Stromer ST3 versus Klever Alpha X 45: ondersteuning en actieradius

Jerremaister
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 34
Lid geworden op: 17 jan 2021, 19:25
Locatie: België

Beste Forumleden

Welke van deze 2 SP's is het meest geschikt als je knieklachten hebt bij zwaardere krachtzetting?
Dus, welke kan je het beste met souplesse, hogere cadens rijden? Ik veronderstel dat de ST3 Pinion naar kracht exact hetzelfde is als de ketting-variant.

Ik heb gelezen dat je met de ST3 juist een versnelling hoger moet schakelen bij wind tegen zodat de krachtsensor detecteert dat er meer ondersteuning gegeven moet worden. Dit is dan het tegenovergestelde van souplesse lijkt me.

Is dit bij de Klever Alpha ook het geval, daar deze buiten een krachtsensor ook een trapassensor heeft? Of kan je hierdoor wel meer omwentelingen trappen en toch genieten van de volle ondersteuning?

Alvast bedankt voor de info.
Stromer ST3 - limited edition 2022 - XL
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Bij de gewone Klevers (B en X met ketting) kan je in een lagere versnelling snel rondtrappen zonder echt kracht te zetten, dan gaat de fiets gewoon versnellen. Bij Stromer is dat niet zo. Hoe het bij de Pinion varianten is weet ik niet.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Achiel
Expert
Expert
Iraq
Berichten: 181
Lid geworden op: 19 sep 2020, 15:23
Locatie: Zeeuwsch-Vlaanderen
Merk SP: Klever X-speed Pinion
Km-stand: 16000

De Klever Pinion heeft ook een rotatie sensor.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Achiel schreef: 17 jan 2022, 21:26 De Klever Pinion heeft ook een rotatie sensor.
Dat weet ik, wat voor mij onbekend is of het gedrag hetzelfde is (zonder kracht trappen heeft flink ondersteuning).
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Achiel
Expert
Expert
Iraq
Berichten: 181
Lid geworden op: 19 sep 2020, 15:23
Locatie: Zeeuwsch-Vlaanderen
Merk SP: Klever X-speed Pinion
Km-stand: 16000

FreddyH schreef: 18 jan 2022, 08:12
Achiel schreef: 17 jan 2022, 21:26 De Klever Pinion heeft ook een rotatie sensor.
Dat weet ik, wat voor mij onbekend is of het gedrag hetzelfde is (zonder kracht trappen heeft flink ondersteuning).
Zeker in ondersteuningsstand 3 gaat hij er bij een beetje je benen in beweging houden er aardig vandoor.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Achiel schreef: 18 jan 2022, 09:36 Zeker in ondersteuningsstand 3 gaat hij er bij een beetje je benen in beweging houden er aardig vandoor.
Bedankt voor de bevestiging. Ik zal vanavond eens proberen of dat bij de gewone X-Speed in standje 2 ook minder extreem is. Morgen wordt hij namelijk weer door de FM opgehaald.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Achiel
Expert
Expert
Iraq
Berichten: 181
Lid geworden op: 19 sep 2020, 15:23
Locatie: Zeeuwsch-Vlaanderen
Merk SP: Klever X-speed Pinion
Km-stand: 16000

Misschien is dat effect wat te verminderen door in het menu de ondersteuning per stand iets terug te schroeven. Zou dat dan vanavond ook proberen, stand 2 staat bij mij niet maximaal, stand 3 is gewoon turbo.
Gebruikersavatar
Niwla
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 318
Lid geworden op: 26 jan 2020, 18:43
Locatie: Groningen
Merk SP: Klever X Alpha 45
Km-stand: 10K

Net een proefrit voor morgen gepland met een Klever X Alpha 45 2022. (in voorbereiding op de ST3 LE testdag)

In de bevestigingsemail staat als tip:
"Neem een aantal scherpe bochten en probeer een paar keer flink te remmen en op te trekken. Voelt het goed?".
Misschien dat toch maar niet te letterlijk nemen :D
Klever X Alpha 45 Wild Grey, by.schulz G.2 LT, Ortlieb back roller hi-vis (2x), Lazer Anverz NTA MIPS
maar ik ben natuurlijk geen expert...
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Leuk!

Kijk juist maar uit met dat snel optrekken wanneer voor het eerst opstapt. Als je in de hoogste ondersteuningstand gecombineerd met een zwaar verzet vertrekt op de Alpha, dan schiet-ie er als een pijl uit de boog vandoor. Probeer eerst de reactie (en de kracht) van de motor goed te 'voelen' en vertrek als je voor het eerst opstapt vanuit stilstand in een licht verzet. (Met de PINION kun je schakelen terwijl je stil staat, dus die kun je meteen goed draaien.)

Zodra je een beetje weet en aanvoelt hoe de kracht-, en rotatiesensor en de motor reageren, lekker op zo'n donder geven :dwarf:

Ik ben benieuwd naar jouw mening over de Klever X ALPHA 45 versus de Stromer ST3 PINION.

Veel plezier!
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Niwla
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 318
Lid geworden op: 26 jan 2020, 18:43
Locatie: Groningen
Merk SP: Klever X Alpha 45
Km-stand: 10K

Bliksem wat een raket was dit zeg!
Gister een half uurtje een Klever X Alpha onder mijn gat gehad.
Eigenlijk was ik positief verrast door deze fiets.
Hij rijdt heerlijk en de dikke banden geven veel vertrouwen.
Rotatiesensor had voor mij niet gehoeven. Ik snap wel dat mensen hierdoor het gevoel hebben dat hij daardoor altijd in de startblokken staat. Bereik heb ik geen gevoel bij kunnen krijgen maar 1200whr lijkt me meer dan voldoende voor 35km enkele reis.
De 12 versnellingen waren goed verdeeld. Vooral veel in 10 (en heel even in 11) gefietst.

Tijdens de rit wel een keer naar beneden gekeken en moet zeggen dat ik toen het OMNI-scherm niet miste. :lol: :roll:

Na de proefrit een goed gesprek gehad en een mooie offerte ontvangen.

Nu mijn ervaring met de ST3 PINION afwachten.
IMG_6139 2.JPG
IMG_6139 2.JPG (4.21 MiB) 1381 keer bekeken
Aduard - Albert Harkemaweg
Klever X Alpha 45 Wild Grey, by.schulz G.2 LT, Ortlieb back roller hi-vis (2x), Lazer Anverz NTA MIPS
maar ik ben natuurlijk geen expert...
Plaats reactie