ST1 vs ST2 met riem

Templar
Rookie
Rookie
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 nov 2021, 21:19

Vorige week een testrit gedaan met de ST1 en ST2 met riem bij Velodome in Beveren
Eerst de ST1 geprobeerd en deze reed eigenlijk vrij lekker goede respons van de motor en zonder veel moeite haalde ik de 45 zelfs meer km/h. Voelde heel vertrouwd en degelijk ook het comfort viel aardig mee hij was wel uitgerust met een verende zadelpen en met de zwaarste batterij kwam deze rond de 6000 euro uit...ok dit voelde vrij goed aan heb ongeveer 30 km gefietst met een glimlach op mijn gezicht.
Daarna op pad met de ST2 met riem
Ook een een vrij goed gevoel met deze fiets,goede respons van de motor zeer degelijke fiets en de 5 versnellingen waren ok voor mij echter vond ik de verhouding van de ST1 iets meer rijplezier bieden. Ook qua comfort zeer ok. Enige issues dat ik had onderweg was dat de motor 2x uitviel. Maar dat was blijkbaar door slecht contact van de batterij.
Deze fiets met zwaarste batterij en verende zadelpen kost dik 1000 euro meer.
Ok de riem vergt minder onderhoud tot zelf niks.
Moeilijke keuzes maar de dealer zegde zelf tegen mij dat de ST1 een meer betrouwbare stromer is met minder issues dan de nieuwe ST2 met riem.
Scheelt natuurlijk dik 1000 euro...voor eigenlijk hetzelfde rijplezier zelf nog iets meer op de ST1 voor mij...
Ik zie door het bos de bomen niet meer...
ST1 met ketting meer onderhoud maar kost pak minder met minder issues volgens de dealer
Of....
ST2 met riem geen onderhoud kost wel 1000 euro meer en volgens dealer meer issues.
Wat denken jullie hierover

Graag raad

Mvg

Dirk
SpeedPAT
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 291
Lid geworden op: 15 mei 2021, 21:03
Locatie: Noord Limburg
Merk SP: Stromer
Km-stand: 4000

Een advies op maat aan derden is altijd ingewikkeld.
Wat voor de een makkelijk is wordt door een ander als heel ingewikkeld ervaren.

Ik heb een voorkeur voor een ST2 met 983 Wh accu boven een ST1. Reden riemaandrijving.
Die beveel ik dan ook aan, ondanks de hogere prijs.

Behalve het verend zadel zou ik meteen een verende voorvork laten monteren.
Handig voor buitengebied en hobbelige wegen in de stad.
Bekijk de investering over een langere termijn van minimaal 3 jaar. En vergelijk de jaarlijkse afschrijving met je vergoeding en het aantal km dat je ongeveer denkt te gaan halen.
Als het goed is kun je de duurdere fiets met gemak betalen ?
.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Als je enorm geniet van onderhoud aan je fiets: de ST1. Goedkoper en meer hobby werk.
Als je niet perse geniet van ketting onderhoud, of er zelfs een hekel aan hebt: de ST2. Zeker in de herfst heb ik niet altijd zin om weer die ketting te gaan kuisen. Niet veel werk, maar het is wel altijd op een moment dat het niet uitkomt. Als er in mijn maat een fijne fiets met riem zou zijn was ik al lang overgestapt!
(hint aan Stromer: kom nou eindelijk eens met die ST2 XL, hint aan Klever: kom ook met een N-Rogue Pinion - evt. Alpha :mrgreen: )
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Idd persoonlijk. Ik ken de ST1 door en door. De ST2 alleen als leenfiets. Ik kan wel zeggen dat onderhoud ketting een eitje is maar ik stap ook over op de ST3 pinion. Met riem dus.......
De ST1 kent weinig echte gebreken. De enige problemen zijn een los zittende accu, een niet goed sluitende accuklep wanneer er geen accu inligt ( hebben alle Stromers :x ), soms wat problemen met de lagers van trapas, vooras en pendalen ( die zijn van plastic......, ik heb ze vervangen, de trappers, niet de lagers) Mijn fm bevestigt ook dat de 1 een goed fietsje is. De 2 is wat problematischer op dat vlak al zijn de meeste issues wel opgelost. Je leest hier op het forum wel het een en ander met de kantekening dat negatieve verhalen eerder verteld worden.
Ik vind de ST1 een prima fietsje die je onder gunstige omstandigheden 45 km per uur laat fietsen. Doet zeker niet onder voor de ST2. Nadeel van de 2 is in mijn ogen het hebben van maar 5 versnellingen. De 1 heeft er 9, die je dus wel schoon moet maken. :D
Succes met je afwegingen

Peter
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

De keuze tussen de ST1 of de ST2 is er voor 90% eentje tussen ketting of riem.

In rijcomfort zijn ze 100% identiek (te maken) omdat ze precies dezelfde frame-geometrie en stuur/stuurpenopties hebben en er optioneel dezelfde geveerde zadelpen en geveerde voorvork op te monteren zijn.

Twee belangrijke verschillen: de ST2 heeft een betere koplamp, mét high beam functie en een OMNI C module met volledige connectiviteit. (Dit laatste is optioneel te activeren bij de ST1, mits je het nieuwste model neemt en niet een ouder model met OMNI BT.)

Waarom is de keus verder voor 90% ketting of riem? Omdat je FM gelijk heeft: de ST1 is een nagenoeg probleemvrije Stromer en de ST2 heeft zijn portie écht wel gehad. Let wel: vrijwel elk probleem bij de ST2 - inclusief het slechte contact met de accu als je een hobbel neemt, iets wat deze FM al láng had kunnen en moeten oplossen (is eenvoudig) - is inmiddels bekend bij Stromer en er bestaan oplossing voor.

Voor een kleine bloemlezing over de bekende ST2 problemen kun je deze blog eens doorlezen:

https://www.speedpedelecreview.com/nl/t ... oeft-niet/

Persoonlijk vind ik de ST1 een superleuke speed pedelec, maar ik rij zelf met een Klever met riem-aandrijving en voor een commuter speed pedelec zou ik nooit meer een ketting nemen. Wat dat betreft: 100% de ST2, maar dan wel zorgen dat je een goeie, ervaren dealer hebt met gratis leen-Stromers als er toch een keer wat mis gaat.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Joker
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 399
Lid geworden op: 13 nov 2020, 18:52
Locatie: Gent
Merk SP: Stromer ST2 LE
Km-stand: 20000

Ik heb 4 weken met een ST1 vervangfiets rondgereden. Het verschil in fietsen vind ik verwaarloosbaar. Beide fietsen rijden prima.
De ST1 schakelt wel makkelijker.
De riem van de ST2 kuist iets makkelijker.
Ik heb destijds de ST2 gekozen omwille van de kleur en de riem.
Als ik nu moest kiezen dan werd het de ST1.
Bluuf me je fikn van me velo!
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Joker schreef: 29 dec 2021, 09:54 Als ik nu moest kiezen dan werd het de ST1.
Heb je in die 4 weken ook regen, modder, zout of dat soort ellende gehad?
In de zomer vind ik een ketting namelijk ook veel minder en probleem dan in de herfst of winter. Na een paar dagen door de natte sneeuw fietsen is het met ketting schoonmaken en smeren. Doe je dat niet, dan is het daarna dikke ellende.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Joker
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 399
Lid geworden op: 13 nov 2020, 18:52
Locatie: Gent
Merk SP: Stromer ST2 LE
Km-stand: 20000

FreddyH schreef: 29 dec 2021, 10:06
Joker schreef: 29 dec 2021, 09:54 Als ik nu moest kiezen dan werd het de ST1.
Heb je in die 4 weken ook regen, modder, zout of dat soort ellende gehad?
Dat was in oktober. Regen en modder heb ik wel gehad. Maar geen ellende en zout.
Ik kuis mijn fiets elke week. Ook de vervangfietsen.
Met het juiste materiaal valt dat allemaal wel mee.

Nadeel aan een ketting is wel dat die ook kan afvallen onderweg. Toch een aantal keer voorgehad. En dan heb je vuile vingers.
Maar verder was die ST1 prima.
Bluuf me je fikn van me velo!
Sihnon
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 29
Lid geworden op: 10 mar 2021, 16:38
Locatie: Kapellen

Had ook getwijfeld tussen ST1 en St2.
Heb gekozen voor betrouwbaarheid en nog geen spijt gehad.
Heb er nog verend zadel en voorvork erop laten zetten.

Paar issues met stilvallen door diepe putten en 1 defect koplamp.
FM heeft dit perfect opgelost.
Heb ST1 sinds mei 2021.

Ketting onderhoud vind ik toch geen probleem en ook omdat ik dan ook de fiets nakijk op defecten of dergelijke.
Heb al mensen gezien die zo een met riem hebben en hun fiets nooit kuisen :?

Dan heb ik liever een ketting.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Sihnon schreef: 05 jan 2022, 12:32 Heb al mensen gezien die zo een met riem hebben en hun fiets nooit kuisen :?
Ik heb een SP met ketting en ik maak hem ook nooit schoon. Wat is daar het probleem van?

De ketting onderhoud ik uiteraard wel en zo af en toe veeg ik met een handveger het ergste opgedroogde zand van de fiets af. C'est tout.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie