De zoektocht naar een SP

Tom Simoens
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 okt 2021, 20:39
Locatie: Desselgem

Beste vrienden van de Speed Pedelec

Ik ben een SP-leek die de laatste maanden en vooral weken steeds meer heeft overwogen om zijn auto te verkopen en over te stappen naar een SP. Tijdens COVID-19 werd het heel duidelijk dat ik mijn eigen auto enkel gebruikte voor woon-werkverkeer en dat ik verder te veel moest uitgeven voor een wagen die ik amper gebruik. Ik kon namelijk altijd perfect met de bedrijfswagen van mijn vriendin gaan, aangezien zij wél thuis moest werken.

Nu zij weer naar het werk moet, wil ik een nieuw vervoersmiddel. Om het relatief heuvelachtige terrein tussen Desselgem en Oudenaarde over te steken ben ik al in een aantal fietswinkels langs geweest. Het zou gaan om een traject van 22km enkel en voorlopig mag ik op het werk omwille van de veiligheid in principe nog geen accu opladen. Ik heb al een aantal SP's kunnen testen en ik was alvast rostvast overtuigd dat ik hiervoor moest gaan. Bovendien zal ik met een fietsvergoeding en het wegvallen van de kosten aan de auto een kleine 2.000 euro per jaar extra over hebben.

Ik zou graag binnenkort overstappen, maar de keuze is enorm moeilijk. Ik weet er te weinig van en ik krijg veel tegenstrijdige dingen te horen. Ik twijfel in principe nog tussen twee merken. Elk van een FM die ik vertrouw en die op een steenworp van mijn huis gelegen zijn, wat goed uitkomt voor het onderhoud van de SP als ik geen auto meer heb.

-> Ik overweeg het model van Manufaktur via de onderstaande link. Wat me hier tegenhoudt, zijn de geruchten dat de motor van Bosch niet zo goed is als wordt beweerd, alsook het feit dat ik geen enkele deftige recensie van deze fiets kan vinden. Enkel één artikel in een Duits fietsblad dat ik via de site van Manufaktur zelf heb gevonden. Ik zou deze SP kunnen aankopen voor een 5.500 euro.

https://www.ebike-manufaktur.com/en/kat ... -disc-2021

-> Ik overweeg ook een Stromer. Hier vraag ik me achter af voor welk model ik zou gaan? De ST3 lijkt me perfect, maar is met de accu die ik nodig heb te ver buiten het budget dat ik comfortabel kan uitgeven. De ST2 is betaalbaar als ik ervoor kies om een verend zadel te laten vallen en ik heb gehoord dat de riemaandrijving niet zo goed zou zijn als het klinkt? De verkoper vertelde me dat een ST1 niet krachtig genoeg zou zijn voor het traject en de afstand die ik overweeg. Die zou echter wél heel betaalbaar zijn en persoonlijk zie ik na veel vergelijken niet veel verschil tussen de motor van de ST1 en de fiets die ik overweeg bij Manufaktur?

Kortom, ik heb jullie hulp nodig om een knoop door te hakken. Ik ben als de dood voor een foute aankoop, maar ik wil wel zo snel mogelijk overstappen op een SP. Alvast bedankt voor alle hulp en tips!

Met vriendelijke groet

Tom
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1593
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Manufaktur ik ook niet, Bosch wel en daar is hier op het forum genoeg info over te vinden.
Als de ST1 niet krachtig genoeg is vraag ik me af wat je van Bosch maakt met 350W?
Problemen met ST2 met riem en SA zijn ondertussen gekend en opgelost of op te lossen zodat het geen probleem meer wordt.
Tja, er is veel te krijgen en een keuze maken binnen een budget is altijd een uitdaging. De juiste keuze weet je eigenlijk pas na enkele proefritten met diverse SP’s. En dan nog is het een indruk van het moment zonder veel eigen ervaring.
Succes.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Die fiets van Manufaktur zou ik lekker laten staan. Middenmotor in combinatie met ketting/derailleur is vragen om VEEL kettingen en tandwielen vervangen. Ga er voor het gemak vanuit dat je elke 1500 km (anderhalve maand) een nieuwe ketting en cassette nodig hebt. Niet tof.

De ST1 is niet krachtig genoeg? Tjoh. Natuurlijk is die minder krachtig dan een ST3, maar hij is vergelijkbaar met mijn SP (Bulls Green Mover uit 2014). Er is een reden dat ik al bijna 8 jaar op die fiets rond rijd... Ga gewoon lekker op een ST1 en ST2 testen en kijk wat je ervan vindt. Er is maar 1 manier om daarachter te komen :ay
Na 2-3 dagen woon-werk op beide fietsen weet je genoeg om je keuze te maken. Als je het niks vindt dan kan je nog altijd een ST3 of Klever X-Speed oid testen.

Zorg wel dat je budget hebt voor de grootste accu, gezien dat je niet op je werk kunt laden.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
MarcelH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1788
Lid geworden op: 28 apr 2018, 10:37
Merk SP: Stromer ST7 LE

Welkom, gezien je volgens mij een zuiderbuur bent zou ik als ik jou was ook de Ellio een proberen !

Verder inderdaad voor een echte SP is een middenmotor van Bosch niet toereikend als je 45km/h wilt rijden.

Succes met de keuze
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 , 2023: ST7 , 2023 OPIUM :cool2:
Gebruikersavatar
Polling
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 okt 2017, 16:32
Locatie: Oudheusden (NB) (NL)

FreddyH schreef: 04 okt 2021, 22:17 Die fiets van Manufaktur zou ik lekker laten staan. Middenmotor in combinatie met ketting/derailleur is vragen om VEEL kettingen en tandwielen vervangen. Ga er voor het gemak vanuit dat je elke 1500 km (anderhalve maand) een nieuwe ketting en cassette nodig hebt. Niet tof.
Ik heb een SP met middenmotor en derailleur, en elke 1500 km is zwaar overdreven. 6000-7000 km.
Peter Polling
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer
BramVDBe
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 73
Lid geworden op: 21 jun 2020, 13:34
Locatie: Bonheiden België
Merk SP: Stromer st1 2020
Km-stand: 11000

Ik rijd een traject van 30km enkel op een ST1 (en een vlak, recht parcours) en moet, zeker in de winter, bijladen op het werk. Let wel, ik ben groot (1m90), zit zeer recht op de fiets (ben ietsjes te groot voor de L maar heb er geen last van + niet de meest sportieve afstelling van stuur) en weeg veel (90kg + 2x volle fietstas). Dit zijn allemaal zaken die ook meespelen in je batterijverhaal.

Heb indertijd ook een ST3 getest maar voor een beetje meer power (makkelijker 45km/h) was deze me veel te duur.

Ik denk dat jouw traject zeker geschikt is voor een ST1 (met max batterij) als je een beetje meetrapt of de ondersteuning tweakt. Jouw andere optie ken ik niet (maar ik ben geen expert).
Joker
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 399
Lid geworden op: 13 nov 2020, 18:52
Locatie: Gent
Merk SP: Stromer ST2 LE
Km-stand: 20000

Tom Simoens schreef: 04 okt 2021, 21:04
-> Ik overweeg ook een Stromer. Hier vraag ik me achter af voor welk model ik zou gaan? De ST3 lijkt me perfect, maar is met de accu die ik nodig heb te ver buiten het budget dat ik comfortabel kan uitgeven. De ST2 is betaalbaar als ik ervoor kies om een verend zadel te laten vallen en ik heb gehoord dat de riemaandrijving niet zo goed zou zijn als het klinkt? De verkoper vertelde me dat een ST1 niet krachtig genoeg zou zijn voor het traject en de afstand die ik overweeg. Die zou echter wél heel betaalbaar zijn en persoonlijk zie ik na veel vergelijken niet veel verschil tussen de motor van de ST1 en de fiets die ik overweeg bij Manufaktur?
De ST1 is een prima fiets waar je die 22 km makkelijk mee kan overbruggen. Zelfs met de kleinste batterij.
De ST2 is gelijkaardig maar heeft een riem en schakelt dus anders.
De ST3 zit sportiever, trekt iets sneller op (= meer pret) maar heeft ook weer die ketting.

Een verend zadel heb je niet nodig op vlakke wegen.
Moest het nodig zijn kan je die achteraf nog plaatsen.

Ik zou de ST1 adviseren. Dan blijf je binnen je budget.
Hou je niet van de ketting, dan betaal je iets meer voor een ST2 of de nieuwe ST3.

Al aan een klever gedacht?
Succes met je zoektocht.

Johan
Bluuf me je fikn van me velo!
Tom Simoens
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 okt 2021, 20:39
Locatie: Desselgem

Ondertussen heb ik een andere FM bezocht die mij héél warm heeft gemaakt voor de Klever X Speed of de Klever X Speed Original. Beide hebben gelijkaardige specificaties als de ST1 en ST2, maar ik vind de Klever-fietsen veel betaalbaarder. Iemand die daar nog een bepaalde insteek over wil meegeven?
Gebruikersavatar
MarcelH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1788
Lid geworden op: 28 apr 2018, 10:37
Merk SP: Stromer ST7 LE

Klever fietsen rijden ook goed....wel heb je om 44 km te rijden de 1200 Wh accu nodig.
Ze consumeren in vergelijking met de stromers iets meer energie.

Als budget toereikend zou ik wel voor de pinion gaan....
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 , 2023: ST7 , 2023 OPIUM :cool2:
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Klopt, de 850 Wh batterij kan soms net tekort komen. Dan is goedkoop duurkoop daar een kleinere capaciteit batterij sneller slijt, door degeneratie. Het is slimmer, om wat je gebruik betreft, tussen 20 en 80/90 procent capaciteit te blijven. Overigens, mooie fietsen, de Klevers
Suc6 met je afwegingen, Peter
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Plaats reactie