Ervaringen met de ST2 met riem

metalpe
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 234
Lid geworden op: 20 nov 2021, 06:51
Locatie: Bree
Merk SP: Stromer st2 belt (dec 2021)
Km-stand: 15000

sjuutje schreef: 08 dec 2021, 22:38 Ondertussen gisteravond getest en vandaag op en neer naar het werk gereden. Ik ben nog niet overtuigd van de st2. Misschien komt dat omdat ik een ebike met middenmotor gewend ben en dit een achterwiel motor is? En natuurlijk de riemaandrijving ipv een ketting.

Ik blijf de fiets zwaar vinden trappen in de 5de versnelling met volledige ondersteuning, oke, ik haal best wel even de 50 km/h (volgens mijn eigen gps fietscomputer) maar daar moet ik mega hard voor werken. gem. snelheid ligt rond de 35 km/h. Als ik in de 4de versnelling ga fietsen, voelt dat veel prettiger (cadans past mij beter) maar haal ik de 30 km/h gem. niet eens. Nu moet ik wel zeggen dat ik stukken fietspad meepak waar veel blad ligt en ik dus mijn tempo aanpas.
HOe is/was dat bij jullie?
Mijn conditie zal het niet aan liggen zoals ik eerder al schreef maar het voelt gewoon niet zo fijn als dat ik gehoopt had.
Ik kom ook van een middenmotor. Die was wat vinniger na bv een bocht, maar lang een hoge snelheid aanhouden gaat met deze echt veel beter. De fiets is ook stabieler.
Ik rij altijd in versnelling 4 of 5, en ik rij, afhankelijk van de wind, 40km (wind tegen) of 45km (wind mee), in versnelling 4 of 5. Voor mij is de 5e versnelling zeker niet te klein, ik kan in de 4e ook makkelijk 40 aanhouden. Misschien moet je de jouwe eens kalibreren?

Vanochtend had ik voor het eerst hard wind tegen langs het kanaal, en kwam ik moeilijk aan de 40. Eerder 37-38. Andere keren ging dit wel altijd. Als ik altijd boven de 40 rij, ligt mijn gemiddelde snelheid rond de 36-38 volgens de app.

Omdat ik de kids ook met deze fiets naar school breng (en die rijden minder dan 20) en hem voor vanalles gebruik, is mijn gemiddelde snelheid over de afstand sinds ik de fiets heb (vorige week --> 288km), gezakt naar 31.9.
Lekker fietsen...
bartje369
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 432
Lid geworden op: 30 jun 2020, 23:51
Locatie: Nijmegen
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 29.000

metalpe schreef: 09 dec 2021, 10:18
sjuutje schreef: 08 dec 2021, 22:38 Ondertussen gisteravond getest en vandaag op en neer naar het werk gereden. Ik ben nog niet overtuigd van de st2. Misschien komt dat omdat ik een ebike met middenmotor gewend ben en dit een achterwiel motor is? En natuurlijk de riemaandrijving ipv een ketting.

Ik blijf de fiets zwaar vinden trappen in de 5de versnelling met volledige ondersteuning, oke, ik haal best wel even de 50 km/h (volgens mijn eigen gps fietscomputer) maar daar moet ik mega hard voor werken. gem. snelheid ligt rond de 35 km/h. Als ik in de 4de versnelling ga fietsen, voelt dat veel prettiger (cadans past mij beter) maar haal ik de 30 km/h gem. niet eens. Nu moet ik wel zeggen dat ik stukken fietspad meepak waar veel blad ligt en ik dus mijn tempo aanpas.
HOe is/was dat bij jullie?
Mijn conditie zal het niet aan liggen zoals ik eerder al schreef maar het voelt gewoon niet zo fijn als dat ik gehoopt had.
Ik kom ook van een middenmotor. Die was wat vinniger na bv een bocht, maar lang een hoge snelheid aanhouden gaat met deze echt veel beter. De fiets is ook stabieler.
Ik rij altijd in versnelling 4 of 5, en ik rij, afhankelijk van de wind, 40km (wind tegen) of 45km (wind mee), in versnelling 4 of 5. Voor mij is de 5e versnelling zeker niet te klein, ik kan in de 4e ook makkelijk 40 aanhouden. Misschien moet je de jouwe eens kalibreren?

Vanochtend had ik voor het eerst hard wind tegen langs het kanaal, en kwam ik moeilijk aan de 40. Eerder 37-38. Andere keren ging dit wel altijd. Als ik altijd boven de 40 rij, ligt mijn gemiddelde snelheid rond de 36-38 volgens de app.

