Hai allemaal,
Hoewel ik mezelf hier meer als een lurker beschouw, wou ik toch even een overzicht van mijn ST2-ervaring in 2021 geven. Fiets werd aangekocht in april 2021, momenteel staat er ongeveer 5500 km op, WW sinds augustus is 25km. Globaal gekeken vind ik het een erg fijne fiets waar het heerlijk mee rijden is, in alle weeromstandigheden. De fiets heeft wel al erg veel technische problemen gehad en ik ben er ook al twee maal mee gevallen, dus hij heeft veel vaker bij de FM gestaan dan me lief was. Een overzichtje:
- Fiets gekregen in april (ST2 Royal Blue LE). Essentiële accessoires dadelijk aangekocht (spatbordverlenger, spurcycle-bel en ergotec-spiegel). Ortlieb-tas aangekocht en nooit meer omgekeken naar de meegeleverde tassen. Initieel geen verende stuurvork of zadelpen gekocht, maar dat beklaagde ik me snel en bij het eerste onderhoud een verende zadelpen laten installeren.
Dadelijk enkele frustraties: de typische rinkelende remschijf vooraan, heel bepaald bij 44km/u, van zodra je meer als 45 km/u ging was het gerinkel weer weg. Daarnaast enorm piepende achterrem, nooit weggegaan na reinigen, onderhoud of vervangen van de remblokken. Dit zorgde ervoor dat ik quasi altijd op voorrem remde. Verder ook regelmatig 'uitvallen' van de fiets bij het rijden of bulten (slecht batterijcontact), dit werd bij eerste onderhoud gefixt.
- Mei 2021 eerste ongeval. Alles moeten toegooien toen bestelwagen geen voorrang gaf (en me wss ook niet zag komen). Niet tegen de auto terechtgekomen, maar over m'n stuur getuimeld. Enkele krassen op het stuur, de remmen en een kapotte behuizing van de knoppenring ten gevolg (knoppen zelf werkten nog wel). Fiets binnen gedaan bij FM, verzekeringsgewijs vlot geregeld en na 2 weken kreeg ik hem terug, maar ZONDER nieuwe knoppenring. Deze was momenteel niet beschikbaar bij Stromer en zou later hersteld worden. Nou goed, ik kon weer fietsen (ineens met verende zadelpen) en de rinkelende remschijf vooraan was ook verleden tijd
.
- Aug 2021. Het quasi uitsluitend remmen op de voorrem zorgde voor een toenemend 'slepen' en rinkelen vooraan. Toen ik hem binnendeed bij de FM zei die dat de blokjes helemaal versleten waren en ook de remschijf ineens diende veranderd te worden...
. Snel gefixt, maar die piepende achterrem? Hebben ze gesmeerd en opnieuw ingereden, maar na 10km was het weer vreselijk gepiep als vanouds
... En die knoppenring? Nog altijd niet beschikbaar, maar ze zouden me contacteren...
- Sept 2021. Tijdens terugschakelen (van 5 naar 4) plots niet meer kunnen schakelen. Binnengedaan en snel hersteld: de kabel was helemaal doorgesleten. Bizar, want ik schakelde enkel van 4 naar 5 bij optrekken. FM hamerde erop enkel te schakelen TIJDENS het trappen (wat ik toch al deed). Sindsdien schakel ik bijna nooit meer
, altijd standje 5. Ohja, die piepende achterrem? Hebben we bekeken en gefixt. Super! Nou ja, na 10km opnieuw hetzelfde liedje met vreselijk gepiep zodra je aan de rem trok...
Heb toen ook ineens winterbanden laten installeren (die nieuwe Pirelli's waren nog niet beschikbaar).
- Nov 2021 tweede ongeval. Ik reed op m'n dagelijks WW-route over een (houten) fietsbrug. Het was nat, koud (beetje gevroren denk ik) en toen ik (op mijn voorrem) remde aan toch erg trage snelheid verloor m'n voorwiel alle grip en viel ik. Gevolg: 2 afgebroken tanden en enkele hechtingen op de kin. Fiets mocht opnieuw binnen want trapas links stond krom, reflector vooraan beschadigd en wat lakschade.
4 weken later kreeg ik hem eindelijk terug (lakkerij duurde blijkbaar erg lang), alles hersteld INCLUSIEF een nieuwe knoppenring
. Toen ik hem bij de FM uitteste viel me wel op dat ik de sterkte van het voorlicht niet meer kon aanpassen (kwam wel op het display, maar lichtssterkte veranderde niet), de andere knoppen werkten wel. "Woeps" zei de FM, ze zouden met contacteren om het binnenkort snel te herstellen, ik mocht in ieder geval opnieuw fietsen..
2 dagen later fietste ik naar huis en viel plots mijn pedaal met trapas (die net vervangen was) er gewoon pardoes af. Had natuurlijk geen materiaal bij, dus kon 13km met één pedaal naar huis fietsen, heel fijn
. Thuis vlot er zelf opnieuw op kunnen zetten. Sinds die tweede val ben ik toch wel stukje voorzichtiger geworden en rem ik veel meer op de achterrem, gepiep of niet. Ik ben erg geschrokken over hoe weinig grip de fiets had op een natte ondergrond bij remmanoeuvre, ook al ging hij aan trage snelheid en lagen er winterbanden op.
Sinds vorige week merkte ik ook ineens op dat die nieuwe knoppenring helemaal niet meer werkt. Geen licht meer in de knoppen, induwen (licht of stand aanpassen) doet helemaal niets. Dus binnenkort nog maar eens retour FM...
Goed, veel te veel tekst en ook naar mijn mening veel te veel bezoekjes aan de FM, natuurlijk gedeeltelijk aan mezelf te danken. Ik ben nog steeds tevreden over mijn fietsaankoop, en al helemaal over de goede verzekering
, maar ik hoop volgend jaar toch wat minder problemen tegen te komen. Het blijft een prachtig mooie fiets met een fenomenale fietservaring. Ik testte onlangs een R&M van een vriend en dat optrekken en snelheidsgevoel kan IMO toch absoluut niet tippen aan de Stromer. Nooit een lekke band gehad (zomer- of winterbanden), en ook qua kalibratie nooit issues gehad na een eerste kalibratie in stilstand bij aankoop (staat eigenlijk altijd op stand 3).
Fijn FM-vrij fietsjaar 2022 voor iedereen! Hier nog een foto van enkele maanden geleden.