Welkom op Speed Pedelec Review! Stel je even voor.

The Crestfallen
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 okt 2021, 02:04
Locatie: Zonhoven
Merk SP: Stromer ST1 2019 LE
Km-stand: 8035

Stromeur schreef: 09 nov 2021, 21:18 Van de ene Launch Edition door naar de volgende. Die rode PINION is echt geweldig mooi. Gefeliciteerd! (Fijn dat je weer hebt kunnen opstappen na die valpartij!)
Ja ik vind die Pinion LE ook geweldig mooi. Ik was dadelijk verkocht toen ik ‘m zag. Plus eindelijk riemaandrijving en dat icm de Pinion. Dat gaat zalig rijden denk ik, plus onderhoudsvriendelijker ook nog eens.
Dat terug opstappen na die val was niet echt evident. Op een regenachtige zaterdagochtend om 5h in oktober met nog 15km voor de boeg, kapotte knie, geschaafde hand… Een paar dagen met de auto moeten gaan omdat de knie protesteerde, maar sindsdien toch vrij veel terug met de fiets! Dit jaar ga ik over de 100 dagen gaan met de SP naar het werk 💪
The Crestfallen
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 okt 2021, 02:04
Locatie: Zonhoven
Merk SP: Stromer ST1 2019 LE
Km-stand: 8035

Peerke1960 schreef: 09 nov 2021, 22:27 Welkom Jef,
Ik heb dezelfde afweging als jij gemaakt. Na 2 jaar rondgereden te hebben op een 1 nu de overstap gemaakt naar de 3 met Pinion. Ivm de veiligheid heb ik wel gekozen voor ABS optie.
Veel veilige kilometers,
Groeten, Peter
Dankjewel Peter!
Ik ben wel benieuwd naar het verschil tussen een 1 en de nieuwe 3 qua rijervaring. De ABS optie heb ik niet genomen, omdat ik ze vrij prijzig vind, en er eerlijk gezegd de meerwaarde niet van zag. Mijn wielen hebben nog nooit geblokkeerd tijdens het remmen. Maar het zal waarschijnlijk wel comfortabeler stoppen dan de standaard remmen.
Jij ook alvast veel veilige kilometers gewenst!
The Crestfallen
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 okt 2021, 02:04
Locatie: Zonhoven
Merk SP: Stromer ST1 2019 LE
Km-stand: 8035

mrstrom schreef: 10 nov 2021, 07:55 Welkom, mooie fiets gekocht ook! veel plezier en veilige km!
Dankjewel!
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

The Crestfallen schreef: 10 nov 2021, 08:57 De ABS optie heb ik niet genomen, omdat ik ze vrij prijzig vind, en er eerlijk gezegd de meerwaarde niet van zag. Mijn wielen hebben nog nooit geblokkeerd tijdens het remmen.
Dat het prijzig is, daar ben ik mee akkoord. Maar de meerwaarde zie ik wel. Mijn wielen zijn zowel vooraan als achteraan al geblokkeerd, niet gevallen maar toch... Met ABS kan je zonder nadenken (en dat is zo voor de meeste bij een noodstop) vol in de ankers met minder risico te vallen en de aardkorst van dichtbij te zien. En dat is wat waard.
The Crestfallen schreef: 10 nov 2021, 08:57 Maar het zal waarschijnlijk wel comfortabeler stoppen dan de standaard remmen.
Het zijn dezelfde remmen, dus niet comfort is het grote verschil. Je kan je voorwiel niet blokkeren en daar zit het voordeel. Dus bij normaal gebruik merk je er niets van en heeft het enkel geld gekost. Maar in geval van nood is het een mooi stukje techniek dat je pels zal appreciëren.

PS: ik heb ook geen ABS, rij met Klever. Maar als de optie er zou zijn zal ik het zeker overwegen, ten minste een testrit doen.
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Wat Jins zegt is ook mijn afweging geweest. 850 euro voor de ABS functie is een hoop geld. Echter ik hoef dit bedrag niet te besteden aan een geveerde voorvork omdat mijn route goed geplaveid is. :D
Een keer vallen voorkomen en je bent blij dat je ABS hebt.
Groetjes, Peter
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
WittiW
Rookie
Rookie
Luxembourg
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 nov 2021, 20:06
Locatie: Almere

Hallo,

Handmatige account verificatie is de beste :ay

Zelf heb ik me ingeschreven omdat ik binnenkort weer van huis naar werk ga reizen. Dat zal ongetwijfeld na de vandaag afgekondigde covidregels zijn en in de winter lijkt me een snelle fiets ook wel koud, oplossingen hoor ik graag. Zelf heb ik nog maar kort gekeken naar SP's en heb ik het idee dat met name accu's nog een probleem kwa duurzaamheid zijn.

Ik zal zelf tot ergens maart volgend jaar op een rijtje zetten wat voor een paar jaar de beste optie voor mij zal zijn. De keuze zal liggen tussen de SP of de trein. De reisafstand is met de fiets 37,5km en met de trein iets langer. Als ik met de fiets iets minder dan gemiddeld 40 km/uur haal, is de van deur tot deur tijd hetzelfde.