Omdat ik de kids ook met deze fiets naar school breng (en die rijden minder dan 20) en hem voor vanalles gebruik, is mijn gemiddelde snelheid over de afstand sinds ik de fiets heb (vorige week --> 288km), gezakt naar 31.9.
Dit klinkt echt als een probleempje met de TMM sensor. Waarschijnlijk ook omdat je minder versnellingen hebt. Ik had ook met de ST2 Riem demo die ik mee kreeg het gevoel dat ik veel harder moest werken om op snelheid te komen dan met mn eigen "oude" ST2 met derailleur. Wat ik met mn eigen vaak doe is accelereren in stand 3 en dan steeds een verzetje verder schakelen zodat de motor zn maximale koppel blijft leveren. Met die ST2 met riem kreeg ik dat niet zo goed voor elkaar. (ik laat de motor graag hard werken om te versnellen, 29km enkele reis levert al genoeg omwentelingen met de trappers op hahaha)
ST2 2015 814Wh, - 29000km [aanschaf 03-2020, 950km]
Sparta Ion E-Speed 2015 - 12000km
Polo TSI 2010 - 324.000km [LPG - Vialle LPdi]
Zero SR 2014 - 29000km (0-100 <3.5s :D)
Gaat m'n Stromer 100.000km halen? Working on it :lol:
sjuutje
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 41
Lid geworden op: 04 dec 2021, 17:22
Locatie: Friesland
Merk SP: nog geen

Hoe dan ook, de testfiets gaat morgen terug naar de dealer en ik ga zeker geen St2 kopen. Ik ga maar eens wat uitstapjes maken bij andere fietsfabrikanten.
Mede omdat ook blijkt dat de frame maat toch te groot is voor mij. Bij het afstappen voor bijv. een oversteek, ben ik tot 5 keer toe met mijn schaambeen tegen het frame aangekomen en opstappen blijft ook wel een uitdaging. Aangezien deze stromers er niet zijn in maat s, stopt het daar al voor mij.
Overigens het "dames model" wat stromer heeft, is zonder riem aandrijving en vindt ik echt niet mooi. Voor deze bedragen wil het oog ook wel wat tenslotte.

Dus tips hier voor andere merken speed pedelecs die ik zeker even geprobeerd zou moeten hebben?
Ik ben "maar" 162 lang met relatief korte benen dus ik zal zeker een kleine maat M of een maat S moeten testen.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

sjuutje schreef: 12 dec 2021, 19:00 Overigens het "dames model" wat stromer heeft, is zonder riem aandrijving en vindt ik echt niet mooi.
Damesmodel ST2 bestaat gewoon met riem hoor:

Konfigurator.jpg
Konfigurator.jpg (105.14 KiB) 1013 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
metalpe
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 234
Lid geworden op: 20 nov 2021, 06:51
Locatie: Bree
Merk SP: Stromer st2 belt (dec 2021)
Km-stand: 15000

In mijn ogen helemaal niet mooi, maar als je klein bent, is de Ellio misschien een optie.
Ongeveer gelijk van prijs, maar de specificaties blazen je weg :).
Lekker fietsen...
SpeedPAT
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 291
Lid geworden op: 15 mei 2021, 21:03
Locatie: Noord Limburg
Merk SP: Stromer
Km-stand: 4000

sjuutje schreef: 12 dec 2021, 19:00 Hoe dan ook, de testfiets gaat morgen terug naar de dealer en ik ga zeker geen St2 kopen. Ik ga maar eens wat uitstapjes maken bij andere fietsfabrikanten.
Mede omdat ook blijkt dat de frame maat toch te groot is voor mij. Bij het afstappen voor bijv. een oversteek, ben ik tot 5 keer toe met mijn schaambeen tegen het frame aangekomen en opstappen blijft ook wel een uitdaging. Aangezien deze stromers er niet zijn in maat s, stopt het daar al voor mij.
Overigens het "dames model" wat stromer heeft, is zonder riem aandrijving en vindt ik echt niet mooi. Voor deze bedragen wil het oog ook wel wat tenslotte.

Dus tips hier voor andere merken speed pedelecs die ik zeker even geprobeerd zou moeten hebben?
Ik ben "maar" 162 lang met relatief korte benen dus ik zal zeker een kleine maat M of een maat S moeten testen.
Zoals Stromeur al aangaf er is een damesmodel met framemaat M.
STROMER adviseert dit model voor iedereen met een lichaamslengte tot 178 cm.
Dat zou moeten passen.

