Stop jij als er een mede-SP'er met panne langs de kant van de weg staat?

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22833
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Aanleiding voor de vraag is een discussie die zich ontspint op Facebook:

Een SP-rijder die met panne langs de weg stond, GSM bij zich, overdag, geen technische ondersteuning nodig, wuifde/vroeg ook zelf niemand om hulp, is diep teleurgesteld dat hij door vijf SP-ers en een racer gepasseerd werd, die niet voor hem stopten. De passerende SP-ers neemt hij dit kwalijk, van de racer had-ie het wel verwacht, aldus het 'slachtoffer'. Hij had alle middelen bij zich om het euvel te verhelpen, alleen wc papier en morele ondersteuning ontbraken.


Vraag van de dag:

Stop JIJ voor een mede-SP'er met panne?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ligt heel erg aan de situatie. Soms heb ik wat haast, dan niet. Als ik tijd heb dan wel.

Niet alleen voor SPers, ik ben een keer gestopt voor 2 oudere mensen met problemen aan hun fiets, ook al een keer voor een wielrenner met lekke band en vorige week nog voor een kindje dat achterop de fiets bij mama de knuffel verloor (even opgeraapt en ingehaald).

Maar los daarvan: als je niet hulpbehoevend rondkijkt en je kunt het probleem zelf oplossen... wat zeur je dan nog?
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22833
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ongeval: ja ik stop direct, help en schakel hulp in. Als er al toestroom is en ik zie mensen bellen i.p.v. filmen, of de hulpdiensten zijn er al, dan rij ik door. Ik ben geen ramptoerist.

"Zwakkeren" (zoals ouderen, kinderen, minder validen en dieren): ja, stop ik ook voor.

Gaat het niet om één van de twee voorgaande gevallen en is mijn eigen veiligheid een risico, b.v. omdat het midden in de nacht en/of in desolaat gebied is? Nee, dan stop ik als vrouw alleen absoluut NIET. Iedereen heeft een GSM, zeker mensen die op een stukje moderne techniek rondrijden. Ze kunnen zelf hulp inschakelen.

Vraagt iemand met panne om hulp in een voor mij als vrouw alleen veilige situatie? (En nee zó snel voel ik mezelf nou ook weer niet onveilig). Tuurlijk stop ik even.

Staat er een volwassen man midden overdag met panne langs de kant van de weg in bewoond gebied die niet om hulp vraagt? Nee, stop ik niet voor. Ik zie dat-ie zich wel redt. Ik red mezelf meestal ook wel met panne. Als ik hulp nodig heb vraag ik erom en ik verwacht dat ook van een ander.


Blijkbaar ging het hier om een 'stukje morele ondersteuning' dat mede SP'ers uit eigen beweging moeten aanbieden. Persoonlijk voel mij niet geroepen om het handje van een volwassen kerel vast te houden. Maakt mij dat asociaal, individualistisch en niet-solidair? Ik vind van niet.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ongevallen: idem, maar dat vond ik buiten de context van de vraag.

Als vrouw heb je inderdaad, helaas, nog een extra overweging te maken. Ik kan me (gelukkig) niet voorstellen hoe het is om altijd die overweging te moeten maken maar word er wel diep treurig van dat het nodig is.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
mrstrom

Op de racefiets stop ik wel altijd voor andere racefietsers. Maar hulp is nooit nodig, eigenlijk heeft iedereen alles mee. Het is/was gebruikelijk bij racefiets even te horen of er hulp of materiaal nodig is. Die rijden gemiddeld ook wat vaker lek.

Op de SP nog niet meegemaakt, kom zelden iemand tegen op een SP.

Maar in het tijdperk van mobieltjes is het allemaal niet meer zo nodig. Veel dealers hebben ook een pech service. Of je bent een taxi of weet ik veel. Band of pech verhelpen bij een SP doe je ook niet zo 1, 2, 3 als op een racefiets.