Mijn grootste vragen op het moment zijn:
- Is een 80km per dag (2, 3 of 4 dagen per week) goed te doen met een SP?
- Als je helemaal niet hard wil rijden, 20km/uur of minder, wordt je dan echt beboet op plekken waar je op de rijbaan moet rijden?
- Wissel je om van broek met huis-werk verkeer? Ik draag nette broeken en ik denk dat die super snel slijten op een zadel
- Hoe vaak ga ik vallen? LOL

Ik heb zelf in mijn jeugdjaren, van 5 tot 17, in Dieren gewoond. Dus misschien heb ik een voorkeur voor Gazelle, maar dan moet het ook wel top zijn.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22828
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

WittiW schreef: 12 nov 2021, 20:36 Handmatige account verificatie is de beste :ay
Ik was deze keer zó snel, ik leek wel een robot :dwarf:

Welkom!
WittiW schreef: 12 nov 2021, 20:36 - Is een 80km per dag (2, 3 of 4 dagen per week) goed te doen met een SP?
Ja hoor, kan prima. Hou wel rekening met bijladen op je werk voorafgaand aan de terugreis (is sowieso beter voor de levensduur van een Li-ion accu).
WittiW schreef: 12 nov 2021, 20:36 - Als je helemaal niet hard wil rijden, 20km/uur of minder, wordt je dan echt beboet op plekken waar je op de rijbaan moet rijden?
Hangt van veel factoren af; inderdaad je eigen rijgedrag, de drukte op het fietspad en vooral: of de handhaver in kwestie handelt volgens de letter van de wet of de geest van de wet. Tot nu toe vliegen de boetes ons nog niet om de oren, maar het kan gebeuren.
WittiW schreef: 12 nov 2021, 20:36 - Wissel je om van broek met huis-werk verkeer? Ik draag nette broeken en ik denk dat die super snel slijten op een zadel
Voor jouw afstand zou ik serieus fietskleding/buitensportkleding overwegen, ook je shirt. Opfrissen en omkleden op je werk. Als je pech hebt moet dat in de wc, dan is het even frummelen maar je went eraan :-)
WittiW schreef: 12 nov 2021, 20:36 - Hoe vaak ga ik vallen? LOL
Ik hoop nooit. Je kunt niet alle omstandigheden voorzien, maar goeie banden, je gemak houden en een defensieve fietshouding helpen al veel. Wat hier op het forum opvalt, is dat veel mensen binnen de eerste paar honderd a duizend kilometer onderuit gaan. Soms nét wat te enthousiast, niet allemaal ervaren fietsers en het gevoel hebben er alles uit te 'moeten' halen. Ik joeg mezelf in het begin ook veel teveel op (koop zo'n ding van 6k, dan wil ik hard gaan ook).
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

WittiW schreef: 12 nov 2021, 20:36 Ik heb zelf in mijn jeugdjaren, van 5 tot 17, in Dieren gewoond. Dus misschien heb ik een voorkeur voor Gazelle, maar dan moet het ook wel top zijn.
Gazelle maakt alleen SP's met Bosch middenmotor. Als dat jouw ding is: lekker voor gaan. Als dat niet jouw ding is: vooral links laten liggen.

Het fietst echt anders. Testen dus, en dan bedoel ik geen rondje rond de kerk maar een paar dagen achtereen je woon-werkverkeer ervaren.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Sandman79
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 nov 2021, 16:02
Locatie: Genk
Merk SP: Klever X-Speed Pinion
Km-stand: 1248

Hallo,

Ik ben Joost uit Genk, België. 42 jaar en sinds kort kani k via het werk een fiets leasen om naar het werk te gaan. (12a15 km enkel / dag)
Momenteel gebruik ik een cube hyde, met riemaandrijving en een alfine group. Op het gemakje (ik zweet nogal snel) doe ik er 40 minuten over, met de auto 20. Ik hoop met een deftige Speed Pedelec terug richting 20 minuten te raken.

Ik heb afgelopen week kort een Stromer ST2 kunnen testen, en komende dinsdag staat een Klever Pinion op het programma. Momenteel een lichte voorkeur voor de Klever pinion, De versnellingsbak lijkt me iets minder issues te geven dan de SA groep op de Stromer, de batterij upgrades zijn wat goedkoper,... Maar de ST2 staat op voorraad, de dealer is wat dichterbij... we zullen nog zien.

De ST2 reed lijk een droom, alleen had hij wel een erg rinkelende voorrem, een bekend issue zoals ik momenteel lees.
Zijn er eventueel al zwevende of semi zwevende remmen ter beschikking op fietsen? :) dan is dat geen issue meer en tgl een deftige upgrade die ik meer kan waarderen dan abs , wat me een beetje overkill lijkt op een fiets die geen 50 loopt. :)

Verder ben ik me nog aan het zoeken naar deftige fietskledij, waarin ik goed zichtbaar ben, zonder daarmee direct als een flying fluo banaan door de wereld te stappen. Qua broek misschien een ademende (zweet he ;) jeansbroek met kevlar binnenliner ofzo) en lichte ademende bovenkledij...
De helm ben ik ook nog niet over uit, maar eentje met vizier lijkt me als brildrager toch nog een pre te hebben, omdat ik met mijn bril anders nogal last had van rare windwervelingen op de ST2 als ik het vizier van de voorziene helm niet omlaagklapte.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ik heb als brildrager een fietsbril op sterkte. Ik vind een visier helemaal niks...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie