Levensduur Speed Pedelec & Keuzehulp

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Barrie schreef: 30 okt 2021, 12:54 maar blijkbaar moet je wel telkens stoppen met trappen als je schakelt...vind ik toch een minpunt. Is dit ook bij pinion?
Daar is hier nog weleens discussie over. Ik heb zowel de ST2 met riem als de X-Speed PINION en de X Alpha 45 getest: ik trap gewoon lekker door tijdens het schakelen en heb nergens last van. Ik moet daar wel bij vermelden dat ik écht niet staand op de pedalen met maximale druk erop schakel.
Barrie schreef: 30 okt 2021, 12:54 Zal het nog laten bezinken maar ik neig nu toch naar de Klever: meer waar voor mijn geld en gaat het hardst (leek toch voor mij) ..enkel een beetje bezorgd over het wegvallen van de ondersteuning. Iemand hier ervaring mee?
Nooit last van gehad bij de X-Speed PINION met 850Wh accu, de X-Speed PINION met 1200Wh accu of de X Alpha 45 met 1200Wh accu. (En mocht dat bij jou wel gebeuren: gewoon garantie claimen, dan lost Klever het wel op.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Barrie schreef: 30 okt 2021, 12:54 - beperkt aantal versnellingen stoorde niet, maar blijkbaar moet je wel telkens stoppen met trappen als je schakelt...vind ik toch een minpunt. Is dit ook bij pinion?
Je hoeft niet perse te stoppen met trappen, wel met kracht zetten op de pedalen. Ja, dit is bij de Pinion ook zo.

Aan de andere kant van de medaille: met een derrie kan je bij stilstand niet schakelen. Mijn gewone fiets heeft een naaf versnelling en mijn SP een derrie, ik schakel bij beide al trappend, maar met minimale druk op de pedalen en bij beide schakel ik al tijdens het afremmen terug. De enige keren dat dit mis gaat is als ik onverwacht hard naar stilstand moet remmen, dan sta ik stil met de versnelling verkeerd. Die enkele keren is mijn naaf fijner.

Met onderhoud wordt het een ander verhaal, en nóg meer als je de combi naaf/Pinion met riem hebt. Geen kettingen meer schoonmaken is een ENORME pre!
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Barrie
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 okt 2021, 10:47

Ok, bedankt voor de extra info.

Nog iets vergeten te melden: bij de x-speed viel het op dat bij het stilhouden van de trappers de fiets precies licht afremt (of toch sneller trager gaat). Heeft dat te maken met regeneratie batterij of zo.. of heb ik me dat ingebeeld🙂?
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Als de regeneratie bij niet trappen aanstaat ja, maar die kan je ook uit zetten.
Plaats reactie