Welke reislader Klever ??

Bicarbonaat

Flyy schreef: 28 jul 2021, 18:44 Eine günstige Alternative zum Orginal wäre ein Netzteil von meanwell.

Zum Beispiel.
https://www.it-tronics.de/HLG-240H-48A- ... u8QAvD_BwE

Alternativ, wenn man etwas schneller laden will.

https://www.it-tronics.de/HLG-320H-48A- ... -IP65.html

Bei diesen Netzteilen lässt sich die Spannung en wenig absenken, um die Zellen zu schonen.






Een goedkoop alternatief voor het origineel zou een voedingseenheid van meanwell zijn.

Bijvoorbeeld.
https://www.it-tronics.de/HLG-240H-48A- ... u8QAvD_BwE

Of, als je wat sneller wilt laden.

https://www.it-tronics.de/HLG-320H-48A- ... -IP65.html

Bij deze voedingen kan de spanning iets worden verlaagd om de cellen te beschermen.

https://www.deepl.com/translator#de/nl/ ... nen.%0A%0A

heb je dit getest ?
een voeding heeft maar 2 draden , en de klever connector heeft 3draden.

dus wss is er een temperatuursensor of communicatie vanuit de batterij naar de lader
Gebruikersavatar
Flyy
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Germany
Berichten: 484
Lid geworden op: 22 jun 2020, 20:55
Locatie: Paderborn
Merk SP: Klever B-Speed / Grace easy IG
Km-stand: 25052

Jins schreef: 28 jul 2021, 14:40
Met een andere dan de Klever lader heb je enkel 2 draden nodig (+ & -), de 3de draad die de Klever lader nodig heeft om op te starten heb je dan uiteraard niet nodig.
So ist es. Das Ladegerät von Klever braucht den dritten Kontakt, um zu starten. Der Akku hingegen nicht. Kurz angetestet hatte ich es mal mit einem anderen Ladegerät. Mein Extenderakku hat ja auch nur + & -.


Dat klopt. De Klever lader heeft het derde contact nodig om te starten. De batterij, daarentegen, doet dat niet. Ik heb het even getest met een andere lader. Mijn verlengaccu heeft ook alleen + en -.
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Bicarbonaat schreef: 28 jul 2021, 19:42 heb je dit getest ?
een voeding heeft maar 2 draden , en de klever connector heeft 3draden.

dus wss is er een temperatuursensor of communicatie vanuit de batterij naar de lader
Zoals ik al schreef:
Met een andere dan de Klever lader heb je enkel 2 draden nodig (+ & -), de 3de draad die de Klever lader nodig heeft om op te starten heb je dan uiteraard niet nodig.

De Klever lader heeft die 3de draad nodig om de uitgang van de lader te activeren, zonder de eindtrap van de lader wordt er (uiteraard) niet geladen.
En ja dat werkt. Elke li-ion lader met max 50.4V is bruikbaar. Ga naar die man met zijn 40 rovers en je vindt zoveel laders met elk vermogen als je wil, let wel op de uitgangsspanning! De uitgangsspanning is meestal wel in te stellen, net zoals de Klever lader, die kan accu's laden van 36 tot 48V.
Bicarbonaat

Azo interessant van weten.
Heb je de connector zelf nagemaakt of ergens kunnen kopen?
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Die heb ik zelf gemaakt. Enkel zorgen dat er goed contact gemaakt wordt om inbranden van de contacten te vermijden. Ook opletten dat de polariteit niet "per ongeluk" verkeerd kan aangesloten worden.
Ander opties zijn:
1) Koop een originele lader.
2) Originele kabel/stekker gebruiken. Knip de kabel door, zet aan de kant van de lader een 3-polige stekker naar keuze (die de laadstroom aankan, dus geen prul ding) en aan je kabel met laadstekker de tegenpool van die stekker. Op de andere lader zet je dezelfde stekker maar gebruik je enkel 2 contacten. Je originele kabel/stekker kan je nu voor beide laders gebruiken.

