Hoe om te gaan met automobilisten

Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Graag leg ik het volgende voor:
Eergisteren reed ik door Beuningen, Gelderland over de weg. Het betreft een weg met gescheiden fietspaden, maar ook met 3 rotondes op korte afstand. Als SP prima te berijden om dat je als automobilist gewoon geen vaart kunt maken.
Ik werd van achteren benaderd door een luid toeterende auto die mij onverantwoordelijk inhaalde over een doorgetrokken streep. Ik heb op mijn nummer plaat gewezen, ik verminderde vaart. Eigenlijk raakte ik flink gestressed en liet dat blijken Het gebeurt niet vaak maar toch wel een paar keer in de maand dat ik in meer of mindere mate niet wordt getolereerd op de weg. Mijn boze reacties helpen niet en verhogen alleen maar mijn onveiligheid. Ik probeer steeds stoïcijnser te worden en gewoon te blijven rijden in hetzelfde tempo ( vind ik heeeel moeilijk)6
Dit soort situaties overkomt jullie ook en ik wil weten hoe jullie hiermee omgaan.
Met vriendelijke groeten, Peter
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Tja... Theoretisch moet je rustig blijven, maar praktisch is dat bijna niet te doen in zo'n situatie. Gelukkig komt dit bij mij steeds minder vaak voor, maar het gebeurt nog steeds. En te vaak.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Achiel
Expert
Expert
Iraq
Berichten: 181
Lid geworden op: 19 sep 2020, 15:23
Locatie: Zeeuwsch-Vlaanderen
Merk SP: Klever X-speed Pinion
Km-stand: 16000

Toeterende automobilisten krijgen als het mij wat lang duurt gewoon een middelvinger. Schijt aan lui die de verkeersregels niet kennen. Wel eens ruzie gehad met een doorgesnoven figuur, wou stoppen bij het politiebureau waar we toevallig passeerden, maar dan is het ineens niet meer nodig.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ik maak altijd een handgebaar van "even dimmen", daarna wijs ik op mijn kentekenplaat. Als ik tijd en ruimte heb om om te kijken schud ik even heel overdreven "nee" met mijn hoofd. Middelvinger kan agressie opwekken, bij de verkeerde typen is dat niet verstandig...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Op plekken waar de wetgever heeft bepaald dat ik op de rijbaan moet rijden, doe ik dat ook goed. Ik rijd in mijn rijstrook links van het midden. Als ik geen zin heb om me “uit de naad” te fietsen of omdat het gewoon te glad/gevaarlijk is, fiets ik ook gewoon wat rustiger (40 km/uur). Ik laat me niet meer opjagen. Ik ben daar helemaal klaar mee.

Mocht iemand toeterend achter me zitten of me via een doorgetrokken witte streep inhalen (beiden maak ik vaak genoeg mee), dan wijs ik niet naar mijn kentekenplaat, maak ik geen gebaren of maak ik tekens. Ik ga bij een stoplicht of als ik weer eens stil moet staan niet afstappen en om uitleg vragen. Met andere woorden: ik negeer het getoeter of de (onverantwoordelijke) inhaalactie over een doorgetrokken witte streep en zoek gewoon geen contact.

Waarom vertoon ik dit gedrag? Je bent als SP-er vergeleken met een automobilist erg kwetsbaar en ik wil graag de volgende dag ook nog normaal kunnen ademhalen.
Witte ST3 van maart 2019
Bicarbonaat

(Belgie)
indien het een straat is waar ik op mag rijden en de auto doet vervelend.
ervoor en zoals een motorrijder rijden qua positie , en als een fiets qua snelheid
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22815
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik doe (inmiddels, dat moet ik er wel bij vermelden) hetzelfde als Henry.

Officieel pik ik het niet als anderen mij in gevaar brengen, ik pik ook geen agressie en ik pik al helemaal geen agressie gecombineerd met je reinste domheid. Dat werkt als een rode vlag op een stier bij mij. Maar ik heb inmiddels goed begrepen dat mensen die zich in het verkeer misdragen maar één extra trigger nodig hebben om he-le-maal los te gaan. Ik ga die trigger niet zijn. Daar ben ik als SP-er te kwetsbaar voor, en als kaboutervrouw ook.

Als iemand de idioot wil uithangen dan doet-ie dat maar. Zulke mensen zijn toch niet voor te lichten of op te voeden.

Waar het wettelijk moet pak ik de rijbaan. Ik vind dat prima. Ik rij ook iets links van het midden op de strook. Ik probeer mee te komen met het verkeer, maar als dat niet lukt, dan maar niet. Als mensen daarom gek willen doen, mij best. Ik ga zo'n fikkie niet verder opstoken om mijn gelijk te halen, daar komt alleen maar meer ellende van.

Officieel vind ik dat dus wel een beetje laf van mezelf. Maar ik ga het niet erger maken dan het al is. Het lontje van zulke mensen is al veel te kort.

Het heeft me wel meer rust gegeven, dat ik niet meer 'moet' reageren van mezelf.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Bicarbonaat

Inderdaad
Soms koelt de soep gewoon af zonder dat je moet blazen.

Middelvinger enzo die ik nooit
In belgie was er iemand zijn benen kwijt door verkeersagressie.
En dan mag je spedelec wel vergeten zonder benen.
jovdt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 625
Lid geworden op: 28 mei 2018, 14:48
Locatie: geraardsbergen

Zoals Henry en Stromeur maar als het er erg over is onthoud ik de nummerplaat en breng een bezoekje aan de politie die dan verplicht is een bezoekje te brengen aan de agressor....Camera kan veel helpen ....
ST 2 van 2018 ww Geraardsbergen -Dilbeek 32 km enkel. Wat spullen van Jeroen...
RvW
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 35
Lid geworden op: 08 okt 2021, 22:24
Merk SP: Stromer
Km-stand: 12338

Fiets nog niet zolang op een speedelec maar moet wel over een weg van ongeveer 5 km met een paar flauwe bochten en 2 stoplichten die bijna altijd op groen staan en waar de auto's 50 mogen maar 60 rijden . Tot nu toe 1 keer ingehaald waar hij het mocht verder geen last, rij ook al 42 jaar motor en trek me niks aan van toeterende auto's. (doe ik met de vrachtwagen ook niet). Als de automobilist wil communiceren doe ik dat en anders laat maar gaan.
Plaats reactie