eenmaal thuis was het weg. Zal hem vanavond eens even uit de koude schuur halen en kijken wat die nu doet.

(Vloeken in de kerk:) Het lijkt wel alsof de OMNI-C firmware zichzelf aanpast aan het voltage bereik wat van de TMM komt tijdens het rijden.......... Iets wat ik totaal niet herken qua gedrag op mijn oude ST1x na 20.000km.
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
Radiotechniman
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 485
Lid geworden op: 02 mei 2021, 15:58
Locatie: Noord Brabant
Merk SP: Stromer ST3 pinion 2022 red
Km-stand: 14000

Enigszins herkenbaar, maar scooteren op deze manier heb ik nog niet mee gemaakt op mijn ST2.
Wel merk ik een verschil tussen warm en koud weer.
Soms moet ik met warmer weer ook opnieuw kalibreren omdat de fiets er anders "met mij vandoor gaat". Meestal is dit als de temperatuur rond de 10 graden of hoger is. Wellicht heeft het met het uitzetten/krimpen van het frame of sensor te maken.
0-7800km: Stromer ST2 Belt Royal Blue (vanaf april 2021)
7800-...: Stromer ST3 Pinion Imperial Red (vanaf september 2022)
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Radiotechniman schreef: 17 jan 2022, 18:50 Wellicht heeft het met het uitzetten/krimpen van het frame of sensor te maken.
Klever (althans de mijne) heeft hiervan geen last, dus of het frame en temp de oorzaak zijn lijkt me sterk. Ook bij Klever is het een TMM en of dat achterwiel nu op 35Nm aangedraaid is of 55Nm, maakt geen enkel verschil. Nog nooit op die bijna 11k km een kalibratie gedaan/moeten doen en dat achterwiel is er al een paar keer uit geweest, ik rij het hele jaar door dus ook als het vriest.
Wat Stromer en Klever anders aanpakken weet ik ook niet, ik stel maar vast.
Zeker zullen er ook Stromer modellen zijn die hiervan geen/minder last hebben dus het kan zeker wel.
Dominic
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 24
Lid geworden op: 27 okt 2021, 12:18
Locatie: Prov. Groningen
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 4100

Bij mij was het scooteren verholpen nadit ik gister middag de kalibratie had uitgevoerd.
Dus in dit geval was de oplossing erg simpel.
Woon-werk 37km enkele reis
bartje369
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 432
Lid geworden op: 30 jun 2020, 23:51
Locatie: Nijmegen
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 29.000

Jins schreef: 18 jan 2022, 12:39
Radiotechniman schreef: 17 jan 2022, 18:50 Wellicht heeft het met het uitzetten/krimpen van het frame of sensor te maken.
Klever (althans de mijne) heeft hiervan geen last, dus of het frame en temp de oorzaak zijn lijkt me sterk. Ook bij Klever is het een TMM en of dat achterwiel nu op 35Nm aangedraaid is of 55Nm, maakt geen enkel verschil. Nog nooit op die bijna 11k km een kalibratie gedaan/moeten doen en dat achterwiel is er al een paar keer uit geweest, ik rij het hele jaar door dus ook als het vriest.
Wat Stromer en Klever anders aanpakken weet ik ook niet, ik stel maar vast.
Zeker zullen er ook Stromer modellen zijn die hiervan geen/minder last hebben dus het kan zeker wel.
Het zal per model schelen inderdaad. Ik heb ook een keer of 3/4 mijn wiel eruit gehad in het afgelopen jaar, meestal niet direct een momentsleutel ter beschikking (in het geval van lekke band, of tandwielwissel die ik laatst gedaan heb) - geen probleem met 'scooteren' - ik druk dan wel even op kalibreren in het menu, maar dat is meer ter verificatie, nergens anders voor. Heb eigenlijk nooit problemen gehad met de TMM-sensor bij mijn 'oude ST2' - behalve laatst dan, nu er kortsluiting in bleek te zitten. Maar ja, ik rijd ook door alle weersomstandigheden, van stortbuien tot (zeer) natte pekelwegen, of blubber (leem) van de wegkanten rondom het water :P
ST2 2015 814Wh, - 29000km [aanschaf 03-2020, 950km]
Sparta Ion E-Speed 2015 - 12000km
Polo TSI 2010 - 324.000km [LPG - Vialle LPdi]
Zero SR 2014 - 29000km (0-100 <3.5s :D)
Gaat m'n Stromer 100.000km halen? Working on it :lol:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

De klassieke ST2 (en de ST1 X en ST2 S) hebben een oudere generatie TMM sensoren die inderdaad een stuk minder gevoelig zijn voor het aandraaimoment van de achterwiel-as. Dit gedoe is pas ontstaan bij de ST5 en de ST3 en alles wat daar achteraan kwam.

Ik ben benieuwd hoe dat bij jouw ST2 zal gaan in de toekomst, omdat je er nu een nieuwer model TMM sensor in hebt zitten.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie