sensor problematiek

Plaats reactie
tyketto
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 aug 2020, 11:58
Locatie: ede
Merk SP: st 1
Km-stand: 11.000

Ik rij bijna iedere dag op en neer naar mijn werk, zo'n 23 km heen en 23 km terug.
Door weer en wind en aangezien ik in ploegendienst werk ook dag en nacht.
Tot nu toe ( ruim 1 jaar) met 11.000 km op de teller bijna geen problemen.
Ach 1x lekke band, na 1week nieuwe sensor en gewoon zijn beurtjes.

Echter nu laatste tijd regelmatig problemen gehad met de sensor. soms lukte het om te resetten maar toch ook al enkele malen naar de
dealer terug geweest. Daar zegt men dat er vuil op de sensor komt waardoor de problemen ontstaan.
En dat ik daar de gehele afgelopen winter (en ook tijdens de code rood doorgereden) er geen last van heb gehad!!
Na schoonmaken tijdje geen problemen meer.


Maar mijn vraag is hebben meerdere mensen hier last van?
Vind het raar dat vuil op de sensor kan ontstaan, zeker in het weer in Nederland met veel regen e.d..
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

tyketto schreef: 30 nov 2021, 04:13 Daar zegt men dat er vuil op de sensor komt waardoor de problemen ontstaan.
En dat ik daar de gehele afgelopen winter (en ook tijdens de code rood doorgereden) er geen last van heb gehad!!
Na schoonmaken tijdje geen problemen meer.
Volgens de fabrikant van jouw TMM sensor hoeft de sensor niet schoon gemaakt te worden. Sterker: die raadt aan de sensor volledig met rust te laten.

1. jouw FM weet niet waar hij het over heeft
2. afgelopen winter geen problemen is normaal
3. na schoonmaken even geen problemen meer is toeval

Bron: viewtopic.php?p=66737#p66737
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

+1
tyketto schreef: 30 nov 2021, 04:13 Echter nu laatste tijd regelmatig problemen gehad met de sensor. soms lukte het om te resetten maar toch ook al enkele malen naar de
dealer terug geweest.
Waaruit bestaan die problemen precies?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
tyketto
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 aug 2020, 11:58
Locatie: ede
Merk SP: st 1
Km-stand: 11.000

Nou de sensor blijft "aanstaan". dat wil zeggen de ondersteuning gaat gewoon door, hoef niet eens meer te trappen.
Erg gevaarlijk. onderweg. Accu eruit halen helpt ook niet.
En de sensor opnieuw kalibreren lukt soms wel maar soms ook niet.
Soms gaat het vanzelf stoppen, maar meestal breng ik hem naar de dealer en laat het hen fiksen.
Die geeft dan aan dat sensor vuil is!
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Scooteren noemen we dat hier, is inderdaad niet fijn en zelfs potentieel gevaarlijk. Als je het merkt kan je het altijd met activeren van een remsensor stoppen. Dat zeg ik als workaround voor onderweg, niet als oplossing.

Ik zie een aantal mogelijke problemen:
- achterwiel staat niet op het juiste moment aangedraaid. Let op, er zijn ondertussen verschillende generaties TMM sensor welke een ander moment vereisen, ik weet niet of dat op jouw fiets van toepassing is
- TMM sensor zit niet correct gemonteerd, jouw dealer heeft hierover een instructie van Stromer gekregen
- TMM sensor is stuk

Daarnaast zie ik nog een echt probleem: jouw dealer weet niet zo goed waar hij het over heeft.
Sensor vuil is inderdaad realiteit, dus knap van hem dat hij dat geconstateerd heeft, maar het is zeker geen oorzaak van het probleem.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Werd het aanhaalmoment van de achteras al gecheckt ? :bn:

Eerst de achteras losdraaien (de as er niet volledig uitdraaien, maar enkel losdraaien tot het moment dat je aan het achterwiel lichte speling voelt), dan het achterwiel opnieuw vastzetten op het correcte aanhaalmoment (= 20 Nm voor jouw SP) en nadien de TMM sensor opnieuw kalibreren ... lost dit het probleem nog niet op, reset dan in het servicemenu de offset (vind je terug bij SENSOR) en kalibreer dan opnieuw.

Wat is het effect van deze handelingen ?
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Samtruwant
Pro
Pro
Berichten: 54
Lid geworden op: 27 jul 2019, 21:09
Locatie: Diksmuide

Ik denk, vrees dat jouw sensor aan het stukgaan is. Ik heb het zelf twee keer meegemaakt in 1 jaar tijd.
Eerst werd ook naar vuil verwezen of schommelende temperaturen. Wat betreft dat laatste kan er altijd wat speling op zitten, maar niet in die mate dat de fiets begint te scooteren.

Zie mijn ervaringen die ik onlangs neerschreef.
viewtopic.php?f=49&t=3304&start=400

Ik zou opnieuw een nieuwe sensor claimen onder garantie. Dat ding moet gewoon enigszins stabiel werken.
tyketto
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 aug 2020, 11:58
Locatie: ede
Merk SP: st 1
Km-stand: 11.000

Ik zal jullie bevindingen meenemen als ik weer eens dit probleem krijg.

Hou jullie op de hoogte.

Voor nu doet ie het voorbeeldig, ondanks de winterse buien :!:
tyketto
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 aug 2020, 11:58
Locatie: ede
Merk SP: st 1
Km-stand: 11.000

Nou weer opnieuw sensor problemen, geen foutmelding?
Kon hem wel kalibreren, echter geen ondersteuning.
Dealer heeft nieuwe sensor geplaatst.

Nu hopelijk probleem verholpen.
Plaats reactie