Ervaringen met de ST2 met riem

SpeedPAT
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 291
Lid geworden op: 15 mei 2021, 21:03
Locatie: Noord Limburg
Merk SP: Stromer
Km-stand: 4000

Luis schreef: 29 dec 2021, 16:31 Dag allemaal, eerst en vooral wens ik iedereen een "fietsend" 2022.
Toen we gisteren na een kort ritje (vrouw en ik) de fietsen (2x ST2 met riem) wilden opladen, weigerde mijn fiets om op te laden.
- Na het aansluiten van de lader op de fiets, knippert het lampje op de lader 2x groen en daarna constant een rood licht.
- Heb het geprobeerd met de lader van mijn vrouw 's fiets op mijn fiets, maar ook hetzelfde resultaat. De lader knippert 2x groen en daarna constant rood.
- Batterij uit de fiets gehaald, lader aangesloten maar ook hier hetzelfde verhaal. 2x groen en daarna constant rood licht.
- Ter info laden van de batterij op mijn vrouw 's fiets geeft geen problemen. Deze laadt normaal op.

Iemand bekend met dit probleem.
Als een lader een foutmelding geeft is er zeer waarschijnlijk iets mis met de accu.
Zeker in dit geval omdat je beide mogelijkheden op 2 fietsen hebt getest.
Op naar de fm en de toestand van de accu laten testen. SOH.
melago
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 mar 2021, 00:10
Locatie: België
Merk SP: Stromer ST2 LE (2021)

Hai allemaal,

Hoewel ik mezelf hier meer als een lurker beschouw, wou ik toch even een overzicht van mijn ST2-ervaring in 2021 geven. Fiets werd aangekocht in april 2021, momenteel staat er ongeveer 5500 km op, WW sinds augustus is 25km. Globaal gekeken vind ik het een erg fijne fiets waar het heerlijk mee rijden is, in alle weeromstandigheden. De fiets heeft wel al erg veel technische problemen gehad en ik ben er ook al twee maal mee gevallen, dus hij heeft veel vaker bij de FM gestaan dan me lief was. Een overzichtje:

- Fiets gekregen in april (ST2 Royal Blue LE). Essentiële accessoires dadelijk aangekocht (spatbordverlenger, spurcycle-bel en ergotec-spiegel). Ortlieb-tas aangekocht en nooit meer omgekeken naar de meegeleverde tassen. Initieel geen verende stuurvork of zadelpen gekocht, maar dat beklaagde ik me snel en bij het eerste onderhoud een verende zadelpen laten installeren.

Dadelijk enkele frustraties: de typische rinkelende remschijf vooraan, heel bepaald bij 44km/u, van zodra je meer als 45 km/u ging was het gerinkel weer weg. Daarnaast enorm piepende achterrem, nooit weggegaan na reinigen, onderhoud of vervangen van de remblokken. Dit zorgde ervoor dat ik quasi altijd op voorrem remde. Verder ook regelmatig 'uitvallen' van de fiets bij het rijden of bulten (slecht batterijcontact), dit werd bij eerste onderhoud gefixt.

- Mei 2021 eerste ongeval. Alles moeten toegooien toen bestelwagen geen voorrang gaf (en me wss ook niet zag komen). Niet tegen de auto terechtgekomen, maar over m'n stuur getuimeld. Enkele krassen op het stuur, de remmen en een kapotte behuizing van de knoppenring ten gevolg (knoppen zelf werkten nog wel). Fiets binnen gedaan bij FM, verzekeringsgewijs vlot geregeld en na 2 weken kreeg ik hem terug, maar ZONDER nieuwe knoppenring. Deze was momenteel niet beschikbaar bij Stromer en zou later hersteld worden. Nou goed, ik kon weer fietsen (ineens met verende zadelpen) en de rinkelende remschijf vooraan was ook verleden tijd :bp:.

- Aug 2021. Het quasi uitsluitend remmen op de voorrem zorgde voor een toenemend 'slepen' en rinkelen vooraan. Toen ik hem binnendeed bij de FM zei die dat de blokjes helemaal versleten waren en ook de remschijf ineens diende veranderd te worden... :ck: . Snel gefixt, maar die piepende achterrem? Hebben ze gesmeerd en opnieuw ingereden, maar na 10km was het weer vreselijk gepiep als vanouds :bh: ... En die knoppenring? Nog altijd niet beschikbaar, maar ze zouden me contacteren...

- Sept 2021. Tijdens terugschakelen (van 5 naar 4) plots niet meer kunnen schakelen. Binnengedaan en snel hersteld: de kabel was helemaal doorgesleten. Bizar, want ik schakelde enkel van 4 naar 5 bij optrekken. FM hamerde erop enkel te schakelen TIJDENS het trappen (wat ik toch al deed). Sindsdien schakel ik bijna nooit meer :), altijd standje 5. Ohja, die piepende achterrem? Hebben we bekeken en gefixt. Super! Nou ja, na 10km opnieuw hetzelfde liedje met vreselijk gepiep zodra je aan de rem trok...