Heeft de door jou gekozen dealer dit model niet op voorraad ? Zo nee kijk dan eerst bij een andere dealer.
En voordat je opstapt voor proefrijden laat de fiets even afstellen op jouw maat.
Zou jammer zijn als je op basis van onvolledige informatie je keuze baseert.
Succes ermee.

ps: Ik heb ervaring met QWIC, maar mijn tip voor een ander ‘merk’ SP is een goed afgestelde STROMER.
sjuutje
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 41
Lid geworden op: 04 dec 2021, 17:22
Locatie: Friesland
Merk SP: nog geen

Alles krijgt weer een vervolg.
De dealer waar ik ben geweest heb ik mijn ervaringen uitgelegd en die gaf aan dat het gevoel van de riem aandrijving zeker anders is dan bij een derrieur aandrijving, het bereik is bij die laatste natuurlijk veel groter. Juist omdat ik gewend ben veel op de gravelbike en mtb te rijden met een 1x10 of 1x12 aandrijving en over een goede conditie beschik, gaf hij mij de mogelijkheid toch een stromer 3 te proberen, gewoon om te kijken of ik die wel fijn vond fietsen. Dus nu een st3 maat M in mijn garage. Het frame hiervan is ook anders opgebouwd dus ik ben benieuwd.

Mijn verwerpingen van het schoonmaken van de aandrijflijn gaf hij aan dat het de meeste mensen erg meeviel wat zij daaraan moesten doen. Het was, volgens hem (ook mountainbiker) zeker niet te vergelijken met het schoonmaken na een rit op de mtb.

Ik heb het nog een kans gegeven, we gaan het zien. Mag deze ook een week proberen. Als ik het niets vind dan heb ik het in elk geval geprobeerd. En ja, deze is duurder maar "daar kwamen we wel uit". Ben benieuwd.
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Deze fm heeft wel gelijk dat het schoonmaken van de derry wel meevalt al is het wel afhankelijk van het seizoen en waar je in rijdt. Er zijn forumleden die nu na iedere rit aan het poetsen zijn omdat ze over natte landwegen rijden met een dikke laag klei. Wanneer je wegen redelijk schoon zijn is een keer per week in de herfst en veel minder in de zomer meer dan genoeg. 10 minuten werk. Voordeel van een derrie is wel dat je je verzet kunt uitkiezen door andere kransjes te nemen
De 3 is een prima SP, goed uitontwikkeld en kent weinig problemen. Hooguit een kromtrekkend plastic onderkantje wat door een goede fm goed op te lossen is. Trouwens, over 3 maanden is er een ST3 met Belt en Pinion. De 3 heeft wel een wat meer sportievere zit dan de 1 en 2.
Mocht dit alles niks zijn dan zou de Klever wat kunnen zijn. Stromeur is ook (fysiek) een kleintje en kan ongetwijfeld het een en ander vertellen over haar Alpha.
Suc6, Peter
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

sjuutje schreef: 13 dec 2021, 17:10 De dealer waar ik ben geweest heb ik mijn ervaringen uitgelegd en die gaf aan dat het gevoel van de riem aandrijving zeker anders is dan bij een derrieur aandrijving, het bereik is bij die laatste natuurlijk veel groter.
Klopt, maar dat leidt allemaal niet tot bagger-ondersteuning.
sjuutje schreef: 13 dec 2021, 17:10 toch een stromer 3 te proberen, gewoon om te kijken of ik die wel fijn vond fietsen. Dus nu een st3 maat M in mijn garage. Het frame hiervan is ook anders opgebouwd dus ik ben benieuwd.
Omdat je klacht bij de ST2 ook was dat je met je schaambeen de bovenbuis raakte, denk ik niet dat de ST3 je gaat bekoren. Op het allerlaagste punt (onder de zadelpunt) is de ST3 ongeveer een cm lager. Lijkt me de moeite niet.

Maargoed, proberen = weten dus lekker dat je deze ook mee hebt gekregen. Je zou niet de eerste zijn die na een teleurstellende testrit op ee ST2 voor de ST3 kiest. Die ondersteunt sowieso wat krachtiger dan de ST2, dus helemaal krachtiger dan een slecht ondersteunende ST2.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Peerke1960 schreef: 13 dec 2021, 17:42 Mocht dit alles niks zijn dan zou de Klever wat kunnen zijn. Stromeur is ook (fysiek) een kleintje en kan ongetwijfeld het een en ander vertellen over haar Alpha.
Sjuutje en ik zijn inderdaad bijna even groot. Ik ben 1,64m. Ik moet wel zeggen dat ik goed pas op een ST2 maat M (zelfs de L kan ik hebben) en ook de ST3 maat M gaat prima. Klopt dat de bovenbuis net wat te hoog is, maar dat is een kwestie van de bike iets schuiner houden wanneer je één voet aan de grond moet zetten bij een stop. Wen je wel aan. Bij mijn Klever X Alpha 45 is dat ook zo.

Ik vind het veel belangrijker dat ik er een goeie fietshouding heb tijdens het rijden.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie