Je maakt wat mee als Stromert

Taan
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 183
Lid geworden op: 02 jun 2022, 17:15
Locatie: Uithoorn
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 9.000

Gisteren spiegeltjetik gedaan met een automobilist die me tegemoetkwam bij een wegversmalling. Voorrang is daar niet geregeld, dus degene die als eerste komt heeft voorrang. Er is echter genoeg ruimte voor een auto en een SP naast elkaar.
Ik vermoed echter ook dat hij expres mij kneep omdat er ook een fietspad naast ligt en ik daar volgens hem zou moeten rijden.
Ik heb nog omgekeken, maar hij stopte niet. Toen ben ik ook maar doorgefietst.

Achteraf niet zo'n slimme keuze van mij om tegelijk in de wegversmalling te gaan, maar tja, als er voldoende ruimte is waarom niet?

Resultaat is een gebarsten spiegelglas. Had een stuk erger kunnen zijn. Spiegel wilde ik toch al eens vervangen door ééntje die onder en binnen het stuur komt.
Sinds 7-2022: Stromer ST3 XL 2020 - Wit - 983wh
Eerst: Gazelle Cityzen Speed 2017 mooi weer rijder. (Fiets van mijn vrouw)
Nonsens
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 50
Lid geworden op: 23 mar 2022, 19:50
Locatie: Wemeldinge
Merk SP: Giant
Km-stand: 10500

Herkenbaar, die actie van die automobilist. Ik krijg regelmatig middelvingers en ben al een paar keer afgesneden omdat automobilisten denken dat ik op het fietspad moet. Gister kwam er nog eentje al toeterend rakelings voorbij gevlogen.

Eerst probeerde ik altijd zoveel mogelijk aan de zijkant te rijden maar dat resulteerde een paar keer in een uitwijkactie naar de berm. Nu rijd ik stug in het midden van mijn rijbaan, dan heb ik tenminste nog ruimte om uit te wijken zonder in de berm terecht te komen. Ik heb alleen wel het idee dat de automobilisten er nog bozer om worden, maar ach dat is hun probleem denk ik dan maar.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Zo doe ik het ook inderdaad. Dan maar boos. Liever dat, dan boos én het risico dat ik de berm in gekieperd word.

Bij wegversmallingen zonder voorrangsregels minder ik vaart totdat de auto erdoor is, of ik pak het stukje fietspad als dat leeg is. Ik neem het risico niet om mezelf daar samen met een auto doorheen te proppen. Dan ben ik op twee wielen toch altijd de verliezer en van voren ziet een automobilist al helemáál niet dat ik geen fietser ben (achterop zit tenminste nog een geel kenteken).
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Dit soort versmallingen (mijn ex-ww route), die doe ik via het fietsgedeelte ernaast als daar niemand anders rijdt. Maar meestal minder ik gewoon even vaart. Ik ga niet lopen wringen met een auto die totaal niet verwacht dat ik óók het midden kies. Dat geeft alleen maar problemen en onbegrip. Ik vind dit typische situaties waarin je als SP-er beter defensief dan assertief kunt rijden.

Deze keer was het je spiegel. Als je stuureind was geraakt krijg je vliegles en god weet waar je dan landt (genoeg paaltjes, stoep, betonnen randen, de passerende auto om tegenaan te knallen...ik moet er niet aan denken):


Zuiderkade Franeker.PNG
Zuiderkade Franeker.PNG (1.47 MiB) 418 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Eens, dit zijn niet de situaties om een punt te maken. Je hebt er niet zoveel aan als op je grafsteen komt staan dat je gelijk had…

Je hebt dit keer mazzel gehad. Zie het aub als leerpunt, het ongevallen topic staat al vol genoeg :shock:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
MarcelH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1788
Lid geworden op: 28 apr 2018, 10:37
Merk SP: Stromer ST7 LE

Ja je hebt er som $%@#^ bij..die de verkeers regels niet kennen, al weet ik niet of ik ze zelf zou kennen als ik alleen maar in de auto zat.....

Op de SP is het altijd de keuze tussen gaan voor je geluk of voor je gelijk....ik weet wel welke ik maak....

Echter soms gaan zaken zo snel dat je amper de tijd hebt om keuze te maken... :bu:
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 , 2023: ST7 , 2023 OPIUM :cool2:
Taan
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 183
Lid geworden op: 02 jun 2022, 17:15
Locatie: Uithoorn
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 9.000

Jullie hebben allemaal gelijk hoor. Achteraf niet zo'n slimme actie. Bij nader inzien is de ruimte ook krapper dan ik dacht, hoewel het met goede wil echt wel gaat.
Even uitwijken naar het fietspad is er hier niet bij. Ik kwam overigens van de andere kant, maar dan nog.
"gaan voor je geluk of voor je gelijk" dat vind ik een mooie Marcel. Volgende keer maar het eerste.
Bijlagen
Wegversmalling.JPG
Wegversmalling.JPG (241.25 KiB) 335 keer bekeken
Sinds 7-2022: Stromer ST3 XL 2020 - Wit - 983wh
Eerst: Gazelle Cityzen Speed 2017 mooi weer rijder. (Fiets van mijn vrouw)
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Het blijft oppassen. Op een stuk waar ik regelmatig kom is zo'n wegversmalling aangebracht aan 1 kant van de weg met duidelijke voorrangsborden erbij. Als ik daar aangefietst kom, netjes op het midden van de rijbaan en ook voorrang heb, dan nog zijn er vaak automobilisten die gewoon doorrijden.

Ook in die situaties geldt de regel van MarcelH. Gelijk hebben versus krijgen... Maar irritant is het zeker :dwarf:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Stromer ST
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 apr 2022, 20:06
Merk SP: Stromer
Km-stand: 0

Taan schreef: 26 okt 2022, 15:57
"gaan voor je geluk of voor je gelijk" dat vind ik een mooie Marcel.
Of op goed geluk voor je gelijk gaan … is dit geen mooie combi ?
🇨🇭ST3 Pinion Sport/Cool White/ABS/geveerd/BQ983
🇨🇭CP Chimayo+/photochromic
Gebruikersavatar
Marco69
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 381
Lid geworden op: 05 jun 2020, 12:01
Locatie: Abcoude
Merk SP: ST2 LE
Km-stand: 13.200

Ik heb er ook een stuk of 5 onderweg, het blijft altijd lastig, je hebt voorrang maar ik krijg het maar af en toe. Gelukkig zijn er fiets doorgangen naast de wegversmalling. Vooral als het donker is blijft het een geluksmomentje... :!:
ST2 LE | Redshift Shockstop | SPD | W-W <-->15km
Plaats reactie