Heb toen ook ineens winterbanden laten installeren (die nieuwe Pirelli's waren nog niet beschikbaar).

- Nov 2021 tweede ongeval. Ik reed op m'n dagelijks WW-route over een (houten) fietsbrug. Het was nat, koud (beetje gevroren denk ik) en toen ik (op mijn voorrem) remde aan toch erg trage snelheid verloor m'n voorwiel alle grip en viel ik. Gevolg: 2 afgebroken tanden en enkele hechtingen op de kin. Fiets mocht opnieuw binnen want trapas links stond krom, reflector vooraan beschadigd en wat lakschade.

4 weken later kreeg ik hem eindelijk terug (lakkerij duurde blijkbaar erg lang), alles hersteld INCLUSIEF een nieuwe knoppenring :d3:. Toen ik hem bij de FM uitteste viel me wel op dat ik de sterkte van het voorlicht niet meer kon aanpassen (kwam wel op het display, maar lichtssterkte veranderde niet), de andere knoppen werkten wel. "Woeps" zei de FM, ze zouden met contacteren om het binnenkort snel te herstellen, ik mocht in ieder geval opnieuw fietsen..

2 dagen later fietste ik naar huis en viel plots mijn pedaal met trapas (die net vervangen was) er gewoon pardoes af. Had natuurlijk geen materiaal bij, dus kon 13km met één pedaal naar huis fietsen, heel fijn :aq. Thuis vlot er zelf opnieuw op kunnen zetten. Sinds die tweede val ben ik toch wel stukje voorzichtiger geworden en rem ik veel meer op de achterrem, gepiep of niet. Ik ben erg geschrokken over hoe weinig grip de fiets had op een natte ondergrond bij remmanoeuvre, ook al ging hij aan trage snelheid en lagen er winterbanden op.

Sinds vorige week merkte ik ook ineens op dat die nieuwe knoppenring helemaal niet meer werkt. Geen licht meer in de knoppen, induwen (licht of stand aanpassen) doet helemaal niets. Dus binnenkort nog maar eens retour FM...

Goed, veel te veel tekst en ook naar mijn mening veel te veel bezoekjes aan de FM, natuurlijk gedeeltelijk aan mezelf te danken. Ik ben nog steeds tevreden over mijn fietsaankoop, en al helemaal over de goede verzekering :d3:, maar ik hoop volgend jaar toch wat minder problemen tegen te komen. Het blijft een prachtig mooie fiets met een fenomenale fietservaring. Ik testte onlangs een R&M van een vriend en dat optrekken en snelheidsgevoel kan IMO toch absoluut niet tippen aan de Stromer. Nooit een lekke band gehad (zomer- of winterbanden), en ook qua kalibratie nooit issues gehad na een eerste kalibratie in stilstand bij aankoop (staat eigenlijk altijd op stand 3).

Fijn FM-vrij fietsjaar 2022 voor iedereen! Hier nog een foto van enkele maanden geleden.
Bijlagen
DJI_0030.JPG
DJI_0030.JPG (4.02 MiB) 1416 keer bekeken
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

@Melago, wel een positieve instelling! Toch de nodige malheur metname met je valpartijen. Rinkelende remmen is een veelgehoord fenomeen. Ik heb het ook wel doch alleen in bochten. Trapas was door de fm niet goed gemonteerd? Is wel vaker voorgekomen, ook na aflevering van fietsen. Gewoon niet goed geborgd.
Veel, in jouw geval, veilige kilometers toegewenst in 2022
Met vriendelijke groeten, Peter
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Peerke1960 schreef: 31 dec 2021, 19:04 Trapas was door de fm niet goed gemonteerd?
Crank.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Klopt, crank, links soms
PG
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Schullie1989
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 429
Lid geworden op: 30 jun 2020, 00:24
Locatie: Overijssel: Omgeving Rijssen
Merk SP: Stromer ST5 2023 of ST7 DP

Beste stromeraars,

Ik wil bijdeze ook de balans opmaken voor het jaar 2021.

Mijn ST2 LE heb ik vanaf 18 november 2020. Dus inmiddels ruim een jaar. Op dit moment heb ik 7.543 kilometer op de teller staan.

Jubelmuur:
Wat een genot om op deze ST2 te mogen rijden. Het is echt een mooie fiets. De kleur is gewoon ook nog steeds fantastisch. Het fietsen bevalt mij goed. Door Corona en het vele thuisonderwijs. Heb ik gemiddeld 2 á 3 keer per week naar mijn werk gefietst. Tot begin december heb ik redelijk probleemloos kunnen fietsen. Uiteraard wel eens een lekke band en kleine probleempjes en ja dat rinkelen van de voorste remschijf. Inmiddels ben ik eraan gewend (Maar leuk is het niet). Maar geen grote noemenswaardige problemen.

