Als ik kracht zet op te trappers gebeurt het geregeld dat ik gekraak hoor aan het achterwiel. Net alsof de tandwielen effe doordraaien voor ze weer pak hebben.
Ik heb het enkel in 1e en 2e opgemerkt en ook enkei als ik flink doortrap.
Das wel verschieten als je net een drukke baan over moet.
Is dit iets voor de FM of is dit eigen aan die naafversnellingen?
ST2 gekraak tandwiel
Gekraak in de overbrenging hoort niet, dit wordt er eentje voor de FM.
Er was al eerder een melding van een soortgelijk fenomeen maar kwam helaas nog geen feedback omtrent de oplossing.
Er was al eerder een melding van een soortgelijk fenomeen maar kwam helaas nog geen feedback omtrent de oplossing.
Golvas V2.0
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
-
- Runner-up
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 05 okt 2020, 12:19
- Locatie: Blonay - CH
- Merk SP: ST2
- Km-stand: 8500
Het wel de riem zijn, die springt. Hoort zich wel als en gekraak, en is heel mooijleik te zijn.
Met de Gates App kan je een idee hebben, of de riem genoeg gespant is. Ik denkt dat het daarvan kommt.
Lukov
Met de Gates App kan je een idee hebben, of de riem genoeg gespant is. Ik denkt dat het daarvan kommt.
Lukov
-
- Veteraan
- Berichten: 404
- Lid geworden op: 13 nov 2020, 18:52
- Locatie: Gent
- Merk SP: Stromer ST2 LE
- Km-stand: 20000
Dat gekraak heb ik deze week niet meer ondervonden. Ik kan het ook niet meer uitlokken. Best raar.
Misschien dat het aan de weersomstandigheden lag? (2°C en nat).
Met de Gates app meet ik een frequentie van 40Hz op de riem.
Recommendation is 35-50Hz dus dat is wel ok.
Ik heb eens vlug gegoogeld naar de prijs van zo een setje. (riem + tandwielen)
Djeezes dat telt door. Een dikke 300€!
Misschien dat het aan de weersomstandigheden lag? (2°C en nat).
Met de Gates app meet ik een frequentie van 40Hz op de riem.
Recommendation is 35-50Hz dus dat is wel ok.
Ik heb eens vlug gegoogeld naar de prijs van zo een setje. (riem + tandwielen)
Djeezes dat telt door. Een dikke 300€!
Bluuf me je fikn van me velo!
-
- Veteraan
- Berichten: 404
- Lid geworden op: 13 nov 2020, 18:52
- Locatie: Gent
- Merk SP: Stromer ST2 LE
- Km-stand: 20000
Na het vervangen van de motor hoorde ik een licht gekraak telkens ik met de pedalen trapte.
Eerst dacht ik dat het door zand was aan de trapas. Ik heb een spatlap gemonteerd maar het gekraak werd steeds erger.
Gisteren toch maar eens bij de FM langsgeweest.
De ganse fiets werd uit elkaar gehaald. Het gekraak zou uit de motor komen. Er is een nieuwe motor besteld.
Dat wordt de derde motorwissel op exact 1 jaar (4300 km.)
Eerst dacht ik dat het door zand was aan de trapas. Ik heb een spatlap gemonteerd maar het gekraak werd steeds erger.
Gisteren toch maar eens bij de FM langsgeweest.
De ganse fiets werd uit elkaar gehaald. Het gekraak zou uit de motor komen. Er is een nieuwe motor besteld.
Dat wordt de derde motorwissel op exact 1 jaar (4300 km.)
Bluuf me je fikn van me velo!
- mboelis
- Veteraan
- Berichten: 1031
- Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
- Locatie: Westfriesland
- Merk SP: Stromer ST3 2019
- Km-stand: 40k
In 1980 strapte ik de planetaire tandwielen van de SA naven ook kapot. Volgens de fietsenmaker schakelde ik teveel. In de 1e versnelling volgas wegscheuren, naar 2e en weer volgas tot de 3e. Na 3 binnenwerk wissels was de garantie voorbij. De 4e heb ik zelf vervangen en ben toen gaan smeren met 80w90 versnellingsbak olie. De naaf is daarna heel gebleven.
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
-
- Expert
- Berichten: 291
- Lid geworden op: 15 mei 2021, 21:03
- Locatie: Noord Limburg
- Merk SP: Stromer
- Km-stand: 4000
Ik heb ze gehad van SA en Shimano in gewone fiets. In beide gevallen voortijdige slijtage van een tandwiel.mboelis schreef: ↑27 dec 2021, 01:12 In 1980 strapte ik de planetaire tandwielen van de SA naven ook kapot. Volgens de fietsenmaker schakelde ik teveel. In de 1e versnelling volgas wegscheuren, naar 2e en weer volgas tot de 3e. Na 3 binnenwerk wissels was de garantie voorbij. De 4e heb ik zelf vervangen en ben toen gaan smeren met 80w90 versnellingsbak olie. De naaf is daarna heel gebleven.
SA niet meer te repareren, compleet vervangen door fm. Shimano model kon gerepareerd worden.
Goede tip !
Versnellingsbak olie bevat zogenaamde EPA in goed Nederlands ‘extreme pressure additives’ , dat zijn stofjes die goed aan het metaal van de tandwielen blijven plakken en er voor zorgen dat er onder alle condities een smerende film achterblijft.
Alleen olie tussen de tandwielen is beter dan niks, maar de smerende werking is beperkt en voortijdige slijtage zal het gevolg zijn.
Verder is 80w90 een tamelijk dik vloeibare olie.
Voorkomt dat de olie makkelijk wegloopt.
Opgelet: smeerolie voor tandwielaandrijving luistert nauw. Niet zomaar iets anders kiezen.
-
- Expert
- Berichten: 237
- Lid geworden op: 20 nov 2021, 06:51
- Locatie: Bree
- Merk SP: Stromer st2 belt (dec 2021)
- Km-stand: 15000
Hier iets gelijkaardigs.
De eerste versnelling trapt door en als ik achteruit trap kraakt hij.
Fm kon het niet op 123 verhelpen en in garantie mogen ze de sturmey zelf blijkbaar niet openen.
Binnen 2 weken moet ik sowieso op eerste nazicht. Zo lang nog even blijven kraken, en dan sturen ze de sturmey op en krijg ik een vervangfiets.
Edit: het filmpje is blijkbaar vanzelf ingekort en dus redelijk nietszeggend nu
De eerste versnelling trapt door en als ik achteruit trap kraakt hij.
Fm kon het niet op 123 verhelpen en in garantie mogen ze de sturmey zelf blijkbaar niet openen.
Binnen 2 weken moet ik sowieso op eerste nazicht. Zo lang nog even blijven kraken, en dan sturen ze de sturmey op en krijg ik een vervangfiets.
Edit: het filmpje is blijkbaar vanzelf ingekort en dus redelijk nietszeggend nu
- Bijlagen
-
- VID_20220113_135018450.mp4
- (3.89 MiB) 45 keer gedownload
Lekker fietsen...