Bij motorrijders was het ook altijd gebruikelijk voor het tijdperk van mobiels. Nu heeft iedereen wel een pechhulp.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22833
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

FreddyH schreef: 30 sep 2021, 07:02 Als vrouw heb je inderdaad, helaas, nog een extra overweging te maken. Ik kan me (gelukkig) niet voorstellen hoe het is om altijd die overweging te moeten maken maar word er wel diep treurig van dat het nodig is.
Vrouw, klein en daarmee ondanks grote waffel fysiek niet mega-weerbaar, en een genderidentiteit die door mensen als 'afwijkend' kan worden beschouwd. Helaas inderdaad allemaal redenen om in bepaalde situaties razendsnel in te schatten wat ik doe of laat.

Helm met vizier maakt het geheel gelukkig wel een stuk anoniemer, maar met name de combi desolaat + donker betekent voor mij: doorkarren tenzij iemand in acuut gevaar is.


Maargoed, zelfs als het wel gewoon veilig is, of als ik een kerel van 1,90m zou zijn, dan stop ik nog steeds niet voor iemand die duidelijk niet in grote problemen zit.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
TomSP
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 247
Lid geworden op: 15 sep 2019, 19:49
Merk SP: Stromer ST3 Pinion
Km-stand: 23276

Zomaar bij iemand stoppen, nee. Iemand die bewust naar je wenkt met de vraag te stoppen , ja als de situatie dat toelaat. Op basis van tijdstip/locatie/aantal personen etc weeg ik het af of stoppen noodzakelijk is.
In de huidige tijd met mobiele telefoon is hulp van derden nooit ver weg.
Heb verder niet veel bij me qua gereedschap (alleen een CO2 pompje en wat inbussleutels), dus heel veel assistentie kan ik niet bieden.

Heb zelf na mijn valpartij twee jaar geleden iemand laten stoppen die me zonder pardon zijn telefoon gaf zodat ik kon bellen, nadat ik had aangegeven dat mijn telefoon stuk was.
10-2019 - 10-2022 Stromer ST1x Ocean - 14417 km
10-2022 - ... Stromer ST3 Pinion Deep Black - 8864km and counting
LNY
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 406
Lid geworden op: 19 dec 2017, 09:29
Locatie: Amsterdam e.o.
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 18000

TomSP schreef: 30 sep 2021, 16:25 Zomaar bij iemand stoppen, nee. Iemand die bewust naar je wenkt met de vraag te stoppen , ja als de situatie dat toelaat.
Precies dit!!

Ik denk dat de betreffende persoon wellicht uit het wereldje van motorrijders komt. Daar is dat het wat meer gemeengoed om elkaar op pad te helpen of morele steun te bieden.
Daar heerst nog een saamhorigheidsgevoel. Je ziet dat onder recreatieve rijders nog steeds heel veel. Ook omdat er veel sleutelaars en mensen met technische kennis tussen zitten.

Of zoiets onder fietsers ook geldt weet ik niet. Maar ik kan me voorstellen dat de gemiddelde SP rijder een heel ander soort fietser is dan de recreatieve wielrenner. Velen daarvan hebben ook niet de technische kennis en interesse. En meestal zijn het geen recreatieve ritten en wordt de SP gebruikt om snel van A naar B te komen. Dan is er ook weinig tijd voor random morele steun langs een fietspad.

Voor noodgevallen moet natuurlijk altijd gestopt worden. Als iemand mij zou vragen/ wenken om te stoppen, zou ik altijd proberen stoppen omdat je niet weet of het een noodgeval is. Maar dat geldt eigenlijk in de meeste situaties, of je nou met de auto, fiets, lopend etc bent.
ST3 cool white - sport - 983Wh
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Gewone fietser, pedelec rijder en SP rijder : ik vertraag en vraag al rijdend of ik met iets kan helpen.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Bicarbonaat

ik stop niet bij panne , en ik verwacht zelf nooit hulp wil bij panne.

een ongeval is een andere zaak.
Plaats reactie