Stromer ST3 versus Klever Alpha X 45: ondersteuning en actieradius

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ah juist.

De praktijk wijst gewoon uit dat het op het gebied van ondersteuning en actieradius lood om oud ijzer is tussen de Stromer ST3 en de Klever X Alpha 45. Maar dan wel van serieuze kwaliteit natuurlijk, want het zijn allebei topfietsen. Wat overblijft is een persoonlijke voorkeur voor de één of de ander. En omdat het echt twee totaal verschillende bikes zijn, zullen ze ook andere mensen aanspreken.

Ik ben superblij met mijn Alpha, maar als ik dan weer even op een ST3 rondrijd... het blijft moeilijk kiezen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Tja, dan maar ff de presentatie van Stromer afwachten en hopen ( tegen beter weten in) dat de prijs mee zal vallen voor een 1500 Wh(?) accu ( en fiets). :oops:
Een geluk is dat mijn blauwtje onder de 75% restcapaciteit lijkt te duiken. Nog even flink doorfietsen en dan de accu ter controle inleveren ( voor einde garantie)
Peter
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Gebruikersavatar
MarcelH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1788
Lid geworden op: 28 apr 2018, 10:37
Merk SP: Stromer ST7 LE

Leuk vergelijk....en ik moet eerlijk zeggen als ik de beide fietsen op de foto zie...vindt ik de klever ook mooi.
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 , 2023: ST7 , 2023 OPIUM :cool2:
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Peerke1960 schreef: 15 aug 2021, 22:02 Ik herinner me de opmerking laatst dat uiteindelijk de stroomconsumptie tussen de Stromer en de Klever niet zoveel verschilt. Zet de Klever een tandje lager en je actieradius stijgt . Dit tegen dezelfde prestaties. Er van uitgaande dat de prestaties van de Klever hoger zijn. Dit logenstraf je dit nu.
Ligt eraan wat je prestaties noemt.
- Accelleratie van de Klever is sneller, dat kun je wat indammen om meer range te krijgen.
- Topsnelheid van Klever is wat hoger, die kun je wat beteugelen om meer range te krijgen.
- Met wind tegen valt de Klever meer terug in snelheid (dus met windkracht 5 tegen tussen de auto's is met de Klever minder plezant dan met de Stromer), daar is niks op te tweaken. Ga je de max snelheid knijpen dan valt hij vermoedelijk nog wat meer terug in snelheid.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Klopt FreddyH, mede door de ervaringen van Stromeur ben ik nu van het idee af om op termijn een Klever te willen. Het levert mij te weinig op doordat ik er niet op vooruit ga qua actieradius. Al blijft het een mooie fiets met de richtingaanwijzers, pinion en belt.
Groetjes, Peter
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

MarcelH schreef: 16 aug 2021, 11:24 Leuk vergelijk....en ik moet eerlijk zeggen als ik de beide fietsen op de foto zie...vindt ik de klever ook mooi.
Het blijft een leuk punt van discussie.

Toen ik foto's stond te maken kwamen er wat mensen uit de buurt kijken, want het valt toch op, twee van die bijzondere voertuigen. Naast de bekende 'hoe hard'?, 'kost dat?'-vragen werd onderling ook uitgebreid gediscussieerd over welke nou de mooiste was. Iedereen was het erover eens dat de Klever behoorlijk apart is. De één vond dat positief (leuk, weer eens wat anders, valt wel lekker op) en de ander vond dat aparte helemaal niks (druk, over the top, raar).

Klevers illustreren altijd weer dan over smaak niet te twisten valt :D
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Blizzard
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 97
Lid geworden op: 18 nov 2017, 19:47
Locatie: Dalen
Merk SP: Stromer ST3 sport

Mooi uitgebreid vergelijk. Die 50+ km/h hoe komt dat tot stand? Bij 48 km/h stopt bij mij alle ondersteuning.... Of is dit een miswijzing van de smartwatch?

Groet,

Henk
Orange 20 inch ST1X met 618 batterij. Exit, nu: ST3 sport mat zwart.
MarkSpartaan
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 92
Lid geworden op: 12 apr 2021, 19:02
Locatie: Dordrecht
Merk SP: Klever X Alpha 45
Km-stand: 1600

Als je het neutraal probeert te benaderen zijn het naar mijn idee de verstelbare stuurpen,gates riem en pinion versnellingsbak van de Alpha versus de derailleur en uitgebreide display van de ST3 waar het verschil gemaakt wordt.
Persoonlijk vind ik dan de features van de Alpha duidelijk meer bijdragen aan het fietscomfort en gebruiksgemak dan de derailleur en display van de ST3 .En dan heeft de Alpha ook nog knipperlichten als bonus .
Ervan uitgaande dat de prestaties qua ondersteuning en actieradius min of meer tegen elkaar kunnen worden weggestreept dan wint de Alpha wat mij betreft op punten.
Sparta E-Speed M9B Sept. 2017 , Klever X Speed Pinion Alpha April 2021
Nothing behind me, everything ahead of me, as is ever so on the road.
Jack Kerouac, On the Road
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Blizzard schreef: 16 aug 2021, 19:50 Mooi uitgebreid vergelijk. Die 50+ km/h hoe komt dat tot stand? Bij 48 km/h stopt bij mij alle ondersteuning.... Of is dit een miswijzing van de smartwatch?
Op de Alpha stopt de ondersteuning pas rond de 51 km/u op de display, al bouwt-ie wel al eerder wat af. De ST3: dezelfde verhaal maar dan rond de 49,5 km/u.

Beide bikes gaan op deze snelheid niet ineens op de rem, dus als ik er al stevig de sokken in had op een eindeloos stuk leeg fietspad rechtuit, en er komt ineens een goeie windvlaag in de rug bij, dan kun je zulke uitschieters krijgen. Die duren heel kort, maar het kan.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Mooi vergelijk.
Wie de snelste/zuinigste is zal me worst wezen, ik vind ze beiden top met elk hun + en -. Ik kijk met plezier naar beide hier in de fietsenstalling.
Als ik de grafiek bekijk vallen mij dadelijk 2 zaken op:
1: de snelheid bij de Klever gaat er vaker en dieper uit dan bij de Stromer
2: de hartslag is duidelijk een beetje lager en gelijkmatiger bij de klever, zelfs als die moet accelereren

1: vertragen is nefast voor gemiddelde snelheid, accelereren nefast voor verbruik
2: als je zelf niet meer moeite moet doen bij het accelereren wil zeggen dat de ondersteuning zo hoog is dat je de nood niet hebt om extra moeite te doen, opnieuw nefast voor het verbruik

Het verschil tussen een standaard 11sp cassette en de pinion 1.12 is verwaarloosbaar wat betreft verhoudingen, grote verschillen in cadans gaat dat niet geven want cadans heeft wel veel invloed op het eigen geleverde vermogen, maar hier niet van toepassing.
Mijn conclusie:
Zet ze beide maar in mijn garage :cool2:
Plaats reactie