Als je laders op verschillende plaatsen hebt staan is het enige wat je onderweg moet meenemen dus een stukje kabel, weegt niet veel en dat gaat niet stuk onderweg.
Nadeel van een externe lader is:
- Mogelijk verlies van lader/accu garantie, die lader is geen drama daar je er nog eentje hebt en een andere bijna niets kost https://nl.aliexpress.com/item/40010505 ... 2645e318-0 maar een accu kost geld, veeeel geld.
- Dat de lader, in geval het BMS een fout detecteert (bv temperatuur), niet aangeeft dat er een fout is/was.
De externe lader stopt gewoon met laden waar de originele lader (die ook gewoon stopt met laden) door de rode LED aangeeft dat er "iets" fout is/was. Nooit voorgehad maar het kan.
Ik kan de laadtoestand zien aan de geladen Wh, dus voor mij geen reden het niet te doen.
Fourre
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 19
Lid geworden op: 03 aug 2021, 22:54

Jins schreef: 28 jul 2021, 14:40 Garantie is belangrijk, accu's zijn duur.
Het makkelijkste is een originele lader, controleer wel de CV waarde (als je de mogelijkheid hebt ook de CC en cutoff stroom) want die kan nogal afwijken met een niet volledig opgeladen accu (ondanks 99% op het display) en mogelijk langere laadtijd.
Andere optie, als je kennis van accu's en laadproces up to date is en je de stekker hebt (of maakt), is een derde partij lader met een spanning van max 50.4V een optie. De lage stroom laders zijn stil door ontbreken van ventilator en veilig want een (te)lege (of hele koude) accu wordt niet meteen met een hoge stroom geladen.
Met een andere dan de Klever lader heb je enkel 2 draden nodig (+ & -), de 3de draad die de Klever lader nodig heeft om op te starten heb je dan uiteraard niet nodig.
Meestal laad ik langzaam met 3A tot 49V, dat is ongeveer 85%. Als het nodig is (uitzonderlijk) ook met 10A en 50.4V, dat is dan van 20% naar 85% in een uurtje.
Jins een Vraagje; waarom spreek je van max 50.4V ?
Ik was wat aan het lezen over laders en batterijen, ik kwam dit interessant artikel over laders/laden en batterij levensduur tegen:
https://electricbikereview.com/forums/t ... ide.24443/
Daar spreken ze van 54.6V, dat voltage komt vaak terug op 48V laders
Gebruikersavatar
Flyy
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Germany
Berichten: 484
Lid geworden op: 22 jun 2020, 20:55
Locatie: Paderborn
Merk SP: Klever B-Speed / Grace easy IG
Km-stand: 25052

Das liegt daran, dass Klever einen Akku mit 44V Nennspannung verwendet. Dieser Akku besteht aus 12 seriellen Zellen. Nimmt man die maximale Zellspannung von 4,2V mal 12 Zellen ergibt sich die Gesammtspannung von 50,4V.

Die 54,6V und die 48,0V gelten für Akkus mit 13 Zellen. Zum Beispiel baut Stromer seine Akkus so auf.



Dit komt omdat Klever een batterij gebruikt met een nominale spanning van 44V. Deze batterij bestaat uit 12 seriële cellen. Als je de maximale celspanning van 4,2V maal 12 cellen neemt, is de totale spanning 50,4V.

De 54,6V en 48,0V zijn voor batterijen met 13 cellen. Stromer bouwt zijn accu's bijvoorbeeld als volgt.
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Zoals Flyy zegt 12 groepen in serie, voor de Klever 850Wh accu is het een 12S6P configuratie waarvoor S staat voor het aantal cellen in serie en P staat voor het aantal cellen parallel.
Ofwel 6 cellen parallel (=1 groep) en zo 12 groepjes in serie.
Het is belangrijk dat je begrijpt hoe je accu is opgebouwd om de juiste lader te selecteren en dit owv de max spanning maar er is ook een max laadstroom, beide afhv de configuratie.
Een 1/2C laadstroom is voor elke Li-ion accu, in normale omstandigheden (temp, restlading,...), een toelaatbare laadstroom. Voor de 850Wh van Klever komt dat neer op afgerond 10A. Hoger ga ik niet maar het staat iedereen vrij om daar van af te zien.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Voor degenen die de term 1/2C niet kennen: dit betekent dat je de helft van de groep capaciteit als laadstroom neemt.

Bij 6 cellen parallel van 3000 mAh heb je dan een groep van 18.000 mAh, ofwel 18 Ah.
1/2C voor die accu is dan 9 A.
(getallen gewoon als voorbeeld, hiermee is het makkelijk rekenen)
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Fourre
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 19
Lid geworden op: 03 aug 2021, 22:54

Bedankt voor de antwoordende, erg leerrijk!
Enig idee wat de opbouw van de 1200 batterij is, en bijgevolg de maximale laad intensiteit? Ik vind hier niets van terug in de handleiding van Klever.
Plaats reactie