Klaagmuur:
Helaas kwam daar begin december abrupt een einde aan. Het werd een maand met veel miserie. De fiets viel twee keer plotseling volledig uit. Accu was er ook niet meer uit te krijgen, dus ik kon de fiets ook niet opnieuw opstarten. Daarna direct twee keer een lekke band. Zodat ik in korte tijd twee keer afgesleept moest worden. Twee dagen daarna knapte opnieuw de versnellingskabel (inmiddels voor de derde keer). De FM heeft mijn ST2 aan een grondige inspectie onderworpen en ook gelijk gehouden. Op dit moment staat mijn ST2 al 1,5 week bij mijn FM in Herveld.

Wat bleek: Een lager in mijn voorwiel is kapot, het versnellingsmechanisme moet volledig vervangen worden, nieuwe versnellingskabel, achterwiel moet opgestuurd worden naar Stromer voor een recall. Mijn batterij zit niet goed in zijn accuvak gepositioneerd zodat hij plotseling kan uitvallen. Als kers op de taart ging op de dag voordat mijn fiets werd opgehaald ook nog mijn oplader kapot. Oh ja, mijn ST2 is ook nog gevallen in de bus tijdens het vervoer, zodat hij ook nog naar de spuiter moest voor herstel :bu: :bu: Hoeveel pech kun je hebben?

Service FM
Om de pijn te verzachten fiets ik nu al een tijdje op een zwarte ST3 met geveerd zadel en voorvork. Hahaha :ay Mijn stomersmile was verdwenen, moet ik eerlijk bekennen, maar inmiddels is hij weer volledig teruggekeerd :D . Wat een kanon die fiets. Ik had niet gedacht dat het verschil zo groot zou zijn met mijn ST2. De service van de FM is gewoon top. Daar ben ik echt tevreden over!! Complimenten voor mijn FM.

Hopelijk in januari 2022 weer lekker fietsen op mijn blauwe ST2.

Ik wens jullie allemaal het beste voor het nieuwe jaar en veel veilige kilometers
Gebruikersavatar
Marco69
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 381
Lid geworden op: 05 jun 2020, 12:01
Locatie: Abcoude
Merk SP: ST2 LE
Km-stand: 13.200

Klere Schullie, dat zijn ff tegenvallers in december.
Hopen dat 2022 beter wordt.
ST2 LE | Redshift Shockstop | SPD | W-W <-->15km
Koenego
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 17
Lid geworden op: 16 okt 2021, 11:55
Locatie: Maasmechelen
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 0

Aangekocht oktober 2021 ST2 belt met riem 983w. Batterij defect bij aankomst bij FM. Direct vervangen en week later afgeleverd. Door omstandigheden nog maar 70km mee gefietst. Gisteren eerste echte test gedaan 25km met stevige helling erin. Heel goed gevoel bij deze aankoop.
sjuutje
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 41
Lid geworden op: 04 dec 2021, 17:22
Locatie: Friesland
Merk SP: nog geen

Stromeur schreef: 21 dec 2021, 21:57 Sturmey Archer vijf-bak in de ST2, PINION 9-bak in de ST3, PINION 12-bak in de Klever.

Allemaal en riem en toch drie totaal verschillende speed pedelecs. Ben benieuwd!
Afgelopen weekend een Klever pinion 12-bak opgehaald en vandaag even een testritje, deze keer "de stad" in op een speedpedelec. Deze rijd echt heel fijn! Schakelt lekker, de juiste cadans was voor mij in zowel tegen- als meewind prima te vinden, remt goed dus zeer fijne fiets. Enige nadeel was de plaats van de spiegel (die ik nodig bleek te hebben toen ik tussen de auto's reed in Drachten), onhandig om goed zicht naar achteren te krijgen. En, wat ik ook wel miste waren eventuele knipperbollen. Merk dat het, zeker in druk verkeer, onhandig is om een hand los te laten van het stuur om richting aan te geven. Ondanks dat ik mij netjes aan de 30 km/h hield in deze zone.

Maar zo het eerste ritje is heel fijn. Deze hele week met de Klever naar het werk en dan (helaas) vrijdag weer inleveren in Amsterdam.
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

sjuutje schreef: 17 jan 2022, 17:03 En, wat ik ook wel miste waren eventuele knipperbollen. Merk dat het, zeker in druk verkeer, onhandig is om een hand los te laten van het stuur om richting aan te geven. Ondanks dat ik mij netjes aan de 30 km/h hield in deze zone.
Da Alpha heeft richtingsaanwijzers : https://speedpedelecreview.com/forum/vi ... =36&t=4325
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Plaats reactie